Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:31

Afgelopen zondag moest ik naar de Blokker om een vuilnisbak en een afwasteiltje te kopen (verhuizing). Eigenlijk ook naar de HEMA voor fietstassen. Wat was het DRUK! Echt niet normaal. Ik ben heel snel de Blokker door geweest en heb de HEMA maar overgeslagen. Ik denk toch niet dat dat Black Friday een goed idee was :P. Alsof corona niet bestond zeg, jeetje.

Overigens zijn de supermarkten hier (na verhuizing) wel heel veel prettiger/rustiger dan waar ik eerst woonde. Bijna iedereen doet alleen boodschappen, dat was heel fijn. Dan is het ook gewoon stil in de winkel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:43

Ik ben blij dat ik niet veel naar een winkel hoef. Al zie ik de bouwmarkten wel meer dan mij lief is. -O- Ik moet heel binnenkort naar Hornbach voor materiaal. Ik kan nu niet uitwijken naar de kleine lokalere bouwmarkt helaad. Ik ga kijken of ik daar op een rare tijd heen kan. In de ochtend of net na de middag.

Mvdende hopelijk is schoenenjacht gelukt.

De mondkapjes ach, ik loop er al zo lang mee dat het voor mij eigenlijk volstrekt normaal is. Overal heb ik er wel weggestopt. Ik las net dat boas de eerste paar weken niet gaan beboeten mogelijk. Alleen hoe dat gaat lopen voor de medische redenen om niet te dragen. Ik vrees dat die werkelijk er voor in aanmerking komen gaan martelen toch met een kapje en die wel zouden moeten dragen gaan weigeren om die reden.

Grappig wel om een onderzoek te lezen dat het noorden en oosten braver is met dragen en er minder over lijkt te miepen dan het westen en de grotere steden. :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:44

Op zaterdag/zondag ga ik sowieso niet naar een winkel...
Waren er geen andere mogelijkheden Sheran?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:46

Karuna, de hornbach is hier het beste te doen rond half 8 8 uur 's ochtends. Dan zijn de werkbussen alweer aan het inladen en de thuisklussers nog niet uit bed haha. Ik zou rond die tijd gaan, niet pas na 9 uur of s middags.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:54

karuna schreef:
Grappig wel om een onderzoek te lezen dat het noorden en oosten braver is met dragen en er minder over lijkt te miepen dan het westen en de grotere steden. :')

Tjah, gewoon niet miepen en maar proberen je aan de maatregelen te houden zodat je snel weer naar normaal kan. Hoewel dat snel ook wel al relatief is en wat normaal is weten we ook niet meer helemaal :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:00

MyWishMax schreef:
Karuna, de hornbach is hier het beste te doen rond half 8 8 uur 's ochtends. Dan zijn de werkbussen alweer aan het inladen en de thuisklussers nog niet uit bed haha. Ik zou rond die tijd gaan, niet pas na 9 uur of s middags.

De klusbussen willen ook wel tegen sluitingstijd zijn. :') Grote chaos dan met ophalen. Nu heb ik veel en groot nodig (isolatiemateriaal, voorzetwanden enz) kan met mijn bus naar binnen rijden bij waar ik heenga. Dat scheelt de winkel doorslepen. Het is dat ik graag niet bevries met slapen -O- anders zou ik het laten gaan. :P geen feest om nu door een bouwmarkt te moeten gaan. Ervaring bij de lokalere winkel is dat midden op de dag de beste tijd is. De doe het zelvers zijn dan fanatiek aan het klussen en de proffensionals ook.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:03

Pfizer en BionTech hebben hun aanvraag tot goedkeuring bij de EMA ingediend.
Zij zullen dus de eersten zijn die hun vaccin mogen uitbrengen :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:03

Cer schreef:
Op zaterdag/zondag ga ik sowieso niet naar een winkel...
Waren er geen andere mogelijkheden Sheran?

Tja er zijn altijd andere mogelijkheden uiteraard. Ik had me niet eens gerealiseerd dat black friday niet op vrijdag ophield _O-. Maar ik vond het dusdanig onhandig om geen afwasteil en prullenbak te hebben dat ik toch maar even de blokker in ben geweest, die relatief rustig was. Die hema kwam inderdaad wel een andere keer.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:07

Vandaag ben ik zelf vrij (werk in retail) maar hoor van collega's dat er nog redelijk veel klanten binnen komen zonder mondkapje en naast de mensen die het vergeten zijn zijn er ook opvallend veel mensen die zeggen dat ze vanwege medische redenen er geen kunnen dragen.

