Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 00:11

Ik denk dat het een keus is tussen twee kwaden: óf twee veren raken de boog ieder een beetje óf één veer raakt de boog sterker, kan me eigenlijk niet voorstellen dat het echt een verschil maakt maar ben benieuwd of mensen hier daar ervaring mee hebben.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:44

Ooooh, wij gaan ook naar Mierlo! Team Bokt aan de meet daar. 8-)

Weten jullie al wat voor een hond het gaat worden Renske? Leuk!

Arno, wat een toffe avatar!

’T antwoord op de vraag over de veren is volgens mij: dat hangt er maar net vanaf. Er zijn zelfs schutters die ervoor kiezen om met de indexveer naar binnen te schieten: hij fungeert dan als een demper indien je een boog hebt die wat luid blijft bij het lossen. Maar het hangt dus van je combi boog + pijl af of je daar wat aan hebt. Qua snelheid heeft Arno denk ik gelijk en zou ik me geen zorgen maken, die veren klappen hoe dan ook wel in als ze de riser passeren. Het gaat om miniem tunen.

Let wel op dat je treklengte (en ook de rest van je techniek) echt constant is voordat je gaat tunen Jazzit, anders is het werk voor niets! Wat voor een puntgewicht ga je gebruiken, 125 grains? Een spine van 40-45 lijkt me anders echt gigantisch als je maar 25 lbs trekt zonder center-shot.

Het is wel superleuk om mee bezig te zijn. Ik maak zelf eerst een inschatting met de Stu Miller dynamic spine calculator (er staan terug in het topic nog wel wat plaatjes geloof ik). Is misschien ook leuk voor jou om eens naar te kijken. Je kunt het gratis downloaden met een handleiding, en dan is hij eigenlijk heel makkelijk in gebruik. Als je daarmee een goede schatting maakt (boog- en pijlwaarde binnen 2 lbs van elkaar), is mijn ervaring dat je in de praktijk een heel eind bent.
Let wel op dat je schachten van 40-45 in de praktijk een behoorlijk grote afwijking qua spine zullen hebben. Kijk dus of je een spinetester kunt lenen voordat je aan de gang gaat en selecteer schachten die dicht bij elkaar zitten.
Dan is het een kwestie van eerst je nokpunt op de goede hoogte hebben en je gekozen kale schacht + puntgewicht op volle lengte schieten op een meter of 10 om te kijken wat hij doet. Te slap = kwart inch eraf en weer schieten, kijken wat het doet… etc. etc. Als je dichtbij de goede lengte komt, zie je hem ineens bijdraaien. Hij mag ietsje te slap blijven, want als je er veren op plakt wordt hij iets stijver. Dan kun je bevederde en kale schachten schieten om te kijken of je nog iets moet inkorten, maar in principe zou je na het tunen van de kale schacht echt wel goed moeten zitten. Voor de minieme afstelling kun je dan je peeshoogte nog een slagje links- of rechtsom draaien, maar dan ben je echt in de marge bezig.

Ik ben ook weer aan het knoeien, nieuwe boog = nieuw setje hout (hoewel hij verassend goed gaat met de pijlen die ik met de ruiterboog schoot eigenlijk). Basis is fichte 11/32 gespined op 37 lbs en een 70 grains punt. Ik verwacht op 29,5 inch uit te komen, maar dat zie ik na het tunen. Inmiddels netjes gerecht en in een laagje beits. En ik wilde natuurlijk weer los, dus de basis van de cresting is eens wat anders: watermarble. Ik ben er nu al mee in mijn nopjes. :D

Afbeelding

Afbeelding

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 00:26

Wauw die cresting ziet er mooi uit! Ben je daar eigenlijk lang mee bezig?

Bedankt Arno en Elanor, voor jullie uitleg. Ik was ook verbaasd over de 40-45# (27,5 inch, 100 grain punt), maar die vlogen netjes. En ach, ik zet ze morgen verder in elkaar en neem ze mee naar de les. Dan bekijk ik daar hoe ze schieten. Als ze niet goed zijn, dan hobby ik gewoon verder :)

Stu Miller had ik laatst al eens bekeken, en toen haakte ik af bij zoveel vragen over de boog. Zal het binnenkort nog eens proberen.

