Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:44

Hoeveel km is je tempotraining en hoe voel je je normaal na een tempotraining?

Ik moet over 2 weken terugkomen. Heb wat rekoefeningen meegekregen en wat krachtoefeningen.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:30

Deze normaal gezien. Dus wel geen lichte. Voel mij altijd oke na een training. Wel 5 operaties opstaan morgen, geeft me altijd wel wat stress.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:36

Anders doe je toch een iets kortere tempotraining?
5 operaties geeft zeker stress, kun je dan wel lopen daarna? :') :+

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:05

Katharinaa schreef:
Greetje kan me voorstellen dat je het er moeilijk mee hebt, het hardlopen is zo een groot deel van je leven. Fietsen met dit weer vind ik vreselijk. Wanneer mag je weer hardlopen? Heb je nog last nu, wanneer je gewoon wandelt.

Nee wandelen geen last meer van en wandelen was pijnlijker dan rennen. Eerste kerstdag ga ik beginnen met 30min. Ik hoefde om half twaalf pas naar mijn werk dus vanmorgen toch nog dapper 2 uur in de regen gefietst. Voordeel is wel dat het dan heerlijk rustig is op de fietspaden. Alleen ik zag er niet uit bij thuiskomst. Wat een modder op de fietspaden.

Katharina ik wil drie dagen voor een wedstrijd juist nog wel eens kort en juist snel trainen. Meestal dan wel in de vorm van een aantal snelle intervallen. Maar soms ook een korte tempoblok. Doordat ik de training kort houd herstel ik snel maar heb toch nog net even een goede trainingsprikkel gehad.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:24

Dankjewel SV en Greetje! Ik denk dat ik dan inderdaad een iets kortere tempoloopje ga doen, beentjes was prikkelen, als ik nog wat fut heb morgenavond.

SV goed dat je nog oefeningen hebt, ook doen he!
Greetje hopelijk alles oké wanneer je gaat hardlopen vrijdag!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:47

Natuurlijk doe ik die, sterker nog heb ze vanavond gedaan, inclusief nog andere krachtoefeningen. Alles voor het herstel *insert spierbal smiley*.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:58

Ik zou ook een korte tempoloop doen :)

Gaat nu een stuk beter Katharinaa, dankje! Dit weekend goed gekoeld en (kuit)spieren goed losgemaakt. Het speelt af en toe op na een zwaardere training, lijkt op een blessure in het vroegste stadium.

Luxorvalkje: dat is precies de plaats waar het bij mij ook zeer doet als je er op drukt. Zoek eens op MTSS, dan krijg je plaatjes van die lijken op wat jij beschrijft qua locatie.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:32

Ik ben nog steeds een klein beetje jaloers op jullie kilometertijden en afstanden. Maar wel tegelijk best trots op mijn eigen vooruitgang. Ik ben vandaag begonnen aan week 8 van 8 van mijn couch to 5k programma en heb in minn lunchpauze na 5 minuten warmwandelen 28 minuten aaneen gejogd. Niet op een mega tempo(rond 7km/h als je alleen naar het joggen kijkt) maar wel aaneengesloten op een stabiel tempo. En ik ben bijna heel de sloterplas rond in mijn warm-up, jog en cool-down.

Afbeelding

Donderdag nog een keer 28 minuten joggen en dan zaterdag 30. Daarna is het schema afgelopen en moet ik zelf wat verzinnen. Ik denk dat het volgende week de hele week 30 min joggen gaat worden en daarna in stapjes van 3 minuten opbouwen tot ik het hele rondje in 1 training kan doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:44

Goed gedaan hoor!!

Ik heb vanmorgen een slow run gedaan, 8km op 6 min/km. Echt saai, maar ja, kan nu even niet anders.
Vanmiddag ook maar de fiets gepakt voor een uurtje doortrappen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:00

Ik heb ook meer jouw tempo IMAY1990 :j Ik loop 5 kilometer net boven de 7min/km. Ik probeer eronder te komen, maar dat is me nog niet gelukt. Wellicht was het gisteren gelukt, als ik niet halverwege een stuk moest wandelen vanwege een vervelende hond. Die hing eerst bijna in mijn arm, vervolgens kon ik niet verder hardlopen, omdat ie dan achter me aan kwam :( Hartslag moest dus eerst weer even omlaag toen ik eindelijk buiten bereik was :+

