Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:52

Alvast een hele fijne jaarwisseling gewenst en op naar een mooi jaar vol kilometers en avontuur op ieder zijn eigen tempo! *\o/*

Helaas zit ik met corona thuis. Ik bleef me sinds de trailrun woensdag vermoeid voelen, mijn moeder testte dinsdag positief met corona en ik was de week ervoor en met kerst met haar samen een aantal momenten. Gister opeens pijn in al mijn gewrichten en aanhechtingen en een wattenhoofd, dus ik zag de bui al hangen, had nog een test liggen en ja hoor. Jammer, want ik had graag nog een stukje gelopen dit weekend. Ik hoop nu dat het hierbij blijft en ik wel weer fit het nieuwe jaar kan beginnen. :)

Goof, fijn dat de sportmasseur zo goed helpt! Helaas geen tips voor de blaren, misschien ligt het aan de sokken? Wel ontzettend irritant.

SV, gefeliciteerd, wat een prestatie zeg, echt heel erg tof! Sowieso echt knap hoeveel kilometers je hebt gemaakt, ook in het fietsen en wandelen.

Puera, hopelijk krijg je helderheid bij de sportarts en kan je in het nieuwe jaar weer fijn opbouwen!

Ninus, wel knap dat je 19 kilometer kan lopen terwijl je benen nog niet op gang zijn gekomen. _O-
Maar fijn dat de sportmassage hielp! En zo te lezen is het je gelukt om het bij de 2389,3 km te houden. Hartstikke mooi aantal aan kilometers! Al herken ik je fanatisme wel (ik ben nog even snel een short story aan het lezen, zodat ik 30 boeken ipv 29 heb gelezen dit jaar. :') ).

judenjul, heerlijke foto! En fijn dat je het jaar nog hebt kunnen afsluiten met een rondje.

MuSLi, leuk idee om 2023/2024 te lopen! Goed begin en een goede start van het jaar.

ieris, mooie afsluiting van het jaar! Ik vind een totaal van 2900 alsnog prachtig, hartstikke knap!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 20:52

Beterschap Suliko :knuffel:

Wow Iris, echt veel kms! Goed gedaan :))

Goof

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:01

De beste wensen allemaal!
En beterschap voor Suliko.

Ik heb mijn eerste 10km erop zitten. De zon scheen zowaar, wat een kado'tje!

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:17

Afbeelding

De beste wensen allemaal *\o/*

Hier ook begonnen met een (erg natte :+) 10K.
Maar het weer is inderdaad prima dus we klagen niet!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:39

Zo dan!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:34

Oh en gefeliciteerd Goof, ik zie het nu pas *\o/* vandaar het zonnetje {:}

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:05

Goed bezig Goof en Ninus.
Gefeliciteerd Goof!
Hier ook goed begonnen, wij proberen de krachttraining weer op te pakken. Dus vandaag 40 minuten krachttraining gedaan en ruim 8km gewandeld.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:19

Gefeliciteerd @Goof.

Hier geen 10km, maar wel de geplande 20 minuut 24. Heb een kilometer ingelopen en daarna elke 200m 10 seconden versneld/gesprint. Was wel even lekker :j

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:41

De beste wensen voor jullie allemaal! Op een sportief en blessurevrij jaar!! *\o/*

Ik lees nog met jullie mee maar even geen puf en tijd om actief te posten.
Wel nog lekker aan het rennen en behoorlijk wat pittige doelen gesteld voor dit jaar. Kom jullie binnenkort weer vergezellen :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:55

Iedereen een sportief 2024 toegewenst, op naar veel blessurevrije hardloop kilometers dit jaar.
Musli, grappig idee voorde statistieken.
Ninus, wat een bak met water zeg.

Hier zo meteen het eerste loopje van 2024, in de duinen is het gelukkig nog droog qua ondergrond.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:40

Goed bezig SV!

En inderdaad MuSLi, leuk idee. Al klok ik nooit minder dan 5km en dat red ik niet in 20 minuten (hoezo loslaten := :D )

Net een korte interval gedaan, het was windstil toen ik vertrok, maar halverwege werd het weer standje storm. Maar het is droog!

