Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:33

Suliko miischien de Lage Vuursche trail van trail events? Of de Leersumseveld trail?

De jutbergtrail en stuwwaltrail heb ik ook gelopen, vooral de stuwwaltrail is erg leuk. Pittig met de heuvels.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:35

Suliko schreef:
germie, waarom zouden de zooltjes die je hebt niet in hardloopschoenen kunnen? Ik heb van die aangemeten steunzolen met antipronatie, dit paar al sinds mijn 18e en ik draag ze in al mijn schoenen elke dag. Dus ook in mijn wandelschoenen en hardloopschoenen. Gaat al 8 jaar lang goed.

DIt is aangegeven door Loopvisie. Ze zijn speciaal voor bergschoenen. Volgens mij passen ze ook wel in de hardloopschoenen, maar ze zijn best stug. Dus gewoon proberen? Dit omdat Loopvisie ook speciaal zolen maakt voor hardloopschoenen. Maar ja, dat is weer 100 euro.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:24

:wave: Voor iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar, dat we mooie (hardloop)kilometers mogen maken in goede gezondheid. *\o/*

Probeer weer aan te sluiten, wel steeds meegelezen maar was de week voor kerst ziek geworden. Toch corona denk ik.. zelfs de hond uitlaten viel me zwaar. Gelukkig op vakantie voelde ik me een stuk beter, lekker veel gewandeld en kleine rondjes hardgelopen. Helaas geen sneeuw gezien en door alle regen waren de pistes ook niets, er waren zelfs pistes gesloten vanwege gebroken sneeuwlagen. Gelukkig toch ook nog wat zon gezien. Oudejaarsdag met Iris nog een mooie route gelopen met een pad dat al een tijd niet meer in gebruik is geweest :+ En ook het sporten bij de club weer opgepakt.

Nog wat leuke foto's van afgelopen weken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zoals het hoort op vakantie; lekker luieren met een goed boek en slapend kind en hond <3
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:48

Heerlijke foto's suusje.
Was het ook de bedoeling om te skiën op je vakantie?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:20

germie schreef:
Suliko schreef:
germie, waarom zouden de zooltjes die je hebt niet in hardloopschoenen kunnen? Ik heb van die aangemeten steunzolen met antipronatie, dit paar al sinds mijn 18e en ik draag ze in al mijn schoenen elke dag. Dus ook in mijn wandelschoenen en hardloopschoenen. Gaat al 8 jaar lang goed.

DIt is aangegeven door Loopvisie. Ze zijn speciaal voor bergschoenen. Volgens mij passen ze ook wel in de hardloopschoenen, maar ze zijn best stug. Dus gewoon proberen? Dit omdat Loopvisie ook speciaal zolen maakt voor hardloopschoenen. Maar ja, dat is weer 100 euro.

Ik zou het eigenlijk gewoon proberen ja :') Je merkt het denk ik wel als het niet prettig voelt.
Met welke reden zijn ze aangemeten voor enkel het wandelen in de bergen? Is het om een stand te corrigeren of meer om bepaalde belasting op te vangen die je met bergwandelingen tegenkomt?

Mijn zooltjes zijn ook stug, maar zijn wel podologische zooltjes voor dagelijks gebruik en dus ook sporten. Al geloof ik het zo dat ze ook speciale sportzooltjes hebben. Ik merk er in ieder geval niets van als ik ze draag, als ik ze niet gebruik vallen mijn knieën meer naar binnen en raken dan overbelast.

Supervixen, thanks! De Lage Vuursche trail van 10 km zou goed passen in mijn agenda! Het liefst zou ik nog een trail tussen de 15 en 21 kilometer willen lopen, maar dan word mijn eisenlijstje denk ik te lang, dus dat moet ik maar in mijn eigen tijd doen.
Jaa de stuwwaltrail lijkt me erg leuk! Ik ben opgegroeid in Arnhem, dus goed bekend met de hoogtemeters daar. Maar ik ben blij dat het pas in mei is, dan heb ik nog even om te trainen.

Suusje, ondanks de natheid, ziet het er heerlijk uit! Voor jullie ook de beste wensen. :D

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:31

Supervixen schreef:
Heerlijke foto's suusje.
Was het ook de bedoeling om te skiën op je vakantie?

Niet per se, maar zou leuk geweest zijn. Vorig jaar waren we er een lang weekend begin december en hadden we enorm veel sneeuw. Dus dit keer zijn we langer gegaan zodat we tijd hadden om te gaan skiën. :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:34

Ik heb dus sinds juni vorig jaar problemen met de achillespezen en hielspoor, dat komt door antibioticagebruik na een hondenbeet. En ik had (en heb) nog steeds de wens om eens op de top van de Kilimanjaro te staan. Die wens van de Kili bestaat al meerdere jaren en ik zou dat in 2022 doen, maar dat ging echt niet met de achillespezen. Dit jaar niet wegens de financiën en een vriend die liever wat anders ging doen als vakantie.
Ik heb toen online Loopvisie gevonden en die maken dus op basis van door jezelf gemaakte voetafdrukken zolen. Ik heb toen gekozen voor zolen voor wandelschoenen en exact uitgelegd wat het probleem was. Het is dus niet om een stand te corrigeren, maar puur om dingen te ontlasten. En het lijkt te werken, ik wandel niet pijnvrij, maar kan wel gewoon enige dagen achter elkaar in de bergen wandelen. Ook heb ik met slapen geen last meer en de stijfheid met opstaan was ook geheel weg. 25-30km op een dag wandelen ging zonder extra pijn, wel extra stijfheid. Wandelen in de bergen ging ook, vorig jaar december 4 dagen in Luxemburg getraind en deze zomer 3 dagen in Oostenrijk (meer zit er qua dagen niet in). Dus ik ben eigenlijk heel blij met die zolen. Ze werken overigens alleen in combinatie met mijn Lowa wandelschoenen. Ik heb toen die ontsteking net begonnen was schoenen laten maken van Technica waarbij je dus de schoen verwarmd en dan in een vacuum zak de schoenen exact naar je voeten laat vormen. Dat klinkt leuk, maar lijkt voor mij 300 euro weggegooid geld. De achillespees accepteert de druk van de schoenen niet.
Maar ja, mijn zinnen zijn gezet op weer pijnvrij hardlopen. En dan kan iedereen zeggen zoek een andere sport, nee, ik kon altijd hardlopen, dus wil dat weer doen. Als ik iets niet kan voel ik me gehandicapt en dat kan ik voor mezelf absoluut niet accepteren. De fysio vond an sich geen reden om het niet te proberen. Ik moest dus kleine stukjes doen om te beginnen en mocht maximaal 24 uur meer pijn hebben. Zelfs 30 seconden tot 1 minuut heel langzaam lopen leverde in het begin 2 weken meer pijn op. Maar door steeds het weer te proberen op het moment dat ik dacht dat het kon nam de pijn heel langzaam af, althans, geen extra pijn na het lopen. Ik heb in die periode ook een loopanalyse laten doen bij zo'n dure loopzaak en daar zijn Hoka's uitgekomen. Op advies van een dierenarts heb ik een laser aangeschaft en gebruik die vaak na een training. Of het werkt kan ik niet zeggen, maar tussen de oren werkt het wel ;)
Van dus echt helemaal niet kunnen hardlopen (echt kreupel lopen) was ik tot 3 weken terug in staat om erg langzaam 10 km te sjokken. Of 5km rond de 40 minuten te lopen. En dan had ik een dag later geen extra pijn en als je op een schaal van 1 tot 10 qua pijn iets aan moet geven liep ik met een 2 of 3 qua pijn, dus vrijwel pijnvrij. Want ik kom echt van een 10+. Ik was ook al een maand of 3 pijnstillervrij (in het begin had ik een dag na een training echt diclofenac nodig, later werd dat soms en de laatste tijd dus niet meer). Daarna ben ik 2 weken met mijn vriend naar Bali geweest (was de eerste keer dat hij een paspoort nodig had, dus ik moet hem nog leren reizen zeg maar, haha), en daar was het wandelen beperkt tot 6000 stappen per dag en 4-6 uur duiken onder water.
Nu weer thuis en mijn linker achillespees werkt totaal niet meer mee, kennelijk was de rust niet goed. De pijn is nu echt weer een 8 ofzo. En bij mijn rechtervoet speelt de hielspoor weer extreem op. En juist als ik mijn hardloopschoenen aantrek. Met mijn wandelschoenen, op blote voeten, met redelijk nette schoenen is het allemaal een stuk beter, pijn van 6 of 7 zeg maar. Maar om nu op wandelschoenen te gaan hardlopen, dat is natuurlijk ook niet zo handig.
De oorzaak zit dus nu echt in die hardloopschoenen. En die zijn nog maar een half jaar oud ofzo en met gemiddeld 10km per week zijn ze ook nog absoluut niet versleten. De binnenzool van Hoka is slecht, en dun. Dat zag ik vorige week. Ik heb er nu dus speciale hardloopzolen in gedaan, het is dan wel beter, maar niet zoals het zijn moet. En ik merkte gisteren wel dat doordat de zolen iets dikker zijn dat mijn hak rechts niet geheel stabiel in de schoen blijft, ik moet dus de veters strakker gaan doen.

Ik denk dat ik de volgende keer mijn wandelzolen maar eens ga passen in de Hoka's.
En anders vrees ik dat het toch investeren wordt in hardloopzolen. Opgeven ben ik niet van plan. :D

Suusje, jammer van de sneeuw, maar verder geniet je wel? Op de foto's lijkt het echt geheel sneeuwvrij.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:26

Wel fijne plaatjes, ondanks het gebrek aan sneeuw, laatste foto ziet er erg ontspannen uit.
Imay, goed op weg met het pijnvrij opbouwen. Wat leuk zo'n parkrun, ik heb daar wel eens wat (engelse) you tubers over gehoord, maar wist niet dat dit ook in Nederland wordt georganiseerd (maar zie nu ook via google idd).
Wat gek dat je ineens zo onwel bent geworden lies sparkle, alleen tijdens de race of daarna ook ziek?
Toevallig had ik ook de Ohm in het vizier Wowamigo, maar moet tzt kijken of dat idd past in m'n planning. Ik hoor er wel positieve verhalen over.
Marije, wat vervelend zeg, maar aan de andere kant als je weet waar het aan ligt kun je er misschien ook rekening mee gaan houden.
Sushine, eerste loopje waas weer fijn, wel heel rustig aan.
Zelf heb ik niet specifiek kleren voor de regen. Wel een petje (van buff, lekker licht zowel voor de winter als zomer). Ik probeer als het lukt te vertrekken voordat de regen begint, zodat ik warm ben als het regent. Verder heb ik een heel licht hardloopjasje die ik aantrek als het regent voordat ik vertrek. Die doe ik dan uit als ik eenmaal ben opgewarmd. Ik word dan wel (zeik) nat, maar koel niet af doordat ik toch loop. Als het echt koud is trek ik wel wat meer laagjes aan en handschoentjes/dun mutsje.
Germie, van dat soort trainingen wordt ik ook niet erg moe, maar toch voel ik die sprintjes altijd wel in mijn benen. Volgens mij is het dan ook wel de bedoeling dat je die 15s echt voluit gaat, dus misschien idd toch sneller lopen dan dat Garmin aangeeft. Zo leert Garmin ook dat je sneller kan.

