Abortus of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Abortus of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:56

En hou nou eens op over een klomje cellen ;). NOem het gewoon ongeboren vrucht of foetus of whatever. Dit leidt zo af van de discussie...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:03

Chiqa, dan ga je al weer ver voorbij aan het feit dat een abortus niet zo vaak nodig zou zijn. Die mening heb ik wel dat het te vaak en te makkelijk gebeurt.
En nogmaals, dat vrouwen dan een kindje krijgen, ja helaas, je wereld is niet over. Ik ben ook jong moeder geworden en niet 'gepland' maar oh nee, abortus, ik ben altijd zo'n tegenstander geweest, echt niet...
En achteraf ben ik diegene die een klein inschattingsfoutje heb gemaakt, denk ik. Nouja, dan is het zo.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:07

Sees schreef:
En hou nou eens op over een klomje cellen ;). NOem het gewoon ongeboren vrucht of foetus of whatever. Dit leidt zo af van de discussie...

Hier draait het topic om.
Wat is acceptabel, tot wanneer is het acceptabel, in welk stadium bevindt het 'toekomstige mens' zich? Is het een bevruchte eicel, een klompje cellen, een embryo of een foetus? Dat maakt een wereld van verschil in deze discussie ;) Maar zie al dat de voorstanders van abortus hier geen kaas van hebben gegeten. Geeft niet, je kunt niet alles weten, maar denk dan ook niet de wijsheid in pacht te hebben.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:15

Quellian, als je de beginpost nog eens zou lezen zou ook jij weten dat de vraag van TS absoluut niet was: tot wanneer is abortus acceptabel en noem je het een klompje cellen of een foetus ;). En geen kaas van hebben gegeten is een opmerking die kant nog wal raakt aangezien je ons niet kent dus ook absoluut geen inzicht hebt in onze biologische kennis ;).

Anyway, ik heb al zeker 4x aangegeven dat het mij niet uitmaakt hoe je het noemt en dat het voor MIJ acceptabel is zolang het kindje zonder hulp levensvatbaar is. Dat is mijn mening nu, ik weet uiteraard niet hoe ik er over denk, mocht het me ooit overkomen (ik krijg het al Spaans benauwd bij de gedachte alleen…)

MB, JOUW leven was niet over toen je zwanger bleek te zijn, mijn leven, zeker hoe ik het nu leef en wil leven, zou over zijn. Voor mij reden genoeg voor abortus (plus nog een heel aantal andere redenen).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:19

MB, ik moest het er gewoon mee doen, ik was zwanger dus.
En heb altijd gedacht dat als mensen het weg laten halen er later veel moeite mee krijgen.
Wat mij betreft zouden ze er ook wel weer een prijs voor mogen zetten hoor, misschien dat de mensen dan ook beter op zouden letten...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:33

Sees schreef:
Quellian, als je de beginpost nog eens zou lezen zou ook jij weten dat de vraag van TS absoluut niet was: tot wanneer is abortus acceptabel en noem je het een klompje cellen of een foetus ;). En geen kaas van hebben gegeten is een opmerking die kant nog wal raakt aangezien je ons niet kent dus ook absoluut geen inzicht hebt in onze biologische kennis ;)

Oh gaan we weer terug naar de beginpost? Dan is deze hele discussie verder nutteloos, dan raken jouw posts ook kant nog wal. Dan is je reactie al gegeven met de keuze 1, 2, 3, 4 of 5.

Wat betreft biologische kennis; nee, ik weet jouw kennis op dat gebied niet, maar te lezen uit je posts hier kun je me geen duidelijkheid geven als het aankomt op eicellen, klompjes cellen, embryo's en foetussen. Jammer, want je geeft duidelijk aan hierover te willen discussieren, maar inhoudelijk blijft het uit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:37

Jazeker wel Quellian maar ik zal het niet op de man afspelen en je gewoon vriendelijk vragen mijn vorige post nog eens te lezen. Dat stukje over dat het mij niet uitmaakt hoe je het noemt...Duidelijker hoef ik niet te zijn maar als jij het graag wil, dreun ik de feitjes omtrent ongeboren kinderen, foetussen, vruchten, cellen wel een keer op hoor.

Nooit gedacht dat ik een moeder in spé daarover zou moeten onderwijzen, maar goed...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:43

Speciaal voor Quellian:

4 weken: 1e aanleg organen, ontwikkeling wervelkolom, hart klopt v.a. ± de 21e dag
6 weken: hart klopt, embryo is ongeveer een cm groot
8 weken: foetus heeft nu ook ogen & kan bewegen
11 weken: foetus heeft een volldig gevormd gezicht

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar nógmaals wanneer een ongeboren vrucht voor de een nog een 'klomje cellen' (en dit is de laatste keer dat ik het zo wens te noemen) en voor de ander al een kindje is, is verschillend. Er zijn ook mensen die een geboren baby niet meer dan een irritant hoopje vlees vinden. Hoe IK erover denk heb ik al meerdere malen uitgelegd...

