De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:09

mvdende schreef:
Blussem schreef:
Toch wel bijzonder dat sommige mensen nog steeds op vakantie blijven gaan waar bekend is dat daar het virus rond gaat. Hoe asociaal kun je zijn.

Als ik een reis naar Venetië had geboekt en ik zou binnen nu en 3 weken vertrekken, dan had ik 1 mijn touroperator gebeld of ik kan omboeken, maar als dat niet kan, dan was ik ook gewoon gegaan en daar gekeken wat ik nog kan doen op vakantie.

Ga geen bakken met geld weggooien voor een virus dat minder dodelijk is dan een normale griep!

Amen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:16

Blussem schreef:
Toch wel bijzonder dat sommige mensen nog steeds op vakantie blijven gaan waar bekend is dat daar het virus rond gaat. Hoe asociaal kun je zijn.

Welke landen en plaatsen bedoel je precies? Want het virus is nu in 32 landen vastgesteld. Waar mogen mensen niet meer geen volgens jou?

In Duitsland bevinden zich ook geïnfecteerden. Mag ik daar nu ook niet meer heen? :')

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:19

Wij zouden vandaag naar Venetie gaan maar hebben besloten om het niet te doen, ondanks weggegooid geld voor tickets en reservering hotel. -O-

Dat virus zelf maak ik me ook niet zo'n zorgen over, maar wilde de kans niet lopen om daar vast te komen zitten of in quarantaine te moeten. De situatie in Noord Italië is dit weekend zo snel veranderd dat ik dat risico te groot vind.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:32

Begrijpelijk. Ik zou het ook laten gaan. Liever geld weg dan ziek worden of stranden. Hadden we gister over nog. Voor nu hier niks boeken maar afwachten over hoe alles zich gaat ontwikkelen. Venetie zou ik nu ook idd niet heengaan. Carnaval is niet voor niks geschrapt ook daar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:33

Citaat:
maar wilde de kans niet lopen om daar vast te komen zitten of in quarantaine te moeten.
tja, wij hebben gisteren dezelfde opmerking gemaakt over ons bezoek naar Nederland. Dat we hopen dat het virus daar niet gaat komen ivm quarantaine. Ik geloof dat op dit moment je overal uitbraak kunt verwachten, behalve op afgelegen plekken zoals waar wij wonen.
Wij gaan toch naar Nederland want wil mijn leven niet daardoor laten beïnvloeden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:33

Ik was in Duitsland. Oei, mag dat ook niet meer?
Nee, als ik betaaldheb ga ik. Geld weggooien doeik niet. Hetrisico is nog steeds erg klein. Ok, ik val ook niet in een risicogroep.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:34

Nederland zou ik geen probleem mee hebben. Stukken duitsland ook niet. Maar daarheen waar al maatregelen zijn genomen. Nee risico mij te groot. En dan alleen met eigen vervoer ook nog.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:47

mvdende schreef:
Ga geen bakken met geld weggooien voor een virus dat minder dodelijk is dan een normale griep!

Alweer? Het is nu toch al meermaals duidelijk geworden dat dat niet klopt...

Dit is best een interessant artikel met veel vergelijkingen qua ziekbeeld, besmettingsgraad en death rate met griep:

https://www.livescience.com/new-coronav ... h-flu.html

Of het virus 'allemaal wel meevalt' is gewoon nog niet echt bekend. Dat is het grootste probleem.
We mogen denk ik blij zijn dat de mortality redelijk meevalt.

Hier in Shanghai al een paar dagen 0 nieuwe gevallen erbij. De maatregelen blijven staan. Maar de sfeer is nu wel iets meer ontspannen.
Ik schrok wel even van het nieuws van Italië. China is erg streng en de burgers redelijk braaf. Maar in Europa is alles toch losser.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:50

pien_2010 schreef:
Citaat:
maar wilde de kans niet lopen om daar vast te komen zitten of in quarantaine te moeten.

Wij gaan toch naar Nederland want wil mijn leven niet daardoor laten beïnvloeden.

Doorslaggevende aspect in mijn beslissing was wel dat er in de regio waar ik heen wilde al quarantaine zones zijn én alle grote publieke evenementen zijn afgelast en musea e.d dicht gaan. Dus naast het risico op vast komen te zitten is er waarschijnlijk ook niet veel te doen daar. :+

Een land waar uitbraken zijn maar niet dit soort vergevorderde maatregelen zou ik gewoon heen zijn gegaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:56

germie schreef:
Nee, als ik betaaldheb ga ik. Geld weggooien doeik niet. Hetrisico is nog steeds erg klein. Ok, ik val ook niet in een risicogroep.

