hypermobiliteits syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 06:49

Geldt dat ook als je schouder kapsel losser is geworden door trauma van buitenaf? Ik heb er namelijk een flinke klap op gekregen waardoor hij uit de kom is geschoten en dat is de reden dat ik er nu last van heb. Mijn andere schouder is ook wat instabiel, maar niet zo dat deze ooit vanzelf uit de kom zou gaan en ik heb er ook geen last van.
Ik wil geen operatie, maar fysiotherapie lijkt echt niet te helpen en ik wil niet voor altijd deze pijn. -O-

Eilish

Re: hypermobiliteits syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 10:08

Weet ik niet. Misschien is het dan wel een goede oplossing. Bij mij waren de kapsels losser door de hypermobiliteit en niet door een trauma. Mijn polsen zijn nooit uit de kom gegaan, maar ik heb ze wel overbelast met peesontstekingen als gevolg.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 10:10

Bij trauma is natuurlijk heel anders dan vanuit hypermobiliteit.

Bij mij zit eds vooral in mijn heupen en knieën.. Ik slaap altijd liefst op mijn zij.. Maar doet vaak pijn. Nu slaap ik met een kussen tussen mijn benen.. Wauw wat is dat fijn!!!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:39

Ja, ik ben wel hypermobiel in beide schouders, maar de klachten die ik nu heb komen voort uit trauma. Mijn andere schouder heeft namelijk wel heel veel baat bij krachtoefeningen en daar heb ik eigenlijk geen last meer van.
Daarom vraag ik me af of een operatie bij mij wel werkt.

Fijn Gianti dat je daar baat bij hebt! Gaat het met lopen nog steeds beter?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:38

Ik zou denken dat het bij trauma wel kan helpen. Ik heb zelf een nieuwe achterste kruisband in m'n knie vanwege een trauma. Dat heeft echt 90% van de pijn en instabiliteit weggehaald. Het is natuurlijk anders dan het kapsel van een schouder, maar misschien toch enigszins vergelijkbaar.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:32

Het zou inderdaad misschien wel vergelijkbaar kunnen zijn. Fijn dat het bij jou zo goed heeft geholpen!
Momenteel heb ik wat minder pijn, ik sport dan ook niet. Mijn schouder hangt wel constant veel te laag, soort van constant in zo'n subluxatie stand waar je met je vinger tussen je schouderdak en de kop van je schouder kunt.
We zullen zien wat de orthopeed volgende week te zeggen heeft. :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:47

Hoi, :)

Anderhalf jaar geleden is er ook HMS bij mij geconstateerd, dus ik zou me hier graag melden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:06

Iemand ervaring hiermee...

Een soort van restjes legs denk ik? Toen ik in bed lag begonnen mijn benen heel erg te trillen en beetje mini spasmes... Had in eerste instantie idee dat mijn vriend aan trillen was naast me, herkende het niet dat het vanuit mijn eigen benen kwam. Hoe langer het aanhield hoe meer pijn het deed

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:07

Dat is inderdaad een verschijnsel bij HMS, heb ik laatst gelezen! Ik heb het altijd op mijn knie en duim, maar dat vind ik altijd wel grappig. }:0

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:21

Dit is het grappige echt voorbij :( val er moeilijk door in slaap en doet gewoon pijn op een gegeven moment

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:25

Snap ik uit je bericht, ik weet niet waar het precies door komt. Even opzoeken?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:33

Slik je al iets van magnesium bij? Anders kun je dat proberen. Herkenbaar gevoel ik heb het vooral als ik druk ben geweest en dan als ik ga slapen tot rust kom.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:51

Ik heb ook restless legs. Wiebel de wiebel.

Ik merk dat het weer veranderd, mijn gewrichten doen rotter. Mn vingers (sub)luxeren vaker, mijn wervels gaan aan de wandel.. fysio heeft het maar druk met me :D En door mn EDS loop ik al maanden met wonden onder mijn voeten die voor geen meter genezen.. :x

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:04

Jans schreef:
Ik heb ook restless legs. Wiebel de wiebel.

Ik merk dat het weer veranderd, mijn gewrichten doen rotter. Mn vingers (sub)luxeren vaker, mijn wervels gaan aan de wandel.. fysio heeft het maar druk met me :D En door mn EDS loop ik al maanden met wonden onder mijn voeten die voor geen meter genezen.. :x

Heb voor eerst ook slecht herstellende wonden... heb een huid infectie gehad en nu 2 maanden later nog de gaten in mijn huid zitten... moet er niet aan denken ond3r mijn voeten :(:)

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:20

Hoi allemaal ik heb een vraag,

Ik moet voor mijn examen een profielwerkstuk maken.
Ik heb het onderwerp Hypermobiliteitssyndroom (HMS) gekozen , omdat ik zelf en met degene waarmee ik samenwerkt het ook heeft.
We lopen alleen tegen een probleem. We hadden eerst namelijk als onderzoeksvraag: Welke behandeling is het beste voor iemand met Hypermobiliteit.
Maar we kwamen er dus achter dat er maar één behandeling is en dat is gewoon de fysiotherapie.

