Veel moeten afvallen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:25

Heel kort door de bocht geldt toch hoe sneller het er af gaat, hoe sneller het er weer aanzit.

Voor duurzaam resultaat zou ik dus ook niet focussen op het getal op de weegschaal, maar op de gewoontes die je wilt veranderen. Dan volgt de weegschaal vanzelf. En kies bij die gewoontes vooral iets wat bij je past en wat je de rest van je leven vol kunt houden. En probeer dan ook niet alles tegelijk te veranderen.

En als het een keer misgaat, dan is dat niet meteen een ramp of totale mislukking, maar een mooie gelegenheid om te analyseren wat de aanleiding daarvan is. Want als je dat niet oplost blijft afvallen een soort van symptoombestrijding.

Faringo

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:13

Helemaal mee eens ja! Gelukkig weet ik prima wat de oorzaak is en hoe ik het kan voorkomen. Wijsheid komt met de jaren, maar soms gaat het wat lastiger en dan is het maar zo. Leuke en lekkere dingen zijn op z'n tijd ook belangrijk, maar met mate.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:58

Allemaal nieuw vlees: welkom! Nieuw vlees =meer motivatie = *\o/*

Zo, ik ben al een tijdje goed op weg. Als de weegschaal langzamerhand ook weer eens echt gaat zakken ben ik tevreden.

Heb mezelf naar de sportschool gesleept eventjes, maar kostte wat moeite. Ik moest nog even wat werk doen voor het goede nieuws dat ik gisteren kreeg, maar had er hoofdpijn van. Daarna dus lekker op de bank een mini-dutje gedaan. :Z

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:47

Het voordeel van weer goed bezig zijn, ik zit weer beter in m'n vel.

Dus dacht laat ik tinder weer is downloaden. Al 3 dagen onwijs leuke gesprekken met iemand over van alles en nog wat.
Het moment dat ik hem op date wil vragen komt het gesprek op lengte.
Hij is 18cm kleiner... voel me nu echt een reus.
Kleiner is geen probleem, maar zo veel

Nu mezelf toch maar naar de sportschool slepen, wie weet komen we daar wel een leuk iemand tegen. Weet ik gelijk of of hij niet heel klein is :p

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:49

Oh dat is wel een dingetje ja. :(:)
Gewoon doorTinderen en wellicht lengte wat eerder bespreken.

Ik raak de 1.60m nog niet dus ik heb dat probleem nooit gehad. :')

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:59

Mag ik ook mee kletsen. Ik ben helaas weer wat aangekomen door omstandigheden. En wil nu weer graag terug naar mijn oude gewicht. Er zou voor met mooiste resultaat 13 kg af moeten. Als ik recente foto’s van mezelf zie word ik er oprecht verdrietig van. En toch lukt het me maar moeilijk om niet te snoepen. Koken doe ik altijd wel gezond. Maar niet zonder koolhydraten. Er zijn hier kleine kinderen in de groei, en ga niet voor mezelf apart koken. Wel vaak veel groentes, maar wel ook pasta/rijst of aardappelen. Ik probeer varkensvlees te vermijden. Ontbijt met kwark of yoghurt en fruit erin. En als lunch probeer ik m’n brood te vervangen, maar heb ook niet altijd voldoende inspiratie. Als ik brood eet, dan meestal 1 plakje soms 2.
Ik ben net weer begonnen met rijden. Sinds een stop van ongeveer 3 maanden. En ik ben begonnen met zwemmen. Al maak ik daar minder tijd voor dan ik zou willen.
De late night snack vermijden vind ik het allermoeilijkste. Dan heb ik gewoon weer honger. We eten vanwege de kinderen altijd redelijk vroeg.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:16

Welkom!

Heb je enig idee hoeveel kcal je op een dag nodig hebt en hoeveel je binnen krijgt?

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:20

Nee dat zou ik niet weten. Ik weet wel wat gezond is, maar niet hoeveel kcal ik verbruik en hoeveel er in een tomaat oid zitten.
Ik weet dus ook niet of kcal tellen de manier is voor mij. Gewoon meer rekening houden met wat gezond is, vet is, etc. En de suikers laten staan. Maar dat laatste vind ik dus lastig.
Nu met dit weer vind ik het wel makkelijker om
Veel water te drinken.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:23

Sommige dingen die heel gezond zijn hebben veel kcal. Dat heb je soms niet door. Of een portie is toch een stuk groter dan je denkt.

In principe is het voor mij simpelweg kcal bijhouden en bewegen. Maar wat voor mij werkt hoeft voor jou niet te werken :)

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:27

Ja ik snap dat het werkt hoor. Maar voor mijn gevoel moet ik dan eerst hele lijsten uit m’n hoofd leren hoeveel kcal overal inzitten. Of ben ik steeds alles aan het Googlen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:29

Daar hebben enkelen van ons -waaronder ikzelf :D - een heel handige app voor: LifeSum. Er staat heel veel in of je kunt etiketten scannen, kwestie van afwegen en klaar is Kees. Eh.. Marie. :D
Hij houdt ook bij hoeveel eiwitten, vetten en koolhydraten op een dag in je voeding zitten.

