Burnout / Overspannen deel 6

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Burnout / Overspannen deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:00

Welkom, helaas geen antwoord op je vraag. Ik voelde me toendertijd niet echt moe, dus heb geen antwoord voor je. Maar sowieso goed dat je hulp hebt gezocht en bespreek het idd met je psycholoog :) Heb je inmiddels alwel idee wat je teveel is geworden en waar het vandaan komt? Dat kan ook al veel inzicht geven of het bijvoorbeeld werk is of iets wat al veel langer speelt.

En vergeet niet, als je terugleest hier zul je dat ook zien. Sowieso zijn er ups en downs en terugvallen horen er helaas een beetje bij. Dat is niet gek, probeer alleen goed te realiseren waar je vandaan komt. Je hebt hulp, dus je bent sowieso al een stap vooruit gegaan :j Onthou dat sowieso hoor en neem ook je tijd, moe zijn en dus echt tidj nemen om uit te rusten (en te luisteren naar wat je lijf aangeeft) hoort er (helaas) voorlopig ook bij voor je. :)

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:09

dankje voor je reactie.
Ik weet waardoor het teveel geworden is; ik dacht; ik werk maar 3 dagen; dus moet ik zorgen dat het huis altijd schoon is, ik elke dag mijn 2 paarden moet rijden, elke dag 2,5 uur met de honden moet lopen en ook nog regelmatig moet sporten.
Ik was even "vergeten" dat ik ook lichamelijke klachten heb en snel overbelast ben (bekkenklachten) en het ook altijd heel druk op het werk is.
Ups en downs moet ik ook accepteren, vind ik heel lastig en soms denk ik nog; ja hallo, je werkt maar 3 dagen, waarom ben je dan zo moe....

Ben jij er helemaal weer bovenop bienotje?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:18

Wat denk je? :) Zo voelt het nog niet, alhoewel ik wel weet dat ik goede stappen heb gemaakt maar echt nog stappen te zetten heb hoor ;)

P.s. ik werk inmiddels 4 dagen en kan me vaak niet meer voorstellen dat ik eerder 5 dagen fulltime werkte :)

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:20

anders zat je niet in dit topic zeg maar....
nee fulltime kan ik me ook niet voorstellen dat ik dat ooit gedaan heb.....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:23

Je komt op mij over als heel veeleisend aan jezelf trouwens, is het je al gelukt om dat wat meer los te laten? :)

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:27

Jawel, ik fiets nu met de hondjes, ben gestopt met sporten en het is al een paar weken geleden dat ik paardgereden heb. De psycholoog zei dat ik niet meer dan 80% procent van mijn energie mag verbruiken per dag. Dat lukte best goed, (tot een paar dagen geleden, want ik ben nu continue kapot, doodmoe) alleen de dagen dat ik werk zit ik wel over de 100%.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:31

Volhouden en leg je er bij neer, kleine kans dat als je dit een paar weken volhoudt dat je daarna zonder twijfel weer over 100% kunt gaan ;)

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:34

Ja ik weet dat ik dit zo vol moet houden. En goed moet luisteren naar mijn lichaam.

Wat heb je trouwens een mooi paard!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:34

welkom xanti
helaas zijn dat wel de bekende klachten bij overspannen, depressie, oververmoeidheid, burnout enz...
maar je werkt in een apotheek, heb je daar ook niet wat steun? zijn toch allemaal mensen die in de gezondheidszorg werken.
En hou je het werken nog wat vol dan? bedoel, het isniet werk gerelateerd dat je tegen een burn out aan zit? maar meer omdat je zoveel van jezelf verwacht?

en in elk geval een goeie stap dat je hulp hebt! dat dit wat inzichten geeft in jouw leef en denkstijl, dat dat dus niet zo veeleisend moet zijn!!

@bienotje
nicenice horsie!! leuk stel hoor!!
en je paard heeft een mooi vertrouwd oog!!! gaat echt goed komen metjullie hoor!!

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:40

Ik heb het op het werk niet verteld...
Ik denk dat het misschien wel gerelateerd is, maar dat het ook aan mezelf ligt; ik voel me overal verantwoordelijk voor. Ik heb het verder wel naar mijn zin daar en ik kan ook wel redelijk met mijn baas overweg.
Dus het "hoort" er bij dat ik zooo moe ben. Als ik werk lukt het best aardig tot 13 uur dan ben ik zo moe en houd ik het net vol tot 17 uur.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:49

Dankjulliewel :) Heb hem ook deels op karakter geselecteerd, er zit echt wel karakter in maar zeker eerlijk :j Zo fijn :D

En niet om je te demotiveren trouwens, ik dacht ook vaak goed met mijn leidinggevenden overweg te kunnen. Met het gevoel dat ze indien nodig voor me klaar stonden en af konden vangen wat me teveel zou zijn. Maar dat bleek toen puntje bij paaltje kwam niet zo te zijn. Ik trok ook (te)veel dingen naar me toe en daar ben ik niet bij geholpen om dat te voorkomen (als dat al had gekund met ook hun capaciteiten overigens).

