Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:58

Toevallig, ik kom net uit het ziekenhuis bij de neuroloog vandaan!

heb een nieuwe neuroloog, mijn oude was met pensioen, maar deze is ook erg aardig. Probleem waar ik steeds tegenaanloop is dat ik toch geregeld te vroeg ben met het afbouwen van mijn medicijnen (ik heb medicijnen die ik start zodra een cluster start, en dan na verloop van tijd bouw ik ze weer af. Maar ja, het is moeilijk voelen wanneer een cluster voorbij is, als je niet zoveel meer van die cluster merkt..... waardoor ik dus steeds te vroeg stop, en de aanvallen dus weer terug komen). Volgens deze arts moet ik ze minimaal 4 tot 6 weken doorslikken, dus dan ben ik inderdaad te vroeg. Dus nu dit maar eens proberen. Zuurstof word weer netjes verlengd, weer een herhalingsrecept voor imigran, dus echt toppie. Ik kan er weer tegenaan.

Een migraine aanval uitstellen is mij nog nooit gelukt, wel hem zo kort mogelijk houden. Maar ja, daarvoor is bij mij (en ik neem aan bij iedereen) maar 1 middel: onmiddelijk stoppen en naar bed. Dan is het bij mij het snelste over. Maar ik denk dat die optie er nu net niet bij zit, of wel??

joyce2

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:02

Hey daar, ik heb eindelijk weer internet! Het is bij mij een tijdje goed gegaan, maar gister en eergister heb ik weer imigran moeten gebruiken, weer die verdomde migraine vanuit de nek met steken in mn hoofd en pijn achter mn ogen. Ik denk dat het komt door spanning op mn werk en omdat we net verhuisd zijn, maar nog behoorlijk in de troep zitten... Dat zijn echt 2 grote veranderingen en ik heb sinds kort een nieuw kussen, omdat ik met dat andere kussen elke dag met hoofdpijn wakker werd. Maarja, nu met dit nieuwe kussen heb ik weer hoofdpijn, alleen het kan door 2 dingen komen: Of dit nieuwe kussen is niet goed, waardoor ik weer hoofdpijn krijg, of dit nieuwe kussen is wel goed, maar mn lichaam reageert nu misschien op de "goede" stand van mn nek, waardoor ik juist hoofdpijn krijg van die standverandering. Hoe zoeken jullie eigenlijk een nieuw kussen uit?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:45

Hé, topic is weer tot leven.

Aanvallen uitstellen lukt mij ook nooit. Hooguit er snel genoeg bij zijn met rust en Imigran zodat het snel over is.

Lalidan, fijn dat je nieuwe neuroloog ook fijn is.

Joyce, zou fijn zijn als het door een kussen beter kan gaan, lastig uitpuzzelen wat goed is.

Ik heb de afgelopen 2 weken bijna alleen maar op bed gelegen met een virus op m'n evenwichtsorgaan. Ben al 2 weken duizelig. Gelukkig nog geen aanval overheen gehad, want dan is het helemaal niet grappig meer denk ik.
Voordat ik wist wat het was nog wel langs de opticien geweest om te kijken of dat evt de oorzaak kon zijn. M'n ogen zijn gelukkig goed, hij gaf alleen wel aan dat ik waarschijnlijk binnenkort beter een leesbril kan nemen, zodat m'n ogen meer rust hebben.
Nu ik erop ben gaan letten merk ik wel dat ik idd nog wel goed kan lezen, maar wel de neiging heb om in de letters te kruipen. Vooral achter de computer zit ik er veel te dicht met m'n neus op en dan maak ik met m'n nek ook een rare knik. Zou me nu ik erover nadenk helemaal niet verbazen dat dat ook een aanval uit kan lokken als ik een dag zoveel inspanning heb geleverd op m'n werk. Als ik ben opgeknapt ga ik daar maar eens achterheen, voor hetzelfde geld helpt het en verminder ik de aanvallen.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:34

Zijn er hier meer mensen die propanolol slikken tegen de migraine? Ik heb sinds Juni propanolol en heb in de eerste week dat ik er mee begon 2 aanvallen gehad en daarna helemaal niet
meer! Echt super.. Maar ik vroeg me af er meer mensen zijn die er ook baat bij hebben?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:42

ik ben begonnen met propanolol en ik heb er geen goede ervaringen mee...
het is een bloeddrukverlager en bij mij werd mijn (altijd al erg lage) bloeddruk nog lager en voor de migraine hielp het helemaal niet...ik ben er zelfs een keer door flauwgevallen...

