Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:50

Supervixen schreef:
Slovenië lijkt me ook mooi hoor. Spreken ze daar een beetje Engels?

Is een schitterend land en ze spreken goed Engels (behalve de ouderen in de echte minidorpjes).
Ik vind het wel heel gruwelijk toeristisch geworden helaas, dus je moet wegblijven bij de zogenaamd bekende plekken.

WenK

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:17

Wat goed Leonie! Zo'n tempo en dat over zo'n afstand. Grappig ook dat je man dat eigenlijk op zn slofjes meeloopt.

Slovenië is prachtig en een heel fijn land, wij hebben afgelopen juni een roadtrip door Slovenië, Kroatië, Bosnië & Herzegovina en Montenegro gedaan. Het meest indrukwekkend vonden wij Bosnië trouwens.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:29

SV super zeg! Wat fijn dat er soep bij de finish was, wel lekker om warm te worden.
En douchen is dan ook fijn met al die blubber!

Lekker Goof! Ja die gladde bladeren zijn vervelend hè. Heb je daar met trail schoenen minder last van?

Wel herkenbaar Leonie, ik voelde me eerst ook in dat kracht deel niet op m’n gemak, maar nu doe ik daar ook gewoon mn ding.
Echt super goed gelopen!! Er zit nog veel meer in bij jou!

Ik ga straks m’n 5k lopen. Ik ben dus eigenlijk best wel moe en mn voeten en benen ook, na een hele middag/avond dansen en springen. 45000 stappen haha. Maar het was leuk, en we waren redelijk op tijd terug omdat het dus al om 14:30 begon.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 09:32

Heel veel succes!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 13:58

Thanks, heb m ruimschoots gehaald.
Bizar dat je lijf dat toch kan als je moe bent en zo.
Ik stond vrij achteraan en moest veel inhouden in het begin, dus ik dacht dat wordt m niet. Veel ingehaald en toen zag ik dat ik de 1e km in 5:01 had gelopen!
PR gelopen met tempo 5:07, laatste km zelfs onder de 5.
Garmin is minder blij die zegt ‘overbelast’ :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 14:21

Echt heel goed gedaan!

Ik heb vandaag ook nog een rondje gedaan. Wow, wat is dit weer een kado'tje zeg. Echt genieten nu!

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 14:32

Goed gedaan Samantha en Goof!

Mijn vriend en ik hebben heerlijk gewandeld. Wat een superlekker weer.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:11

wow wat een mooie prestaties hebben jullie allemaal neergezet! Mijn man en ik hadden gisteren een MTB clinic van het werk, dus even iets heel anders dan hardlopen... maar wel heel leuk voor de afwisseling. Supervixen: Slovenië is écht aan aanrader. ik vind de omgeving van Kobarid echt een aanrader. Maar het is inderdaad wel zo dat je een beetje van de tourist traps weg moet blijven. Even een vraagje: ben me aan het oriënteren op goede trailschoenen, maar een van m'n hakken verdraagt geen harde/ stugge zool a.g.v. een oude blessure. Iemand suggesties? De afstanden die ik voor ogen heb zijn tot maximaal 15 km per keer.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:54

Ik heb vrij recent heel veel nieuwe trailschoenen gepast. Ik zou dan de Merrell agility peak gaan proberen of de Lowa Fortux. Deze hebben een hele fijne dempende zool. Ik wilde dat zelf voor mijn trailschoenen juist wat minder verend hebben, maar ik wil voor mijn wegschoenen straks wel iets dergelijks gaan kopen ivm pijnlijke teengewrichten door artrose.
Maar het blijft natuurlijk een heel persoonlijke keuze. Gewoon eens informeren en veel modellen passen in een winkel. Succes!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:56

Ik heb trailschoenen van Nike en vind die heel fijn. Stugge zolen trek ik ook niet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 16:58

Je zou kunnen kijken naar de new balance fresh foam x trail more v3. Die hebben enorm veel demping.
Mijn vriend loopt op de versie voor mannen en heeft er al enorm veel kilometers op gelopen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:02

Kom even binnenvallen voor Leonie: *\o/* *\o/* gefeliciteerd met je PR! Knap gedaan! _/-\o_

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:07

dank voor jullie tips, ik laat wel even weten wat t wordt!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:41

Ik geniet mee van jullie loopverslagen!
Wat een snelle halve, Leonie! *\o/*
Samantha ook vol gas over de startbaan, super! *\o/*
SV weer een heerlijke trail gelopen! *\o/*

Wat gaaf, die MTB-clinic, Wdj! Voor wat betreft trailschoenen: inderdaad lekker gaan passen in een winkel.