Nu ik mijn hartslagzones goed weet, ben ik toch ook meer aandacht daaraan gaan geven, met name om mijn duurloop en warming up/cooling down echt in zone 2 te doen. Liep daarvoor toch altijd wel net iets te hoog. Ben erg benieuwd of dit dan ook echt verbetering op gaat leveren, het voelt zo traag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:17

Die parkruns worden overal georganiseerd.
Wij gaan volgend jaar naar Zuid-Afrika, eerst naar Hoedspruit en ik zag dat ze daar ook elke zaterdag een parkrun organiseren! Dus dat is wel iets waar ik daar natuurlijk even aan mee wil doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:32

Ben je niet bang dat dat te warm is daar?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:37

Ik ben vijf keer in Zuid-Afrika geweest en heb daar ook hardgelopen, korte afstanden en dat was in de ochtend nog goed te doen. Het is dan winter als wij er zijn en de temperatuur loopt elke dag langzaam op tot zo'n 26 graden. Je loopt in de ochtend en is maar 5km, dus stelt ook niet zoveel voor.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:54

Heerlijk vooruitzicht SV!

Ik geef in principe ook weinig om regen, heb wel vaak een waterafstotend jasje mee van de Decathlon, ik kom nog wel eens dieren in nood tegen onderweg :+ en vind het fijn om wat bescherming te hebben als ik stil sta. We hebben wel beide een diepte-investering gedaan en een Raidlight jasje gekocht voor de langere afstanden.
Een petje draag ik ook steeds vaker, al is het met de wind hier op de vlakte best een uitdaging :D

De fysio was geen pretje :oo Was er flink naar van, maar ik mag gelukkig alles en heb tijdens het lopen ook geen last. Mag over 2 weken weer, hoop dat het daarna weer klaar is.

Balen van de sneeuw Suusje. Heerlijke foto :+:

Traag is inderdaad heel lastig Lieke, maar wel beter. Ben benieuwd of je ook verschil gaat merken.

Leuke trails allemaal! Wij lopen een aantal RFR’s, ook een 40+ en een 50, in maart lopen we de Heuvelland marathon en in oktober de ISU 75km. Ben benieuwd of het allemaal haalbaar is qua training, er zitten nog steeds maar 24 uur in een dag helaas….
Ik hoop dat de camper tegen de zomer klaar is om in ieder geval in Nederland op pad te kunnen, dat maakt het verder weg trailen ook wat makkelijker voor ons.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:02

Vanmiddag 21km modder en regen getrotseerd en 342 hoogtemeters gemaakt. Het was echt oppassen om niet te vallen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:29

Poeh, zo'n afstand met natte voeten lijkt me helemaal niet zo lekker _O-

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:21

Zoo, wat een modder weer SV.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:31

Suliko, dank je voor de kleding tips/ervaringen. Leuk dat je wat trails op de planning hebt staan!

suusje26, prachtige foto’s, vooral die laatste <3

germie, jeetje, wat een verhaal. wat knap van jezelf dat je toch doorzet. als ik het zo lees denk ik dat de investering in de hardloop zolen het wel waard is. maar dat zegt mijn gevoel. jij zelf kan het beste die keuze maken en het aanvoelen. maar volgens mij ben je al super goed bezig door wel zo naar je lichaam te luisteren.

Lieke, jij ook bedankt voor de tips/ervaringen over de kleding. een petje staat iig nu op het lijstje.

Ninus, dieren in nood, nu ben ik nieuwsgierig :D

Supervixen, super gedaan!!

Ik heb vanavond weer 5 kilometer gedaan. Ik baalde tijden het lopen dat ik zo “traag” was, dus de laatste kilometer nog even alles er uit gehaald. Terwijl ik na het lopen dacht, dat is nergens voor nodig, je bent met 3 maanden begonnen, je hoeft niet nu meteen in/onder een halfuur 5km te lopen. Maar ja. Al doende leert men. Dus het was een leerzame run :)

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:54

Gister was raar, al een paar dagen laag in bodybattery terwijl ik redelijk slaap. Toch een loopje van 5.5 km. Plan was 3 keer 1km op tempo. Na de tweede versnelling hartslag van 200 :oo daarna rustig uitgelopen.
Morgen hopelijk beter, vanavond werken en vanacht dienst hopelijk niet al te druk!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:58

judenjul schreef:
Gister was raar, al een paar dagen laag in bodybattery terwijl ik redelijk slaap. Toch een loopje van 5.5 km. Plan was 3 keer 1km op tempo. Na de tweede versnelling hartslag van 200 :oo daarna rustig uitgelopen.
Morgen hopelijk beter, vanavond werken en vanacht dienst hopelijk niet al te druk!