De privacywetgeving verbiedt ons om er verder naar te vragen maar weet iemand hoe het zit met BOA's en politie? Stel nou dat die onze winkel binnen lopen en dan een klant aanspreken, mogen die dan wel een bewijs eisen van ontheffing of valt dat ook onder de privacywetgeving?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:08

karuna schreef:
MyWishMax schreef:

De klusbussen willen ook wel tegen sluitingstijd zijn. :') Grote chaos dan met ophalen. Nu heb ik veel en groot nodig (isolatiemateriaal, voorzetwanden enz) kan met mijn bus naar binnen rijden bij waar ik heenga. Dat scheelt de winkel doorslepen. Het is dat ik graag niet bevries met slapen -O- anders zou ik het laten gaan. :P geen feest om nu door een bouwmarkt te moeten gaan. Ervaring bij de lokalere winkel is dat midden op de dag de beste tijd is. De doe het zelvers zijn dan fanatiek aan het klussen en de proffensionals ook.

Hier bij de hornbach komen overdag veel mensen voor kerstspullen of planten enzo dus echt druk. Ze hebben meer als de lokale bouwmarkt natuurlijk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:10

Rawr helaas schijnen ze dat niet te mogen. Maar een bewijs van de huisarts mag je ook niet krijgen. In tegenstelling tot duitsland waar je daar een bewijs van hoort te tonen mag dat in nederland weer niet.

De hornbach ligt redelijk dicht bij ikea en intratuin. Dat maakt de kans op kerst shoppers een stuk kleiner (hoop ik :') )

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:12

karuna schreef:
Ik ben blij dat ik niet veel naar een winkel hoef. Al zie ik de bouwmarkten wel meer dan mij lief is. -O- Ik moet heel binnenkort naar Hornbach voor materiaal. Ik kan nu niet uitwijken naar de kleine lokalere bouwmarkt helaad. Ik ga kijken of ik daar op een rare tijd heen kan. In de ochtend of net na de middag.

Als je weet wat je nodig hebt kan je het ook online bestellen en dan afhalen. Hoef je ook niet de hele winkel door:
https://www.hornbach.nl/cms/nl/nl/vesti ... halen.html

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:14

Dat is bij onze hornbach dom. Ik heb dat gedaan, maar dat afhaalpunt zit dus aan de andere kant van de winkel als de ingang, dus alsnog hele winkel door en in de rij bij de kassa om naar buiten te mogen :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:14

Klopt dat heb ik de vorige keren ook gedaan. :j Was nog een drama en we zijn daarna drie keer de winkel rond geweest omdat ze het verkeerde hadden klaargezet. -O- Alleen nu weet ik niet precies wat ik nodig heb en moet de winkel alsnog in. Maar dan wel oppikken bij de auto ingang. Maar om te betalen moet je inderdaad alsnog de winkel half door ook. En krijg je verplicht een opschrijf ding mee met een gedeeld potlood ook nog. En diverse personeel contact 8)7 voor voor ik wist waar het pakket stond was ik al 3 mensen gepasseert die allemaal dat opschrijf ding moesten hebben. En bij het betalen nog een keer en daarna bij het inladen weer. Al met al niks veiliger dan zelf de winkel ingaan

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:28

Winged schreef:
karuna schreef:

Tjah, gewoon niet miepen en maar proberen je aan de maatregelen te houden zodat je snel weer naar normaal kan. Hoewel dat snel ook wel al relatief is en wat normaal is weten we ook niet meer helemaal :+

Dat is natuurlijk wel logisch. In de stad zijn de beperkingen veel voelbaarder. Ik woon op het platteland en de insluiting kost me amper of geen moeite, zelfs niet met het strenge regiem hier. Elke dag kom ik buiten, ik kan uren wandelen zonder iemand tegen te komen, we werken veel buiten en 's avonds proberen we alle avonden echt iets leuks te kijken op TV (Bioscoop thuis). Want daar moet ik wel eerlijk in zijn. Bokt, internet en TV zijn belangrijker geworden dat natuurlijk alles te maken heeft dat wij nog steeds niemand mogen zien.
Vanochtend gezellig met de buurman en buurvrouw een bakkie gedaan (dus in overtreding!, maar het geestelijk welzijn is ook belangrijk). Deze mensen leven al maanden in isolatie en ze vonden het zo tof de uitnodiging wetende dat wij ook vrijwel niemand zien.