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:22

Hartslag is waarschijnlijk het volgende doel. Mijn 1e doel is nu om met 5 minuten warm-up wandelen en 5 minuten cool-down wandelen ik een rondje sloterplas wil kunnen doen. Dat is 6k precies. Mijn hartslag is altijd al snel heel hoog. Al sin: ik kan de 135 aantikken met wandelen. Vandaag heb ik de eerste 22 minuten het op 1 momentje na onder de 180 weten te houden maar dat mag uiteindelijk natuurlijk wel wat naar beneden. Maar omdat ik het zonder me achteraf slecht te voelen en met een regelmatige ademhaling vol kan houden met deze hartslag maak ik me er nu nog niet te veel zorgen om.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:26

Jeetje dat is echt een hoge hartslag zeg.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:30

Ja, ik heb van de zomer op de fiets bergje op 187 aangetikt en toen was ik wel even misselijk toen ik bovenaan de heuvel stopte om het weer te laten zakken, maar met dit joggen lijkt 175-182 wel sustainable te zijn. Ik snap er ook niks meer van maar zolang ikniet misselijk wordt of het gevoel krijg het niet of nog maar een heel klein stuke vol te kunnen houden maak ik me er niet te veel zorgen om. Zoals ik al zei, ook met gewoon wandelen kan mijn hartslag een beetje overactief worden...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:17

Goed bezig imay!

Hoe je je voelt, zegt meer dan je hartslag. Toch kan het voor het opbouwen van je basisconditie wel nuttig zijn om ook 1 of 2x per week op een lage hartslag te trainen. Het is helemaal niet erg als je dat bereikt door rustig joggen af te wisselen met wandelen. En dan andere keren wat hoger gaan.

Ik zit gemiddeld rond 150 ofzo maar haal met een snelle loop ook wel 180, als ik echt voluit ga rond 200.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 08:51

Maximale hartslag op de fiets is zeker bij vrouwen vaak stukken lager dan bij hardlopen. Ik dacht dat gemiddeld een verschil van 10 slagen bij mannen en 15 slagen bij vrouwen aangehouden wordt. (gemiddeld dus he, dus voor een individu hoeft het helemaal niet te kloppen)
Ik heb overigens het idee dat als je op een rustige hartslag wil trainen het geen zin heeft om tussendoor te wandelen om dan zo maar je hartslag laag te houden. Dan is het een kwestie van rustiger lopen en kan dan niet dan is je lijf (nog) niet toe aan een dergelijke lage hartslag tijdens het hardlopen en loop je beter op een iets hogere hartslag waarop je nog gewoon wel gesprekken kunt voeren en wat comfortabel aanvoelt. Train je met regelmaat op dat tempo is de kans groot dat in de loop der maanden/jaar je hartslag op dat tempo wel lager is.
Zelf nog steeds niet gelopen. Ik wacht echt volgens afspraak op eerste kerstdag. Gisteren een hele dag werken maar door heel snel naar huis te fietsen kon ik nog net na gelijk omkleden en fiets omwisselen nog een klein rondje van 33km op de fiets maken. En omdat het nipt zou zijn of ik het zou redden voor het donker bleek ik nog stevig doorgetrapt te hebben ook. (nou ja voor mij doen dan).

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 08:53

Ik heb overigens a.s maandag weer een maximaal test. Ben benieuwd of mijn conditie echt zo achteruit gegaan is als ik zelf inschat.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:27

Daar ben ik ook benieuwd naar greetje.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:48

Dat is precies mijn ervaring met die hartslag Greetje. Ik had ook altijd minstens 175-180, maar kon nog makkelijk meezingen met mijn muziek of discussies met mezelf voeren. Nu, deze zomer (na 2! Jaar hardlopen) is mijn hartslag tijdens een lange duurloop op een heel rustig tempo eindelijk nét onder de 170 te houden. Maar ook dan heb ik een goed gevoel en kan dan voor mijn gevoel uren doorgaan. Moraal van mijn verhaal, niet iedereen heeft gewoon die ‘gave’ om met een hartslag onder de 150 te lopen. Ik ben een echte sprinter, ik heb dat niet. Ik kan niet met die lage hartslag lopen, ik herstel daarin tegen dus wel weer heel snel na intervallen. Ieders lijf is zo anders, als jij je goed voelt bij die hartslag en dus niet je tong over de grond hebt slepen na 2 minuten, lekker daarmee door blijven lopen. Ik heb me ook wel eens gek erdoor laten maken, maar dat zorgde er alleen maar voor dat ik door de frustratie een nog hogere hartslag had _O- _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:53

Hahaha ontherun. Als het werkt voor jou, prima toch.

