ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:33

Herkenbaar Joyce, ik kan ook gek worden van het antwoord "Tja, tegenwoordig heeft iedereen die een beetje druk is ADHD" uh ja hallooo, ik ben niet 'een beetje druk' er is echt wel héél wat meer hoor wat die ADHD voor mij betekent... En wat dacht je van "Ja, dan moet je gewoon zorgen voor veel structuur voor jezelf" Echt waar, briljant, dat ik dat zélf niet bedacht had? :')

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:21

Ik denk dat het beeld wat mensen van ADHD hebben ook vaak door de foutieve diagnoses komt.
Er zijn zat kinderen die ''gewoon'' druk zijn en de stempel krijgen, terwijl er geen sprake van ADHD is. Ook mensen die er overheen groeien hebben dus geen ADHD, het is iets blijvend is maar daardoor kijken mensen wel scheef naar volwassen, zo van goh daar hoor je toch overheen te groeien?

Lady mag ik vragen waarom je concerta krijgt + ADD gaat aanpakken voor de behandeling van de angststoornis? Concerta (en ritalin etc) versterken vaan de symptomen van een angststoornis en daarom wordt normaliter de angststoornis eerst aangepakt.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:27

Meen je dat nou? Dat wist ik helemaal niet! Ik zou het ook echt niet weten....

Maar even mailtje doen naar de psych dan... Heel erg bedankt!

@Heino en Jolien: Ik ben me daarvan bewust :) Hoop toch dat het wel aanslaat, maar verwacht idd geen wonderen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:27

Citaat:
Lady mag ik vragen waarom je concerta krijgt + ADD gaat aanpakken voor de behandeling van de angststoornis? Concerta (en ritalin etc) versterken vaan de symptomen van een angststoornis en daarom wordt normaliter de angststoornis eerst aangepakt.

Dat vroeg ik mij eigenlijk ook al af :o

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:35

Nu word ik bang... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:39

Haha mooi effect heeft dat dan weer :')
Ik krijg zo te horen welke ritalin en welke placebo was, ben benieuwd. Spannunnnnd :')

Joyce, heel herkenbaar. Frustrerend en poedersuiker. Dan ga je ook weer aan jezelf twijfelen...

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:49

Jolien, welke denk je dat welke was? Hielp een echt totaal niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:51

De eerste 2 weken :j Toen werd ik echt stoned bij de eerste en kon ik dingen heel goed aanpakken en had ik overzicht.
Maar ik ben zo fiets-up op het moment dat het soms niet eens werkte omdat er zoveel meer was dan alleen de add klachten. Ik daal nog steeds verder. Heb nu een goede dag, geniet echt van het weer, maar gisteravond durfde ik niet te gaan slapen, kreeg paniekaanvallen en was weer helemaal in de war.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:52

Misschien heeft je psych er wel een hele goede reden voor ;) Of heb je misschien zelf moeten aangeven wat je het liefste eerst aanpakt?

Spannend Joolien :)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:55

Vind het zo naar voor je Jolien, ook al heb ik geen idee wie je verder bent... Je komt zo over als een superleuke spontane behulpzame dame, gun het je echt heel erg om je leven op de rit te hebben...

Hopen dat de psych goed nieuws heeft!

Nijn, dat hoop ik ook! Mocht niet zelf kiezen, maar denk dat mijn voorkeur ook wel uitgaat naar eerst ADD en dan angststoornis, dan kan ik zsm beginnen met dingen regelen voor studie enzo...

Kwam net tot het besef dat mijn zusje, drie klassen lager dan ik, volgend collegejaar ook gaat beginnen aan de uni. Dat was wel een shock. Loop dus al drie jaar te kloten met het eerste jaar van m'n studie... ;(

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:56

Maar Joolien, je had dus buiten die andere nare dingen, wel het idee dat Ritalin je helpt? Had je eigenlijk last van rebounds?

