Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:10

het stomme van hsp zijn is dat je alles zo intens beleeft en de meeste 'gewone' mensen je alleen maar vinden aanstellen en overdrijven. Zo kun je nooit je gevoel helemaal bij iemand kwijt want ze zeggen toch dat je je aanstelt. op zulke momenten zie ik weinig voordelen van zo gevoelig zijn. Ja je kunt mensen goed aanvoelen en begrijpen maar ach, dat wordt in deze wereld toch niet meer gewaardeerd

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:45

Klopt helemaal Miss_Caroo. Als jij liever een avond op de bank zit dan naar een café gaat, ben je a-sociaal en niet gezellig en saai. Ik ben al zo ver dat ik me daar niets meer van aantrek. Jammer dan dat mensen mij niet sociaal en gezellig vinden. Ik denk liever aan mezelf op zulke momenten.

Punt waar ik altijd tegenaan loop, is dat ik de emoties overneem van mensen. Met vrolijkheid geen problemen natuurlijk, maar zodra er iemand boos of verdrietig of gefrustreerd is, ben ik dat ook automatisch. Je kan er eigenlijk niet over praten, 'want je hebt geen reden om je zo te voelen'. Maar zo wordt bijvoorbeeld werk met een nauwe samenwerking een stuk lastiger voor mij dan hier en daar kortdurend mensen spreken. Mijn gedachten verzetten op zo'n moment gaat maar even. Het werkt niet als je de hele dag werkt met iemand die chagrijnig is. Zo'n situatie hou ik dan ook maar een paar weken vol. Daarna moet ik weg en minimaal een week bijkomen om mezelf weer te vinden.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:15

Gaat mij net zo Rebel! Als mijn vriend geïrriteerd thuis komt neem ik dat over. En ik vind het dan heel moeilijk om dat gevoel los te laten, hebben jullie dat ook?
En idd, zoals hier al is gezegd, ik ben ook niet vaak te vinden op feestjes, ben er al snel flauw van :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:24

Hoi,

Mag ik mij hier ook melden? Ik vermoed dat ik ook een hoog sensitief persoon ben. Ik heb veel psychische problemen waardoor ik bij even psycholoog heb gelopen (klikte niet). Daar kwamen ook veel dingen uit, allemaal kenmerken van HSP, waaronder dat ik vanalles oppik wat anderen niet doen, en alles heel wat harder aan komt. Mijn vriend is juist wat lomp in zijn praten, en o.a. daardoor hebben wij veel ruzie.

Miss_Caroo schreef:
het stomme van hsp zijn is dat je alles zo intens beleeft en de meeste 'gewone' mensen je alleen maar vinden aanstellen en overdrijven. Zo kun je nooit je gevoel helemaal bij iemand kwijt want ze zeggen toch dat je je aanstelt. op zulke momenten zie ik weinig voordelen van zo gevoelig zijn. Ja je kunt mensen goed aanvoelen en begrijpen maar ach, dat wordt in deze wereld toch niet meer gewaardeerd

Heel herkenbaar! Mijn vriend zei laatst tegen mij, toen ik heel verdrietig was omdat hij mij heel erg kwetste, dat ik geen reëel beeld heb (maar dat is ook door andere psychische problemen) omdat hij helemaal niet kwetste volgens zichzelf (en anderen). :=

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:39

Rebel_Jits schreef:
Punt waar ik altijd tegenaan loop, is dat ik de emoties overneem van mensen. Met vrolijkheid geen problemen natuurlijk, maar zodra er iemand boos of verdrietig of gefrustreerd is, ben ik dat ook automatisch. Je kan er eigenlijk niet over praten, 'want je hebt geen reden om je zo te voelen'.