Maar heb jij geen naasten die in een risicogroep vallen? Je bejaarde (groot)ouders bijv.
Ik ben reislustig, maar mijn moeder valt in een kwetsbare groep, dus ik kijk wel link uit om nu te gaan reizen en de kans te lopen haar na terugkomst te besmetten met iets wat haar dood kan betekenen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:59

Ik ben zelf risico groep en mijn vader ook dus ben extra alert.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:01

rider schreef:
Wij zouden vandaag naar Venetie gaan maar hebben besloten om het niet te doen, ondanks weggegooid geld voor tickets en reservering hotel. -O-

Dat virus zelf maak ik me ook niet zo'n zorgen over, maar wilde de kans niet lopen om daar vast te komen zitten of in quarantaine te moeten. De situatie in Noord Italië is dit weekend zo snel veranderd dat ik dat risico te groot vind.

Precies dit is een goede reden om dus niet te gaan....je zal er maar eens moeten blijven zitten in quarantaine voor een aantal weken. Lijkt me flink bagger!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:18

Het grote probleem van het Corona virus is (en gaat ook niet) de dodelijkheid ervan zijn. Vooral hier in het westen, met goede voorzieningen, zal het wel meevallen. En zelfs als de cijfers wat aan de positieve kant zijn (dodelijkheid) valt het nog mee...

Het grote probleem gaat zijn dat heel veel bedrijven afhankelijk zijn van leveranciers uit o.a. China en die gaan nu problemen krijgen met hun productie proces. Want dat ligt daar ook op zijn gat.... Dat gaat gevolgen hebben voor banen (hier) en misschien zelfs voortbestaan van bedrijven (afhankelijk van hoe lang het duurt en de weerbaarheid van de bedrijven) Maar niet alleen productieprocessen, maar ook onderhoudt (omdat onderdelen niet beschikbaar zijn) kan er onder gaan leiden.

Dus het effect hier van het virus is misschien minder de ziekte zelf, maar kan economisch wel een flinke klap geven.

karuna
Drukke kabouter

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:22

Medicatie idem, veel wordt daar geproduceerd. Een groot voordeel misschien, als bedrijven idd kunnen opvangen deel van de productie weer naar europa te halen zou het minder gesleep van goederen een winst zijn misschien voor het milieu. Het legt nu wel in een keer pijnlijk bloot hoe afhankelijk europa is van azie met spullen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:29

China en Azië is een hele grote productiemotor voor de hele wereld..... De wereldeconomie krijgt wel wat klappen.

In China zelf zijn het vooral de kleine bedrijfjes die het moeilijk gaan hebben. De overheid heeft al maatregelen genomen, zo is er een uitstel van belastingen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:38

elnienjo schreef:
germie schreef:

Maar heb jij geen naasten die in een risicogroep vallen? Je bejaarde (groot)ouders bijv.
Ik ben reislustig, maar mijn moeder valt in een kwetsbare groep, dus ik kijk wel link uit om nu te gaan reizen en de kans te lopen haar na terugkomst te besmetten met iets wat haar dood kan betekenen.

Idd, je kan er zelf laks om doen, maar wat als je familie door jou besmet wordt en er overlijdt iemand?
je brengt het mee en daardoor gaan er dus zeker mensen dood van die niet zulke goede weerstand hebben, wil je dat op je geweten hebben? Die mensen die je dan besmet besmetten weer anderen en blijkbaar gaat die kring heel snel groter worden, je zal de eerste van de kring maar zijn.... die heeft nu al wel duizenden doden op zijn naam ook al kan dat nooit bewezen worden wie dat precies was.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:38

Riddershow schreef:
Het grote probleem van het Corona virus is (en gaat ook niet) de dodelijkheid ervan zijn. Vooral hier in het westen, met goede voorzieningen, zal het wel meevallen. En zelfs als de cijfers wat aan de positieve kant zijn (dodelijkheid) valt het nog mee...

Het grote probleem gaat zijn dat heel veel bedrijven afhankelijk zijn van leveranciers uit o.a. China en die gaan nu problemen krijgen met hun productie proces. Want dat ligt daar ook op zijn gat.... Dat gaat gevolgen hebben voor banen (hier) en misschien zelfs voortbestaan van bedrijven (afhankelijk van hoe lang het duurt en de weerbaarheid van de bedrijven) Maar niet alleen productieprocessen, maar ook onderhoudt (omdat onderdelen niet beschikbaar zijn) kan er onder gaan leiden.

Dus het effect hier van het virus is misschien minder de ziekte zelf, maar kan economisch wel een flinke klap geven.

Ja inderdaad ze zien het nu ook op de beurzen. In Italië zijn de vier mensen die overleden zijn ook al 70+ en hadden al andere kwalen. Nu weet ik verder niet hoe het met de verdeling van leeftijden/ziektebeelden zit in China en of je dat ergens kunt terugvinden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:45

Als jij iemand in je familie hebt die in de gevarenzone zit, kan je ook zelf besluiten 4 weken geen contact te hebben met die persoon.

Stel ik zou nu op vakantie gaan naar Italië, dan zou ik na thuiskomst waarschijnlijk 4 weken of geen contact hebben met mijn ouders, of mijn ouders zullen 4 weken geen contact hebben met mijn oma.