Edit: ja :j net als Lady M: vind het ook heel naar voor je. Inderdaad lijk je een hele mooie, crea, intelligente en vrolijke meid. Hoop dat alles weer op z'n pootjes terecht komt voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:01

Lol, het was precies andersom! Basterds! :')
Maar ik had dus de eerste week wel alle bijwerkingen dus er zit wel wat in de placebo. Maar de tweede periode was ik zo fiets up dat het toch het effect niet gehad heeft.

Even duidelijk:
De eerste 2 weken had ik dus placebo's maar waren bijwerkingen heel veel aanwezig. Ook had ik het idee dat ik er juist rustiger van werd, dat er een soort 'deken' over mijn hoofd kwam en dat mijn kop rustiger was. Dit had ik alleen de eerste paar dagen. Daarna merkte ik dat minder. Ook had ik de eerste dagen last van slapeloosheid.
De tweede periode had ik dus de ritalin, maar dat was een ontzettende rotweek, veel terugvallen gehad, veel gehuild, paniekaanvallen, sociaal heel moeilijk mee kunnen komen, paniek in winkelcentrum, ontzettende buikpijn. Daarom gestopt met de medicatie.

Dus... Zeg het maar...

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:02

m'n broer heeft ADD en slikte eerst ritalin, maar omdat hij dat zelf niet gestuctureerd kon, is hij ervan af gegaan (met alle gevolgen van dien := ) nu slikt hij 1 x per dag concerta, op een gegeven moment moest hij daar mee stoppen omdat hij van 5 tot 11 moest werken (avond) maar hij werd er heel duf van, nu hij is gestopt met werken slikt hij weer...

en zonder die pillen is hij niet te genieten, 's ochtends voordat hij dat ding heeft gehad zeuren we ook maar niet aan z'n hoofd, da's niet zo handig :')

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:24

Joolien dat je juist die week veel paniekaanvallen hebt gehad is op zich wel logisch, Ritalin versterkt dat juist :j
Wat ga je nu doen, toch Ritalin slikken?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:33

Joolien schreef:
Lol, het was precies andersom! Basterds! :')
Maar ik had dus de eerste week wel alle bijwerkingen dus er zit wel wat in de placebo. Maar de tweede periode was ik zo fiets up dat het toch het effect niet gehad heeft.

Even duidelijk:
De eerste 2 weken had ik dus placebo's maar waren bijwerkingen heel veel aanwezig. Ook had ik het idee dat ik er juist rustiger van werd, dat er een soort 'deken' over mijn hoofd kwam en dat mijn kop rustiger was. Dit had ik alleen de eerste paar dagen. Daarna merkte ik dat minder. Ook had ik de eerste dagen last van slapeloosheid.
De tweede periode had ik dus de ritalin, maar dat was een ontzettende rotweek, veel terugvallen gehad, veel gehuild, paniekaanvallen, sociaal heel moeilijk mee kunnen komen, paniek in winkelcentrum, ontzettende buikpijn. Daarom gestopt met de medicatie.

Dus... Zeg het maar...

Als ik jou zo hoor, vraag ik me af hoe jouw psycholoog de diagnose ADD met zulke zekerheid heeft kunnen stellen.. Vereiste voor die diagnose is (volgens mij) namelijk, dat de symptomen geen andere veroorzakers hebben. En volgens mij zit jij psychologisch gezien helemáál niet lekker in je vel en zouden de klachten best goed van andere psychiatrische ziektes of andere psychosociale problemen komen.. Ik ken je verder niet, maar weet wel dat je al een hele lange tijd met jezelf worstelt (lees ik iig uit je verhalen). Wellicht met je psych bespreken of je ADD-klachten niet samenhangen met iets anders? Lees autisme, paniekaanvallen, uit je topic blijkt ernstige somberheid (richting depressie?)..
Zeker nu de Ritalin niet blijkt aan te slaan, wat volgens mij in ieder geval in énige mate wel had moeten zijn, als je ADD hebt..
Wel vervelend hoor, dat de Ritalin test niet is gelukt.. Denk je eindelijk 'beter' te gaan worden, en dan slaat het niet aan. Maar gewoon volhouden, komt vast helemaal goed, zonnetje gaat ook voor jou weer schijnen! Wanneer ga je beginnen met je opname? :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:50

Hmmm Joolien, wat vreemd die uitslag van de placebo's. Ik durf er niet echt een uitspraak over te doen, maar wat Joyce schrijft is volgens mij wel de spijker op de kop.