Dit, dit vind ik altijd zo lastig. Menig ruzie escaleert zo bij mij. Iemand is al boos, ik neem het over en dan slaat de vlam in de pan. Na 10 minuten is die andere het dan kwijt. Maar ik ben zo moe en uitgeteld dat ik alleen nog maar kan janken van ellende dan.
Vervolgens heeft die ander ook vaak geen probleem meer. Maar blijf ik nog de halve dag/avond piekeren en moe zijn.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:55

Ik heb nu psychotherapie, dit help voor mij echt enorm goed en ik merk direct resultaat. Je moet hier alleen wel voor open staan, anders heeft het natuurlijk geen nut.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 23:11

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:45

Deze week toch iets geks mee gemaakt, iemand die ik heb leren kennen vertelde mij dat hij mij zo praktisch en net romantisch vondt. Best gek, omdak ik de laatste tijd zoveel heb geweent om alle veranderingen. Toch vreemd dat hoe je overt en hoe je eigenlijk bent zo ver uit elkaar kan liggen. Ik ben wel praktisch etc, maar ook enorm gevoelig, maar ben blij dat dat niet meteen te zien is, dat mensen daar geen misbruik van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:34

Hallo, mag ik me melden? :)
Ik ben door rebel-jits op dit topic gewezen omdat ik een topic had aangemaakt over hsp.
Ik heb een beetje door het topic gebladerd en wat herken ik mezelf in veel dingen!
Sinds een paar jaar weet ik dat ik ook een hsp ben. Ik kan er alleen de laaste tijd steeds minder goed mee omgaan.
Ga vanavond even het hele topic doorlezen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:29

Mag ik mij melden?

Ik ben volgens testen HSP en indigovolwassene.
Geen idee wat ik er mee kan, moet.

Mijn man was in het begin sceptisch als ik zei, je moeder voelt zich rot of niet schrikken maar je vader heeft kanker. Navraag leerde dat ik gelijk had.
Inmiddels vertrouwt hij mijn waarnemingen.

*ga verder lezen in dit topic*

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:45

Ik meld me weer hoor, ga zo bijlezen, zit nu echt in een periode dat ik NIKS kan hebben!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:37

luuntje, zulke dingen heb ik nou niet. Zou het aan de ene kant wel willen hebben, maar ook weer niet omdat er zoveel mensen sceptisch zijn.
Wat je ermee kan? Voor anderen niks, voor jezelf een heleboel. Jezelf leren begrijpen, leren omgaan met jezelf, grenzen kennen en stop kunnen zeggen voor het te laat is. Ik vind dat o zo moeilijk! En ik weet wat er achteraf gebeurt als ik niet op tijd stop zeg.. Down, verdrietig, terwijl alle mensen als vrolijk door hadden gelopen, blijf ik er nog even een dagje extra mee zitten en soms word ik daar zo moe van!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:04

Hey. Mag ik me ook melden? :)
Als ik dit topic zo lees en google over HSP, denk ik dat ik het waarschijnlijk ook heb (gecombineerd met faalangst). Vind die gevoeligheid eigenlijk wel leuk, maar heb ontzettend last van het overprikkeld raken, emoties overnemen, kan niet tegen hard geluid en heb moeite met sociale contacten.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:06

Ik merk ook dat ik goed de hele dag met dieren om kan gaan zonder problemen. Zodra er de hele dag mensen om me heen zijn, raak ik overprikkeld.
Het enige wat voor mij echt helpt tegen de overload aan prikkels, is veel alleen zijn. Het liefst met muziek op, zodat ik maar één prikkel binnen krijg.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:24

Ik meld me ook weer :).

Ik heb een periode aan mind fullness gedaan, het gaat nu beter met me, echt een aamrader!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:20

Rebel-jits wat herkenbaar muziek op.
Ik heb altijd de radio aan.
Niet voor de muziek, maar om de achtergrond geluiden weg te filteren.

Dieren zoeken mij op.
Hond van zusje plast alleen bij mij uit blijdschap, zisje is er niet blij mee.
Vorig jaar met dolfijnen gezwommen. Ik ben op een gegeven moment weggezwommen om dolfijn bij andere vrouw te laten, dolfijn zwom brolijk met mij mee.