Soms heeft je lichaam het even lastig. Slim om dan rustig te gaan uitlopen en het op een ander moment opnieuw te proberen :j succes vanavond en vannacht...

Hier de afgelopen trainingen alleen hardgelopen in combinatie met de training (kickboksen en bootcamp). Ik denk dat ik zondag weer even voor een run ga. Soort piramide heb ik in gedachten. Even zien wat daarvan terecht komt :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:05

Zo, hartslag van 200. Ik heb al moeite om boven de 160 te komen. Ik neem aan dat je dat dan ook wel echt voelt, of niet?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:17

Ik heb vanmorgen nog even gelopen, 9km met 3x1 minuut sprint en 3x500 meter hoog in zone 4. Ging me best lekker af na de halve van gisteren.

Verrassend altijd dat je horloge toch goed weergeeft hoe je je voelt. Goede beslissing om het niet helemaal af te maken judenjul.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:31

Ik was gisteren op tijd thuis en het was zowaar droog, dus ik dacht, kan wel even een rondje lopen.
Kijk op op Garmin voor de suggestie, zegt die gewoon keihard Rust, geen workout.

Ik was wat verbaasd, was nog onderweg naar huis vanaf werk, maar dacht, hij zegt dat ook niet voor niets, dus laat ik maar luisteren.
Eenmaal thuis stortte mijn energie helemaal in, BB was ook ineens leeg, terwijl ik die in de ochtend redelijk netjes had weten te houden.

Vond het echt bizar, maar kennelijk zag Garmin dit aankomen ofzo?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:34

Vaak geeft hij de rust suggestie als je de dag ervoor heel hard hebt getraind. Had je dat misschien gedaan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:38

Dag ervoor paard gereden, dressuurtraining, die voor mij niet super ontspannend was.
De dag daarvoor wel een heel pittige kickbokstraining.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:56

Zou kunnen dat het daardoor kwam.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:47

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijd af en toe mee in dit topic, maar nu moet het er misschien maar eens echt van komen. Ik loop al jaren "af en toe" hard, maar niet heel gestructureerd. Nu sinds enkele maanden (sinds de jongste hond 1 is geworden) wel wat gestructureerder met de honden (canicross). En ook veel hiken (we wonen vlakbij de bergen). Maar, nu ga ik op 5 mei meedoen aan de Vancouver half marathon en moet er natuurlij getraind worden. Maandag begint mijn programma in principe, alleen twijfel ik nog welke te volgen.

Ik heb een Polar watch en heb daar al het halve marathon schema ingezet. Alleen heb ik die al eerder gebruikt voor een 5k en lag het me niet altijd helemaal. De polar is gebaseerd op hartslag zones.

Afbeelding

Nu weet ik van de 5K dat hartslag zone 2 eigenlijk vooral stevig wandelen is, helemaal omdat we in een heuvelachtig gebied worden. Ik had toen ook niet echt het ideeh heel veel vooruit te gaan. Maar het is wel handig om het via de horloge te kunnen doen.

Mijn andere optie is de Nike Run Club. Die combineerd speed, recovery and long runs, via tijd en afstand. Maar dan moet ik zelf inschatten wat een "relaxed pace" etc is.

Ik overweeg ook de betaalde app Runna, die combineerd tijd met pace. Alleen moet ik dat dan steeds heel goed in de gaten houden op mijn horloge (die soms in bergen het wat moeilijk vind).

Iemand tips / advies / ervaringen met deze programma's?