Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:25

Ibbel schreef:
En degenen die die grondrechten iedere keer aanhalen, heb je die dingen ooit wel eens gelezen of praat je iedereen na?
Nooit opgevallen dat 'niet discrimineren' haaks staat op 'vrijheid van meningsuiting' bijvoorbeeld? Mensen als Geert en Thierry schermen nogal eens met die 'vrijheid van meningsuiting' om 'niet discrimineren' aan hun laars te kunnen lappen.

Waarom hebben ongevaccineerden een groter recht op hun 'integriteit van het lichaam' dan gevaccineerden op 'vrij kunnen gaan en staan waar ze willen'?

Loop al die artikelen voor de lol eens na, en kijk eens hoe vaak het ene artikel het andere onderuit haalt.
En lees verder even de kleine lettertjes bij ieder artikel: vrijwel overal staat bij: tenzij wetgeving anders voorschrijft/tenzij er zwaarwegende redenen zijn etc.

Die dingen staan niet in graniet gebeiteld.

En daarbij, zet wat je roept eens in context. Wij zitten hier te huilen dat onze vrijheid wordt afgepakt omdat we niet naar de kroeg en het museum mogen, in andere landen worden demonstranten gewoon doodgeschoten (Soedan), wordt je opgepakt omdat je je mening geeft (Noord-Korea, Rusland & Wit-Rusland) of moet je protesteren voor het recht op abortus (Polen). In de derde wereld zitten ze te springen om vaccins. Verdiep je eens in wat vrijheid en racisme nou eigenlijk betekent voordat je er vanalles over roept.

BigOne

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:27

Maar daar wonen we niet zeggen de populisten dan terwijl ze met corona gerelateerde zaken maar al te graag naar het buitenland wijzen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:32

Ik woon daar idd niet en wil niet dat ons land ook maar enigszins zo’n kant op gaat.
Dus ja ik vind wetswijzigingen enzo dus wel spannend omdat ik niet weet wat ze daar later mee gaan doen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:37

Needje schreef:
Ik woon daar idd niet en wil niet dat ons land ook maar enigszins zo’n kant op gaat.
Dus ja ik vind wetswijzigingen enzo dus wel spannend omdat ik niet weet wat ze daar later mee gaan doen.

Die worden ingetrokken als ze niet meer nodig zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:40

Zoals de advocaat gisteren aan Caroline van der Plas uitlegde: naar de kroeg of sportschool gaan is geen grondrecht ;)
Dat soort argumenten is dus kul.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:45

Needje schreef:

Welke 'ze' heb je het over? Leden van onze gekozen regering? Onze democratisch gekozen regering als geheel? Enig idee hoe het werkt in Den Haag?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:02

Needje schreef:

Dont’t worry - de overheid wil dat ook niet, die heeft veel te veel baat bij een gezonde, hardwerkende en blije beroepsbevolking. De enige reden om deze heftige maatregelen te nemen is simpelweg het feit dat er een pandemie is die nú een te grote last legt op de zorg.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:03

Dankje Mizora

Er zijn bv ook grote verschillen in Nederland zelf. Als we de Urkers vd ic in Frl eraf halen dan liggen er momenteel in de drie noordelijke provincies gemiddeld 5 ic patiënten.

Als je dan ziet dat er zondag 236 mensen op de ic lagen, dan betekent dit voor de overige 9 provincies ruim 24 per provincie.

Echt een enorm verschil toch ? Ik wijt het aan leefstijl/bevolkings"type"

Daarnaast is onderhand wel heel duidelijk dat een hoog BMI en ernstige Covid klachten makkelijk samengaan. En nee...... iemand die de marathon loopt of regelmatig in de sportschool staat is wat mij betreft zeker niet per definitie een gezond persoon, fysiek zwaar je lijf belasten zonder een goed basis eetpatroon (sportdrankjes...) geeft zeker ook hoge risico's.

Tis geen leuke boodschap, maar wat mij betreft, vaccinatie ten allen tijde vrijwillig, zonder uitsluiting. Maar start héél gauw campagnes op voor de gezellige, zwaarlijvige mannen die knus in kamers het leven doornemen... blijf het belang van vaccineren promoten voor de risicogroepen/kwetsbaren. En schop de rest de frisse lucht, geef iedereen vitamine d en promoot t belang van een gezonde leefstijl (voeding).

