[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mariekekroon

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:53

Hoi hoi,
Mijn mirena spiraaltje is er 22 maart uit gehaald,nu heb ik sinds gisteren al een "menstruatie " is dit een echte menstruatie of bloedverlies van het verwijderen van de mirena?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:38

mariekekroon schreef:
Hoi hoi,
Mijn mirena spiraaltje is er 22 maart uit gehaald,nu heb ik sinds gisteren al een "menstruatie " is dit een echte menstruatie of bloedverlies van het verwijderen van de mirena?

gezien er enkele dagen tussen zit zal het een menstruatie zijn zoals bij de stopweek van de pil. Maw een "echte" bloeding, maar niet eentje die gebeurd wanneer een eicel niet bevrucht is en je lichaam alles afdrijft om opnieuw te kunnen beginnen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:41

Ik kreeg met 2 weken een eisprong en met 4 weken mn eerste menstruatie. Dus ik herken het niet.

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:33

petitparis schreef:
mariekekroon schreef:
Hoi hoi,

gezien er enkele dagen tussen zit zal het een menstruatie zijn zoals bij de stopweek van de pil. Maw een "echte" bloeding, maar niet eentje die gebeurd wanneer een eicel niet bevrucht is en je lichaam alles afdrijft om opnieuw te kunnen beginnen.

dus ik zou in theorie over 2 weken mijn eisprong kunnen verwachten? en dan over 4 weken een echte menstruatie? of denk ik nu te dom ik ben echt een leek op dit gebied

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:17

uhm zoiets ja, ik ben al jaren aan de hormonale anticonceptie dus mijn telling is niet zo geweldig :+

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:09

Sem_ schreef:
Oliiviia schreef:
Hallo, sorry voor het binnenvallen, maar ik zou graag jullie mening willen horen!

Ik ben op zoek naar geschikte anticonceptie voor mezelf. Ik slik al een jaar geen pil meer, omdat ik erg grote stemmingswisselingen van mezelf al heb en nogal depressief ben. Geen goede combinatie met hormonen :+
(Daarnaast ook hart- en vaatziekten in de familie, dus wou geen extra rommel meer in mijn lichaam steken)

Toch zou ik graag terug wat meer veiligheid hebben dan enkel een condoom. Ik had van de huisarts meegekregen om een Mirena te laten plaatsen, maar ik lees hier dus ook zeer wisselende verhalen over.
Een koperspiraal vond mijn huisarts niet meer van deze tijd !?
Maar ik ben er toch bang van, ik heb geen idee of ik nog meer hormonen kan trekken eerlijk gezegd (ik voel me nu elke keer voor mijn menstruatie al verschrikkelijk en krijg dan erg sterke gevoelens die me elke keer nog dieper in mijn put duwen)

Voor de rest heb ik een vrij regelmatige cyclus met eerder lichte bloedingen en meestal weinig last.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen?

Klinkt alsof een koperspiraal wel bij je zou kunnen passen. :j Wat apart dat hij het ouderwets noemt.
Ik heb er zelf een en ben er heel tevreden mee. Er zijn verschillende merken op de markt: T-Safe,
Flexi T, Multi-Safe, Gynefix. Ik heb zelf de Flexi T speciaal voor vrouwen die nog geen kinderen hebben
gehad, maar je zou eens rond kunnen googelen. Als je het bij een gynaecoloog laat zetten ipv
huisarts moet je wel rekening houden met je eigen risico. Oh ik zie dat je van België bent, dan weet
ik niet hoe het zit qua kosten!

Ik heb een T-safe nu iets meer dan 2 jaar. Eerste jaar ging goed. Weinig klachten op het wat meer bloeden na.
Nu het tweede jaar is het echt drama. Ik verga van de buikkrampen en heb zo'n 14 dagen menstruatie. Waarvan een dag of 4 heel erg veel bloedverlies. De rest allemaal net niet net wel bloedingen.
Om dood moe van de worden dus.