Of anders gezegd, ik maak me echte zorgen over het geestelijk welbevinden van veel mensen in de stad. Het duurt allemaal erg lang en gaat nog langer duren en je zult maar in Amsterdam, of Parijs, Bordeaux op een flatje zitten 3 hoog met de kinderen :oo . Dat is zooo niet tof.
Dus wij en alle mensen uit het Noorden en oosten hebben ook alle redenen om minder te miepen. Wij zijn gewoon groene geluksvogels met hoe wij hier nu wonen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:30

Dit onderzoek ging alleen over de mondkapjes niet over de rest.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:32

pien_2010 schreef:
Dat is natuurlijk wel logisch. In de stad zijn de beperkingen veel voelbaarder. Ik woon op het platteland en de insluiting kost me amper of geen moeite, zelfs niet met het strenge regiem hier. Elke dag kom ik buiten, ik kan uren wandelen zonder iemand tegen te komen, we werken veel buiten en 's avonds proberen we alle avonden echt iets leuks te kijken op TV (Bioscoop thuis). Want daar moet ik wel eerlijk in zijn. Bokt, internet en TV zijn belangrijker geworden dat natuurlijk alles te maken heeft dat wij nog steeds niemand mogen zien.
Vanochtend gezellig met de buurman en buurvrouw een bakkie gedaan (dus in overtreding!, maar het geestelijk welzijn is ook belangrijk). Deze mensen leven al maanden in isolatie en ze vonden het zo tof de uitnodiging wetende dat wij ook vrijwel niemand zien.

Of anders gezegd, ik maak me echte zorgen over het geestelijk welbevinden van veel mensen in de stad. Het duurt allemaal erg lang en gaat nog langer duren en je zult maar in Amsterdam, of Parijs, Bordeaux op een flatje zitten 3 hoog met de kinderen :oo . Dat is zooo niet tof.
Dus wij en alle mensen uit het Noorden en oosten hebben ook alle redenen om minder te miepen. Wij zijn gewoon groene geluksvogels met hoe wij hier nu wonen.

Eens zien... flatje, 50m2, rand van de stad - dat dan wel - . Single AF. Muren van karton en de buren dus prima kunnen horen :+ Randje stad = wel elke dag naar buiten, maar ook best veel mensen tegenkomen. Want, randje stad. Ohja en net herstelt van een burnout en werk kwijt :+

En dat allemaal is géén reden om te zeggen dat ik geen mondkapje draag. Dat ding gaat gewoon op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:34

karuna schreef:
Dit onderzoek ging alleen over de mondkapjes niet over de rest.

Dan nog. In de stad zitten de mensen er gewoon wat meer doorheen althans hier in Frankrijk en daar zijn ze ook wel wat openlijk over en is ook aandacht voor alleen veranderd het niets. Dus als jij er al doorheen zit, dan ben je ook minder blij moedig als er nog meer vrijheid ingeleverd gaat worden.
En je hebt ook een punt dat er altijd mensen zijn die enorm lopen te miepen en fiepen. Zelfs als ze goed in hun vel zitten. Dat hou je toch.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:43

Lees net dat iemand last van angstoornissen krijgt door haar mondkapje.
Mensen kunnen wel echt overdreven zeuren hoor.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:54

Nou ja, je kan niet in iemands hoofd kijken natuurlijk... Er zijn ook mensen die volledige paniekaanvallen krijgen van een grassprietje of een gesprekje met de onbekende buurman van de hoek, om het even oneerbiedig te zeggen. Dingen die voor een ander heel normaal zijn en bij het dagelijks leven horen, kunnen anderen daar enorm veel moeite mee hebben. Ik kan het mij ook niet altijd even goed indenken, maar om ze als zeur weg te zetten vind ik ook weer niet fair.

Als iemand een angststoornis heeft kan zo'n verandering ook al heel moeilijk izjn. Of iemand met autisme? Of voor dove mensen? Er zullen vast bij zitten die het als 'smoes' gebruiken, maar ook zat waar het echt een issue bij is. Hoorde gisteren een vrouw op de TV met een naar verleden, die een mondkap idd ervaarde als letterlijk geen lucht meer kunnen krijgen en anstaanvallen triggerde. Zal best kunnen.

