ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:17

Wat ik geleerd heb, toen bij mijn jongste autisme werd gediagnosticeerd: het is geen excuus voor zijn gedrag, maar wel een verklaring.
Hij was toen nog erg klein. Maar nu hij lekker aan het puberen is, merk ik dat hij soms wel dingen zegt dat hij autisme heeft en er dus niks aan kan doen. Ja, dikke neus is dan mijn antwoord, je gaat dit niet als excuus gebruiken voor alles! Het betekend dat je voor sommige dingen iets meer je best moet doen jongeman!!
Zo ook voor mijn ADD, weet ik pas 2 jaar dat ik het heb. Verklaarde een heleboel van mijn chaotische gedrag en gedachtengang. Ik ben nog steeds precies hetzelfde als voor de diagnose, maar weet nu dat ik voor sommige dingen gewoon beter mijn best moet doen (plannen, opruimen, boekhouding, mijn mond houden als andere mensen praten, eerst nadenken voordat ik wat zeg) De dubbele afspraken in mijn agenda zijn bijna nihil. Voorheen geregeld dat er twee klanten tegelijk voor de deur stonden, had ik bij de ene de afspraak wel op hun kaartje gezet, maar niet in mijn agenda. Nu heb ik me aangeleerd, eerst de afspraak in mijn agenda te zetten en dan pas op hun kaartje. Heel logisch, maar niet voor iemand met ADD hahahahaha, dan was de klant de deur uit, en ik was weer alles vergeten........... erg irritant!!

hiphopje

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:18

zo, en ik had tegen mezelf gezegd in de auto daarstraks, op weg van stal naar huis: eerst even pauze, en achter mijn laptoppie. Een half uurtje, en dan hup die berg was opvouwen! Dus ik klap de laptop NU dicht, doe ik dat niet, dan zit ik hier over een uur nog!!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:35

hiphopje schreef:
zo, en ik had tegen mezelf gezegd in de auto daarstraks, op weg van stal naar huis: eerst even pauze, en achter mijn laptoppie. Een half uurtje, en dan hup die berg was opvouwen! Dus ik klap de laptop NU dicht, doe ik dat niet, dan zit ik hier over een uur nog!!

Is het niet ook typisch ADD om iedereen te vertellen dat je nu ECHT iets gaat doen? :') Ik doe dit, wat jij nu ook doet, ook altijd in HK topics, of op Skype oid. En dan vervolgens zit ik een half uur later nog steeds achter m'n pc :P.

Ik heb trouwens een enorme backpack reis geboekt, dus ik moet echt even mijn zaken op orde gaan krijgen qua planning :'). Als ik 1 van de vluchten mis ben ik echt heel erg de l*l. (Wereldticket). :+

Ik loop ook al een paar uur te verkondigen dat ik ECHT moet gaan sporten. Maar ik zit nog steeds achter mijn pc. Maar.. Nu ga ik ECHT. (Ja echt! :+).

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:41

DarkDreamer schreef:
hiphopje schreef:

Is het niet ook typisch ADD om iedereen te vertellen dat je nu ECHT iets gaat doen? :') Ik doe dit, wat jij nu ook doet, ook altijd in HK topics, of op Skype oid. En dan vervolgens zit ik een half uur later nog steeds achter m'n pc :P.

Ik heb trouwens een enorme backpack reis geboekt, dus ik moet echt even mijn zaken op orde gaan krijgen qua planning :'). Als ik 1 van de vluchten mis ben ik echt heel erg de l*l. (Wereldticket). :+

Ik loop ook al een paar uur te verkondigen dat ik ECHT moet gaan sporten. Maar ik zit nog steeds achter mijn pc. Maar.. Nu ga ik ECHT. (Ja echt! :+).

Hahaha dat herken ik ontzettend!

Hoe gaat het met jullie en reizen?
Ik kan daar vreselijk van in de stress raken, omdat ik gewoon van mezelf weet dat ik gerust een verkeerde bus of trein pak, verkeerd uitstap enz.
Daarom vermijd ik openbaar vervoer eigenlijk ook het liefst als ik alleen ben..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:42

Ook herkenbaar.

Heb ook een hartgrondige hekel aan OV. Wordt er onwijs zenuwachtig van. Nooit bedacht dat het misschien ook aan de ADD kon liggen. Maar misschien ben ik wel gewoon een muts.

Hmm. Ja. Dat ben ik ook wel eigenlijk.

Dan ga ik nu maar eens ECHT....boodschappen doen, koeien melken en alle andere klusjes die ik voor vandaag gepland had.

(Ze staan wel heel mooi op mijn planning voor vandaag hoor)

Eigenlijk voor vanochtend :Y)
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 20-10-12 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:44

neenee ik heb braaf de was opgevouwen en al twee machines weer erdoor gedraaid, ondertussen soep gegeten en koffie gedronken en gewhatsappt met vrienden.