Uiteindelijk zijn wij mensen allemaal niet meer dan een paar cellen die opmiraculeuze wijze een lichaam hebben gevormd. Echter meer dan een paar cellen, beetje bloed, zenuwbanen etc is het niet, dát is biologisch een feit. Men 'valt' hier denk ik over dingen als emotie, gevoel, ziel etc.
Laatst bijgewerkt door Sees op 15-09-09 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:45

pff wat een discussie!!

nou is het ook wel een erg moeilijk onderwerp... het gaat wel over leven en dood van een mens.
van mij mij ze abortussen ook afschaffen, dan laat je je kind maar adopteren!

misschien wat kort door de bocht maar je eigen kind om zeep helpen (om wat voor reden dan ook)
gaat er bij mij niet in.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:47

Sees schreef:
Nooit gedacht dat ik een moeder in spé daarover zou moeten onderwijzen, maar goed...

Ik weet het wel hoor, maak je geen zorgen, ben er compleet van op de hoogte wat er in mijn lijf gebeurt, maar twijfelde aan jouw kennis. IMO zat je hier te discussieren zonder enige kennis, maar goed... google is your best friend zoals ik lees.

Geeft niet hoor, maar vind het jammer dat je een voorzetje geeft om te discussieren en dan vervolgens terug trekt onder het mom van 'jij weet niet hoe mijn kennis is, nooit gedacht dat ik jou moest onderwijzen, het doet er niet toe want het gaat erom wat voor mij acceptabel is'. Vind het helemaal prima, maar geef dan niet aan dat je inhoudelijk wilt discussieren, want dan zul je inderdaad informatie moeten gaan vergaren en geloof me; 5 minuten google is niet genoeg om compleet op de hoogte te zijn.

Ik ben voor abortus, vergeet dat niet. Ik vind dat elke vrouw voor zichzelf moet kunnen kiezen, eigen lijf eigen baas. Maar ik vraag me af wat acceptabel is en die grens ligt voor een ieder elders. Van mij mag die weken-grens naar beneden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:52

Quellian ik denk dat ik kennis genoeg heb over een ruim aanbod aan onderwerpen, gelukkig hoef ik dat niet te demonstreren en zeker niet aan iemand die niet goed leest.

Maar ik zal het nog één keer uitleggen voor de hardleerse mensen onder ons. Wat voor de een een klompje cellen is, is voor de ander een ongeboren kindje. Vraag het aan 100 verschillende mensen en 200.000 biologen, je krijgt vast een zeer grote variëteit aan antwoorden. Er IS simpelweg geen antwoord op die vraag. Maar google dat maar even Quellian, dan zul je zelf ook tot die conclusie komen...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:58

Sees schreef:
Wat voor de een een klompje cellen is, is voor de ander een ongeboren kindje. Vraag het aan 100 verschillende mensen en 200.000 biologen, je krijgt vast een zeer grote variëteit aan antwoorden. Er IS simpelweg geen antwoord op die vraag.

Hm, ik bedoel biologisch, feitelijk gezien, niet wat iemand persoonlijk ziet als (...).

Maar goed, ik hou ermee op, ik moet mezelf blijven herhalen maar antwoord blijft uit. Jammer.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:03

hoe kijken jullie tegen vrouwen die wel abortus laten plegen? stel het komt in je directe omgeving voor zijn jullie dan ook zo hard?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:05

Lees dan nóg maar een keer mijn antwoord op jouw vraag Q. Er IS geen eenduidig antwoord op die vraag, pffff vermoeiend hoor...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:07

Sees schreef:
Lees dan nóg maar een keer mijn antwoord op jouw vraag Q. Er IS geen eenduidig antwoord op die vraag, pffff vermoeiend hoor...

Inderdaad heel vermoeiend.

Juline, ik begrijp het wel als mensen abortus laten plegen. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de mensen in mijn omgeving het niet laten doen omdat het 'even niet zo goed uitkomt' of iets in die trant :)
Het is ieders eigen keuze, ieders eigen lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:09

Sees schreef:
Ik kan zo nog wel even doorgaan maar nógmaals wanneer een ongeboren vrucht voor de een nog een 'klomje cellen' (en dit is de laatste keer dat ik het zo wens te noemen) en voor de ander al een kindje is, is verschillend. Er zijn ook mensen die een geboren baby niet meer dan een irritant hoopje vlees vinden. Hoe IK erover denk heb ik al meerdere malen uitgelegd...