Heb jij met die Flexi T Bijwerkingen?
Ik ga deze week langs de Gynaecoloog om te checken of die nog goed zit, als dit zo is laat ik m verwijderen want ik trek dit niet meer... maar wil wel een andere oplossing zonder hormonen -O-

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:25

Nee ik heb eigenlijk geen bijwerkingen (denk ik). Mijn menstruaties zijn altijd al licht geweest en dat is nog steeds zo (gemiddelde menstruatie duurt 4 dagen bij mij). Verder alleen de eerste dag buikkramp en dat is gelukkig makkelijk te verhelpen met pijnstillers en blijft dan ook weg. :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:53

Ik moest afgelopen vrijdag/zaterdag ongesteld worden. Alles was keurig op tijd: migraine, buikkramp, opgeblazen gevoel. Alleen één ding ontbrak: ik had geen bloedverlies. Zodag begon ik toch wel een beetje zenuwachtig te worden omdat ik er normaal altijd de klok op gelijk kan zetten. Dus zondagavond toch maar even voor de zekerheid een test gedaan en die was negatief.
Gisteren in de loop van de dag begon ik toch wat bloed te verliezen maar sindsdien voel ik enorme steken aan beide kanten van mijn onderbuik. Het is geen kramp die ik normaal gesproken voel maar echt nare steken die uitstralen naar mijn bovenbenen en onderrug. Hierdoor kan ik nauwelijks rechtop staan.
Vanmorgen stond ik krom van de pijn dus heb ik 2 paracetamol genomen en sindsdien voel ik het wel zeuren.
Komt iemand dit bekend voor?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:11

Wat voor anticonceptie gebruik je?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:15

De pil: Microgynon. Deze heb ik al jaren.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:47

Ik heb een vraagje. Ik heb 5 jaar geleden een spiraaltje gekregen omdat ik niet goed reageerde op de pil (meerdere soorten geprobeerd) nu zou ik vorige maand een nieuwe krijgen, 2x over mislukt (bij huisarts en gynaecoloog) Besloten om even aan de pil te gaan, echter nu na nog geen week de pil geslikt te hebben heb ik nu een al een dag waarin ik mezelf niet herken. Lees: geprikkeld, wat neerslachtig en een wat opgejaagd gevoel. Kan dit al zo snel na het starten met de pil?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:26

Als 48u zonder pil voldoende hormonendrop geeft voor een ontrekkingsbloeding te krijgen, dan ga ik er vanuit dat omgekeerd je ook al de neveneffecten kan voelen van de extra hormonen.

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:14

Valanee schreef:
Seventje schreef:
Bij mij waren de touwtjes van de mirena afgeknipt door de gynocoloog en bij het willen wisselen van deze mirena was dat nou niet bepaald een pretje. De HA heeft zitten vissen en wroeten maar kreeg deze uiteraard niet te pakken. Vervolgens een doorverwijzing en bij de gynocoloog was hij er zo uit. Cameratje, speciaal tangetje en hopsakee eruit ermee en direct werd er weer een nieuwe geplaatst. Viel me alles mee. 8-)

Fijn om te horen! Hopelijk valt het mee :)

Kleine update: was echt verschrikkelijk. Had niet verwacht dat het zoveel pijn zou doen :') ze konden het spiraaltje niet goed vinden. Na twee pogingen begon trok ik de pijn gewoon echt niet meer, dus ze gaan het nu onder volledige narcose verwisselen.

Iemand die ervaring heeft met spiraaltje onder narcose laten verwijderen/verwisselen? Ben je lang misselijk van de narcose?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:22

Hello, ik heb een vraag. Ik slik al 10 jaar de yasmin (of een naamloze variant), maar ik wil ermee stoppen. Ik heb al een paar jaar mijn twijfels over deze pil, maar ik slik hem vanwege mijn alopecia. Nu vorige week mijn galblaas eruit gehaald is, en er een grote kans is dat de stenen door de pil komen, wil ik er zo snel mogelijk vanaf.

Ik heb nog twee pillen op deze strip en dan mijn stopweek. Dus dat leek me een goed moment.

Hebben jullie ervaringen met stoppen met de yasmin? Ik ben natuurlijk als de dood dat het kalingsproces erger wordt, maar ik heb het er voor over inmiddels.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:35

Ik heb een vraagje..

Ik slik de pil inmiddels al zo'n 8 maanden door, geen doorbraakbloedingen niks. Ik slik de pil zo lang door omdat ik er heel slecht tegen kan.

Nu hou ik uit voorbaat een stopweek omdat ik over een paar weken op vakantie ga en bang ben dat ik dan toch een doorbraakbloeding krijg.