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:29

lammie2701 schreef:
het is een bloeddrukverlager en bij mij werd mijn (altijd al erg lage) bloeddruk nog lager en voor de migraine hielp het helemaal niet...ik ben er zelfs een keer door flauwgevallen...

Same here, het was ook niet mijn medicijn. Ben er ook mee gekapt.

Ga morgen voor een 1e concult bij de homeopaat. Hopelijk kan die wat voor me doen :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:20

Ik gebruikte propanolol voor mijn hart, maar het werkte bij mij ook voor de migraine. Echter, ook ik kreeg last. Regelmatig toch een erg lage bloeddruk. Daarom ben ik overgegaan naar bisoprolol, ongeveer hetzelfde middel, maar met vertraagde afgifte. Hierdoor kreeg ik geen piek van het middel meer in mijn bloed, en dus ook geen lage bloeddruk meer.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:23

Ik slik ook een bloeddrukverlager, metoprololtartraat. Of het echt helpt weet ik niet, want ik heb desondanks toch nog regelmatig last van migraine. Maar meestal komt dat dan toch van spanning of te druk zijn ... Verder heb ik in het algemeen een hele lage bloeddruk dus wat dat betreft zou ik er wellicht beter mee kunnen stoppen (heb wel veel, ook s 'nachts, een behoorlijk hoge hartslag, ruim boven 90).

Zijn hier eigenlijk meer mense met regelmatig hoge hartslag en zou dat ook invloed op de migraine aanvallen kunnen hebben? Ik kan daar niks over vinden nl ...

eempiej: benieuwd of er iets homeopatisch voor je is ...

ladyloe: fijn dat dat helpt!

joce2: ik verander zo weinig mogelijk van kussen! En dan koop ik altijd dezelfde bij ikea, soms 2 tegelijk, want ik vind dat anders echt een probleem. Denk wel dat je hoofdpijn vanuit je nek kunt krijgen door verkeer passend kussen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:57

simodi schreef:
(heb wel veel, ook s 'nachts, een behoorlijk hoge hartslag, ruim boven 90).

Zijn hier eigenlijk meer mense met regelmatig hoge hartslag en zou dat ook invloed op de migraine aanvallen kunnen hebben? Ik kan daar niks over vinden nl ...

Ik dus. Bij mij zit hij geregeld over de 120 heen, terwijl ik dan niks aan het doen ben.... Heb meerdere malen een 24-uurs ECG gehad, maar het is een normaal sinusritme en is dus 'onschuldig". Wel heb ik er vaak last van, daarnaast maakt mijn hart ook nog vaak extra slagen. Mijn bloeddruk is wel altijd vrij normaal, behalve toen ik de propanolol gebruikte. Omdat ik er zo'n last van heb, en omdat het zoveel energie vreet, heb ik dus medicatie gekregen. In eerste instantie dus de propanolol, nu de bisoprolol. In het verleden ook wel de metoprolol. bisoprolol werkt het fijnste bij mij, maar dat is een kwestie van uitproberen.
Bij mij heeft het nooit effect gehad op de migraine. Ook niet op de clusters trouwens.

Wat betreft kussen: ik heb een donsveren kussen en ik zweer erbij. Als ik een nieuwe moet hebben, koop ik er meteen 2, waarna ik ze allebei open maak en het ene kussen aanvul met veren uit het andere kussen, totdat ik het fijn vind slapen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:01

Ik ben helemaal door de medische molen gehaald omdat mn hart vaak overslaat of extra klopt, heel irritant. Dit heeft bij mij deels met hyperventilatie te maken en verder hoort het blijkbaar bij mij. Nooit over nagedacht dat dit eventueel ook met migraine te maken kan hebben... Bij mij is mn hartslag trouwens ook hoog, bloeddruk zou ik eigenlijk niet weten.

Wat betreft hoofdpijn vanuit je nek, ik weet 100% zeker dat dat met elkaar samenhangt. Toen ik nog regelmatig naar de chiropractor ging had ik daar echt baat bij. Mijn Atlas (bovenste nekwervel) zit vaak gruwelijk vast, komt door mijn slechte/scheve houding en daar komt vaak ook migraine uit voort. Daarom wil ik ook zo graag een goed kussen, omdat dan 's nachts mijn nek niet extra belast word.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:10

Ik weet ook zeker dat het met elkaar samen hangt. Als mijn nek vast zit heb ik veel vaker hoofdpijn. Laatst naar de masseur geweest, bleek behoorlijk veel knopen te hebben (het kraakte ervan :P ) de volgende dag had ik ook gewoon migraine omdat me spieren heel anders waren.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:58

bij mij waren de hartkloppingen die ik heb gehad en oververmoeidheid door stress en door die stress had ik in die tijd ook dagelijkse aanvallen...
en die lage bloeddruk met af en toe een extra slag in mijn hartritme die horen gewoon bij mij...
sinds mijn auto-ongeluk (feb. 2008) is mijn nek wel mijn gevoelige plek, als ik ergens last van heb is mijn nek ook als eerste aan de beurt...
gelukkig ben ik nu al bijna 11 maanden migraine aanval vrij (ok, 1 keer een kleine aanval gehad, maar die was niet in vergelijking tot mijn eerdere aanvallen) en hopelijk blijft het zo...

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:04

eempiej schreef:
lammie2701 schreef:

Same here, het was ook niet mijn medicijn. Ben er ook mee gekapt.

Ga morgen voor een 1e concult bij de homeopaat. Hopelijk kan die wat voor me doen :)

Jeetje! Daar heb ik gelukkig geen last van.. Misschien heb ik altijd wel een hoge bloeddruk gehad.. Eet altijd veel zout enz.. Hadden jullie er vrij snel al last van toen je het gebruikte of later? Ben in ieder geval wel blij dat het bij mij wel werkt.. Want alle andere medicijnen die ik hiervoor had ( moest ik nemen als in een aanval had) werkte geen van allen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:39

joyce2 schreef:
I Mijn Atlas (bovenste nekwervel) zit vaak gruwelijk vast, komt door mijn slechte/scheve houding en daar komt vaak ook migraine uit voort. Daarom wil ik ook zo graag een goed kussen, omdat dan 's nachts mijn nek niet extra belast word.

Heb daar eigenlijk nooit over nagedacht, die link ... ik ben nl ook heel scheef (mijn benen schelen ruim 1 cm in lengte), met lopen is dat ook wel wat te zien/merken maar ik besteed er verder eigenlijk geen aandacht aan. Ik heb eerder last van mrigraine als ik een drukke dag heb gehad (lees: veel in beweging ben geweest), dus misschien heeft het dan niet zozeer met de drukte te maken maar met het vele lopen met een scheef lijf!!!! Ik ga hier tog eens over na denken ....! :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:41

lammie2701 schreef:
gelukkig ben ik nu al bijna 11 maanden migraine aanval vrij (ok, 1 keer een kleine aanval gehad, maar die was niet in vergelijking tot mijn eerdere aanvallen) en hopelijk blijft het zo...

Echt fijn voor je!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:51

@Simodi: Toen ik voor het eerst behandeld werd voor mijn rugklachten had ik 3cm beenlengte verschil!! Dat is nu teruggebracht naar 1 a 1,5 cm, dit verschilt namelijk nog wel eens, omdat die scheve stand vanuit mn bekken komt, die is nl scheef (niet dat mn ene been echt 3cm langer is ;) ) dus als mn bekken niet lekker los is, is het verschil ook groter. Maar als je bekken scheef staat, is je rug ook scheef en omdat je hoofd altijd "rechtop staat", moet die scheefstand ergens opgevangen worden en dat gebeurd over het algemeen in je nek. Als zo'n wervel in je nek vast zit, gaat er ook minder bloed (dus ook minder zuurstof) naar je hoofd en worden afvalstoffen moeilijker afgevoerd, waardoor je sneller last van hoofdpijn/migraine, duizeligheid en misselijkheid krijgt. Je kunt er ook oorsuizingen en gevoelloze/prikkelende armen/vingers van krijgen.

En als je dan denkt, hoe weet ze dat allemaal?! Ik ben zelf 3 jaar onder behandeling geweest bij een chiropractor en ik heb er ook nog eens 1,5 jaar gewerkt als assistente, om informatie te geven aan patienten over de behandelingen.

Mocht je overigens hoofdpijn hebben als je nek vast zit, dan kan het erg lekker zijn om er een coolpack op te leggen, elk uur 10 a 15 minuten koelen, dan nemen de eventuele zwellingen rond de wervels af.

