Siesjuh schreef:Ik lees al heel lang mee, maar ik wil hier wel even op reageren. Hier in Duitsland gaat het er wel anders aan toe dan in Nederland. Kindjes wordt hier over het algemeen toch respect aangeleerd. Moeten opstaan als de docent de klas in komt enzo en ook op sportclubs zie je dat er respect is voor elkaar en voor de trainer. Hier heb je ook draken van kinderen hoor (ik heb hier een levend voorbeeld tegenover wonen...of eigenlijk 2 voorbeelden...regelmatig de neiging om ze de nek om te draaien) en hier is ook niet alles goed, maar ik heb wel het idee dat er meer aandacht besteedt wordt aan respect naar anderen en niet alleen door ouders, maar ook scholen, sportclubs en andere organisaties. En ja, soms denk ik dat bepaalde dingen een beetje overdreven zijn, maar aan de andere kant is respect toch wel een groot issue denk ik.
Nou, mijn ervaring was toch echt anders afgelopen vakantie aan het Gardameer (lees: ik had zonder dat ik het door had gekozen voor een plek die overspoeld werd door duitsers en toen bleek in week 2 ook nog eens dat een deel van duitsland een week vakantie had, dus toen werden het duitsers met kinderen).
Wij zaten in een familiehotel, maar het bovenste dek (tegen de berg op gebouwd) was "adult only" en hier stonden jacuzzi's en was een sauna. Maar papa en mama hadden helemaal geen zin om op hun kinderen van een jaar of 10-12 te letten, dus die liepen heerlijk met z'n tweetjes over het bovendek, klommen in de jacuzzi waar ik in zat om vervolgens aan de knoppen te gaan zitten, of kwamen door het raam gluren toen we in de sauna lagen "want daar ligt een naakte vrouw" (in het duits, dat dan wel) of er zelfs in hun natte zwembroeken bij om er na 10 tellen weer uit te gaan alsof ze in de speeltuin waren. Wist echt niet wat me overkwam, wat een onfatsoenlijke snotapen.