Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:51

Iedereen die nu 20-40km loopt, is ergens begonnen Beert! :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:54

Dat is ook weer waar. En ik had al nooit gedacht dat ik dit überhaupt zou kunnen :-). En dan vooral omdat ik altijd meer ben van het functioneel rennen (bijvoorbeeld als je een trein dreigt te missen) :D

Maar inmiddels vind ik het ook gewoon leuk. En even lekker ook om alleen te zijn en mezelf uit te dagen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:55

Supervixen schreef:
Mixje90 word je niet onzeker als je van tevoren zo weinig traint?
Voor de halve marathon loop ik van tevoren echt wel een aantal keren 16-18km zodat ik weet dat het gaat lukken.

Mwa, onzeker nog niet. Dat komt misschien nog wel Ik heb er stiekem best zin in, ben benieuwd hoe mijn lichaam het trekt en of mijn lichaam t wel overleeft, dat geeft me juist weer energie. Voor de halve heb ik volgens mij een paar keer niet veel meer dan 10k gelopen... Vooral kleinere stukjes als ik m'n strava bekijk :P (gebruiken jullie strava?)

@hwn, ik zal ff gaan kijken, heb er eerder van gehoord, maar nooit echt een schema gevolgd oid

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:57

beert schreef:
Dat is ook weer waar. En ik had al nooit gedacht dat ik dit überhaupt zou kunnen :-). En dan vooral omdat ik altijd meer ben van het functioneel rennen (bijvoorbeeld als je een trein dreigt te missen) :D

Maar inmiddels vind ik het ook gewoon leuk. En even lekker ook om alleen te zijn en mezelf uit te dagen.

Maakt niet uit hoeveel je loopt hoor (vind ik) als je het maar constant doet en dat voor een langere tijd vol houdt. Ben er zelf heel slecht in zeg ik eerlijk :P Ik vind het gewoon leuk om de lat steeds hoger(of te hoog) te leggen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:04

Daarom heb ik me nu ook aangemeld voor de 10k ipv de 5 :-). Ik denk ook dat ik beter ben in grotere afstanden dan in snellere tijden.

Maar jij zit al aan de halve marathon dus?

Ik gebruik Runkeeper trouwens en nu ook de Polar app :-)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:05

hwn schreef:
@Mixje, als je niet graag lang traint, kan je mss de trainingsschema's van Sportrusten es downloaden? Die trainen voor marathons korter maar sneller (max. 16 km). Ben zelf trouwens ook geen fan van lange trainingen, volgens mij stijgt het blessurerisico eerder met de afstand dan met de snelheid.

Qua eten en drinken (ook gels en zo) hoorde ik al tips dat je die eerst op training uitprobeert, ik ken er al die op wedstrijd moesten kotsen door een verkeerde reactie op iets van eten.

Het is wel belangrijk dat je lijf went aan die lange afstanden, mijn lijf heeft dat wel nodig. De kunst is volgens mij ook om de lange afstanden op een heel rustig tempo te lopen en het zo goed op te bouwen. Denk dat veel de lange afstanden te snel willen en daardoor blessures krijgen. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:11

beert schreef:
Daarom heb ik me nu ook aangemeld voor de 10k ipv de 5 :-). Ik denk ook dat ik beter ben in grotere afstanden dan in snellere tijden.

Maar jij zit al aan de halve marathon dus?

Ik gebruik Runkeeper trouwens en nu ook de Polar app :-)

Ik ben zelf een beetje strava fan, maar ik heb ook wat collega's en vrienden die ik daarop volg, leuk om kudo's uit te delen en te ontvangen :P Ik heb een halve marathon gedaan, 1x maar hoor

@Supervixen, ik denk dat dat normaal gesproken ook wel zo is en dat dat het meest verstandige is. Maarja... Vind het minder leuk :P voor iets als een damloop of halve marathon kan t wel een keer, maar anders wil ik toch echt iemand waarmee ik een beetje mee kan babbelen enzo onderweg :P

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:15

Ik dacht exact hetzelfde vanmiddag Beert. Ik had twee uurtjes gerend in't bos en dat ging me zo heerlijk af. Moest opeens terug denken toen ik ongeveer 5 jaar geleden begon met 1 min rennen via Start2Run en dat ging me met zo veel moeite af. Is toch eigenlijk bizar wat je lichaam allemaal kan doen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:20

Ja gaaf is dat hè! Was mijn oude startnrs aan het opruimen gisteren en toen bedacht ik me nog hoe trots ik was toen ik voor het eerst een 10km wedstrijd had gelopen. Ook nooit gedacht dat ik dat kon. En nu alweer bezig voor de tweede halve marathon.

Heerlijk om in het bos te lopen!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:38

Grenzen verleggen is ook leuk! Maar fijn om te lezen dat jullie ook zo begonnen.