Heerlijk Goof, genieten met dit weer!

Weer lekker beginnen met lopen, Germie. Je conditie bouw je zo weer op. Was je op vakantie?

Ik heb vandaag de Twentse Smokkeltrail met mijn partner en buuf gelopen. Wat hebben we genoten!
Prachtige smalle paadjes en af en toe wat bultjes op en af. Twee keer een stuk door een droge sloot gelopen. :)) Het weer was echt perfect!
Had ik al gezegd dat ik enorm genoten heb? :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 19:38

Wat leuk puera, een vriendin van mij deed ook mee en vond hem ook zeer geslaagd. Zij staan ook op de foto met die twee mannen in pak.
Ik ga hem ook op mijn lijstje zetten.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:08

Zeker de moeite waard om een keer te lopen! :j

Afgelopen dinsdag het sportmedisch onderzoek gehad. Alles goed qua cholesterol, bloeddruk en HB en zo. Alleen m’n vetpercentage was wat te hoog.
Nou, zegt die arts, dat zie ik anders niet aan je af.
Ik: tja, daar hebben ze broeken met hoge taille voor uitgevonden. :))

De inspanningstest op de loopband was goed te doen alleen een extra uitdaging doordat ik m’n bril niet op kon vanwege het masker voor de ademgasanalyse. Al met al een goede test gelopen.
VO2-max is 38 ipv de 45 die Garmin aangeeft. De hartslagzones zijn net iets anders ingedeeld nu.
De bovenste is bepaald door Garmin, daaronder is van de test.

Afbeelding
Afbeelding

De bovenste was van een loop van vorige week zondag, 15 km bikkelen door windkracht 6. := De onderste was van de 27 km van vandaag.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:21

Goed gedaan Goof!

Trailschoenen heb ik geen ervaring mee dus geen advies.

Goed gedaan Puera!
En fijn dat je sport test goed ging. Jij ook zoveel verschil in je zones, ik dus ook.
En wat een verschil in je VO2 Max!
Bij mij was die bij de test 48, en op m’n horloge toen 45, nu 46.

Ik ga trouwens vaker 5 km wedstrijden lopen haha, ik was totaal niet moe ofzo daarna.

Via marktplaats een fietstrainer gekocht. Echt blij mee, was een duur model en volgens mij hadden ze niet door dat ie zo duur was. Ze wilden perse dat ik alles meenam, dus ik heb nu een extra fiets zonder achterwiel. En de tacx stond op zo’n speciaal onderbord dat je beweegt tijdens het fietsen alsof je buiten fietst. Zit ik daarna te googlen op die borden, zijn gewoon mega duur ook.
Weet niet of ik het wat vind, anders kan ik m altijd nog los verkopen.
Moet alleen pedalen nog kopen en dan kan ik binnen fietsen!
Daarna paard ook nog gedaan.
Morgen weer werken, maar m’n werk zit dus in de regio waar geen drinkwater is dus er is ook geen koffie op werk. En moeten water meenemen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:27

Sv ze spreken aar heel goed engels maar het is idd wel erg toeristisch op sommige plekken. Maar als je echt gewoon naar het triglav gebied gaat, dat is groot genoeg om er niet echt last van te hebben zeg maar.

Goof schreef:
Sh*t joh, wat een tempo! Echt onwijs knap van je.
En wat leuk dat jij ook met je man loopt.

We lopen bijna nooit samen dus dit was heel leuk!
Lekker rondje Goof.