Ik moet echt lang op mijn hardst lopen wil hij boven de 165 komen.
Ik heb altijd een lage hartslag, zo'n 48 in rust, hoog staat in mijn garmin mijn hartslag op gemiddeld 134.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:20

Je rusthartslag staat natuurlijk helemaal los van je maximale hartslag. Als je veel duurtraining doet gaat je rusthartslag naar beneden. Je maximale hartslag blijft in principe gelijk. Wordt alleen met het vorderen der jaren langzaam iets lager.
Vandaag mijn 10de rustdag. Was vanmiddag vrij dus ben maar een flinke fietsrit gaan maken om niet in de verleiding te komen om te gaan lopen. Een ronde van 70km gefietst. Morgen een lange werkdag en dan mag ik onvermogen weer een piepklein rondje doen!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:10

Super fijn dat je bijna weer kunt lopen Greetje! Ik ben vanochtend bij de podotherapeut geweest. Vooral mijn linkerenkel zakt erg door naar binnen en dat is heel waarschijnlijk de oorzaak van mijn klachten (vorig jaar peesplaatontsteking, nu af en toe zere enkel/scheen, lage rugklachten en nog wat kleine pijntjes. Over 4 weken zijn op maat gemaakte hardloopzolen klaar :)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:24

@ SV: beter nu een klein stapje terug dan straks er uit liggen. Gelukkig valt het al bij al nog mee dus!
Zijn je oefeningen doenbaar? Niet te veel last? Moet je ze elke dag doen?

@ Luxorvalkje: goed gedaan!!! Auw die foamroller... ellendig ding! Geen idee wat daar zit trouwens, aan mij heb je ook niks...

@ Katrien: ik zou een berichtje gedaan hebben naar coach Christophe :+

@ Greetje: spannend, morgen weer rennen! Succes en hou ons op de hoogte. Ook van je test!

@ Imay: goed bezig!!! Is dat schema zoiets à la Start 2 Run ofzo? Jouw hartslag is idd een stuk hoger als die van mij, maar da's natuurlijk heel persoonlijk hé. Ik ben het met Cindy eens dat hoe je je daadwerkelijk voelt veel meer zegt. Ik ga bv bij 170 bijna dood, terwijl mijn vriendin dan nog vrolijk aan het kletsen is (maar die komt nooit onder de 150).

Ik sluit me ook bij Greetje aan ivm het lopen-wandelen-in-functie-van-hartslag-verhaal (als ik dat kan maken op het Scrabble-bord ben ik gewonnen...). Ik moest van de vorige trainer ook blijven lopen, hoe traag ook, aan de gegeven hartslag. Dus al leek het soms trager dan wandeltempo, toch moest ik lopen. Ik denk om die reden.

@ Wendy: poeh! Schrikken met die hond!

Leef nog, weer volledig door m'n rug gegaan maandag.
Pf. Niet meer gelopen dus!

#zaagmodus

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:40

Memuska wat een tegenslag weer! Heb je veel pijn?
Ik doe de oefeningen om de dag. Het zijn rekoefeningen en squats op 1 been, waarbij ik met mijn rechterbeen meer series moet doen dan links om de spieren weer meer gelijk te krijgen. Qua pijn is het goed te doen. En ook nog van die zijwaartse passen met een band om je kuiten, om de bilspieren te versterken. Die zijn wel pittig na een aantal keer!

Greetje ben heel benieuwd hoe je eerste loop weer voelt morgen.

Ik heb vanmorgen met een vriend 10km in iets meer dan 50 minuten op de weg gelopen. Het ging echt goed en met weinig pijn. Dus heel blij mee. De laatste km zelfs nog in 4.40 zonder veel problemen.
Knieholte is wel wat gevoelig, maar niet meer dan toen ik vanmorgen opstond. Bilspier voelt wel echt beter dan de afgelopen dagen. Volgende loopje wordt weer een hele rustige.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:38

Imay daar mag je zeker ook trots op zijn hoor! Goed bezig!
Wel een hele hoge hartslag, amai! Gaat volgens mij ook wel dalen in de loop der jaren als je blijft lopen.
Op de fiets krijg ik mijn hartslag moeilijk omhoog, m'n benen doen te veel pijn voor m'n hartslag omhoog gaat. Maar ik fiets ook niet zo veel.

Cindy hopelijk beter met je steunzolen. Goed dat je het hebt laten nakijken.

Ai Memuska! Beter met je rug nu?

Greetje veel plezier met je loopje vandaag!!

Wij zijn onderweg naar het Meerdaalwoud. Slecht geslapen en geraak niet goed wakker, maar heb er wel zin in!! En het is prachtig weer, lekker fris, amper wind en een mooi zonnetje.
Heb wel gehoord dat het nog nooit zo vettig/modderig is geweest als dit jaar en ik vond het vorig jaar al zo erg. Maar ik hou wel van modder en in plassen springen.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:39

SV wat goed dat het al snel lijkt te genezen, komt helemaal goed zo!