Meteen een antwoord op de vraag van Quell, sorrie als ik die over het hoofd heb gezien, mag weinigen verbazen als ik zou zeggen dat ik dr werkelijk geen weet van heb wat de benaming is en wat voor stadia.
Boeit me echt niet, het spijt me.
Zoals ik al eerder zei vind ik klompje cellen nog netjes, dr gaan ook minder nette benamingen over ten ronde.

Dus houd alsjeblieft op over het feit dat het een naam moet hebben volgens jullie, ik deel jullie interesse niet sorrie....

MamboBeach schreef:
En nogmaals, dat vrouwen dan een kindje krijgen, ja helaas, je wereld is niet over.

Mijn wereld houdt toch echt op als mij deze nachtmerrie overkomt, dit is voor mij persoonlijk een regelrechte ramp mijn wereld zou instortten.

Ik vraag mij af waarom willen de mamma's hier ons zo graag overtuigen?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:12

iedereen heeft zn eigen mening....maar respect voor een keuze die een 'normale'vrouw maakt(want je heb daarin extremen).kan iedereen toch wel opbrengen?...geen enkele vrouw..en ik spreek even namens mezelf, wil een abortus ondergaan..maar als er geen andere keuze is, moeten we blij zijn dat we in nederland wonen, want als je voor de keuze staat, is het fijn om de keuze te kunnen maken....al is het geen fijne keuze en besef je echt wel dat er een levend 'iets'in je groeit en in mijn geval weet ik heel goed dat als je dat 'levend iets' een verschrikkelijke grote verantwoording met zich meebrengt, ik heb er tenslotte twee ronddollen...en als je van jezelf weet dat je dat niet kan opbrengen om welke reden dan ook..ben je voor mij een sterke vrouw om te zeggen, dit kan niet...wat niet wil zeggen dat ik de uitgerekende datum niet weet!...de dag dat 'het' zou geboren worden staat in mn geheugen gegrift maar nog steeds weet ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt...al was de situatie daar geweest was het van harte welkom geweest maar aan alle kanten kon het gewoon niet

en als iemand het hier mij kwalijk zou nemen, zou dat ten eerste een gebrek aan informatie zijn die je niet kan weten, dus een oordeel is snel gemaakt maar ook een gebrek aan inlevingsgevoel wat sommige mensen helemaal niet kunnen hebben omdat ze doodsimpel geen kinderen hebben, dus totaal niet weten wat het met zich meebrengt!

Ik noem het in het beginweken idd een klompje cellen omdat mijn gevoel dat zegt dat dat het was...en laten we wel naar de feiten kijken.....Hoe rekenen ze je zwangerschap uit?..dat doen ze voor de mensen die dat niet weten..vanaf de eerste dag van je laatste ongesteldheid..iedereen weet dat je dan niet vruchtbaar bent en dat dan ongeveer hangt tussen 2 ongesteldheid in.....dus als jij niet ongesteld wordt, ben je al 4 weken zwanger, terwijl dat er eigenlijk 2 zijn....dus als jij erachter komt dat je zwanger bent..ben je voor de kalender 4 weken zwanger, dan wacht je een paar dagen af omdat je denkt dat je nog ongesteld wordt en maak je een afspraak, dan ben je twee weken verder, dus in het echt ben je dan 4 weken zwanger...alleen voor de kalender 6 weken....ik zelf heb het nog gezien en er was echt geen hartje te zien..

het praat het niet goed en ik begrijp echt dat er mensen op tegen zijn, zeker als mensen het er zelf naar maken...en daar kan ik me veel van inkomen....maar er zijn ook een hoop mensen, die echt voorzichtig zijn geweest en die gewoon bad luck hebben...
Laatst bijgewerkt door Jasmijn76 op 15-09-09 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:13

Ik heb op 3 weken zwangerschap een abortuspil genomen in januari dit jaar. Er zat nog geen hartje, de vrucht was zo groot als een pinda.

Ik had op dat moment een vriend, welke op geen enkele wijze steunde als ik het kindje had willen houden. Hoe het heeft kunnen gebeuren? Geen idee! Waarom ik het niet heb gehouden is voor mezelf een duidelijke reden, daar ga ik niet over uitweiden. "Vriendlief" heb ik gedumpt omdat hij zich op een zeer onvolwassen manier opstelde en totaal geen begrip toonde.

Ik kan je wel vertellen dat ik voor 100% achter mijn keuze sta, maar dat het allerminst gemakkelijk is. Ik heb er geen verdriet meer van omdat ik er zo supersnel bij was. Ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt.