Wat leuk, een 'bokt treffen' in Mierlo :D Gaan jullie allemaal als 'individuen', of schieten er meer van jullie clubs mee?

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:30

Zometeen ga ik de 40-45 uitproberen. Ik ben benieuwd...
Geen mooie cresting, maar een wrap en een melig moment ;)

Afbeelding

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:19

Gaat er iemand op 6 of 7 augustus naar de 3D in Reuver (Limburg)?
(Ik had het niet in mijn agenda gezet, sjonge, ben blij dat de organisatie een herinneringsmailtje stuurde! :+ )

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:41

Wij zijn weer bij BOWRA geweest *\o/*. Was weer top!! Super dagje geschoten. Over 3 weken gaan we naar het 3D parcours in Brilon :j ben benieuwd ;)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:49

Jazzit schreef:
Gaat er iemand op 6 of 7 augustus naar de 3D in Reuver (Limburg)?
(Ik had het niet in mijn agenda gezet, sjonge, ben blij dat de organisatie een herinneringsmailtje stuurde! :+ )

Ik ben ook altijd blij met herinneringen. :+ Wij zijn altijd heel enthousiast met opgeven... en dan daarna niet meer weten of we het wel of niet gedaan hadden. En of het 1 of 2 dagen was :o

Eij gaan niet naar reuver. Kersentoernooi in Mierlo is voor ons de volgende. 21 augustus geloof ik!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:18

Hoe was Reuver geweest Jazzit?

En het 3d parcours in Brilon, Timbers? Is dat een vast parcours wat er altijd staat?

Zou er nog animo zijn voor een bokt-boogschuttersmeeting?? :)

Mijn vriend heeft zijn mongoolse ruiterboog te koop staan... mochten jullie iemand weten :D spread the word.
http://link.marktplaats.nl/m1081062250

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:41

renskep schreef:
Mijn vriend heeft zijn mongoolse ruiterboog te koop staan... mochten jullie iemand weten :D spread the word.

Wauw! Hoe schiet die? Ik heb nog geen ervaring met de mongoolse bogen (ik had begrepen dat ze net wat vinniger zijn dan het Hongaarse type).

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:16

renskep schreef:
En het 3d parcours in Brilon, Timbers? Is dat een vast parcours wat er altijd staat?

Oeps deze gemist :o
Ja in Brilon staat een vast 3D parcours, maar Duitsland en Oostenrijk heb je die veel meer staan dan in Nederland.

Vandaag gaan we de bossen bij Brilon "onveilig" maken *\o/*

Een paar parcoursen in Duitsland die wij gedaan hebben (nou ja Brilon dus vandaag :P )
http://www.bogenschuetzen.net
http://www.bowra.de
http://www.jbc-wuppertal.de

Verder doen wij zondag mee bij Avalon en 11 september in Stiphout (en 24 september doet mijn man mee met het open NK runarchery ... Mijn conditie is door mijn gebroken schouder en een jaar niks doen daardoor echt te slecht daarvoor :o )

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:05

oomens schreef:
renskep schreef:

Wauw! Hoe schiet die? Ik heb nog geen ervaring met de mongoolse bogen (ik had begrepen dat ze net wat vinniger zijn dan het Hongaarse type).

Hij schiet inderdaad heel rap. Maar... ik heb er zelf nooit mee geschoten :D dat pondage... kunnen mijn kippenarmpjes niet aan :')

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:46

Wel een erg mooie boog!!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:53

Zijn er ook van die vaste 3d parcours in Nederland (zuid-holland)? Zou dat wel leuk vinden. Dan is het geen wedstrijd, toch?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:07

Brilon is een aanrader *\o/* super dag gehad en van 13-17u geschoten (maar wij schieten maar 1 pijl per doel :P dus je kunt er langer over doen).
3 rondes waarvan de laatste de uitdagendste was (18 plokken, 29 plokken en 24 plokken) erg leuk gedaan :j

En Felicia volgens mij zijn er niet zoveel vaste 3D parcoursen in Nederland, ik ken eigenlijk alleen die in Arnhem van de DBC. Voor de rest zijn het vaak gelegenheids parcoursen (wedstrijden dus).