Ik heb het gelukkig niet. Dus ik draag hem wel.

Oh, en ik heb gisteren ook sint kado's geshopt. Ik vind dat winkelen gewoon moet kunnen. Ik denk dat dat ook wel goed is voor de winkels, ipv alles maar online te bestellen bij de grotere bedrijven. Zo houden we de kleine winkeltjes ook nog een beetje in stand. Ik draai om als het te druk is, of als ik bv al buiten moet wachten in een rij . Daar heb ik geen zin in en voel ik mij niet fijn bij. Ik heb een berg via internet besteld, maar trek er ook op uit om dingen te halen. Maar het weekend sla ik over.

En ja, ik vier dus Sinterkerst. We doen lootjes, en ik vind het heerlijk om daarvoor te shoppen en aan het dichten te gaan. Een leuk uitje om naar uit te kijken. Of nou ja, uitje..... we doen de kado's op de post en pakken het tijdens een gezellige Zoommeeting uit.... Je moet wat... Y;(
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 01-12-20 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:55

Popstra schreef:

Dit vind ik echt een nare opmerking. Ik had bij voorbaat al een angststoornis en die werd wel degelijk versterkt door mondkapjes gebruik. Die warmte op het gezicht en het anders ademen wekt dan gewoon een soort extreme angstreactie in mijn hoofd op die volledig onvrijwillig op komt zetten met als gevolg een paniekaanval. Erg leuk als je in het OV zit en geen kant op kan. Inmiddels gaat het beter en kan ik 80-90% van de tijd een mondkapje normaal gebruiken maar het blijft in mijn achterhoofd zitten. Dan zal ik wel een "overdreven zeur" zijn, mijn dokter en psycholoog denken daar toch anders over :o
Misschien bedoelde je het niet zo maar het schiet mij gewoon even in het verkeerde keelgat. Ik geloof dat er best mensen zijn die erg overdrijven over het naar vinden van een mondkapje maar daar worden mensen zoals ik die er wel degelijk last van kunnen hebben vervolgens de dupe van omdat wij dan als aanstellers worden gezien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:58

Popstra schreef:

Heb je wel eens een paniekaanval gehad?
Ik achteraf gezien blijkbaar wel een keer en daarmee ben ik op de eerste hulp aan een monitor geland.
paniekaanvallen en angsstoornissen hebben niets te maken met aanstellen -O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:00

Punt is met een echte paniekaanval: vaak kun je het nieteens merken aan de persoon. De persoon in kwestie trekt zich bijvoorbeeld terug in een eigen wereld of proberen juist te focussen op andere dingen. En willen vooral geen aandacht trekken van vreemden, maar liever iemand uit de eigen veilige bubbel. Mensen die opvallend gaan wapperen en helemaal panisch gaan doen zijn vaak mensen waarbij het geen echte paniekreactie is. Tenminste, dat is mijn ervaring.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:01

Winged schreef:
Punt is met een echte paniekaanval: vaak kun je het nieteens merken aan de persoon. De persoon in kwestie trekt zich bijvoorbeeld terug in een eigen wereld of proberen juist te focussen op andere dingen. En willen vooral geen aandacht trekken van vreemden, maar liever iemand uit de eigen veilige bubbel. Mensen die opvallend gaan wapperen en helemaal panisch gaan doen zijn vaak mensen waarbij het geen echte paniekreactie is. Tenminste, dat is mijn ervaring.

hmmm, dat is volgens mij echt heel persoonlijk.

Als ik iets heb geleerd de afgelopen 2 jaar is het dat een paniekaanval echt totaal niet rationeel is en voor een omstander echt compleet belachelijk kan lijken. Iemand die niet bang is voor spinnen zal mij ook echt een imbeciel vinden waarschijnlijk als ik sta te panikeren om een klein rotspinnetje. Maarja, angst laat zich niet zo makkelijk door argumenten doodslaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:03

Er is trouwens zelfs een ouder wetenschappelijk artikel (uit de sars tijd) dat liet zien dat angsten versterkt kunnen worden door warmte op het gezicht van een masker en daarmee veranderde hartslag en bloeddruk status.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-12-20 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt