Ladyfee schreef:Zijn er hier ook mensen die nadenken over pleeggezin of adoptie?
Wij hebben al bijna 3 jaar ons neefje, van nu 7, bij ons in huis als pleegkind. Hij gaat waarschijnlijk ook niet meer naar huis. Zijn ouders zijn allebei behoorlijk verslaafd maar willen daar niets aan doen. Ik weet niet of ik het nog een keer zou doen als ik weer de vraag zou krijgen. Ik denk dat als wij van tevoren hadden geweten waar we mee te kampen zouden krijgen dat we het niet hadden gedaan. Het ging in eerste instantie om opvang voor 3 maanden. Wij hebben te maken met een kind met trauma's dat nooit fatsoenlijk is gehecht of veiligheid heeft gekend. Hij is nu veilig maar veilig zijn en je veilig voelen zijn twee totaal verschillende dingen. Na 2 jaar en inmiddels met de handen in ons haar omdat we echt niet meer wisten hoe we verder moesten met hem hebben we hulp gekregen. We zitten nu in een heel intensief programma met hem (voor degenen die er meer over willen weten google maar eens op MTFC-P) dat een jaar duurt. Daarnaast gaat hij vanaf aanstaande woensdag beginnen met EMDR bij zijn psychiater. Hij staat nog steeds op overleven en het lijntje met thuis is nog heel dun. Als wij bijvoorbeeld onze stem een keer verheffen krijgt hij een herbeleving en zit in zijn hoofdje dan weer thuis. Op school kan hij zijn aandacht er niet bij houden, kan niet op een normale manier met andere kinderen om gaan, loopt zeker 2 jaar achter in zijn ontwikkeling omdat hij gewoon niet kan ontwikkelen omdat daar geen ruimte voor is in zijn hoofd. Hij kan bijvoorbeeld ook niet naar reguliere zwemles omdat hij zich niet volgens de norm kan gedragen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hij zal na de EMDR hopelijk wat meer ruimte in zijn hoofd krijgen, maar het zal altijd topsport opvoeden blijven bij hem zegt zijn psychiater. Hartstikke mooi pleegzorg en ik ben ook van mening dat het hard nodig is want er zitten nog teveel kinderen in instellingen die ook recht hebben op een plekje in het gezinsleven maar het is pittig. Al die kinderen hebben een rugzak...en flinke rugzak.