Vanmiddag weer naar de fysio, ik hoop dat ze de naalden dit keer in de kast laat :=

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:18

Beste wensen allemaal, en zo te zien ook al goed gestart in het nieuwe jaar. Hier gister bij de nieuwjaars editie van parkrun Almere geweest. Ik ben nu bijna aan het eind van mijn 5k build up trainingsplan, gister was 2 keer 12 min rennen met 3 min wandelen en aan het eind nog 6 min rennen. Kwam precies aan het einde van de 6 min over de finish, waarmee het mijn snelste 5k was sinds ik terug aan het opbouwen ben. Al in al niet ontevreden, en belangrijker nog, pijnvrij tot nu toe.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:44

Beste wensen allemaal! Wat mooi dat iedereen zo goed het jaar start :)

Ik had zaterdag een loopje waarbij ik onderweg helaas niet fit ben geworden. Op 8 km ben ik er uit gegaan want ik zag alleen maar sterretjes. Zondag wel weer samen met mijn loopgroep een rondje gehobbeld. Weer even vertrouwen in mijn eigen lijf opbouwen :) En ja, ik ga zo voor de zekerheid even langs de huisarts.

Het was wel grappig want het was een wedstrijd ver in het oosten van Groningen. Die mensen van de EHBO heel lief proberen te helpen maar ik kon hen zo slecht verstaan haha. Nu lag dat vast ook aan mijn breincapaciteit op dat moment denk ik :+ Het is wel echt een eigen taaltje ook :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:52

Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar en veel blessure vrije kilometers gewenst!

Lies_sparkle wat vervelend dat je dat is overkomen, goed dat je het even laat checken bij de huisarts.

Goed bezig geweest IMAY en ninus. Ik klok ook nooit minder dan 5km. Fijn IMAY dat je pijnvrij hebt gelopen.

Ik heb een drempeltraining gedaan van 15km, met een tempoblok van 3km, een tempoblok van 2km en 3 tempoblokken van 1km.
Was een pittige. Ik wil de komende tijd iets meer langere tempoblokken inbouwen, want ik merk dat mijn uithoudingsvermogen wat is gezakt.

Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:00

Fijn Imay, pijnvrij is sowieso het belangrijkste.
Oh Lies, dat lijkt me echt naar.
Flink gelopen SV.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:29

ieris schreef:
SV, mooi gedaan, gefeliciteerd met het behalen van de uitdaging! Wat een leuke kaart is dat.
Doen er veel mensen aan mee? Zo die hele is wel pittig zeg.
Mooie foto's, wat leuk dat hartje, heb je dat zelf gemaakt of lag dat er al?

Goof, wat fijn dat sportmassage jou zo goed doet! Ik vind het ook heerlijk, moet ook nog een afspraak maken.
Vind het alleen wel jammer dat het zo prijzig is, anders was ik zeker vaker gegaan!

Ninus, hoe was de sportmassage? Heb je er van genoten?

Suliko, helemaal overheen gelezen, maar wat leuk dat je trail zo goed bevallen is!
En meer dan 13km, knap hoor! Goed bezig!

Irisje, jeemig wat pittig voor je broer zeg, na een flinke verkoudheid is het zeker zwaar lopen daar.
Top van jou, dat je hem door de laatste kilometers hebt gesleept.
Wel apart zeg dat hij zoveel extra kilometers had, ik had er precies 21,2.
Had hij zijn horloge misschien bij het inlopen al aangezet?

Wow amigo, leuk zeg! Wij doen ook de 25km bij de midwinter marathon in Apeldoorn.
En de 30km bij de achtkastelenloop.
Misschien zien we je daar nog!

Iedereen hier de beste wensen voor 2024, en veel mooie loopjes gewenst!

Nee pas bij de start. Zijn telefoon gaf wel gewoon 21,8km aan (dus wel iets meer, maar niet heel veel). Dus was echt heel gek.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:12

Van mij ook iedereen een heel mooi sportjaar gewenst met alle goeds en geen blessures! Mooi dat iedereen weer een beetje aan de gang lijkt te zijn! En wat een water overal, geeft wel prachtige foto's!
Ben langzamerhand aan het denken om toch maar naar echte trailschoenen te kijken, ik haal nu ook regelmatig natte voeten, heerlijk, haha. Ik ben na mijn griepje gestart met een 5 km loopje en daarna nog een keer een heerlijke 10 kilometer kunnen doen, ging echt fijn. Vandaag besloten dat ik met mijn trailrunnende buurvrouw de Ohm-trail in Belgie ga doen volgend jaar, de 25 of de 35, maar gezien de hoogtemeters leek mij de 25km eerst wel voldoende, haha. Maar wel leuk om zo'n doel te hebben, dat wordt heuveltrainingen plannen :-)

Sv ik vind die uitdaging van jullie wel ehhh ja een uitdaging zeg maar, knap zeg!