Maar misschien weten anderen hier in het topic nog wat vaste parcoursen in NL?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:59

Nog mensen naar Harskamperdennen geweest? Mooie wedstrijd, fijn geschoten en met 304 punten ben ik dik tevreden :j

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:35

Hello!

Liep al een tijdje mee in t forum maar ben een tijd weggeweest. Door mijn zwangerschap e.d niet meer toegekomen aan schieten. Maar dankzij iemand van de JuJutsu weer in volle gang fanatiek bezig, zelfs op een vereniging!(Nee, had nog nooit een vereniging van dichtbij gezien). Het 2D en 3D bos, echt fantastisch.
Ik ben zelfs zo fanatiek bezig dat ik een nieuwe boog heb. Al die tijd geschoten met de Ragim WildCat Take Down recurve, 18 pond. Daarna een paar keer geschoten met de jachtboog (30 pond) van een vriendin, en dat beviel prima, dus zelf een 30 ponder gekocht.
Het is de Oak Ridge Black Forest geworden en hij schiet erg lekker. Heb er (voordat mn boog binnenkwam) bij dezelfde winkel pijlen voor gekocht. Alleen, nu komt het; van de 11 pijlen die ik gekocht heb, passen er maar 3 op de pees. Ik heb 4 houten gekocht, 4 carbon breinaald pijlen, en 3 warriors. Die laatste 3 schieten het best, en de rest past niet, de nok is te strak!

Nu wil ik wat meer carbon warrior pijlen bestellen, alleen.... hoe kies ik hiervoor de beste maten?
Hoe weet ik wat de goede afmetingen zijn?
Hoe weet ik welke point weight en size pijlen ik nodig heb?

Someone help me....

(Oh, en sorry dat ik zolang ben weggeweest en zo opeens weer iets laat horen.... but im on fire!)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:53

Leuk dat je 't weer aan het oppakken bent Flo Max!

Probleem van strakke nokken is makkelijk gefikst: pannetje met kokend water, even de nokken inhouden (alleen de uiteinden, niet helemaal anders laat de lijm los), plastic wordt iets zacht, snel op de pees zetten en wat laten afkoelen. Voilà: nokken precies wijd genoeg.

Je bedoeld de Warrior van Bearpaw denk ik? Ik schiet zelf met Penthalon traditional blacks van Bearpaw, heb geen ervaring met de Warrior. Als je het goed wil doen (en dat wil je, want carbon is duur): eerst meten wat je treklengte is en indien het geen 28" is eventueel ook wat het pondage is van jouw boog bij die treklengte (met een unser).
Dan bedenken wat je gebruiksdoel is. Wil je 3D's schieten? Ik heb als uitgangspunt het puntgewicht genomen, wilde met 100 grain schieten omdat het vriendelijker is voor mijn boog, qua FOC beter uitkwam en omdat ik wat meer massa wel fijn vind als je door wat takjes moet of het hard waait. Dan kies je een een schacht met een spine waarvan je denkt dat hij gelet op je treklengte en pondage waarschijnlijk op de goede lengte en FOC uitkomt. Daarvoor zijn van elk type schacht spine charts beschikbaar waarmee je een 'educated guess' kunt maken, of je kunt de Stu Miller Dynamic spine calculator er even bijpakken. Vervolgens bestel je eens drie schachten en ga je de kale pijl (alleen nok en punt, geen veren) stukje voor stukje inkorten, schieten, inkorten, schieten tot de pijl bijna recht in het doel land. Veren erop en hij landt er helemaal recht in!
Mijn voorzichtige inschatting is dat je, met een pondage van 30 lbs en een treklengte van 28" snel richting een 75 grains punt gaat en een spine van .1000. Maar vraag vooral eens om hulp bij een ervaren clubgenoot!