Ik zweer erbij. :j

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:43

Oh kijk! Dat is het proberen waard! Dankje!

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:57

Volgens de app mag ik 1375 kcal.
Voor vandaag zit ik op schema, heb nog iets over..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:03

Roosch schreef:
Hier een handige site voor je:
https://www.flowfitness.com/nl/bmr-berekenen/

BMR; wat heb je nodig om de dag door te komen
Energieverbruik: wat je daadwerkelijk verbruikt

Alles wat tussen deze cijfers in zit, consequent (gemiddeld op weekbasis in gedachten houdend) Val je af.

Mijn lessons learned afgelopen tijd (rond de 25 kg afgevallen nu in een jaar):
* Ik kan niet schatten. Ik moet echt afwegen
* in de meest stomme dingen die ik vergat zitten kcal. Waar kook je mee? Boter? Olie? Dat moet je ook invoeren. Glad vergeten :')

Even een quote van eerder. Ik raad je aan hier de berekening te doen, die is meer accuraat. Als je dat als uitgangspunt neemt dan heb je een goed startpunt denk ik!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:05

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:11

Ik ben ook groot fan van Lifesum, het geeft echt inzicht. Maar ze schatten je toegestane calorieën wel laag in inderdaad.

Verder is etiketten lezen zeker de moeite waard. Sommige producten bevatten veel meer of juist minder calorieën dan je denkt. Dat een croissant een calorie bom is weet iedereen wel, maar dat een muesli bol er net zo veel bevat weten mensen vaak niet (nu bevat die laatste natuurlijk wel meer voedingstoffen dan de eerste). En soms zit er binnen een productgroep ook een enorm verschil tussen het ene en het andere merk. En aangezien de enige manier om af te vallen is om minder calorieën te eten dan je verbruikt, is het handig te weten wat de calorie armere producten zijn, zodat je voor je gevoel, nog best een redelijke hoeveelheid kunt eten.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:41

Wat merken betreft - is het qua suikers aan te raden om over het algemeen huismerken te pakken, of juist de A merken?

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:45

Volgens de link van happy healty mag ik zelfs iets meer kcal nemen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:04

gewoonmarie schreef:
Volgens de app mag ik 1375 kcal.
Voor vandaag zit ik op schema, heb nog iets over..

Ik zou inderdaad even de website die Roosch deelt bekijken en doornemen. Daar krijg je een wat realistischer beeld :j 1375 is echt onrealistisch en schadelijk zelfs op langere termijn!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:11

kosseh schreef:
Het voordeel van weer goed bezig zijn, ik zit weer beter in m'n vel.

Dus dacht laat ik tinder weer is downloaden. Al 3 dagen onwijs leuke gesprekken met iemand over van alles en nog wat.
Het moment dat ik hem op date wil vragen komt het gesprek op lengte.
Hij is 18cm kleiner... voel me nu echt een reus.
Kleiner is geen probleem, maar zo veel

Nu mezelf toch maar naar de sportschool slepen, wie weet komen we daar wel een leuk iemand tegen. Weet ik gelijk of of hij niet heel klein is :p

Ik moest even heel erg lachen *D
Ik ben na mijn tinder ervaringen anti tinder, al is het even terug. Buiten de 20 pielemuis foto's die ik kreeg waren alle vriendelijke mannen klein. Ik snap je twijfel helemaal... ik ben 1.83 en voelde mij toen eindelijk niet meer idioot lang doordat in mijn omgeving iedereen lang was, tot tinder. :+
Confronterend ook omdat ik als kind altijd de lange was zegmaar en daardoor half krom liep om kleiner te zijn.
Andere kant, wie weet is het mega gezellig en kan je mooi met je lichaam pronken. Je heb er immers hard voor gewerkt :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:13

Tinder is toch niet gratis meer?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:24

gewoonmarie schreef:

Hoe lang ben jij dan?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:37

Nirvana_ schreef:
Wat merken betreft - is het qua suikers aan te raden om over het algemeen huismerken te pakken, of juist de A merken?

Daar is niets van te zeggen, dat is echt etiketten lezen. En het is ook niet altijd zo dat het artikel met de minste suiker ook de minste calorieën bevat.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 00:06

ClaudiaHS schreef:
gewoonmarie schreef:

Hoe lang ben jij dan?

Ik ben 160 klein dus :o

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:07

Hier vanochtend weer een mooi minnetje op de weegschaal. Heel fijn om te zien dat netjes eten nog steeds gewoon heel goed werkt :j

Vanavond pizza, morgen uit eten en zondag eten we bij m'n schoonouders (iets van snack), dus fijn om nu even wat lager te zitten.. :)