Jammer Lies_sparkle, goed dat je naar je lijf hebt geluisterd! Grappig idd dat Gronings, ik heb een ietwat Achterhoeks accentje en een tijdje in Groningen gewerkt. Kreeg ik van zo'n rasechte Grunninger te horen "Ik vind dat tááltje van jóuw zo gráppig", was wel komisch momentje.

Oh leuk Ieris, ja wie weet! Tzt ff kijken hoe ik je kan herkennen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:16

Ik wens ook iedereen een sportief en blessurevrij 2024!

Hier vrijdag voor het laatst gelopen en helaas weer kramp in mijn buik.
Zit op hetzelfde moment in mijn cyclus als de vorige keer, rond de eisprong, dus ik vrees dat dat het euvel is. Zondag had ik eigenlijk ook willen lopen, maar toen voor de zekerheid maar krachttraining gedaan, kijken of ik morgen of donderdag een rondje kan lopen, en of het dan weg blijft.

Verder lees ik knappe prestaties, heel veel water, leuke eindejaars- en nieuwjaarsrondjes met het jaartal, spannende en uitdagende doelen voor 2024.

Leuk hoor!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:25

De beste wensen voor iedereen! Wat heeft iedereen mooie prestaties geleverd in 2023! Mijn eerste echte run was 23 oktober, sinds die tijd (exclusief vandaag) in totaal (ongeveer) 129 kilometer gelopen. Je moet toch ergens beginnen :D

Beterschap Suliko!

Goof, Ninus, Supervixen, MuSLi, jullie zijn lekker bezig, het jaar al goed gestart.

Lieke hoe was jouw eerste loopje van het jaar?

Ninus jij bent ook goed bezig. Hoe was het bij de fysio?

IMAY1990, netjes hoor. Fijn dat je pijnvrij kunt lopen.

lies_sparkle, vervelend dat je je zo voelde, hoe gaat het nu?

Ik heb weer 3 evenement runs (hoe noem je dat?) op de planning staan. 3x5 kilometer, elke maand eentje, zondag beginnen. Zin in! Erg goed voor de motivatie, net als dit topic. Ik heb vandaag ook weer 5 kilometer gedaan (33:19), om vervolgens met mijn natte vingers de activiteit van strava te verwijderen :+ . Ik was echt zeik en zeik nat. Gelukkig liep Runna ook nog mee op de achtergrond. Van de week even kijken bij de Decathlon voor fijne regen/hardloop kleding. En wellicht een petje voor de regen, want dat drupt zo naar in je gezicht. Als jullie tips hebben graag :D ik heb het altijd heel snel warm.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:48

Iisunshine leuk dat je aan drie evenementen gaat meedoen!
Ik loop nooit met regenkleding aan. Ik heb het ook snel warm, die regenjasjes zijn nooit goed waterdicht en je zweet je er kapot in. Dus ik laat me gewoon natregenen. Heb wel eens een ultra en een marathon in de stromende regen gelopen, tja. Heb het niet koud gehad.

Ik heb me ingeschreven voor de Austerlitz trail op 11 februari. De 25km, daar waren nog 5 plekken vrij. De andere afstanden waren vol.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:13

Supervixen, ik heb er ook erg veel zin in. Leuk dat jij je ook hebt ingeschreven voor een trail. Over die regenkleding, daar was ik inderdaad al een beetje “bang” voor. Maar goed, even een rondje lopen door de Decathlon kan geen kwaad. Heb nog wat bonnen liggen dus dat maakt het extra leuk :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:46

Over nat laten regenen, ik was gisteren erg moe en dus niet gegaan. En tja, dan moet ik van mezelf een dag later. Maar het hoost hier. Ik heb het een uur aangekeken en toen gezegd ik ga gewoon. Ik heb geen regenkleding, dus ben meer dan doorweekt. Net geen uur van huis en 6km gedaan.