Joyce, ik herken dat heel erg. 'Oh, maar dat heb ik ook'.
Waar mijn vriend een handje van heeft is te zeggen: 'Ja maar, weet je... dat moet je maar gewoon actie ondernemen dan, gewoon je nest uit komen en gewoon naar de wei gaan en daar gewoon bij het begin beginnen'
Dat is NIET GEWOON... *argh*
Snap je frustraties inderdaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:59

Klopt Joyce, dat bedacht ik me zelf ook al. Maar add is wel iets wat ik door de jaren heen erg herken, dus dat is niet iets vfan de laatste tijd. Al ben ik nu zo fiets up dat er idd meer klachten zijn, veel meer. Maar daarom ga ik ook in een observatiegroep om te kijken hoe en wat. En dan verder kijken, ik ga voorlopig niet meer aan de ritalin mede doordat ik het nu niet echt nodig heb, ga voorlopig toch niet werken oid. Ik heb nog wel ritalin over dus mocht ik het echt nodig hebben kan ik het gebruiken.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:38

Puchje schreef:
Hmmm Joolien, wat vreemd die uitslag van de placebo's. Ik durf er niet echt een uitspraak over te doen, maar wat Joyce schrijft is volgens mij wel de spijker op de kop.

Joyce, ik herken dat heel erg. 'Oh, maar dat heb ik ook'.
Waar mijn vriend een handje van heeft is te zeggen: 'Ja maar, weet je... dat moet je maar gewoon actie ondernemen dan, gewoon je nest uit komen en gewoon naar de wei gaan en daar gewoon bij het begin beginnen'
Dat is NIET GEWOON... *argh*
Snap je frustraties inderdaad...

Maar ik blijf dat ook tegen mezelf zeggen.. Dóé het dan potdomme gewoon, trut!
Afgelopen maandag had ik bijvoorbeeld een verplichte supervisiebijeenkomst voor mijn stage. Straal vergeten. Er gewoon helemaal bij in geschoten. Zo stom. En dat terwijl het verplicht is, ik haal dit jaar gewoon niet als ik niet met een héél goed plan kom om dit op te lossen. En dan denk ik: jezus Joyce, hoe moeilijk is het nou gewoon om afspraken in je agenda te schrijven, dagelijks in je agenda te kijken en dan gewoon te doen wat erin staat!? En hoe moeilijk is het om je níét te verslapen, om gewoon op tijd te komen, om afspraken eventueel op tijd af te zeggen, om niet de hele dag in bed te blijven liggen 'omdat je zo moe bent'. Wáárom kan ik al die dingen die je als klein kind al aanleert niet gewoon doen?! Het is geen hogere wiskunde, gewoon simpele 'doe'-dingen en zelfs dat kan ik al niet.
Ik voel me soms echt een gehandicapte. Nee maar echt. :')

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:48

Oei, da's wel heel zuur...
Mijn leidinggevende had bij mijn functioneringgesprek ook PRECIES de vinger op de pijnlijke plek.
Alles waar ik nog wat kon verbeteren was de ADD. (planning maken, precies opvolgen wat mij gezegd wordt, ik mag best wat meer initiatief tonen, maar aan de andere kant bemoei ik me met dingen die me niet aan gaan, dus... ik blijf keurig doen wat me gezegd wordt. Ik voel gewoon blijkbaar niet aan wat ze dan wél van me verwachten. :+ Baas is prima tevreden hoor, maar merkte dit nog op)

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:55

Wat herkenbaar!!!
Soms lijkt het leven wel 1 groot opstakel. zo frustreerend!!!
Zo kan ik van alles plannen en aan het einde van de de dag nog niks gedaan hebben.
Moet eigelijk nog een mailtje sturen over een apparaat dat kapot is, wat een opgave zeg!
Ik blijf het maar uitstellen.