Als ik een run kan aanraden, is het in mei de "Wings 4 life" in Breda. Daarbij ren je niet eens bepaalde afstand, maar moet je zo lang mogelijk de chasecar voorblijven. Die vertrekt een halfuur na de start van de deelnemers en rijdt een gelijkmatig tempo. Er zijn rondes van 20 km en de winnaars hebben ongeveer 85km gerend voor ze ingehaald werden. Ik had 9.8 ofzo gehaald, wat nog altijd mijn record is :-).

Maar de sfeer was geweldig vond ik en het is ook 'voor het goede doel'.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:55

wings for life is inderdaad een heel leuk principe.Heb hem in 2016 gelopen. Jammer dat ze in 2017 niet een lang parcours hadden maar kleinere rondes.

Marathon amsterdam trekt mij niet. Ik ben niet zo van de stadsmarathon. Vorige week de monschau ultra marathon gelopen en volgende week de summer trail veluwe marathon. Ik doe altijd wel een gedege voorbereiding voor de marathon overigens. iet zo zeer in de zin van 30plus afstanden want die loop ik in voorbereiding op een gewone marathon zelden maar wel in een weekomvang van een 90-100km.
Nu voor ultra's aan het trainen dus nu zelfs 40 plus trainingen. Dit weekend kon ik geen evenement vinden dus heb vanuit huis een ronde van 40km gelopen. Nadeel is dat je dan zoveel drinken mee moet nemen. nu heb ik een goede racevest met waterzak maar het is toch weer 2kilo extra wat je meesjouwt. Had er vanmorgen 3hr37 over gedaan. En dat dus na die 56km van afgelopen zondag en afgelopen week gewoon door getraind.Gisteren nog 14km op tempo gelopen.
Maar beert ik ben ook gewoon met een paar minuten moeten beginnen en heb dit in jaren fanatiek trainen zo opgebouwd. .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 07:22

Goed bezig weer geertje!
Ja dat drinken meenemen maakt het wel zwaarder. En het is ook warm op je rug. Ik train nu ook met een camelbak, omdat ik die bij de halve marathon wil meenemen. Vindt het fijn om zelf te kunnen bepalen wanneer ik wat drink.

Ben erg blij dat de herfst eraan komt, met koelte loop ik veel beter.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:01

Ik heb vanmorgen weer een kort stukje gelopen. Nadat ik eergisteren de 5 k weer gehaald heb. Mijn conditie is in de vakantie echt gedaald. Maar nu wil ik weer gaan trainen voor een 5 k in 30 min. Maar wel gemixed dus ook proberen om langer te kunnen lopen om de afwisseling erin te houden.

Als er andere langzame, beginnende hardlopers zijn die ook runkeeper gebruiken en het leuk vinden om daar vriendjes te worden om elkaar te stimuleren. Het werkt best stimulerend als je ziet dat iemand 5 km of 8 of waar je naartoe wilt hebt gelopen om net dat beetje meer te geven om er ook te komen heb ik gemerkt ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:42

Ik wil wel vrienden worden, maar loop meestal wel wat verder als je dat niet erg vindt. En voor fietsen en een stuk wandelen gebruik ik runkeeper ook nog wel eens.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:43

Runkeeper heb ik niet, ik zit wel op strava!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:55

Hier ook een strava gebruiker!

Wings 4 life ken ik niet, maar ziet er uit als een leuk evenement! Ik ga eens googlen.

Zie bij de uitslagen van gisteren dat ik nog 9e vrouw ben geworden van de 38. En 60e van het totaal van 107 deelnemers op de 8K. Ondanks dat ik 10x dood ben gegaan onderweg, heb ik het toch nog best wel aardig gedaan. :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:01

Dat heb je zeker goed gedaan!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 00:26

Supervixen schreef:
Ik wil wel vrienden worden, maar loop meestal wel wat verder als je dat niet erg vindt. En voor fietsen en een stuk wandelen gebruik ik runkeeper ook nog wel eens.

Ik vind dat niet erg. Als jij er geen moeite mee hebt. Ben een slak ;)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:45

Mag ik ook even binnenwippen?

Geen hele fanatieke loper hier maar meestal wel regelmatig. Een jaar geleden begonnen. Wel doelloos. En dan doelloos als in geen doel hebben van 5 km kunnen lopen o.i.d. Ik loop vooral om het lopen en hoeveel of hoelang vind ik niet zo belangrijk. Dan ligt er voor mij te veel druk op en is de lol er af. En hoeveel of hoe vaak ik kan lopen hangt ook af van of mijn lichaam mee wil werken. En dat gaat de ene keer beter dan de andere.

Overigens ben ik ook een Strava liefhebber.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:18

Greetje63 schreef:
wings for life is inderdaad een heel leuk principe.Heb hem in 2016 gelopen. Jammer dat ze in 2017 niet een lang parcours hadden maar kleinere rondes.
.