Multitasken heet dat!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:44

Ja! heeel herkenbaar! ik heb me voorgenomen om direct na het eten even snel een poetslap door mn kamer te halen! 3x raden, moet nog beginnen :=

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:46

ohja, en tijdens het voorbijlopen aan de kamerkast, even twee keer een bonbonnetje gesnoept.
Ga nu de vaatwasser uitruimen, (ben benieuwd wat ik nog meer ga doen tijdens het uitruimen, eigenlijk moet ik wel om mezelf lachen achteraf, hihi)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:47

oh, kijk, plantjes moet ik ook nog water geven, whaaahahahaha

wat een leuk topic dit!
ik klap de laptop weer dicht hoor

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:36

moet toch wel zeggen dat het hier over het algemeen redelijk goed gaat momenteel, gewoon de kleine dingetjes die momenteel even volgens routine gaan ... dus de vaat direct in de vaatwasser, pannen gelijk even afwassen, spullen gewoon direct even aan de kant /wegruimen ,
vertrekken naar werk enzo gaat nog steeds gehaast en ook echt even gaan zitten om te leren mag ook wel gestructureerder, maar we modderen lekker door :+
vandaag in ieder geval lekker op pad (heidenfest , tilburg) met vriendje en vrienden

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:39

TinekeHorses schreef:
DarkDreamer schreef:

Hahaha dat herken ik ontzettend!

Hoe gaat het met jullie en reizen?
Ik kan daar vreselijk van in de stress raken, omdat ik gewoon van mezelf weet dat ik gerust een verkeerde bus of trein pak, verkeerd uitstap enz.
Daarom vermijd ik openbaar vervoer eigenlijk ook het liefst als ik alleen ben..

OV gaat wel. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar vroeger vermeed ik het ook. Doodeng vond ik het :P. Maar op mijn 16de ging ik op school in Amsterdam en sinds dien ben ik eigenlijk wel aan OV gaan wennen. Inmiddels geen problemen mee. Alleen als ik een nieuwe route/reis maak controleer ik altijd alles 20x en wil ik ruim op tijd aanwezig zijn zodat ik niet in de stres in de verkeerde trein stap ofzo :').

Sowieso heb ik met treinen meer stress, ik reis ook bijna nooit met de trein dus ben ook altijd bang dat er iets fout gaat :P.

Vliegen, tja, dat is gewoon een ramp. Ik ben de dag voor ik ga vliegen al in de stress en meestal stress ik net zo lang door tot ik veilig en wel weer geland ben op bestemming :=.

Toen ik in Barcelona woonde vond ik het OV niet eng, wel spannend. Zeker omdat alles Spaans is daar en ik in het begin geen Spaans kon. Na 3 dagen was de spanning al weg. Metronetwerk daar is super overzichtelijk. Maar met de bus durfde ik niet! Was ook super onduidelijk aangegeven en ik zit dan alleen maar te stressen over of ik wel aan ga komen op bestemming en of ik niet straks aan de andere kant van de stad terecht kom :P.
Ben maar 1x in mijn eentje met de nachtbus gegaan, die bleek bij mij om de hoek te stoppen, maar de buschauffeur kon geen Engels en ik kon (nog) geen Spaans. Dus ik heb uiteindelijk wanhopig mijn halte naam uitgekraamd tegen de persoon die naast me zat, en die begreep me, thank god! _/-\o_ Die heeft voor mij op het stop knopje gedrukt. Daarna ben ik nog maar 1x met de bus geweest samen met een vriend van me die wist waar we heen moesten. :P

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:28

En toen had ik bijgelezen en wist ik niet meer waarop te reageren.

In ieder geval: ik loop sinds m'n diagnose 3 jaar geleden bij PsyQ, eens in de 2 weken (soms vaker, soms minder) bij een psycholoog.
Al die losse cursussen en trainingen zijn mij nooit aangeboden. Wel eens over gehad, maar het zou niet veel zin hebben.
Vroeger wisten ze nooit wat er met me was, alleen bleek op de middelbare school dat onder mijn niveau werken ook niet de oplossing was. Op niveau ook niet trouwens, vwo was zo veel prikkels en zelfstandig en kon dan niet fatsoenlijk nadenken. Als ze me toen toch eens uitgebreid hadden laten testen ipv alleen een soort iq bepaling. Jeugdzorg kon niks met me ("zo vertel eens, wat is jouw probleem?" uh hoe moet ik weten dat ik een probleem heb en welke dat is?) maar met huiswerkbegeleiding ging ik stappen vooruit iig.

Ik zou nog wel eens gericht faalangsttraining willen hebben. Ben nu met de gesprekken vooral bezig met reële gedachten, wat is mijn waarheid, hoe kom ik daarbij en hoe test ik die bij m'n omgeving. En ook, is het wel mogelijk wat ik van mezelf of een ander vraag?

