De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:06

Belangrijkste risicofactor in Lombardije om opgenomen te worden op de ic met Corona is obesitas lees ik nu. Zal dat iets de maken hebben met de druk op je longen door gewicht?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:07

Joman schreef:
Lees net dat Japan de spelen wil laten doorgaan. Want er zijn in dat land gelukkig nog relatief weinig besmettingen, aldus de premier van Japan. Die leeft blijkbaar ook onder een steen. De spelen met alleen Japanners. Dat noem je een Japans kampioenschap toch? Ipv een Olympische spelen :+

Tja, waar baseer jij "die leeft ook onder een steen" nu dan toch precies op...?

Het is toch echt Japan dat die Spelen weer moet organiseren, en de stadions van 1964 voeldoen niet meer. (In de hoop dat de pandemie dan duidelijk op zijn retour is.)

(...* ziet beelden voor het geestesoog van iemand die wild om zich heen slaat *...)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:08

En zelfs als je wél thuis kan werken.. Wie komt er nou aan werken toe als er kinderen vermaakt moeten worden? :=

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:09

ruitje schreef:
Arabesk schreef:
Scholen gewoon dicht en alleen opvang voor wie het echt nodig heeft. Alsof heel NL ineens in de zorg werkt :') . Je vermindert het aantal kinderen er ook mee, denk zo maar dat je het aantal in een school dat rondloopt decimeert door alleen opvang te bieden.

Er zijn zoveel beroepen buiten de zorg die ook noodzakelijk zijn en waarbij niet thuisgewerkt word. Je denkt snel aan de zorg maar er zijn echt ook andere beroepen die nodig zijn denk ik?

Bijv. Spoor/wegen reparaties, vrachtwagenchauffeurs,mensen in distributiecentra.

Ik weet niet, zijn er vast nog 100 waar ik niet aan denk :o

Supermarktmedewerkers, pompstationmedewerkers, dierenartsen, vuilnismannen (en vrouwen), drogisterijmedewerkers, apothekers...

Als je er zo over na denkt, worden het er steeds meer....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:09

dakplaat schreef:
En zelfs als je wél thuis kan werken.. Wie komt er nou aan werken toe als er kinderen vermaakt moeten worden? :=

Dat lukt eigenlijk verdacht goed heb ik net 1,5 week getest (met een kleuter).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:10

Janneke2 schreef:
Joman schreef:
Lees net dat Japan de spelen wil laten doorgaan. Want er zijn in dat land gelukkig nog relatief weinig besmettingen, aldus de premier van Japan. Die leeft blijkbaar ook onder een steen. De spelen met alleen Japanners. Dat noem je een Japans kampioenschap toch? Ipv een Olympische spelen :+

Tja, waar baseer jij "die leeft ook onder een steen" nu dan toch precies op...?

Het is toch echt Japan dat die Spelen weer moet organiseren, en de stadions van 1964 voeldoen niet meer. (In de hoop dat de pandemie dan duidelijk op zijn retour is.)

(...* ziet beelden voor het geestesoog van iemand die wild om zich heen slaat *...)

Omdat het lijkt mij beperkt gaat om hoeveel Japanners het virus dragen. Er komen mensen van over de hele wereld. Of zij het virus dragen of uit sterk vervuilde landen komen, lijkt me minstens net zo van belang. En dan nog het scenario dat sporters besmet zijn geraakt en uit conditie. Er zijn zoveel andere zaken te bedenken..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-20 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:10

Oké, misschien denk ik iets onmogelijks maar als alle scholen sluiten (waar ik echt op hoop gezien de omstandigheden) dan is er vast wel iemand in de straat die niet werkt en op de kinderen in de straat kan passen. Daarnaast weet ik zeker dat echt niet alle ouders werken/werken op dezelfde dagen. In een gemiddelde straat wonen zo'n 20 kinderen.. dat moet te regelen zijn binnen een buurt en dan zijn er zeker minder kinderen samen dan op een school (althans hier, in het oosten van het land). MBO's en middelbare scholen moeten sowieso dicht. Die "kinderen" kunnen zichzelf prima vermaken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:11

Sizzle schreef:
dakplaat schreef:

Dat vindt ik écht gemeend heel knap!

Mijn zoontje van anderhalf kan zichzelf nog geen 15 minuten alleen vermaken hahaha

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:11

Shaggy09 schreef:
LadyMadonna schreef:
Zolang dom volk niet nadenkt heeft eventuele scholen sluiten geen enkel nut.

En dan gaan scholen dicht, en dan? Waar laat je die kids? Met name de jongere

Ik zou zelf zeggen alle scholen behalve de basisscholen dicht. Die zijn namelijk op een leeftijd dat oppas nog echt nodig is, en vanaf de middelbare zijn ze vaak gewoon zelfstandig genoeg om alleen thuis te blijven. Vind het absurd dat alle MBO scholen nog open zijn en ook middelbare scholen zouden praktisch gezien thuis geschoold moeten kunnen worden met behulp van skype sessies etc.