Echter heb ik zaterdag de pil voor het laatst geslikt en vandaag ben ik nog steeds niet ongesteld. Is dat raar of kan ik rustig nog een paar dagen afwachten? Zou het lang opzich laten wachten doordat ik de pil al zo lang doorslik?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:10

Petrichor schreef:
Ik heb een vraagje..

Ik slik de pil inmiddels al zo'n 8 maanden door, geen doorbraakbloedingen niks. Ik slik de pil zo lang door omdat ik er heel slecht tegen kan.

Nu hou ik uit voorbaat een stopweek omdat ik over een paar weken op vakantie ga en bang ben dat ik dan toch een doorbraakbloeding krijg.

Echter heb ik zaterdag de pil voor het laatst geslikt en vandaag ben ik nog steeds niet ongesteld. Is dat raar of kan ik rustig nog een paar dagen afwachten? Zou het lang opzich laten wachten doordat ik de pil al zo lang doorslik?

Ik heb dit vaak ook als ik lang geslikt heb. Dan moet het denk ik even op gang komen. Denk dat het nog wel een dag of 2 kan duren.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:11

Bij mij duurt her meestal dag of 4/5 tot het komt :)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 06:31

Vraagje over de pil slikken om niet op vakantie ongesteld te worden: hoe lang van te voren moet je daarmee beginnen? Gewoon een maand vooraf en dan meteen doorslikken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:01

@wittepit: ik zou persoonlijk eerder beginnen. Want in je startmaand kan het zijn dat je bloeding niet 100% weggaat. Dus zou minimaal 1 strip uitnemen en stopweek houden en daarba doorslikken...

En na lang doorslikken kon ik nog steeds mijn klok erop gelijk zetten dat ik vrijdagavond laatste pil nam en zondagavond spotting had. Maandag beetje bloedverlies en verder nog 2 dagen spotting.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:36

Thanks Petitparis!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:50

Ik ben zo blij dat ik geen pil meer hoef te gebruiken. Vriend heeft zich laten steriliseren. Enige nadeel is wel dat ik ontzettend last heb van mijn hormonen rond mijn menstruatie. Vergeetachtig en emotioneel niet zo in balans :D ook de lichamelijke kwalen zijn erger dan toen ik nog aan de pil was. Meer dames hier last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:23

Ik kom ook weer even om het hoekje spieken, heb gister de knoop doorgehakt om na deze stopweek al dan niet tijdelijk te stoppen met de pil. Mijn vriend zie ik voorlopig niet en ik slik dat ding al sinds ik 14 ben dus wil heel graag eens weten wat mijn lichaam doet zonder kunstmatige hormonen. Heb nooit de tijd gekregen om een natuurlijke cyclus op gang te krijgen en ik weet ook slecht wat de pil doet met mijn gesteldheid. Als ik terug ben wil ik kijken naar een andere optie maar als het bevalt wil ik eigenlijk hormoonloos blijven en dus voor een koperspiraal gaan. Dat gaat nog een heel ding worden (trauma + angst voor pijn zijn niet de leukste combinaties om zo'n ding te laten plaatsen), maar als het uiteindelijk de moeite waard is denk ik dat ik blij ben met mijn keuze.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:53

Zijn er hier mensen die anticonceptie deels ook hebben genomen vanwege acne? Ik ben al eens een maand gestopt met de pil en toen was mijn huid opmerkelijk goed, toen ik pas terug begon heb ik terug hevige acne gekregen. Nu ben ik van plan om voor het eerst in 3 jaar voor een langere periode te stoppen, en weet niet of mijn acne dan terug kan komen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:47

Ik heb het ook deels vanwege acne genomen maar ik merk om eerlijk te zijn nog steeds niet veel verschil. :') Maar ik heb dan ook een lichte pil (YAZ). Ik zit er ook aan te denken om er eigenlijk gewoon mee te stoppen, ondanks dat ik het nog niet zo lang gebruik.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:59

Vriendin van mij is met de pil begonnen (op 20-jarige leeftijd) omwille van haar aanhoudende acne. En dat werkte toen erg goed toen ze van de dure Diane 30 overstapte naar de generische vorm stond ze terug vol acne en was een emotioneel wrak.
Maar zelf geen ervaring mee, wel nog steeds (15 maanden inmiddels) enorm tevreden van mijn Mirena. Eigenlijk zelfs amper nog spotting...