WenK schreef:
Wat goed Leonie! Zo'n tempo en dat over zo'n afstand. Grappig ook dat je man dat eigenlijk op zn slofjes meeloopt.
Op zijn sloffen niet hoor, maar hij had wel over. Misschien als hij vanaf het begin iets harder ha gelopen dat hij zichzelf had opgeblazen. En grappige is, hij heeft vandaag veel last en ik voel me eigenlijk prima.

Wat knap Samantha! met zoveel vermoeidheid in je lijf. Ik vind het pacen van een 5 erg lastig want je moet jezelf heel houden maar wil wel de max opzoeken. Blijft een ding.

-Namiro- schreef:
Kom even binnenvallen voor Leonie: *\o/* *\o/* gefeliciteerd met je PR! Knap gedaan! _/-\o_

dankjewel! Hoe gaat het lopen nu bij jou? En je energie?

Puera ziet er heel tof uit! En mooie afstand ook weer!
en inspanningstest dus! Heb je nu alleen lopend gedaan? Garmin is maar een horloge he... Bij mij klopte het toen ook totaal niet :+ .
Hoe vond je dat masker? ik vond dat echt heel naar.

Vandaag even lekker paardgereden en naar de sportschool geweest. Had geen tijd om te gaan lopen maar anders had ik prima gekund. Gek he dat je gister zo diep bent gegaan en dan vandaag wel prima. Alleen vermoeid en honger :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:35

Goof en Puera, wat hadden jullie mooi weer zeg vandaag.
Ik zat de hele dag binnen, prijsuitreiking van een fotowedstrijd van de fotobond. Maar ik had goud en zilver. Dus mag niet klagen. Dat kan ik kennelijk beter dan hardlopen. ;)

Ik was inderdaad op vakantie en bij 32-36 graden ga je niet hardlopen. :+ Misschien is het ook nog wel de jetlag hoor.

Mijn Garmin heeft sinds een week kuren. Steeds is de connectie met m'n telefoon weg en moet ik hem opnieuw koppelen alsof ik een nieuw horloge gekocht heb. En dat is heel irritant, kost best wat tijd, en je krijgt niets meer automatisch te zien. Ook had ik vandaag hele rare waarden.

Maar ik was vanavond dus enorm moe, maar wilde toch nog even gaan. Mijn vriend zei dat ik maar niet moest gaan, maar had nog maar net 3200 stappen vandaag, dus tja, dan moet je nog even vind ik.
Het ging wederom niet lekker. Maar dat kan ook van mijn gepieker komen. Ik ben natuurlijk blij met mijn fotoprijzen. Maar ik heb altijd gezegd, ik wil geen vriend die rookt. Nu vindt mijn vriend dat hij tijdens vakantie mag roken (en hij was niet mee overigens, ik was met gewoon vrienden), dus in de zomer met z'n kinderen rookte hij. Dan beweert hij 1 pakje te roken, maar koopt dan een PAK met 60 stuks ofzo. Ok. Ik erger me, maar als het alleen dat is prima. Alleen, de laatste paar keer dat we op pad zijn rookt hij ook als we een dag weg gaan. En vandaag dus ook weer. Hij heeft zeker 5 sigaretten gerookt en ik vind dat echt zo goor. Ik kan er gewoon om huilen. Want ik voel me daardoor niet serieus genomen. Hij zegt verder niet te roken, maar ik twijfel dus. En waarom? Er lag gisteren een aansteker op het aanrecht. Waarom heb je aanstekers in huis? Heb er niets van gezegd, maar dacht dus wel wat. En waarom dat roken als we een dag weg zijn? Ik erger me daar echt aan. Rokers houden je op alle fronten op, want ze willen altijd die vervelende peuk.
Dus ik was echt goed aan het piekeren en ook wat aan het huilen. En dan loop je ook nog eens extra beroerd. Dit gebeurde pas nadat ik eigenlijk al moe was overigens. Ik was in zoverre blij dat ik de eerste 2km ietsjes sneller was dan afgelopen vrijdag. Maar ik kakte wel enorm in. Had zelfs km 6 op 9.15 minuut/km. Maar km 7 zat weer op 9 min/km.
Ik ben drijfnat geregend (dus hoezo mooi weer vandaag? haha).