Maar dat zijn ook zeker dingen om te benoemen bij je psycholoog, dus doe dat zeker toelichten :j

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:54

ja je energie level ligt nu gewoon even onder vriespunt, en dat heeft tijd nodig!
ik moest ook een hele poos gewoon smiddags slapen, is nu stuk beter gelukkig, al moet ik soms wel even bijtanken! maar wel mooi dat je werk op zich wel bevalt, niet dat er dus problemen zijn op dat gebied.
mss wel verstandig om je collega en/of baas in te lichten, dan hebben ze er wat begrip voor wellicht..?

oh, haha drukte op posten en las toen jouw bericht bienotje,
nja, bij mij is het juist heel goed uitgepakt dat ik mijn leidinggevende er van op de hoogte had gesteld, die sprak zelf nl ook wel uit ervaring, maar dat kun jij zelf het beste beoordelen, en mss even overleggen met je psych of huisarts of het nodig is, of dat je het zo wel gaat redden, dat je wel kunt blijven werken, maar dat je gewoon zelf nu wat aan je eigen moet veranderen zodat het behapbaar blijft en dat je er zo weer bovenop komt!

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:05

Pffff lastig of ik mijn leidinggevende ga inlichten.... Ik heb wel aangegeven bepaalde extra dingen niet aan te kunnen in combinatie met de gewone taken en hij zei dat niet erg te vinden. De psycholoog zei dat ik vooral niet moet weglopen van die extra dingen, omdat ik mezelf dan zwak maak (door steeds tegen mezelf te zeggen dat ik het niet kan)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:08

hmm ja lastig...
jij kan het beste inschatten hoe je leidinggevende hierop zal reageren, weet niet of je ervaring hebt met andere collegas die zoiets soortgelijks hebben doorstaan, hoe de leiding hier dan mee omging ed....?

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:13

In het begin dat ik daar kwam werken, 5 jaar geleden, had ik een soort van trauma van de vorige apotheek waar ik gewerkt had (raakte helemaal in paniek als ik een fout gemaakt had) en daar had hij wel begrip voor.
Hij begon later wel over dat ik wat sterker moest worden voor "de boze buitenwereld" ( en daar had ik natuurlijk niks aan)
Ik heb zo'n idee dat als ik het tegen hem zeg; hij denkt van; heb je haar weer....
vorige week zat ik ookal bij hem omdat ik het ergens niet mee eens was en ik ook nog zat te janken.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:16

nou als het goed is heeft jouw leidinggevende toch ook wel training gehad in hoe om te gaan met personeel onder bepaalde omstandigheden, en hij is wss apotheker? dus wel medisch onderlegt....??
dat je harder moet worden heeft hij wss wel gelijk in, maar ja, makkelijker gezegt dan gedaan...en daar heb je nu hulp voor gelukkig!

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:25

Maar als iemand zegt dat ik harder moet worden, denk ik van; auw en barst ik zo weer in huilen uit. Hij is wel medisch onderlegt, hij is idd apotheker, maar hij snapte ook niet toen ik zei dat ik zo bang was om fouten te maken; hij zei; als ik zegt dat ik niet boos wordt, waarom geloof je dat dan niet?

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:27

Ik vind het trouwens erg lief van jullie dat jullie zo meedenken!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:50

oh heel herkenbaar, je bent nu gewoon heel labiel en emotioneel, en je jankt bij elke kick die er gegeven wordt, als iemand juist heeel lief is!
hoort erbij...

en jouw baas is denk ik heel nuchter(en man eigen om wbt dat ze niet zo moeilijk denken) dus als hij zegt van: als ik zeg dat ik niet boos ben of wordt, dan ben of wordt ik dat niet....
en aan jou de kunst om daarop te leren vertrouwen, heel moeilijk, maar hetkan! maar als jezelf gewoon even in zo'n wankele situatie zit met jezelf, dan is dat heel lastig!
gewoon lekker overleggen met je psych, en vooral eerlijk en duidelijk vertellen aan je psych waar je mee zit enz, ook wat je hier post en wat je tegenhoudt kwa het vertellen op je werk enz...mss heeft je psych tips om het wel te vertellen, of juist niet te vertellen...

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:54

Ja idd, ik ga wel vragen donderdag of ik het beter kan zeggen of niet.
Hij zegt idd ook vaak; je moet me gewoon vertrouwen (grappig dat je dat zegt)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:57

ja heel herkenbaar, ook ik beheers het nog niet hoor in de praktijk, maar in theorie wel :P
dus mss kun je wel veel meer bij je baas terecht dan je denkt....

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:23

Ik heb het vandaag tegen mijn leidinggevende gezegd. Hij reageerde gelukkig normaal en begripvol. pffff hebben we dat ook weer gehad.
Ben nog steeds zo moe, duik zo bed weer in.
Hoe gaat het met jullie?

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:42

Goed gedaan hoor!!
En zo zie je maar weer, viel dus reuze mee!!!
Heeft hij ook ideeen aangedragen van hoe en wat jullie er samen op werk gebied aan kunnen doen?

Lekker slapen nu jij, ja dat hoort er gewoon bij, je bent gewoon bek en bekaf, en zeker na moeilijke beslissingen die jou heel veel energie kosten!!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:55

oeps verkeerde post.

ben helemaal niet bij, lees trouw ieders posts maar heb niet de energie of tijd om erop in te gaan.

ik denk aan iedereen, en leef met jullie mee.

zit nog steeds het meest in mijn maag met de merrie, nog steeds geen vervoer voor volgende week naar de kliniek.
ze is zo slecht ;( komt het goed? geen idee maar we moeten blijven vechten!

het spijt me, weet dat ik wel meelees maar de rest lukt ff niet

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:52

Zo ik ben ook wakker....
Crazyshar heb even snel wat gelezen over je merrie, wat een zorgen zeg...
Misschien dat je het al heel vaak van mensen gehoord hebt, maar zijn er geen paardentaxi bij jou in de buurt? Bij ons namelijk wel, maar ik woon aan de andere kant van het land.