Onderhand zoveel mensen gekend die positief testen, waarbij bijna iedereen weer huppelend door t leven gaat. Covid gaat niet weg. We zullen daarnaast ook altijd af en toe iets grieperig of verkouden zijn, dat gaat ook niet weg.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:03

Electra63 schreef:
Zoals de advocaat gisteren aan Caroline van der Plas uitlegde: naar de kroeg of sportschool gaan is geen grondrecht ;)

Is dit nog ergens terug te zien? Ben wel benieuwd :)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:06

Maaike_Indy schreef:
Ibbel schreef:
Er klinkt ook steeds meer gemor over het 'voortrekken' van ongevaccineerden/het afbellen van 'planbare' zorg die nu al voor de zoveelste keer wordt uitgesteld. En ik kan me er wat bij voorstellen. Als je al 2 jaar doorkreupelt met een knie of een heup die écht kapot is en wéér te horen krijgt dat er geen plek voor je is.

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2021/druk-op-de-zorg-neemt-toe

https://www.isala.nl/nieuws/waarom-is-het-zo-druk-in-isala?pagina=1&overzicht=1279

Dit is wat ziekenhuizen zelf vertellen over de overbelaste IC's. En dat is niet perse vanwege de Covid; tekort aan personeel, geboortegolf en het inhalen van zorg.

https://www.ad.nl/gezond/ziekenhuizen-schrikken-van-stijging-coronapatienten-het-is-echt-nog-niet-voorbij~a8052fe7/

Ziekenhuis Maastricht, 10 Covid patiënten, allen boven de 80 jaar, 9 van de 10 zijn gevaccineerd.

Als de zorg bij een plotselinge crisis zo snel overbelast raakt, moeten we dan niet eerst onze vraagtekens zetten bij het overheidsbeleid tov die zorg? In de normale situatie was er als sprake van een te hoge werkdruk.

https://nos.nl/artikel/2328874-waarom-nederland-vergeleken-met-andere-landen-weinig-ic-bedden-heeft

https://nos.nl/artikel/2084678-ziekenhuizen-hebben-handen-vol-aan-grieppatienten

https://nos.nl/artikel/2152577-ziekenhuizen-vol-door-griepepidemie

https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuizen-puilen-uit-van-de-grieppatienten~ab5eb9e0/
Het gevolg daarvan is dat ook een "gewone" seizoens griep zoals in 2016, 2017 en 2018 zorgt voor overbelasting van ziekenhuizen.

En nu wil ik niet beweren dat Covid "slechts" een gewone seizoensgriep is, alhoewel de gevolgen van een seizoensgriep ook heel lang kunnen aanhouden. Het is wellicht besmettelijker en relatief dodelijker. Covid laat in ieder geval heel goed zien waar de gaten in de zorg zitten in NL.
Mijns inziens lossen we dit eerst op voordat we bakken met geld uitgeven aan het controleren van burgers en tegelijkertijd zorgen voor enorme verdeeldheid onder diezelfde burgers.

Precies (hoera eindelijk iemand die nadenkt).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:06

nps schreef:
Electra63 schreef:

Is dit nog ergens terug te zien? Ben wel benieuwd :)

via de RTLxl website :j. Jinek van gisteravond :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:09

Ibbel schreef:
Needje schreef:

Welke 'ze' heb je het over? Leden van onze gekozen regering? Onze democratisch gekozen regering als geheel? Enig idee hoe het werkt in Den Haag?

Nee om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe het werkt in Den Haag. Ik zie alleen een grote klerezooi nl. :')
En geloof me. Op Rutte heb ik niet gestemd!!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:10

bigone schreef:
Covid eronder krijgen zonder vaccineren kan, mits je heel veel doden, code zwart accepteert. Dus ook geen zorg voor baby’s , kinderen en anderen die niet zwaar door Corona getroffen worden en zo indirect veel mensen treft die anders geholpen konden worden.
Gezondheidszorg hervormen, prima alleen zitten we NU in de ellende en daar moeten we ons op instellen.

Overdrijf niet zo zeg. Vorig jaar was bijna niemand gevaccineerd en toen hadden we ook niet heel veel doden of code zwart. Angst zaaien is dit.
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 02-11-21 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:12

hahahatsjoe schreef:
bigone schreef:
Covid eronder krijgen zonder vaccineren kan, mits je heel veel doden, code zwart accepteert. Dus ook geen zorg voor baby’s , kinderen en anderen die niet zwaar door Corona getroffen worden en zo indirect veel mensen treft die anders geholpen konden worden.
Gezondheidszorg hervormen, prima alleen zitten we NU in de ellende en daar moeten we ons op instellen.

Overdrijf niet zo zeg. Vorig jaar was bijna niemand gevaccineerd en toen hadden we ook niet heel veel doden of code zwart. angst zaaien is dit.

Um.... weet je nog welke maatregelen we vorig jaar hadden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:12

Citaat:
Mijns inziens lossen we dit eerst op voordat we bakken met geld uitgeven aan het controleren van burgers en tegelijkertijd zorgen voor enorme verdeeldheid onder diezelfde burgers.

