Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:13

Vaccins zijn niet alles, virus mutaties kunnen sneller zijn etc etc, te snel versoepelen nadelig etc etc. Deskundigen schatten toch dat we er ongv 4 a 5 jaar mee bezig zijn voordat het “post-normal” gaat worden en we weer relatief het oude normaal gaan kunnen opppakken:
https://www.axios.com/coronavirus-varia ... 50a94.html

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:14

Ik snap het niet meer. “Avondklok is nodig door grote zorgen rondom buitenlandse mutaties”.

Zoals het er nu naar uitziet... 1,5 week later: Basisscholen open, niet essentiële winkels op afhaalbasis open, avondklok wordt volgende week besloten.

Dezelfde dag ook deze berichtgeving: helft van besmettingen is Britse variant.

Ik heb lieve nu (te) voorzichtig en niet veel versoepelen dan dat we over 4 weken weer in hetzelfde riedeltje zitten :n

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:14

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:16

Denise_Storm schreef:
Ik snap het niet meer. “Avondklok is nodig door grote zorgen rondom buitenlandse mutaties”.

Zoals het er nu naar uitziet... 1,5 week later: Basisscholen open, niet essentiële winkels op afhaalbasis open, avondklok wordt volgende week besloten.

Dezelfde dag ook deze berichtgeving: helft van besmettingen is Britse variant.

Ik heb lieve nu (te) voorzichtig en niet veel versoepelen dan dat we over 4 weken weer in hetzelfde riedeltje zitten :n

Heb ik ook idd!

Laat voorlopig aub die avondklok. Of schaal hem stapsgewijs af. 21.30, 22.00, 23.00 etc.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:23

Kuipers vind ook dat ze anders moeten gaan enten ... iedereen kan wel wat vinden..

Overigens zijn de maatregelen vooralsnog steeds langs de kamer gegaan voor stemmen, toch? Het is toch niet iets wat alleen de vvd regelt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:31

Volgens mij is het zo dat de spoedwet regelt dat de maatregelen eerst genomen worden en dan pas aan de Kamer worden voorgelegd.

Maar tegelijkertijd lijkt er in de Kamer geen meerderheid te zijn om daadwerkelijk kritische tegenmacht te geven, uit een combinatie van angst voor verkiezingen, angst om nog meer draagvlak kwijt te raken voor wat er nog aan beleid is, gebrek aan inhoudelijke kennis (want de Kamer moet het qua informatievoorziening dus ook maar grotendeels doen met wat er in de media verschijnt) en helaas ook daar gebrek aan visie.

Dus iedereen doet maar wat en in de media komen is de beste kans...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:41

Aan de andere kant, als de helft nu al de Britse variant is, maar de besmettingen en ziekenhuis opnames dalen is deze misschien niet zo gevaarlijk als werd gedacht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:59

Volgens mij is dat principe al meerdere keren uitgelegd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:01

Cer schreef:
Kuipers vind ook dat ze anders moeten gaan enten ... iedereen kan wel wat vinden..

Anders enten ben ik het wel mee eens. Want: Even een misschien ethisch niet verantwoorde opmerking: waarom enten we mensen van 90 jaar en ouder?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:03

Benzz schreef:
Cer schreef:

Anders enten ben ik het wel mee eens. Want: Even een misschien ethisch niet verantwoorde opmerking: waarom enten we mensen van 90 jaar en ouder?

Ik moet ook zeggen dat ik me dat afvraag
https://www.ad.nl/binnenland/90-plusser ... ~a4c1d1f9/

Maar ja zeggen jij mag niet.... kan niet, snap ik ook wel.
Maar of het altijd zo verstandig is?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:08

Benzz schreef:

Misschien omdat sommige 90-ers nog volop in het leven staan en nog zo lang mogelijk van het leven willen genieten? Als iemand van die leeftijd zelf aangeeft niet gevaccineerd te willen worden, is dat natuurlijk helemaal prima. Maar laat dat vooral niet bepaald worden voor hen door anderen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:10

Precies. Als ik mijn opa zie lopen met zijn rollatortje, die woont nog zelfstandig en heeft nog heel veel lol in het leven, is zijn memoires aan het schrijven en geniet van ieder moment dat hij nog heeft... Hij is 93 en is van plan om 100 te worden. En volgens de meeste artsen die hem zien, moet dat lukken :') Waarom dan niet enten? Hij voelt zich absoluut geen dor hout, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:11

Benzz schreef:
Cer schreef:

Die zijn kwetsbaar. En dan zullen sommigen denken, nou die gaat toch eerdaags dood, misschien wel, misschien gaan ze ook 10 jaar nog mee. Het blijft toch iemands vader, moeder, broer, zus, opa of oma.
Misschien als het een naaste treft er dan toch anders ovet wordt gedacht. Dus ja ik vind het onetisch, het zijn evengoed mensen die een vaccinatie hebben verdiend.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:13

Hannanas schreef:
Vaccins zijn niet alles, virus mutaties kunnen sneller zijn etc etc, te snel versoepelen nadelig etc etc. Deskundigen schatten toch dat we er ongv 4 a 5 jaar mee bezig zijn voordat het “post-normal” gaat worden en we weer relatief het oude normaal gaan kunnen opppakken:

Vrees het ook

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:14

Arabesk schreef:
Anne Frank had geen netflix he.

