Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:03

benangelique schreef:
wowamigo, dat is idd mijn insteek; rustig uitproberen en zien hoet het voelt. voelt het goed, ga ik door. voel ik me er niet prettig bij ga ik over op de fles.

Dat lijkt me de beste insteek! Mijn eerste kraamhulp zei altijd "jij weet het beste wat goed is voor je kind, want jij bent de moeder" met andere woorden, volg je gevoel en dat geldt eigenlijk wel voor alles. Helemaal die eerste periode, als je iets moet doen wat tegen je gevoel ingaat is dat vreselijk!

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 01:07

Ik ben al vanaf mijn jeugd overtuigd wat betreft BV. Het is gewoon iets natuurlijks, en in mijn ogen altijd nog beter dan kunstmatig.
Heb het altijd als iets moois en speciaals gezien... en dat is het ook ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:27

Zo zie ik het ook, maar kan me ook voorstellen dat er vrouwen zijn die dat anders ervaren!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:05

Ik wilde graag bv geven toen ik zwanger was, en er alles aan doen om het te laten slagen. Maar goed, als het niet had gewerkt, dan was ik gestopt. Gelukkig heb ik ruim 6 maanden gevoed :)

Ik heb nou wel last van mijn rechterborst nu dat ik gestopt ben. Ik heb er al een harde plek redelijk uitgemasseerd, maar hij blijft gevoelig en er komt nog melk uit. Iemand dit ook gehad na het stoppen? Ik had toch wel redelijk afgebouwd en een dag flink stuwing gehad.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:11

ik heb 4 week borstvoeding gegeven en toen was het op.
Nu Milou de fles krijgt kun je het ook aan iemand anders overlaten, dat is voor je eigen rust wel fijn vind ik :)
vooral in het begin als ze 's nachts ook nog wakker worden als ze voeding moeten, het breekt je wel een beetje.
gelukkig slaapt Milou al door, dus heb je zelf 's nachts ook je rust :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:15

WowAmigo schreef:
Elinaa schreef:
ik was er al van overtuigd dat ik bv zou geven, leek me toen al helemaal geweldig.
door de vele verhalen van anderen dat het niet zou lukken heb je natuurlijk wel een lichte angst dat het bij jezelf ook niet lukt, maar eigelijk ging ik er voor het grootste gedeelte wel van uit dat het goed zou komen.

Ik merk heeeel vaak dat het door onvoldoende begeleiding of voorlichting komt dat het niet lukt. Dan hoor ik bijvoorbeeld, "ja, toen ze 6 weken was kwam ze zo vaak, ik had gewoon niet meer genoeg" tja, dat zijn de regeldagen! of "er zat geen voeding meer in want het was zo waterig" :+
Of de kraamhulp van de buurvrouw die haar bv vakkundig om zeep heeft geholpen. Tja, op één voeding moest ze toch wel 3 uur kunnen slapen, maar ze kwam altijd eerder, dus kreeg ze bijvoeding. Tja, krummeltje was amper 2,5 kilo bij de geboorte, hóeveel denk je nou dat zo'n maagje aankan??? En wie zet er nou een klok op zo'n baby?

Mijn schoonmoeder had er ook een handje van, als ze na een uurtje of twee weer kwamen dan vond ze dat ze nog niks moesten hebben. Maf, want ik heb bij mijn veulens nog nooit iemand op wacht zien staan met een horloge om te bepalen of ze alweer mochten drinken of niet!

Ik begrijp je reactie wel maar ik ben nooit een moeder geweest die op verzoek liet drinken. Ik wilde er echt wel een uur of 3 tussen hebben, dat werd mij ook geadviseerd vanuit het ZH. Je baby went daar ook wel aan.
Je kan het veulen erbij halen en ik begrijp wat je bedoelt maar een veulen drinkt ongeveer 100 keer per dag, lijkt me voor een mens niet haalbaar. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:18

Elinaa schreef:
mijn kraamhulp was net zelf klaar met de borstvoeding, dochter was net 2 jaar dus die was gelukkig erg vakkundig en heeft mij erg goed geholpen.

wat betreft de tijden..ik keek daar nooit naar en maar goed ook want merla deed er een uur over om vervolgens na gemiddeld 3 uur later weer een uur te willen drinken.
erg vermoeiend dus maar daardoor was er later wel genoeg melk.

wat ik me nu ook bedenk, zijn er ook mensen die een speen gebruiken of juist niet?

Ja, alle 3 en klinkt heel raar misschien maar mijn jongste wilde echt geen speen maar ik wilde het wel want hij had nog zo´n zuigbehoefte. Vaak word er zo negatief gedaan over een speen. Wat ben ik blij dat ze er zijn, heb ik vele malen liever dan een duim.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:19

Heb 15 en een halve maand bv gegeven!!! Ben er trots op! Ondanks een ziekenhuis opname van ons ventje in de eerste week, een hardnekkige candida infectie in mijn borsten (maandje of 2 damn wat doet dat pijn) en een borstontseking altijd doorgezet en geen seconde spijt gehad.