Mijn man vertrouwt mijn waarnemingen. We zijn ruim 16 jaar samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:36

Ik heb het ook met dieren, ik vind ze ook zoveel makkelijker te begrijpen en mee te communiceren dan met mensen. Voor mensen wil ik nog altijd een handleiding krijgen, rare wezens. :o

Hier gaat het momenteel niet zo goed vanwege de plek waar we wonen. Een flat, dus veel geluid, veel energie, veel prikkels en ik kan niet aarden hier. Ik merk dat ik chronisch overprikkeld ben en nog maar weinig kan hebben. De flat staat te koop, maar heel snel gaat dat natuurlijk niet in deze tijd. Ik verlang heel erg naar een hutje op de hei. Ik wil rust, dieren om me heen en alleen nog contact met mensen als het noodzakelijk is, of met de paar mensen die me wèl energie geven ipv energie vreten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:09

Dat heb ik ook met dieren. Ik vind het heel prettig om bij dieren te zijn. Dieren komen ook vaak naar mij toe.
Laatst was ik op een boerderij en die hond (waakhond) blafte helemaal niet en springt zo tegen mij op en sloeg zijn poten zo om me heen. Hadden de eigenaren nog nooit meegemaakt, heel apart.
Idem met een kat van een vriend. Een heel schuwe kat, komt nooit uit zichzelf. En komt laatst zo bij mij op schoot zitten.

Voor mensen wil ik ook graag een handleiding want daar snap ik nog steeds vrij weinig van. Communiceren met mensen kost mij ontzettend veel moeite. Op iemand aflopen en mij voorstellen is en blijft heel moeilijk voor mij.

Wat herken ik veel van jou bij mezelf redpassion! Vanaf kleins af aan wist ik al; ik ga later in een hutje op hei wonen. Ik neem een paar paardjes en wat katten en honden, en ik ben gelukkig. Rust, heerlijk! En vooral geen mensen die ik niet begrijp en die mij niet begrijpen.

Ook ik zit het liefst alleen op mijn kamer, achter de pc met muziek op. Dat geeft mij rust. Ik kan er hele dagen zitten. Mijn ouders vinden dat raar en vragen of ik niets leuks wil doen. Nee, dat wil ik niet. Kost mij heel veel energie. Ik ben afgelopen zaterdag naar de kermis geweest en ik heb gister de hele dag nodig gehad om tot rust te komen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:24

Ik heb het ook hoor..Vroeger zei ik altijd al dat ik nooit in de stad wou wonen..Ik woon nu gelukkig afgelegen en mijd ook heel graag veel contact met andere mensen..Niet omdat ik ze niet aardig vind maar vaak vergt het zoveel energie van je..Ik heb ook het liefst de hele dag mijn dieren om me heen,met dieren heb je het niet die geven je juist energie :j Soms voel ik me echt wel een zonderling hoor,maar dat is dan maar niet anders..Zelfs als ik heel lang met iemand aan de telefoon heb gezeten ben ik gesloopt,dus dat mijd ik liever ook een beetje haha!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:08

Hoi, mag ik hier ook meepraten?
Sinds een tijd ben ik me ook bewust dat ik HSP heb. Misschien altijd wel geweten, maar nooit bewust en altijd mijn problemen verweten aan andere dingen.
Onder veel mensen zijn kost mij ook altijd veel energie. Ik werk als fotograaf regelmatig op evenementen/bruiloften en de 'buffer' van mijn camera helpt me wel, maar ik ben echt op als ik naar huis ga. Met dieren (vooral mijn eigen paard) heb ik inderdaad ook snel een goede band.
Gelukkig woon ik nu nog aan de rand van een dorp (kan achter zo'n 2 km wegkijken!), dus dat is wel heel prettig! In de stad kan ik ook echt niet wonen... Heb een tijd in de stad gewerkt, maar kwam er helemaal overstuur van thuis...

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:15

Ik kan idd ook de hele dag met dieren aan de gang zijn zonder ook maar moe te raken. Mijn vriend vreet erg veel energie van mij, voel ik en dat is erg vervelend aangezien het mijn vriend is en ik nogal vaak samen met hem ben.

Ik zie mezelf later ook liefste en rustig leven lijden, wel met dingen die om me heen gebeuren, maar zodat het dragelijk is voor me.
Ik wil meer dan ik aankan en dat is vervelend. Heb het volgens mij dus nog niet helemaal geaccepteerd dat ik zo ben

sanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:43

Mag ik me melden?
Ik ben Sanne, 14 jaar. Op dit moment ben ik alles een beetje aan het ontdekken en uitproberen.
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, begint mijn intuïtie en energie en al die dingen zich nu een beetje te ontwikkelen, en mijn lichaam kan er allemaal niet zo goed meer tegen. Ik ben nu al driekwart jaar lang heel moe en hoofdpijn, maar ik heb ook een zwaar jaar gehad en ga naar een andere school, waar het hopelijk beter is.