Ik zou voor sluiting zijn, zeker vo, dus op dat punt ben ik het met je eens.

Maar het is niet zó simpel om ineens alle lessen digitaal te doen.

'Mijn' school loopt daar wat in voor.
Want álle leerlingen en al het personeel heeft iPad of Chromebook.
En school heeft de afgelopen jaren énorm geïnvesteerd in digitale middelen.

En afgelopen week zijn er al plannen klaargezet voor eventuele sluiting. (Die er bij ons dus ook komt!)

Maar voor docenten die altijd regulier gewerkt hebben en die dat ineens volledig digitaal moeten doen, betekent dat een volledig nieuwe manier van werken, zonder tijd om dat echt in de vingers te krijgen.
De een zal er handig mee zijn, de ander minder.

Mijn school:
Ma en di worden er voor 20 vakken, 1400 leerlingen in ongeveer 60 klassen en klusterklassen digitale teams klaargezet waarin de juiste leerlingen en docenten steeds toegang hebben.
Dát is al een klus op zich.

Daarnaast moeten de docenten in deze twee dagen gaan nadenken over hoe ze hun lesstof digitaal kunnen aanbieden, toetsen etcetera.

Ma en di gesloten voor leerlingen (op een paar pta toetsen na)

Docenten wel allemaal aanwezig (behalve indien niet fit of risicogroep)

Vanaf woensdag digitale lessen.

Er is een aangepast rooster (in principe het normale rooster, maar lessen van 30 ipv 60 minuten.)

En vanaf woensdag moeten álle systemen dat aankunnen.
Moeten de leerlingen weten hóe ze in die correcte klassen aanwezig kunnen zijn.
Moeten de docenten dus ineens hun lessen op die manier aanbieden.
Moeten de loge-medewerkers weten wat ze met de ongetwijfeld stroom aan telefoontjes aan moeten.
Moeten de absentencontroles ineens anders ingericht worden.

Zoals ik al zei, 'mijn' school loopt hier al in voor, omdat er al goede serverkwaliteit is, omdat de docenten de afgelopen jaren al relatief veel bijscholing hebben gehad op het vlak van ICT, omdat iedereen met Apple is gaan moeten werken (tot anderhalf jaar terug standaard Windows)

Ma en dinsdag wordt er heel hard gewerkt om het woensdag zo goed mogelijk te gaan laten lopen.

En uiteraard zullen er dingen niet direct goed gaan.
Maar de basisvoorwaarden zijn er.

Leerlingen met apparatuur waarv ze mee overweg kunnen
Docenten die met dezelfde apparatuur werken
Goede digitale mogelijkheden

Voor iedere school die minder ver voor loopt op dit gebied, is het vele malen moeilijker dan voor mijn school.

En voor mijn school is het al een klus.

(Waar wel iedereen voor gáát, voor zover ik dat mee krijg)

Even om dingen een beetje in perspectief te zetten.

Overigens verwacht ik wel dat uiteindelijk alle scholen zullen sluiten
En dus dat iedere school zijn eigen vorm moet gaan vinden, die past bij de middelen die er zijn.

(Is 1 van die 3 scholen die vrijdag in het nieuws waren. Soest)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:12

LadyMadonna schreef:
En wanneer heb je het dan echt nodig? Iedereen lijkt zichzelf onmisbaar te vinden op het moment

Bij ons zou dat gelden voor zorg, politie, brandweer.

Maar ja, en de apothekersassistenten en de supermarktmedewerkers dan?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:12

Sizzle schreef:
dakplaat schreef:

:wow:
Respect. Ik werk vrijwel altijd thuis (zzp'er) maar het lijkt hier wel onmogelijk :')

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:13

HopeMyDay schreef:
Oké, misschien denk ik iets onmogelijks maar als alle scholen sluiten (waar ik echt op hoop gezien de omstandigheden) dan is er vast wel iemand in de straat die niet werkt en op de kinderen in de straat kan passen. Daarnaast weet ik zeker dat echt niet alle ouders werken/werken op dezelfde dagen. In een gemiddelde straat wonen zo'n 20 kinderen.. dat moet te regelen zijn binnen een buurt en dan zijn er zeker minder kinderen samen dan op een school (althans hier, in het oosten van het land). MBO's en middelbare scholen moeten sowieso dicht. Die "kinderen" kunnen zichzelf prima vermaken.