Zit nu werkloos thuis, ook niet goed voor mij zelvertrouwen plus dat ik veels te veel tijd op te malen over allerlei stomme dingen.

Als ik nou eens wist waar de uit knop zat.....

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:52

Joyce_ schreef:
Ik voel me soms echt een gehandicapte. Nee maar echt. :')

Los van dat de rest ook erg herkenbaar is, ik beschouw mezelf ook als gehandicapt. ADHD is misschien geen lichamelijk zichtbare handicap, maar m.i. wel degelijk een handicap die je beperkt in je functioneren :j

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:48

Hallo,
Ik kom weer even binnenvallen.
Dit is nu de 3e week methylnogwat en ben er zooo blij mee :)
Ik merk dat ik gewoon een veel leuker persoon ben. Merk ook echt als het uitgewerkt is. Dan word het weer 'moeilijk'. De bijwerkingen zijn ook weg (extreem moe en hoofdpijn) en ben op het moment heel blij. Ik maak klussen af, ben relaxter, kan kleine klusjes tussendoor doen zonder de 'grote bergen' te zien :)
Moet alleen binnenkort op vakantie, ga naar Spanje met het vliegtuig. Moet ik een speciaal formulier voor m'n medicijnen meenemen? Wie heeft hier ervaring mee?

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:02

Guccio, ik niet, maar het foldertje dat bij mijn medicatie zit wel! *\o/*

Spanje is een Schengenland, dus daarvoor heb je een Schengenverklaring nodig, waarin staat dat je de medicijnen meeneemt voor eigen gebruik. Deze kun je downloaden of aanvragen bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Deze is maximaal 30 aaneengesloten dagen geldig :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:27

Ik denk dat heel veel mensen geen benul hebben van hoe add/adhd nu eigenlijk voelt. Zij vinden het gek dat ik na een dag werken liever geen andere sociale verplichtingen meer wil hebben (dan ben ik mensenmoe, vooral in een rebound) en ik kan het mij andersom niet voorstellen hoe het is om overal gewoon te kunnen werken op je laptop, niet afgeleid te worden, geen waas in je kop te hebben na een werkdag..

En veel mensen denken ook gewoon dat je je aanstelt. Als je zegt wat je hebt "oh dat heeft iedereen tegenwoordig/oh ik ben ook wel eens een beetje moe/afgeleid/geen zin/geen concentratie." Of ze denken dat je jezelf een zielepiet vindt. Nee hoor, ik hou tegenwoordig gewoon rekening met wat mij lukt op een dag, en niet met wat andere mensen vinden dat ik moet volgens hun idee :)
wel in overleg uiteraard, niet dat ik me er als een aso vanaf maak. Maar ik ben er inmiddels wel achter dat het mij geen leuker mens maakt als ik alles perfect probeer te doen - ik kan een enorme streber zijn. Loslaten en accepteren dat sommige dingen gewoon wat minder makkelijk gaan, dan wordt het leven een stuk prettiger..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:21

Lady_M schreef:
Guccio, ik niet, maar het foldertje dat bij mijn medicatie zit wel! *\o/*

Spanje is een Schengenland, dus daarvoor heb je een Schengenverklaring nodig, waarin staat dat je de medicijnen meeneemt voor eigen gebruik. Deze kun je downloaden of aanvragen bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Deze is maximaal 30 aaneengesloten dagen geldig :)

Even als aanvulling, het formulier kan je downloaden/aanvragen/bij je apotheek meenemen, maar zelf invullen is niet genoeg. Je arts moet zijn gegevens en handtekening erop zetten. Er komt precies op hoeveel Ritalin je meeneemt, waar je heen gaat, hoelang je gaat (verklaring alleen voor die periode geldig), hoeveel je gebruikt, jouw gegevens etc. Daarna moet je het opsturen naar de inspectie, waar ze het goed moeten keuren en dan krijg je het gestempeld weer terug. Er staat voor deze procedure in principe 4 weken, maar buiten het hoogseizoen gaat het vaak wel sneller.