En ondertussen? De mensen die zorg nodig hebben laten verrotten?
"Nee, even wachten, we gaan eerst de zorg op orde brengen, gaat u voorlopig maar terug naar huis"..

Ik weet niet wie zorgt voor verdeeldheid, maar ik zie/lees/hoor maar 1 groep enorm roeptoeteren... volgens mij regelen die de verdeeldheid voor zichzelf.. ?

Citaat:
angst zaaien

Doen we weer een bingo?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:15

IMANDRA schreef:

Ik heb snel gegoogled, weet niet of het helemaal juist is:

Max 2 personen thuis, max 2 buiten, thuisblijven, niet rijzen, mondkapjes, alle publieke locaties gesloten, horeca dicht, sportscholen gedeeltelijk dicht (alleen voor jeugd open), sluitingstijd op winkels, geen evenementen..

Ja, het viel inderdaad super mee, vorig jaar :j

:n

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:17

Sportscholen waren niet dicht. Die gingen half december pas weer dicht.

Overigens hadden we op dat moment zeker het dubbele aan besmettingen en ziekenhuis opnames tov nu.
Laatst bijgewerkt door Needje op 02-11-21 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:20

IMANDRA schreef:

En heeft dat geholpen ? Vertel mij eens waarom nu precies hetzelfde gebeurt terwijl het merendeel van de mensen in Nederland een spuitje heeft gehad ? O ja dat is ook zo, gevaccineerde mensen mogen gewoon overal komen omdat ze gevaccineerd zijn, terwijl ze net zo besmettelijk kunnen zijn als mensen die niet gevaccineerd zijn en besmet. Ongevaccineerde mensen mogen alleen negatief getest ergens naar binnen. Maar daar ligt het niet aan zeker he, het ligt alleen aan je ongevaccineerde medemens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:20

Needje schreef:
Sportscholen waren niet dicht. Die gingen half december pas weer dicht.

Overigens hadden we op dat moment zeker het dubbele aan besmettingen en ziekenhuis opnames tov nu.

Sporten is alleen nog beperkt mogelijk:
Voor iedereen vanaf 18 jaar geldt dat sporten alleen mag op 1,5 meter afstand en alleen individueel of in teamverband met niet meer dan 2 personen. Wedstrijden zijn niet toegestaan.
Uitgezonderd zijn:
Topsporters met status in aangewezen locaties (zoals Papendal)
Voetballers (inclusief overig personeel in 'bubbel') van de Eredivisie en Eerste divisie.
Voor kinderen tot 18 jaar (sporten in teamverband en wedstrijden onderling met teams van eigen club toegestaan).
Naast de sportkantines zijn ook douches en kleedkamers gesloten.
Groepslessen zijn verboden.
Geen publiek bij sport.

Oh ja, op 1,5 meter afstand en geen groepslessen of teamverband tot 2 personen..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:21

hahahatsjoe schreef:
IMANDRA schreef:

En heeft dat geholpen ?

Ja, want je zegt net dat we geen code zwart hadden :?
Citaat:
Vertel mij eens waarom nu precies hetzelfde gebeurt terwijl het merendeel van de mensen in Nederland een spuitje heeft gehad ? O ja dat is ook zo, gevaccineerde mensen mogen gewoon overal komen omdat ze gevaccineerd zijn, terwijl ze net zo besmettelijk kunnen zijn als mensen die niet gevaccineerd zijn en besmet. Ongevaccineerde mensen mogen alleen negatief getest ergens naar binnen. Maar daar ligt het niet aan zeker he, het ligt alleen aan je ongevaccineerde medemens.

Niet precies hetzelfde, we hebben nu geen maatregelen meer, behalve de QR code

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:22

hahahatsjoe schreef:
En heeft dat geholpen ? Vertel mij eens waarom nu precies hetzelfde gebeurt terwijl het merendeel van de mensen in Nederland een spuitje heeft gehad ? O ja dat is ook zo, gevaccineerde mensen mogen gewoon overal komen omdat ze gevaccineerd zijn, terwijl ze net zo besmettelijk kunnen zijn als mensen die niet gevaccineerd zijn en besmet. Ongevaccineerde mensen mogen alleen negatief getest ergens naar binnen. Maar daar ligt het niet aan zeker he, het ligt alleen aan je ongevaccineerde medemens.

Ligt eraan wie er het meest in het ziekenhuis liggen.... Wie zijn dat ookalweer?