We hadden toen bedacht om ons te gaan richten op de gevolgen (dus geestelijk/lichamelijk) van HMS. Maar dan wordt het meer een onderzoek en kun je niet echt iets vergelijken. Er moet namelijk ook een praktijk deel bij zitten.

Nu wilde we dus HMS vergelijken met een andere ziekte, die wel betrekking heeft op HMS. Daarbij wilde we dan de beste behandeling onderzoeken. We hadden zelf al Fibromyalgie gevonden en EDS hypermobiliteit type 2. Maar verder komen we nu niet echt.

Ik bedacht ook net of we misschien iets konden met de onderzoeksvraag: vermindert sporten de klachten van hypermobiliteit?

Heeft iemand tips hoe we het kunnen aanpakken met de onderzoeksvraag?
Wat we kunnen vergelijken of onderzoeken? Het moet wel te maken hebben met HMS.

Alle reacties zijn welkom :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:39

Gianti schreef:
Iemand ervaring hiermee...

Een soort van restjes legs denk ik? Toen ik in bed lag begonnen mijn benen heel erg te trillen en beetje mini spasmes... Had in eerste instantie idee dat mijn vriend aan trillen was naast me, herkende het niet dat het vanuit mijn eigen benen kwam. Hoe langer het aanhield hoe meer pijn het deed

Verrek! Ik heb dat ook idd! Echt vreselijk. Mijn man wordt er ook helemaal simpel van. Stevig masseren werkt voor mij wel.

MurthulJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:58

@demy het hypermobiele type is EDS 3, daarnaast heeft bijvoorbeeld Marfan ook overlappingen. Maar bij Eds en marfan is de hypermobiliteit een gevolg van de afwijking in het bindweefsel, bij "gewone" hypermobiliteit is er niet per se een bindweefsel probleem. Bij Eds en marfan komt dus vaak veeeel meer kijken.

Ik heb zelf EDS3 en kan dus ook alleen uit die ervaring spreken en wat ik om me heen zie bij andere EDS'ers; fysiotherapie kan helpen, maar wel op een speciale manier, de gewone reguliere fysiotherapie werkt vaak alleen averechts. (Te snel opbouwen, teveel overbelasten ed)

Bij gewone hypermobiliteit ligt dit toch iets minder complex over het algemeen (gelukkig) en kan het goed stevig maken van de spieren er voor zorgen dat de klachten zo goed als verdwijnen. Veel tienermeisjes zijn hypermobiel, dit is niet heel bijzonder en in 90% van de gevallen verdwijnt dit naarmate mensen ouder worden, de mensen bij wie het niet verdwijnt zullen erop moeten blijven letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:38

En ook binnen de EDS Type 3 zijn er weer verschillende gradaties. Ik heb ook EDS3, net als Murthul, maar bij mij lijkt het minder heftig nog te zijn. Het is wel progressief.

Ik doe wel krachttraining, maar op hele lichte basis, puur voor spieronderhoud, want als ik te snel te veel wil dan is het leed niet te overzien.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:41

Bij mij wordt de HMS juist erger naarmate ik ouder wordt, ik ben tot veel dingen minder in staat te gaan doen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:46

Is er een reden dat je op sporten icm hms wil focussen.

Maar misschien interessant dat sporten zo belangrijk is om niet achteruit te gaan. Maar tegelijkertijd overbelasting je wel echt achteruit helpt gaan... die grens os flinterdun bij eds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:49

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:52

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:02

Goh mensen, even mijn frustratie er uit nu...

Ik fietste gister richting het station en stak mijn hand naar links om af te slaan. Was in een straat met een middelbare school dus keek al uit voor niet oplettende kinderen. Fietste er een jongen op mijn weghelft, gaat vervolgens stil staan (hij zag me wel, ik had de zo'n in mijn ogen) en knalde ik dus tegen hem aan omdat er nog een jongen naast hem fietste en ik niet in de bosjes wilde fietsen. Ook fietste ik op een fiets met handremmen dus kon ik zelf niet op tijd stoppen omdat ik normaal op een andere fiets rijd.

Hele avond bijna niet kunnen lopen en mijn les kunstrolschaatsen gestopt, verging van de pijn in mijn bekken. Denk dat mijn heup weer eens ontwricht was (of iets in die richting) en dat me dus heel erg aangegrepen had...

Twaalf uur 'snachts lag ik nog steeds wakker van de pijn en heb toen toch maar Ibuprofen ingenomen. Volgende ochtend pijn helemaal bijgetrokken maar nu voel ik hem weer terugkomen...

MurthulJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:04

Ik heb 2 Voedingskussens van woezel&pip en van Nijntje, die hebben watten vulling, die bolletjes vulling slaap ik echt niet lekker mee, maar met de kussen vulling slaap ik heerlijk en weet ik vaak zelfs luxaties snachts te voorkomen.