Hier moest ik wel om lachen. 'kleine ronden' en dan 20 km bedoelen.. voor mij is 3 km een kleine ronde, de 20 valt onder groot :D

Lopen jullie op/met hartslag trouwens? Ik heb nu eens extra opgelet op mijn Polar als ik een 'normaal' rondje loop en ik loop 75% van de tijd in hartloopzone 5. Komt het er dan op neer dat ik eigenlijk te hard loop?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:53

@Beert, heb je je hartslagzones laten bepalen door een test? Want anders zijn die zones niet altijd betrouwbaar. Zone 5 is idd wel hoog, ik haal die maar bij pittige intervallen of op wedstrijd, maar ik ken ook een afstandsloper die een rusthartslag heeft van in de 50, maar bij joggen gelijk richting 170 gaat, terwijl hij zich totaal niet vermoeid of buiten adem voelt.

Anders eens eventjes bewust op lage hartslag hardlopen gedurende langere afstand (ook geleidelijk opbouwen natuurlijk), en zien of het daarna ook op normale snelheid verbeterd is.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:44

hwn schreef:
@Beert, heb je je hartslagzones laten bepalen door een test? Want anders zijn die zones niet altijd betrouwbaar. Zone 5 is idd wel hoog, ik haal die maar bij pittige intervallen of op wedstrijd, maar ik ken ook een afstandsloper die een rusthartslag heeft van in de 50, maar bij joggen gelijk richting 170 gaat, terwijl hij zich totaal niet vermoeid of buiten adem voelt.

Anders eens eventjes bewust op lage hartslag hardlopen gedurende langere afstand (ook geleidelijk opbouwen natuurlijk), en zien of het daarna ook op normale snelheid verbeterd is.

Nee, mijn horloge heeft de zones voor me ingevuld aan de hand van mijn profiel. Maar ik ren ongeveer 9.4 km/h dus ook geen topsnelheid.

Ik kan ook zo'n fitness test doen met de Polar en daar komt "zeer goed" en "uitstekend" uit, dus dat is weer hoopgevend :-). Ik zal de volgende keer wat langzamer rennen. Maar vorige keer deed ik een training op hartslagzone 1, 2 en 3 en ik heb eigenlijk alleen gewandeld.. schoot niet zo op :-)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:37

Beert je loopt niet zomaar 75% van de tijd in hartslag zone 5 want goed getraind moet je al heel veel moeite doen je intervallen in die zone te lopen. Of te wel je hartslag zones kloppen niet.
Nu zit je wel als je nog geen duurvermogen hebt opgebouwd snel in een wat hogere zone. voor een beginnend loper is het dus onmogelijk om in de lage zones te lopen (inderdaad dan kun je enkel wandelen maar dat is geen hardloop training). Vergeet voorlopig die zones en bouw eerst in een paar jaar een beetje duurvermogen op. dan kun je om je trainingen te verfijnen aan de hand van de voor jou vastgestelde zones gaan trainen.
Tot die tijd gewoon aanhouden dat je op een rustig duurloop tempo nog een gesprek moet kunnen voeren. In een vlot tempo kun je enkel korte zinnen uitwisselen en in een snel tempo dan hou je vanzelf je mond. Daar heb je de eerste jaren genoeg aan. Ik zie zoveel mensen worstelen met 'hun'zones. zelfs als ze officieel zijn vastgesteld. maar schijnbaar vergeten sommigen sportartsen zelfs dat je als je net begint met lopen je echt niet op een 60-70% van je maximale hartslag kunt lopen. Op die manier worden de zones dus ipv een hulpmiddel een bron van frustraties en een obstakel.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:08

Dank je Greetje! Dat is toch wel een geruststelling. Ik vind het toch wat verwarrend dat je dan wel die zones hebt. Jouw ezelsbruggetje of je al dan niet kunt praten lijkt me dan een betere :-).

Ik wilde wel proberen of ik met iets lager tempo een langere afstand vol kan houden. Ik ben geneigd om vrij snel voluit te gaan, terwijl ik afstand vergroten leuker vind dan meer snelheid :-)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:24

Ik kom me hier ook maar voorzichtig melden. 25 juli heb ik het licht gezien en heb ik hardloopschoenen en mijn eerste set kleding aangeschaft. Runtastic en C25K geïnstalleerd en begonnen :D Ik zit nu in week 5 van het schema en het begint toch wel echt pittig te worden... Gisteren 8 minuten hardlopen, 5 minuten wandelen en dan weer 8 minuten. Op het einde vond ik het echt niet grappig meer, haha. Maar als ik kijk dat ik in het begin net 1 minuut kon volhouden, ben ik al aardig verbeterd! Dit weekend moet ik ineens 20 minuten aan een stuk hardlopen, is het normaal dat er ineens zo'n grote sprong tussen zit?

Stiekem ben ik wel jaloers op jullie verhalen van wedstrijden enzo, maar mijn tijd komt hopelijk nog haha.

Overigens ben ik nog wel traag. Mijn gemiddelde snelheid ligt bij een workout tussen de 6,5 en 7 km/u (inclusief paar minuten wandelen voor en na als warm-up en cool-down). Op het moment maak ik me er nog niet zo heel druk om, maar op termijn wil ik wel sneller worden.