Afgelopen weekend wezen trainen in Arnhem, het was supergezellig EN ik was goed op dreef! :D

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:33

Hoi allemaal, hoe gaat het bij jullie?

Vandaag heb ik voor het eerst een 3d/veld wedstrijd geschoten! :D Het ging vrij goed, al waren er wel een paar moeilijke dingen. Maar ik ben tevreden voor de eerste keer, 172 punten (16 doelen). Ik heb een onwijs leuke dag gehad.

Nou smaakt dat natuurlijk naar meer, dus zou ik graag vaker zo'n wedstrijd mee willen doen. Weten jullie ergens een online kalender oid? Zowel veld als 3d, vond beiden onwijs leuk :P
Ik schiet trouwens niet traditioneel, maar barebow. Ook geen houten pijlen, weet niet of dat nog verschil maakt van wat ik wel en niet mee mag doen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:39

Vandaag geschoten vanaf mijn paard *\o/* en ze was braaaaaaaf! Was de 2e keer, de eerste keer was al weer lang geleden, dus we zitten nog in de boog mak maak fase, maar soit dat lijkt dus eigenlijk niet nodig. Bogen en rond vliegende pijlen zijn niet eng aldus mijn draakje :9

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 06:50

Felicxa schreef:
Hoi allemaal, hoe gaat het bij jullie?

Vandaag heb ik voor het eerst een 3d/veld wedstrijd geschoten! :D Het ging vrij goed, al waren er wel een paar moeilijke dingen. Maar ik ben tevreden voor de eerste keer, 172 punten (16 doelen). Ik heb een onwijs leuke dag gehad.

Nou smaakt dat natuurlijk naar meer, dus zou ik graag vaker zo'n wedstrijd mee willen doen. Weten jullie ergens een online kalender oid? Zowel veld als 3d, vond beiden onwijs leuk :P
Ik schiet trouwens niet traditioneel, maar barebow. Ook geen houten pijlen, weet niet of dat nog verschil maakt van wat ik wel en niet mee mag doen.

Leuk dat je de smaak te pakken hebt!!
http://www.boogwereld.nl/ daar vind je wedstrijden e.d. Let wel even op, want als je niet met hout schiet, mag je niet overal mee doen. Maar dat staat vaak goed aangegeven!

Timbers, stoer hoor!!

Hier begint vanavond de competitie 18 meter!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 06:41

Wat gaaf Timbers!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:04

Heeeey, het is een beetje stil in dit topic...
Wordt er niet meer geschoten? Of juist wel heel veel geschoten, en niet meer teveel er over gepraat? ;)

Ik ben niet echt heel actief aan het schieten, maar wel zijdelings bezig met de vereniging De batavieren-Treffers in Weert. Ik ben bezig met het organiseren van een Snuffelmarkt. Had al heel veel spullen verzameld om te verkopen, maar wegens te weinig standhouders gaat de snuffelmarkt helaas niet door op 11 juni 2017... Op 5 november heb ik wel genoeg standhouders... dan ga ik er dus zelf ook met een stand staan, maar dus tot die tijd breek ik hier mijn nek over snuffelmarktspulletjes -O-

Ach, het is misschien maar goed dat het 3D seizoen begint: dan ben ik de meeste weekends toch 1 of 2 dagen op pad, en kan ik het plaatsgebrek proberen te negeren :D

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:20

Schiet er van jullie iemand de 3D in Echt komend weekend?

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:07

Jazzit schreef:
Schiet er van jullie iemand de 3D in Echt komend weekend?

Ja ik!

En verder wordt er hier niet zo veel geschoten op het moment. Het ontbreekt hevig aan motivatie eigenlijk. Ik overweeg zelfs om alle spullen van de hand te doen en te stoppen. -O-
Terwijl als ik dan weer een keer geschoten heb, dan ben ik weer enthousiast.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:28

Hier hetzelfde probleem een beetje. Heb al een tijdje niet geschoten, maar wil binnenkort wel weer aan de slag gaan. Ook even kijken of ik dan mijn eigen paard kan laten wennen aan het schieten enzo.

Maar nu nog even gaan doen.