Oeh en vandaag 39 weken zwanger van ons tweede kindje, kan niet wachten!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:20

Kyan had ook een speentje, nooit problemen mee gehad mbt bv.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:20

ik gaf borstvoeding met een tepelhoedje, Milou kon mn tepel niet goed te pakken krijgen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:21

Spannend zeg!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:25

Ja hebe cht zin om weer te gaan voeden, Ben gestopt met bv bij Kyan omdat ik toen zwanger bleek te zjn en ik wilde dat mijn lichaa zich 100 % kon toeleggen op de bouw van ons tweede kindje haha! En trouwens, 15 maanden is een mooie leeftijd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:32

Is ook zo, mijn zoontje wordt aankomende week 1 jaar en heb ik pas afgebouwd, tot en met 1 jaar was voor mij de max.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:35

UltimOo schreef:
ik heb 4 week borstvoeding gegeven en toen was het op.
Nu Milou de fles krijgt kun je het ook aan iemand anders overlaten, dat is voor je eigen rust wel fijn vind ik :)
vooral in het begin als ze 's nachts ook nog wakker worden als ze voeding moeten, het breekt je wel een beetje.
gelukkig slaapt Milou al door, dus heb je zelf 's nachts ook je rust :)

Ik heb vaak een energie tekort en heb mijn rust enorm nodig en zo zei ik in het begin ook dat ik wilde dat mijn vriend s'nachts de voedingen overnam. Nu heb ik vanaf de geboorte ALLE voedingen s'nachts tot nu toe allemaal zelf gedaan en ik vind dat dat gewoon vanzelf gaat... ik doe het voor mijn kleintje en tuurlijk breekt het mij weleens op maargoed, dat zul je vaker hebben als je aan kinderen begint :+
Enige voeding welke weleens is overgenomen is de voeding in de middag bij opa/oma of de voeding rond 19 uur zodat pat ook eens een flesje kan geven. Maar dat is dan ook echt alles :+
Doe het liever zelf anders moet ik kolven ;)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:52

Deed ook alle voedingen zelf. Is er tenminste 1 iemand goed uitgerust in huis :=

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:36

Ik was ook van begin af aan overtuigd dat ik BV wilde geven. Komt ook door mijn tante (en mijn moeder die ook drie keer BV heeft gegeven). Wel met in het achterhoofd dat het ook weleens niet kon lukken. Maar ik was ook van plan er alles aan te doen om het te laten slagen met behulp van lactatiekundige desnoods.

Britt is nu 10 maanden en ik zit sinds 2 weken op nog maar 1 voeding per dag (meer per nacht eigenlijk, want ze heeft de gewoonte om gewoon nog lekker in de nacht te komen).

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:47

Ik ben nu al mijn eigen gevoel gaan volgen. In Duitsland zeggen ze....voeden als de baby erom vraagt met min. 2 uur ertussen. De kraamhulp vanuit NL adviseerde iedere 3 uur en dan ook echt wakker maken en activeren. Ben nu 2,5 bezig en heb de voeding omgezet naar 1x per 4 uur, maar als ze eerder komt krijgt ze eerder. Het druist zo tegen m'n gevoel in om Nikki wakker te maken om te eten. Als ze honger heeft meldt ze zich wel. Ze was vorige week maandag 40 gram van haar geboortegewicht verwijderd. Gisteren zijn we even samen op de weegschaal gaan staan en zoals 't er nu uitziet is ze bijna 1 kg aangekomen in één week. Morgen komt de verloskundige weer langs om te wegen. Vandaag was overigens de officieel uitgerekende datum.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:57

Wakker maken heb ik nooit gedaan hoor.

1 kilo in 1 week zou wel heel veel zijn hoor...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 13:58

Ik moest Chiara in het begin ook écht wakker maken, die wilde ook steeds niet drinken maar omdat ze in de couveuse heeft gelegen vond ik wel dat ik zoveel mogelijk die tijden aan moest houden omdat ze immers ook flink ziek was geweest!
1 kg in één week is echt meer dan voldoende!
Nu heb ik ook 4 voedingen en eigenlijk moet ik die voor 20.30 uur gehad hebben maar mevrouw heeft er voldoende aan om hier langer op te doen dus hou ik dit aan. Dit is nu mijn schema ongeveer:

08.30 - BV
10.45 - Fruithap + halve liga
11.30 - slapen
13.15 - BV ( en deze week beginnen met 'n boterhammetje )
14.45 - soepstengel
15.45 - slapen
17.15 - groentehap ( en oefenen met yoghurt )
18.45 - BV
19.30 - slapen
22.00 - BV
Laatst bijgewerkt door Cyntje op 10-01-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:59

Ik heb ook gevoed op verzoek hoor. Dat voelt ook het meest natuurlijk. Britt kwam de eerste weken ook om de 2 uur. Ze was ook maar 2800 gram met haar geboorte. Ze had het gewoon nodig. Gaat vanzelf meer tijd tussen zitten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:03

Mijn zoontje kwam in de eerste week om de 4 a 5 uur, die liet ik ook gewoon lekker slapen en maakte hem echt niet wakker.

Onze knul eet nu ook fruithap, groentehap en 2 boterhammen, een veelvraat eersteklas maar het is een heerlijk gevoel als ze zo lekker eten!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:05

Ik ben gister begonnen met een halve boterham met jam.
Die at ze zonder moeite op := begon te mekkeren als ik niet snel genoeg een nieuw stukje in der mond deed :+
En de korstjes heb ik haar op laten sabbelen.
Zonder moeite terwijl het de eerste weken zo'n tettert was en ik zelfs 2 weken met bijvoeding gestopt ben om het opnieuw te proberen :=

Wat doe jullie er nu voor boter op?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:07

Gewone boter, net wat er in huis is...

Korstjes durf ik nooit zo goed, wat een zeur ben ik he!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:09

Gister was het de eerste keer dat ze een korst kreeg en wij zaten zelf ook te lunchen. Soepstengel doet ze ook zonder moeite en zonder dat het eng wordt.
Gewoon van 1 boterham de korst van de bovenkant van de boterham gepakt en die in 2'en gedaan en haar daarmee laten sabbelen en spelen. Zo blijft ze ook makkelijker langer aan tafel zitten.
Met avondeten geef ik haar als ze genoeg heeft de lepel.

De één zegt margarine de ander zus... wij hebben altijd halvarine... dus weet niet echt wat goed is :=

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:33

Wij deden er roomboter op, en dan de ongezouten versie.