Kan je wel vertellen dat ik gewoon angst heb voor intimiteit op dit moment, het idee alleen al dat het weer zou kunnen gebeuren maakt me misselijk, dus de eerst komende tijd geen mannen voor mij! :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:16

Jasmijn76 schreef:
dat niet wil zeggen dat ik de uitgerekende datum niet weet!...de dag dat 'het' zou geboren worden staat in mn geheugen gegrift maar nog steeds weet ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt...

Ik heb exact hetzelfde als jij.. Als ik het kindje had laten komen, was ik vorige maand moeder geworden! Had het er moeilijk mee rond de uitgerekende datum vorige maand, nou niet meer..

En de juiste keuze was het zeker! Ook voor mij! Wat dat betreft hebben we zeker geluk dat we in Nederland wonen en een keuze hebben!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:18

Chiqa, van mij hoef je niet aan de kids hoor, integendeel :D (vind het zelf ook allemaal nog maar maf in mijn buik, het voelt voor mij niet gewoon 'gewoon' ). Maar volgens mij zorg jij wel dat het voorkomen wordt dat je zwanger raakt, nou prima toch? En mocht je toch onverhoopt zwanger raken, dan laat je het aborteren, jouw keuze. Maar ik geloof niet dat je gaat wachten tot de uiterste datum.

Jasmijn76 en Tallie_Ho, beide in een vroeg stadium laten aborteren, prima toch? :) Dáár zouden mensen wat van kunnen leren en dan doel ik op de mensen die de boel lekker laten doorsudderen onder het mom van 'ik heb 24 weken bedenktijd'.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:19

Citaat:
Juline, ik begrijp het wel als mensen abortus laten plegen. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de mensen in mijn omgeving het niet laten doen omdat het 'even niet zo goed uitkomt' of iets in die trant :)
Het is ieders eigen keuze, ieders eigen lichaam.

oke, dat begrijp ik.

heb zelf abortus moeten laten plegen, omdat ik te jong was en me ouders er nog alles over te zeggen hadden.
het blijft een dubbel gevoel

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:21

Q, ik was heel erg blij dat ik er zo vroeg bij was.. Ik denk dat ik het heel erg veel moeilijker had gehad als ik wel een hartje had zien kloppen.. Dat was hetgene waar ik doodsangsten voor had. Een kloppend hartje.. Nu was dat niet aan de orde, dat maakte de keuze veel, veel makkelijker!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:26

Tallie_Ho schreef:
Q, ik was heel erg blij dat ik er zo vroeg bij was.. Ik denk dat ik het heel erg veel moeilijker had gehad als ik wel een hartje had zien kloppen.. Dat was hetgene waar ik doodsangsten voor had. Een kloppend hartje.. Nu was dat niet aan de orde, dat maakte de keuze veel, veel makkelijker!

Dat geloof ik Tallie_Ho :j

Met 5 weken zag ik een zwart vlekje op de echo zo groot als een cashewnoot en ik heb gehoopt dat ik zou gaan bloeden, omdat die zwangerschap zo'n pijn deed. Heb toen ook geen hartje zien kloppen ofzo.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:51

Nou, ik veranderde van een makkelijk, vrolijk, meegaand mens, in de grootste, vuurspuwende draak die je je voor kunt stellen :') Continue janken, vreselijk sjago, echt niet te geloven! En mijn lichaam veranderde a la minute! :oo Zeggen ze wel eens dat dat bakerpraatjes zijn, nou echt niet! Mijn moeder en zusje vonden me direct ronder in voorgevel en heupen. ( nog voor ik het doorhad wat er aan de hand was )

Maar heb je nog steeds pijn dan Q?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:55

Hahaha ik denk dat dat per persoon verschillend is.

Nee heb nu geen pijn meer, maar de eerste 8 weken waren qua pijn echt rampzalig, daarna nam de misselijkheid het over :+ Bij 5,5 week heb ik op zaterdag een inwendige echo gehad in het ziekenhuis, omdat de pijn gewoon niet te doen was. Voor de echo werd geopperd dat het misschien een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zou zijn, maar dat bleek gelukkig niet, moest wel een miskraam in gedachten houden. Het is dus geen miskraam geworden, maar op de momenten dat ik door de grond ging, heb ik weleens gedacht 'kom maar op, laat maar bloeden'. Zei ook tegen vriendlief dat 'rijstkorrel' en ik niet echt op 1 lijn zaten.
Na 12 weken ging het allemaal een stuk vlotter, de pijn en de misselijkheid waren verdwenen en nu zijn het alleen de 'normale' zwangerschapskwaaltjes, heb ook geen last van mijn hormonen (vriendlief wel hoor :P ), maar op deze manier gaat het lekker! Begin ook wel trots te worden nu ik een buikje krijg.