En Garmin heeft dus mijn VO2 max 2 punten naar beneden gezet door die connectieproblemen, maar gaf vandaag een hartslag van 204 aan. Echt absurd. Dat kan helemaal niet. Ik heb dus alles in zone 5 gelopen. Nou, bij dit trage tempo kan dat niet. Heel raar dus allemaal. Garmin heeft mijn maximale hartslag naar 183 bijgesteld, terwijl ik normaal zelden boven de 160 uitkom. Ik had mijn hartslagband niet om overigens. Prestatieconditie van -10 en heb nu allemaal alarmbellen dat ik VEEL te intensief getraind heb met een hersteltijd van 85 uur :+ . Terwijl ik dus niet lekker gelopen heb, wel voel dat ik gesport heb, maar niet extreem moe ben ofzo.

Dus hier piekers, wel 7km gedaan, maar niet geheel tevreden. Maar ik was ietsjes sneller dan vrijdag. En ik voel me wel voldaan qua beweging.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:13

Mooie vondst, Samantha! Wat een mazzel dat je echt alles erbij kreeg!
Mijn zone 2 nu strookt veel beter bij mijn gevoel/ervaring met het opbouwen van de duurlopen. :j
Wat balen dat er geen drinkwater op je werk is. Is koken niet meer afdoende? Meende zoiets gelezen te hebben.
leonie87 schreef:
Puera ziet er heel tof uit! En mooie afstand ook weer!
en inspanningstest dus! Heb je nu alleen lopend gedaan? Garmin is maar een horloge he... Bij mij klopte het toen ook totaal niet :+ .
Hoe vond je dat masker? ik vond dat echt heel naar.
Ik heb de inspanningstest inderdaad alleen op de loopband gedaan. Heb niet genoeg conditie om ‘m op de fiets te doen en het werd me ook door een aantal mensen afgeraden.
Ik weet het, Garmin zit er wel vaker naast. :)) Zeker met die VO2-max. Dat masker was vooral lastig omdat ik m’n bril niet op kon daardoor. Op zich was het dragen en ademen wel te doen.

Oh heerlijk, germie, je hebt de zon opgezocht! Heb je ook gedoken daar?
Met zo’n temperatuur snap ik wel dat je niet gelopen hebt.
Gefeliciteerd met je prijzen! Wil je de foto’s delen waarmee je gewonnen hebt?
Balen dat je Garmin kuren heeft. Misschien even een update draaien? Jammer dat jij en je vriend niet op een lijn zitten voor wat betreft het roken.
Toch maar weer 7 km in de pocket. Het weer werd in de namiddag rap minder. Wij kwamen weer in Friesland terugweg vanuit Losser en toen heeft het alleen maar geregend. Extra blij dat we met de trail heerlijk weer hadden want gisteren was het weer ook echt prut. :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:40

Met deze foto van kokerworm had ik dus goud:
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:58

Wauw, wat gaaf!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 06:29

Prachtige foto.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:34

Wauw Germie, gave foto, gefeliciteerd met je mooie goud en zilver! Dat hardlopen komt als het goed is wel snel weer terug (of althans, dat hou ik mezel ook altijd maar voor :') Je liep voor je vakantie toch ook regelmatig dus het komt denk ik wel snel terug )

Samantha_ Goed gedaan! *\o/* En dat zelfs na zo'n feestje! Super snel gelopen zeg! Ervoor zie ik nog je post, ik ben wat moe dus weet niet hoe het zal gaan, zo zie je wat je allemaal toch kan he. Wat een mazzel ook met die fietstrainer.

Leonie wauw wat goed gedaan *\o/* En ook nog zo fit de volgende dag, heerlijk hoor! Gezellig dat je zo met je man samen kunt lopen.
Op naar je volgende PR, als ik dat zo hoor gaat dat de volgende keer ook al zeker lukken, leuk!
Ben je al een beetje uit je zoektocht naar een nieuw horloge?

Puera Die trail ziet er echt heel erg gaaf uit zeg! En wat een mooie foto's zo in het bos <3 Het weer zat absoluut mee, ziet eruit als echt genieten. Tof dat je ook een inspanningstest hebt gedaan, best wel een verschil met Garmin zo te zien!