Ik en ov zijn wel vrienden trouwens. Veel ervaring en kwestie van alle opties goed uitzoeken. En ja, ik stress wel op plekken en overstappen waar ik het niet ken. Dan idd aan medereizigers of bestuurders vragen of dit de goede tram/bus/trein is en dan houd ik zelf de bordjes echt angstvallig in de gaten, dat ik echt m'n halte niet mis.
Maar vervelend vind ik het niet. Vind het juist fijn dat ik zoiets zelfstandig kan en vind samen reizen alleen maar belastend omdat ik dan gezellig moet zitten wezen de hele tijd :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:45

Ik kom ook weer eens binnen vallen, heb alles gelezen maar ben uiteraard alles weer kwijt :+ (ben mobiel online)
Op t werk nu moest ik vandaag 5 mensen bellen, vol goede moed ze uiteindelijk allemaal gebeld heb ik maar 1 iemand aan de lijn gekregen dus moet ik ze deze week nog eens gaan bellen, zucht -O- :+

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:05

Herkenbaar :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:29

hiphopje schreef:
. Ik ben nog steeds precies hetzelfde als voor de diagnose, maar weet nu dat ik voor sommige dingen gewoon beter mijn best moet doen (plannen, opruimen, boekhouding, mijn mond houden als andere mensen praten, eerst nadenken voordat ik wat zeg) !!

oeh...die is herkenbaar!
ik weet echt nooit wanneer ik wel of niet kan praten he,vréselijk vind ik dat
zit bij de eerste paar zinnen van iemand zijn verhaal al zelf wat te vertellen :')

nadenken voor ik wat zeg ,zelfde..in de loop der jaren is het wel beter geworden,maar krijg nog vaak hele rare blikken van mensen als ik weer eens superbot reageer.
oeps...jaa sorry kan ik dan wel zeggen,maar dat werkt lange niet altijd :(:)

OV en ik zijn geen vrienden,ik check steeds verkeerd in en uit en neem ook rustig treinen en bussen die de andere kant uit gaan whahaha :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:43

ik heb ook regelmatig van die "foot in mouth" momenten...
dan hoor je jezelf iets zeggen en denk je ...mmm, niet zo handig ..of zelfs "NEEEEEHHHHH, zeg dat nou niet , trut" maar ja, dan is het al te laat :=

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:49

Ik ben vandaag bij de BAVO geweest omdat ik Concerta wil gaan proberen.
Ik moest eerst weer opnieuw een intake gesprek zodat ik dan een andere keer met de medicijnvrouw aldaar een afspraak kon maken.
Maar het zat een keer mee, intake ging heel vlot, medicijnvrouw was toevallig gelijk beschikbaar dus met een uurtje stond ik met een recept voor Concerta buiten.
Gelijk opgehaald en morgen ga ik er mee beginnen.

Hoe was voor de overstappers van Ritalin naar Concerta, de overstap?
Merkte je veel verschil?

Ik vind het ook wel een beetje spannend.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:49

Vandaag ging mijn rijles echt zo slecht. Ook een andere instructeur... en ik moet 12 november afrijden ;(

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:50

:(:) Hoeveel lessen heb je nog voor je op moet?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:52

7 uur...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:52

Ik ben nu twee weken aan de Retard ( :') ) (is vergelijkbaar met Concerta) en weet nog niet zo goed wat ik ervan moet denken. Minder last van stemmingswissellingen. Maar waar ik eerst eerder last had van heel blije en heel nare periodes, ben ik nu vaker down. Dus ja, wat is dan beter?

Oei Lifaya...Spannend!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:54

ik was vandaag echt 1 bom spanning... bijna altijd en met medicatie lijkt het zelfs erger. Ik doe echt ZOO erg mijn best om goed gefocused te blijven en het overzicht te behouden, maar soms raak ik dat gewoon echt kwijt.... ik doe dingen te snel, vergeet soms handelingen (zoals richting aangeven, terugschakelen etc) ik word gewoon gek van mezelf. Als ik naast iemand zit in de auto heb ik een geweldig overzicht, zie ik alles en iedereen, maar eenmaal achter het stuur...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:56

Toen ik 2 weken terug moest afrijden heb ik bewust geen Ritalin genomen.
Ik weet van mezelf dat ik in zulke situaties al genoeg gefocussed ben en dat Ritalin er voor zorgt dat ik de tent uit tril van de spanning.

Misschien een lesje zonder medicatie proberen?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:57

Geen tips :+ . Heb drie keer afgereden voor mijn B, twee keer voor mijn E. Laatste keer E was met Bachbloesem, waarvan ik wel het idee had dat het hielp.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:58

LBLGypsyCobs schreef:
Toen ik 2 weken terug moest afrijden heb ik bewust geen Ritalin genomen.
Ik weet van mezelf dat ik in zulke situaties al genoeg gefocussed ben en dat Ritalin er voor zorgt dat ik de tent uit tril van de spanning.

Misschien een lesje zonder medicatie proberen?

Ga ik volgende keer inderdaad maar doen. Ik heb het idee dat het de spanning erger maakt... en misschien een ontspanningspil, of hoe dat ook heet.
Sommige gevaarlijke situaties zie ik juist weer heel goed, maar andere keren gaat net dat kleine dingetje langs mij heen enzo. Ook vind ik het frustrerend dat ik niet altijd weet wanneer mijn instructeur bijremd ofzo. Ik reed nu natuurlijk ook in het donker, dus toch wat lastiger. Had al paar weken ook niet gereden