Sorry, maar ik heb niet zo veel met de mensen uit m'n straat, en laat écht niet zomaar Jan en alleman op mijn kind passen. Dus zeker niet "de buurvrouw van verderop"

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:14

Magazijnmedewerkers, vrachtwagenchauffeurs, boeren kwekers slagerijen (de hele voedselindustrie trouwens) politie brandweer

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:15

En tandartsen? Alleen open bij spoed? Benzinepompen hoeven denk ik niet open als iedereen er een beetje rekening mee houdt, er zijn toch best veel onbemande pompen?

Dierenparken kunnen dicht, maar de dieren moeten toch verzorgd worden evenals bij het asiel etc

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:16

Nee en hier in de straat zeker niet. Er wonen helaas hier 3 kinderen met zeer complexe gedragsproblemen met een verstandelijke beperking en lijkt me niet een gewenste situatie om die allemaal bij elkaar te voegen inclusief mijn zoontje die er nog geen 10 minuten mee kan spelen buiten zonder huilend thuis te komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:16

Citaat:
Omdat het lijkt mij beperkt gaat om hoeveel Japanners het virus dragen. Er komen mensen van over de hele wereld. Of zij het virus dragen of uit sterk vervuilde landen komen, lijkt me minstens net zo van belang.

Dat snap ik wel.

Maar het is gewoon koffiedik kijken: "waar precies staan we met ons allen begin juli" -?

Geen mens die dat weet.

Dus of we een openingsceremonie hebben op 24 juli of een jaar later: geen idee.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:17

moonsparkle schreef:
En tandartsen? Alleen open bij spoed? Benzinepompen hoeven denk ik niet open als iedereen er een beetje rekening mee houdt, er zijn toch best veel onbemande pompen?

Dierenparken kunnen dicht, maar de dieren moeten toch verzorgd worden evenals bij het asiel etc

Bankpersoneel, de mensen die geldtransport doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:17

Crista schreef:
Sizzle schreef:

Dat vindt ik écht gemeend heel knap!

Mijn zoontje van anderhalf kan zichzelf nog geen 15 minuten alleen vermaken hahaha

Misschien helpt het dat ik dat al vanaf baby leeftijd regelmatig doe en altijd concrete afspraken gemaakt heb. “Als je stil bent als ik nu een uurtje aan de telefoon ben dan gaan we daarna even schommelen“.
Verder gewoon veel in de avonduren.

Dat met die 20 kinderen vind nou precies zo grappig.
De kleuterschool waar mijn dochter op zit heeft 20 kinderen. Die is maandag dicht dus wordt er door ouders opgepast op exact diezelfde kinderen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:18

Janneke2 schreef:
Citaat:
Omdat het lijkt mij beperkt gaat om hoeveel Japanners het virus dragen. Er komen mensen van over de hele wereld. Of zij het virus dragen of uit sterk vervuilde landen komen, lijkt me minstens net zo van belang.

Dat snap ik wel.

Maar het is gewoon koffiedik kijken: "waar precies staan we met ons allen begin juli" -?

Geen mens die dat weet.

Dus of we een openingsceremonie hebben op 24 juli of een jaar later: geen idee.

Klopt. Daarom vind ik het opvallend dat de premier hierin vrij stellig is. Maargoed, misschien is dat ook wel nodig om mensen te motiveren of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:18

Iris82 schreef:
moonsparkle schreef:

Bankpersoneel, de mensen die geldtransport doen.

Zo min mogelijk cash betalen = stukje minder geldtransport :D

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:19

Mijn school (mbo) heeft besloten ook de deuren te sluiten voor reguliere lessen. Alleen examens gaan door op afspraak en als de leerling geen klachten van verkoudheid etc heeft.

MizzMontana

Iris82 schreef:
LadyMadonna schreef:
En wanneer heb je het dan echt nodig? Iedereen lijkt zichzelf onmisbaar te vinden op het moment

Bij ons zou dat gelden voor zorg, politie, brandweer.

Maar ja, en de apothekersassistenten en de supermarktmedewerkers dan?

Dierenartsen, dierentuin medewerkers (de verzorgers)

Ik zou ook wel een kind hier uit de buurt opvangen als dat nodig is.

purny

Joman schreef:
Belangrijkste risicofactor in Lombardije om opgenomen te worden op de ic met Corona is obesitas lees ik nu. Zal dat iets de maken hebben met de druk op je longen door gewicht?

Dat heeft er wel zeker mee te maken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:20

Weetje er zijn zoveel banen onmisbaar.
Ik denk dat het belangrijk is dat we daadwerkelijk weten hoe en waar de besmetting zich heeft uitgebreid. En grenzen dicht zoals al meerdere landen nu doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:22

Nou, dit zijn dus inderdaad al best veel beroepen waar niet thuisgebleven kan worden.

Stel, er word dus besloten dat er opvang moet komen voor kinderen waarvan de ouders ' onmisbare beroepen ' hebben.

Wie bepaald dat dan? Zou de overheid dan met een lijst komen? Vind ik een boeiende gedachte :)