Goof jij ook al zo lekker gelopen afgelopen week, ook van die mooie foto's <3 Heerlijk in het zonnetje! Die gladde wegen herken ik wel, die had ik dus even geleden zo met die blaadjes en natte weg.

Supervixen klinkt als een toffe loop afgelopen weekend. Bikkels zo door de blub, lijkt me echt mega zwaar die paden zo en dan ook nog al die hoogtemeters! Ik kan me helemaal voorstellen dat die soep aan het einde echt heel erg welkom was. En ik val in herhaling, wat een mooie natuur <3
Geen tips voor vakantie, maar ik lees wel graag mee met alle tips van anderen :)

Bedankt voor de sportschool tips :) Mijn vriend heeft een abo (met name omdat hij daar ook kan squashen) en hij mag 4/5 keer per maand iemand meenemen op zijn abonnement. Zo in de winter wil ik even kijken hoe het bevalt om 1x per week naar de sportschool te gaan in plaats van hardlopen. Als het wat rustiger is durf ik misschien wel richting kracht apparaten te lopen. Ook een lesje lijkt me wel een leuke afwisseling.

Omdat ik zondag geen tijd zou hebben, ben ik zaterdag gaan lopen. Bewust heel laag in tempo op hartslag, omdat ik me afvraag of mijn conditie zo achteruit gaat omdat ik misschien op een veel te hoge hartslag loop oid. Het voelt niet zo, mijn hartslag is voor mijn idee sowieso altijd vrij hoog, maar proberen kan geen kwaad (en ja.. bericht van Puera is weer een reminder om toch die test in te gaan plannen).
Toen ik begon aan mijn loop miezerde het een beetje, maar na 30 min kwam het met bakken uit de hemel. Compleet verzopen, maar toch 10 km in de pocket uiteindelijk :) Wel had ik door dat langzame tempo echt het gevoel of ik niet vooruit kwam en was echt enorm aan het zoeken naar mijn tempo. Met het lopen zelf lijkt mijn lijf toch makkelijker/soepeler te lopen als ik wat sneller loop. Qua conditie voelde het langzame lopen wel prettig opzich. Ik blijf nog even door puzzelen ;)

Gister hebben we een vriendinnetje verrast voor haar 40e verjaardag en hebben we een workshop curling gedaan :') Ik vond t altijd maar een beetje een suf iets, een beetje met een steen "gooien" en een beetje vegen. Maar na de workshop ben ik toch super enthousiast! Het is behoorlijk veel zwaarder voor je lijf dan dat ik had ingeschat. Ook voor dat vegen heb je echt wel een flinke conditie nodig! We moesten de hele baanlengte vegen als oefening, ik was kapot. Ook het gooien/duwen van die steen kost nog best wel kracht van je benen. Het lijkt zo makkelijk, maar pffff. Stiekem vind ik het nog wel voor herhaling vatbaar ook :')

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:34

Even een kleine inhaalslag.
Wat een leuke blije foto van jullie samen Leonie en wat een waanzinnig tempo hebben jullie gelopen! Zo fijn als je dat samen kunt doen.

Gefeliciteerd met je PR Samantha! Goed gescoord met je fietstrainer. Ik hoop dat het je bevalt. Ik vind er zelf niks aan om binnen te fietsen. Mijn tacx staat te verstoffen.

Echt prachtig Goof, fijn dat je weer echt geniet van het lopen.

Haha Puera, met zo'n dag als gisteren kan dat ook bijna niet anders. Wat leuk die grenswachten bij de run!

Oh wauw Germie, terecht gewonnen met deze foto. In welke wateren heb je die geschoten?

Bij ons waren er 2 zonnige uurtjes en die heb ik op mijn paard doorgebracht gisteren. Kon me er daarna nog niet toe zetten om ook nog te gaan hardlopen.
Zaterdag het huis van onze ouders leeg gehaald en dat had toch ook best wat impact nog.
Nu is alles echt klaar en kan ik het allemaal een plekje gaan geven.
Ik wil deze week nog wel een keer een half uurtje gaan lopen zodat mijn benen niet gaan vergeten wat ze kunnen :+