Maar, dan lijkt mij dat jij graag wil dat iedereen weer op hok gaat?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:24

Haha-enz houdt gewoon bij hoog en bij laag vol dat vaccineren niet werkt. Dwars tegen alle bewijzen in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:26

Ibbel schreef:
Haha-enz houdt gewoon bij hoog en bij laag vol dat vaccineren niet werkt. Dwars tegen alle bewijzen in.

..best bijzonder.. maar er zijn er meer van ..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:28

Elisa2 schreef:
IMANDRA schreef:
Omdat die de zorg niet onnodig belasten op dit moment, en daar al bedden voor 'gereserveerd' zijn als het ware. Dus ongevaccineerden zijn wel de oorzaak voor de huidige druk. Dus om de problemen op korte termijn met een tijdelijke oplossing op te lossen, zou dit eventueel een optie zijn om te overwegen als het de spuigaten uit gaat lopen terwijl we naar structureel langetermijnoplossingen toewerken.

https://youtu.be/bj1DydOp1EQ

Kul dus, er liggen hele andere oorzaken onder het tekort aan zorg. Die de afgelopen twee jaar ook gewoon aangepakt hadden kunnen worden maar er is bewust voor gekozen om dat niet te doen.

Oké... dus als zorgmedewerkers en -directeurs alarm slaan omdat de druk ze teveel wordt... omdat er een flinke toestroom blijft aan ongevaccineerden waardoor ze normale zorg niet kunnen hervatten... is het kul?

Dat is niet de reden, de reden is dat de zorg capaciteit al heel lang niet op orde was en er veel te veel weg bezuinigd is. Als er nu een grote griepgolf komt dan zitten we met hetzelfde probleem. Moeten we dan alle mensen die geen griepprik hebben gehaald maar niet meer behandelen? Terwijl velen met die griepprik gewoon nog ziek worden.

Ja, de algehele druk op de zorg heeft meer oorzaken. Of het in 2 jaar opgelost zou kunnen worden: ik betwijfel het, want het is een immens complex probleem, en ze hebben de afgelopen 2 jaar wel andere prioriteiten gehad. Bewust zou ik het dus ook niet bepaald noemen. Maar nu, op deze korte termijn, met de huidige cijfers en problematiek, zijn ongevaccineerden toch echt de oorzaak.

Andere prioriteiten inderdaad, zegt mij genoeg over waar de echte prioriteiten liggen. Dit zou bij mij toch echt prioriteit nummer 1 geweest zijn.

Hij zegt 'we moeten het op korte termijn uitbreiden', maar dat kan niet, want er is gewoon een personeelstekort. Dat los je niet op door er simpelweg geld heen te gooien, zoals de beste man probeert te suggereren...

En zonder er geld heen te gooien gebeurd er helemaal niets en wordt het probleem alleen maar groter...
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 02-11-21 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:29

hahahatsjoe schreef:
Maaike_Indy schreef:

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2021/druk-op-de-zorg-neemt-toe

https://www.isala.nl/nieuws/waarom-is-het-zo-druk-in-isala?pagina=1&overzicht=1279

Dit is wat ziekenhuizen zelf vertellen over de overbelaste IC's. En dat is niet perse vanwege de Covid; tekort aan personeel, geboortegolf en het inhalen van zorg.

https://www.ad.nl/gezond/ziekenhuizen-schrikken-van-stijging-coronapatienten-het-is-echt-nog-niet-voorbij~a8052fe7/

Ziekenhuis Maastricht, 10 Covid patiënten, allen boven de 80 jaar, 9 van de 10 zijn gevaccineerd.

Als de zorg bij een plotselinge crisis zo snel overbelast raakt, moeten we dan niet eerst onze vraagtekens zetten bij het overheidsbeleid tov die zorg? In de normale situatie was er als sprake van een te hoge werkdruk.

https://nos.nl/artikel/2328874-waarom-nederland-vergeleken-met-andere-landen-weinig-ic-bedden-heeft

https://nos.nl/artikel/2084678-ziekenhuizen-hebben-handen-vol-aan-grieppatienten

https://nos.nl/artikel/2152577-ziekenhuizen-vol-door-griepepidemie

https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuizen-puilen-uit-van-de-grieppatienten~ab5eb9e0/
Het gevolg daarvan is dat ook een "gewone" seizoens griep zoals in 2016, 2017 en 2018 zorgt voor overbelasting van ziekenhuizen.

En nu wil ik niet beweren dat Covid "slechts" een gewone seizoensgriep is, alhoewel de gevolgen van een seizoensgriep ook heel lang kunnen aanhouden. Het is wellicht besmettelijker en relatief dodelijker. Covid laat in ieder geval heel goed zien waar de gaten in de zorg zitten in NL.

Precies (hoera eindelijk iemand die nadenkt).

Precies dit inderdaad +:)+