Ik heb me altijd al heel gevoelig gevoeld. Ik heb die test even gedaan, hoewel ik al wist wat de uitkomst zou zijn. Ik merk gevoelens, sfeer enz altijd op, en helaas, ik neem het ook altijd op. Ook met mijn eigen gevoelens, ik vind het heel moeilijk om een emotie weer los te laten...

Energie kan ik ook heel goed voelen. Het begon met tintelende handen, een warm gevoel.
Nu zie ik soms energie in kleuren, en ik voel het veel duidelijker. Ik ben nog een beetje aan het experimenteren, bijvoorbeeld een bepaalde 'kleur' om mij heen maken, waar ik me prettig in voel, andermans emoties als een kleur of energie te herkennen en te laten gaan enz. Het wil nog niet altijd lukken, maar ja.

Dieren vind ik ook heerlijk om bij te zijn. ze zijn zo makkelijk, zo rustig... Mijn handen worden helemaal warm zodra ik met een dier in aanmerking kom...
Ik heb wel eens wat oudere, ook hsp mensen ontmoet, en dat is ook zo fijn... Alles is dan zo makkelijk. Dus ik dacht, laat ik me hier maar eens melden :)

Andere dingen waarbij ik tot rust kom:
Bepaalde stenen. Dat klinkt gek. Maar bij bepaalde stenen voel ik me heel rustig, heel fijn.
En bomen. Er is een boom, bij mijn oude huis, waar ik graag heen ga. Even mijn hand op de stam leggen. Mensen kijken me dan wel raar aan, maar ach :+

En een ander, lastig iets:
Ik voel het aan wanneer iemand doodgaat. tenminste, ik heb het een keer meegemaakt, maar ik denk niet dat dat de laatste keer is.
Het was bij een vriendin. Er was daar niemand thuis. Ik had haar cavia op schoot. En toen kreeg ik het gevoel dat het de laatste keer was dat ik hem zou zijn. Drie dagen is hij gestorven.

Nu ben ik steeds bang, dat mijn eigen cavia(waar ik een hele sterke band mee heb) Dood gaat. En dan denk ik steeds dat ik het weer voel, terwijl dat niet zo is. Mijn hoofd zit er een beetje tussen...
en dan loop ik daar dus de hele tijd over te piekeren...

Ik ben heel benieuwd in hoeverre dit verhaal bekend voorkomt, en in hoeverre niet...

edit: wow, ik vertel best wel veel dingen over mezelf die ik normaal geheim houd... Gek is dat, maar het voelt wel goed.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:41

Wij wonen in een dorp.
Hutje op de hei lijkt mij nog fijner, die stilte.
Geen blerende buurkinderen.

Sanne-sanne lijkt mij ook eng wat je hebt meegemaakt.
Dood is niet iets waar jij invloed op kan hebben, jezelf kwalijk nemen hoeft niet.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:30

Rebel_Jits schreef:
Ik merk ook dat ik goed de hele dag met dieren om kan gaan zonder problemen. Zodra er de hele dag mensen om me heen zijn, raak ik overprikkeld.
Het enige wat voor mij echt helpt tegen de overload aan prikkels, is veel alleen zijn. Het liefst met muziek op, zodat ik maar één prikkel binnen krijg.

Klopt, dit heb ik ook. Het probleem is dat ik wel aan sociale dingen wil meedoen, maar het me echt teveel prikkels & stress geeft en ik het daardoor minder leuk vind. Dat vind ik wel erg jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:33

Sta voor de kast en er liggen enkel van die hele strakke broeken. En die kan ik niet verdragen, dan loop ik de hele dag te trekken en te hijsen aan die broek. Zelfde met strakke truien etc. Alles moet bij mij wijd en groot.
Hebben jullie dat ook?
Ik ga straks met vriendin de stad in, ben benieuwd hoe lang ik gezellig blijf.