Kans dat ik op deze manier oma besmet is niet zo heel groot.

Dit virus ga je toch niet tegen houden.

Doelbewust jezelf laten besmetten nee,

Maar als ik nu de Italiaanse Alpen in zou gaan, is de kans alsnog niet heel groot dat ik besmet zal worden. Zeker niet als je met eigen vervoer gaat.

Het is volop wintersport seizoen op het moment.

Denk je nou echt dat al die 1000en mensen stel op sprong hun wintersport gaan annuleren omdat er in Noord Italië (in de bergen dus) Coronavirus heerst?

Kijk maar naar de file komende weekend weer richting Nederland. Die is echt niet minder dan andere jaren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:46

We hebben hier in nl. zelfs al slachtoffers zonder dat er iemand besmet is, zoals dat meisje uit Tilburg en zo zijn er nog meer incidentjes geweest als dit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:52

Precies, je kunt rustig skien.
Dus gewoon gaan.
Niemand besmet met opzet anderen he. Er wordt hier gedaan of dat een doodzonde is. Maar je weet het gewoon niet. Stel ik krijg over 3 dagen de griep. Dan moet ik mijn medetreinreizigers de schuld geven? Of de kassajuffrouw? Of mijn collegas?
Je zoekt het niet op door nu te reizen naar Italie. Je zoekt het wel op als je de betreffende markt in China bezoekt. Maar niet als je naar een plaats gaat waar niets aan de hand is. Neem je het dan mee, dan is het pech. Geen opzet.

Als je in contact geweest bent met iemand met coronadan bkijf je even 2 weken uit de buurt van zwakken. Maar als je het niet weet kun je nooit spreken van opzet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:15

germie schreef:

Maar als je het oploopt kun je wel mensen uit een risicogroep besmetten. Die zijn afhankelijk van hoeveel risico een ander neemt.

Mvdende je kan moeilijk vier weken geen contact hebben als je met iemand samenwoont.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-02-20 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:18

Makkelijk praten, diegene die terugkeerde uit Corona gebied. heeft geen contact met zijn kwetsbare mensen om zich heen. De rest kom hij/zij dus gewoon tegen en gezien de besmettelijkheid komt op een gegeven ogenblik wel de ziekte bij zwakkere personen. Dus vier weken alleen afstand houden van je eigen kwetsbare familie is geen oplossing . Nog twee weken langer bij iedereen wegblijven wel maar zolang hebben de meesten geen vakantie . En daarnaast kun je zonder enig symptoom toch de doorgever zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:21

Precies Bigone.

Ik vind het nogal egoïstisch gedacht

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:44

Denken jullie nou echt dat dit nog te remmen is?

Het komt toch wel deze kant op, en snel ook als ik naar Italië kijk.

Je kan niet de hele wereld in quarantaine plaatsen, dat gaat nou eenmaal niet.

Je veroorzaakt alleen maar paniek door gebieden af te sluiten, terwijl het virus op het moment van ontdekking al lang buiten die gebieden verspreid kan zijn (is)

Ik zie dan nog meer heil in het uit voorzorg in quarantaine plaatsen van kwetsbare groepen zoals bejaarden en zieken, dan het in quarantaine houden van besmette gevallen. Dit virus is namelijk al besmettelijk voordat er zich symptomen voordoen.

Sluit verzorgingstehuizen af, laat geen bezoekers meer toe.

Geen bezoekers meer in het ziekenhuis en nieuwe patiënten met wat dan ook apart in isolatie verplegen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:17

Riddershow schreef:

Gek gezegd vind ik dan weer iets positiefs aan het virus. Nu wordt de absurditeit van globalisatie duidelijk. Zonder deze globalisatie was het virus bij lange na niet zo snel verspreid. Nu kan iedereen eens de impact van ons gereis, handel etc. zien. Veel kan ook makkelijker dichter bij huis. En bedenk iedere geannuleerde vliegreis nu, draagt bij tot een beter mileu. Minder productie ook. Een telefoon minder kan best voor een tijd. Doe je gewoon wat langer met je huidige. Tekorten op meer urgente zaken zal andere landen doen beseffen producties wellicht dichter bij huis te houden om afhankelijkheid te voorkomen. Of het de economie een flinke klap zal geven? Die herstelt zich wel weer, hopelijk in een ander jasje minder consumerend gericht.

Voor de slachtoffers is dat natuurlijk totaal niet relevant, zij willen overleven. Beetje verstand gebruiken voor ons rijke westerlingen kan geen kwaad. Van een reisje minder ga je niet dood, integendeel het kan zelfs je leven redden en daarmee wellicht dat van anderen.

Als er Rhino uitbreekt onder de paarden is iedereen hier voor de strafste maatregelen. Bij vogelgriep worden miljoenen kippen geruimd, bij varkenspest miljoenen varkens. Nu het om de mens zelf gaat willen sommige ineens weinig opofferingen brengen. Jammer...