En dát vind ík nu weer volstrekt beledigend. Vergelijkbaar met die idioten die naar aanleiding van de avondklok met verzet tegen bezetting verwezen. VOLSLAGEN andere dimensie.
Sorry hoor, wat wij nu meemaken is op uitzonderingen na een set luxe´problemen´. De kliko op tijd buiten moeten zetten of eens niet milieuvervuilend kunnen vliegen voor twee weekjes cultuurbarbarisme in verweggistan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:17

Huertecilla schreef:
Sorry hoor, wat wij nu meemaken is op uitzonderingen na een set luxe´problemen´.

... zeg maar, precies het punt dat Arabesk maakte?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:20

Hannanas schreef:

Hopelijk wordt het nooit meer ´normaal´.
Hopelijk minder vervoer van goederen en personen.
Hopelijk veel meer thuiswerken en meer on-line scholing.
Hopelijk meer nadenken over kwaliteit versus kwantiteit; over kwali-tijd.
Hopelijk door bovenstaande meer tijd voor die kwali-tijd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:21

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
Anne Frank had geen netflix he.

En dát vind ík nu weer volstrekt beledigend. Vergelijkbaar met die idioten die naar aanleiding van de avondklok met verzet tegen bezetting verwezen. VOLSLAGEN andere dimensie.
Sorry hoor, wat wij nu meemaken is op uitzonderingen na een set luxe´problemen´. De kliko op tijd buiten moeten zetten of eens niet milieuvervuilend kunnen vliegen voor twee weekjes cultuurbarbarisme in verweggistan.

OP TV zag ik joodse oudere mensen hun grote irritatie uitspreken vanwege het voordurend vergelijken met de holocaust.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:21

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
Sorry hoor, wat wij nu meemaken is op uitzonderingen na een set luxe´problemen´.

... zeg maar, precies het punt dat Arabesk maakte?

Klopt. Daarom zo jammer van de ongelukkige, misplaatste vergelijking. Had imo een clown oid bij gemoeten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:24

Huertecilla schreef:
Hopelijk wordt het nooit meer ´normaal´.
Hopelijk minder vervoer van goederen en personen.
Hopelijk veel meer thuiswerken en meer on-line scholing.
Hopelijk meer nadenken over kwaliteit versus kwantiteit; over kwali-tijd.
Hopelijk door bovenstaande meer tijd voor die kwali-tijd.

Om eerlijk te zijn hoop ik dit ook. En van de lente dacht ik dat dit wel eens waar kon worden.
Maar helaas denk ik dat niet meer dat dit gaat gebeuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:28

pien_2010 schreef:
OP TV zag ik joodse oudere mensen hun grote irritatie uitspreken vanwege het voordurend vergelijken met de holocaust.

Elke vergelijking met oorlog, bezetting e.d. is volstrekt misplaatst. Totale erosie van het overtreffende ´erg´.
Geldt bepaald niet alleen voor WO2. Net zo goed voor alle andere gewapende conflicten van ´politionele acties´ in Indonesië´ tot de ellende in Bosnië om twee voorbeelden te noemen.

Echt, nu hebben we luxe´problemen´. Verdorie zeg; boodschappen via internet bestellen en voor de deur afgeleverd. Mijn vader moest als puber onder vuur!! door het front naar Brabant in WO2 om in de hongerwinter niet dóód te gaan.

Ik denk dat hier in Spanje de bereidheid relatief groot is vanwege het relatief recente Frankistische verleden. Men weet hier hier van dichterbij wat ´erg´ echt is.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 01-02-21 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:29

Ik vond de opmerking van Arabesk echt heel helder. Enne, HC, heb je door dat je nu exact hetzelfde soort opmerking plaatst, met dezelfde intentie, in dezelfde context en om hetzelfde punt te maken?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:31

Inderdaad, wat Shadow0 zegt, HC?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:31

Shadow0 schreef:
Enne, HC, heb je door dat je nu exact hetzelfde soort opmerking plaatst, met dezelfde intentie, in dezelfde context en om hetzelfde punt te maken?

En wéér mis je de crux van mijn reactie :(:)

Anderen kregen die wel mee gelukkig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:32

Huertecilla schreef:
Klopt. Daarom zo jammer van de ongelukkige, misplaatste vergelijking. Had imo een clown oid bij gemoeten.

Ik snap precies wat ze bedoelt. Ik denk net zo maar durf het niet hardop te zeggen want het wordt toch al snel weer betiteld als een Godwinnetje. Terwijl WO2 toch zo'n beetje het enige referentiekader is dat we hier in West Europa hebben. En al helemaal voor de generatie die is grootgebracht door ooggetuigen en slachtoffers is het gewoon een legitieme opmerking.
Edit:het punt dat ze maakt dus met het grapje.