Van de training van vandaag snap ik niet zo veel, ik ben totaal niet moe geworden. Garmin had het over 15 minuten inlopen in laag tempo. Nu zit ik altijd sneller dan die 9.30 per km (dat lukt me gewoon echt niet) en dan moest ik 6 keer 15 seconden sprinten met 4.45min/km. Ik heb van de eerste sprint de piepjes gemist, dus ging sprinten tijdens de 3 minuten rust en vond die 15 seconden wel heel lang duren. Heb dus wat langer gesprint. De andere 5 keer was ik volgens mij wel op tijd begonnen, maar soms ging ik ook weer te lang door. Als ik de app bekijk heb ik wel 6 keer gesprint boven het gevraagde tempo. En ook de andere dingen heb ik gelopen boven het gevraagde tempo.
En vervolgens ben ik nu thuis na 6km en totaal niet moe. Als ik 5km achter elkaar ga lopen ben ik voor mijn gevoel veel meer bezig geweest. Hebben jullie ook wel eens van die trainingen waarbij je gedaan hebt wat 'gevraagd' werd, maar niet moe geworden bent? Ik ben natuurlijk wel 55 minuten in beweging geweest in totaal, dus het is niet dat ik niets gedaan heb. Maar in hoeverre dit bij gaat dragen aan uiteindelijk een langere afstand is mij nog niet duidelijk. Het enige wat ik me kan indenken is dat het bijdraagt aan snelheid, maar ik ben van nature totaal geen sprinter. Conditioneel lijk ik van deze training niet beter te worden, want het voelt niet als echt wat gedaan hebben.

Koud was het niet, wel nat. Mijn trainingsbroek plakte om mijn benen en dat loopt niet fijn (ik heb geen hardloopbroek nog). Spijt dat ik gegaan ben heb ik ook niet.

Heeft iemand ervaring met op maat gemaakte hardloopzolen van Loopvisie.nl? Ik heb daar dus wel wandelzolen vandaan en die bevallen goed. Maar ja, die zouden niet in hardloopschoenen gedragen moeten worden. En de zolen in mijn Hoka's vinden mijn voeten niet leuk meer. Ik heb nu gewoon standaard hardloopzolen gekocht in Nederland, maar vraag me af of 100 euro investeren niet nuttiger is. Mijn voeten keuren snel zolen af helaas.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:03

Iisunshine ik sta momenteel voor drie trails ingeschreven: de kroondomein loo trailmarathon, de austerlitz trail en de sallandtrail (50km). In februari gaat de inschrijving voor de freedomtrail open. Daar ga ik me voor de 48km inschrijven. En daartussen in komt vast nog meer.

Germie een basistraining van 45 minuten van garmin word ik ook niet moe van, maar je moet het in het grotere geheel zien. Door de verschillende soorten trainingen wordt je algehele conditie beter.
Sprints, kort of iets langer, zijn goed voor je anaërobe vermogen. Bij drempeltrainingen zit je weer hoog in je aërobe zone en bij rustige duurlopen op lage hartslag zit je laag aëroob. Train je voor lange afstanden dan zul je wat meer in de aërobe zone trainen. Train je voor korte, snelle afstanden, dan train je vaak wat meer anaëroob.
Maar al die trainingen samen maken dus dat je conditie verbetert.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:22

goed gedaan germie
interessant stukje over het aeroob en anaeroob supervixen. en tof dat je zo fanatiek bent met de trails. als ik wat langer bezig ben wil ik me ook wat meer gaan verdiepen in de theorie en dat ook toepassen. maar eerst even een goede basis leggen en daarna (eventueel) investeren in een horloge zodat ik het ook wat meer kan bijhouden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:06

Ik ga me inschrijven voor de 15 kilometer Jutbergtrail 24 februari en de 21 kilometer Stuwwaltrail op 25 mei. :D
Ik zoek eigenlijk nog een evenement voor in maart en/of april, maar veel evenementen vallen in mijn werkweekend (2e weekend van de maand) of zijn te ver weg (regio Utrecht of Arnhem is het handigste voor mij zonder auto).

iiSunshine, ik draag eigenlijk geen regenkleding. Echte regenkleding ventileert niet, dus dan word je alsnog kletsnat van het zweet. Dus zogenaamde regenjasjes voor hardlopen, zijn vaak niet waterdicht en geven vooral een plakgevoel. Ik heb wel ooit een hardloopjasje gekocht voor de regen, maar ik draag hem eigenlijk niet. Afgelopen ropatrail had ik hem meegenomen, omdat er regen gepland stond. Doordat ik zag dat het merendeel van de mensen een jasje aan had, heb ik hem aangedaan, maar daar had ik al heel snel spijt van. :')
Ik draag liever laagjes met kou en natheid en ren het fijnst in mijn merino longsleeve van icebreaker nu.
Petje draag ik wel heel graag als het regent! Of als het echt koud is met een dunne hoofdband over mijn oren eronder.

germie, waarom zouden de zooltjes die je hebt niet in hardloopschoenen kunnen? Ik heb van die aangemeten steunzolen met antipronatie, dit paar al sinds mijn 18e en ik draag ze in al mijn schoenen elke dag. Dus ook in mijn wandelschoenen en hardloopschoenen. Gaat al 8 jaar lang goed.