Dus als ik jou was zou ik serieus eens nadenken over een bezoek aan chiropractor of fysio die ook manuele therapie doet, die echt even al je wervels na loopt. Wat bij mij tot nu toe het beste heeft gewerkt is chiropractie in combinatie met fysio en daarnaast 3x per week sporten, maar voor al die therapieen heb ik nu echt geen geld! Dus ik hou het nu bij yoga op de wii fit, haha.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:55

Joyce2: thanx voor je uitleg! Het is heel herkenbaar, ook die tintelingen in armen en benen heb ik de laatste tijd vaak, dus misschien zit er idd wat klem. Mijn man zegt al geregeld dat ik eens langs de fysio moet, moet ik dan toch echt maar eens werk van maken als ik zo jouw verhaal lees! ;)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:02

Ik moet zo naar de homeopaat. Ben echt zenuwachtig, en heb eigenlijk niet eens de hoop meer dat er wat uit gaat komen dat helpt. Maar goed, we wachten af :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:03

Ja ik zou het echt doen! Want hoe langer jij in een verkeerde stand staat, hoe langer het duurt voordat het weer in orde is, want je hele lichaam moet zich weer gaan aanpassen aan de andere (juiste) stand. Succes alvast ;)

@Eempiej: succes! laat je even weten hoe het gegaan is? Ik ben nog nooit naar een homeopaat geweest, ben wel nieuwsgierig hoe dat is!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:10

een eerste concult duurt 1,5 uur :oo dus ik ben wel even weg, maar daarna laat ik het weten!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:39

Succes eempiej.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:50

joyce2 schreef:
@Eempiej: succes! laat je even weten hoe het gegaan is? Ik ben nog nooit naar een homeopaat geweest, ben wel nieuwsgierig hoe dat is!

Ben ook benieuwd! Succes in elk geval!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:13

Zo ik ben terug :)

Ze begon met alles op een rijtje te zetten. Wat mn klachten precies waren. Wat mn hobby's zijn, hoe mn leven eruit ziet, wie ik ben, wat is mn karakter. En wat mn angsten waren. En ik heb een hele apparte angst :P Ze ging overal zoveel dieper op in dan een huisarts. Voornamelijk op symptomen bij een aanval.
Zo zijn we er achter gekomen dat ik graag iets kouds op me hoofd wil hebben, en graag zoetig snoep. En dat mn angst ook wel bij mn hoofdpijn kan passen. En alles bij elkaar gaf dat dan een soort aanval. (geen idee hoe ze dat noemen)
En ook besloten dat ik met de pil stop (stediril 30) ze weet eigenlijk wel voor 97% dat mn hoofdpijn daar iig door vaker voor komt. Die pil staat erom bekend dat hij hoofdpijn veroorzaakt (migraine) of erger maakt. Net zoals microginon? zorgt voor stemmingswisselingen.
Heb gemengde gevoelens over de pil, hopen dat me hoofdpijn dan minder tot niet is (wat ik eigenlijk wel verwacht, want ik ben ooit, toen ik geen vriend had een maand gestopt en had zoveel minder hoofdpijn) maar ben nu echt bang om zwanger te raken.... Stress!!

Ik heb nu voor 4 weken iets van pilletjes mee die ik 1x per week moet nemen. En heel goed opletten wat er veranderd.

Dus tot zover ben ik positief, voel me iig begrepen en gerespecteerd! :)

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:45

Ik vraag me af of er een bepaald type mens past bij mensne met migraine of tewel of iemand met migraine bepaalde karaktertrekken heeft of andere klachten naast migraine.
Ikzelf heb oogmigraine en dus (gelukkig niet)de klachten die je hebt bij klassieke migraine.Heb dus wel de aura's en ben heel moe de dagen erna,maar ben niet doodziek en heb geen zware hoofdpijn.Misschien kunnen jullie een beknopte karakterschets van jezelf geven en eventuele andere klachten die je hebt erbij zetten.
Wat bij mij momenteel opvallend is ,is dat ik de aanval niet aan voel komen.Eerder had ik altijd dat ik ineens heel goed kon zien bijvoorbeeld vlak voor een aanval.
Afgelopen week zat ik in de auto,reed niet zelf,op weg naar de Karwei en omdat mijn nek af en toe een beetje knakt zat ik een beetje te draaien met mijn hoofd.
Toen ik in de Karwei liep kreeg ik van het een op het andere moment een aura terwijl dat normaal klein begint en waar het aura er anders weer langzaam verdween,was het ook plotseling weer verdwenen.Verder geen klachten.
Ook lees ik hier angstklachten.Ook daar ken ik over meepraten.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:55

Ik heb een zaterdag voor het eerst migraine gehad en echt een super heftige nogwel.
Als het vaker gaat voorkomen ga ik zeker naar de dokter.