Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:46

Zijn er hier meer die met hartslagmeterband en horloge lopen of hebben jullie alles via bepaalde apps? Ben aan het kijken wat er zoal mogelijk is. Heb al wel eens gekken naar dingen als runkeeper e.d, heb je hier nou wel of geen wifi voor nodig?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:10

Voor runkeeper niet, dat gaat met gps.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:30

Ankje11 schreef:
Zijn er hier meer die met hartslagmeterband en horloge lopen of hebben jullie alles via bepaalde apps? Ben aan het kijken wat er zoal mogelijk is. Heb al wel eens gekken naar dingen als runkeeper e.d, heb je hier nou wel of geen wifi voor nodig?

Ik loop met een TomTom Runner Cardio. Deze meet de hartslag op de pols, dus geen band nodig.
Bevalt me prima. Meet zeer nauwkeurig en laat mooi zien hoe je run verlopen is :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:55

Ik loop straks weer met mijn Garmin 310XT die ik voor zowel mijzelf als mijn paard gebruik. We hebben beide onze eigen hartslagmeterband :D Momenteel gebruik ik even alleen Runkeeper omdat ik mijn hartslag nog niet meet.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:00

Ankje11 schreef:

Ik heb net als Djilna de garmin 310xt , heel tevreden over. Hoewel ik mijn hartslagmeterband onlangs aan de wilgen heb gehangen. Maar dat lag niet aan de betrouwbaarheid van de hartslagmeter maar de combinatie met pacemaker en hartslagmeter momenteel niet echt optimaal is.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:01

Ankje11 schreef:

Runkeeper gaat via gps en is niet altijd even accuraat vind ik zelf.

Ik loop met een polar m400 met losse hartslagband. Fijn ding! Synchroniseer m na het lopen met mijn telefoon.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:08

Voor de liefhebbers: 20 maart is er een 'rondje nederland' in het openluchtmuseum. Je kunt dan 5 of 10 km lopen in het openluchtmuseum en je mag verder de dag doorbrengen in het openluchtmuseum.
Kost 8.50 in de voorinschrijving en supporters mogen mee voor 5 euro.
Er zijn ook runs voor de jeugd.
Ik ga me inschrijven in ieder geval.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:08

Oke iedereen bedankt tot zover! Weer beetje wijzer geworden :D MuSli: Hoe werkt dat precies dan? Ben ik nieuwsgierig naar.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:54

Supervixen schreef:
Voor de liefhebbers: 20 maart is er een 'rondje nederland' in het openluchtmuseum. Je kunt dan 5 of 10 km lopen in het openluchtmuseum en je mag verder de dag doorbrengen in het openluchtmuseum.

Leuk! Dat is bijna naast de deur. Nachtje over slapen, maar lijkt me leuk!
Waar kun je je inschrijven?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 06:13

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:48

Dank!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:31

Supervixen schreef:

oh super leuk zeg! die 5 km zou ik met wat geluk wel moeten kunnen lopen in 1 maand....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:41

zijn er nog lopers van jullie die meedoen aan de 20 van alphen? (of 5 of 10)? dan kom ik aanmoedigen!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:06

Ik ga waarschijnlijk meedoen aan de urban trail in groningen. Probeer mijn vriend ook mee te krijgen, maar die loopt eigenlijk nooit en vindt 10km wel wat ver. Voor mij juist een mooie test om te kijken wat ongeveer mijn halve marathon tijd kan worden :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:54

Het is natuurlijk geen vlakke 10km maar bevat ook trappen.
Ik denk er nog even over, want loop nu net aan 5km.

@ Benangelique, je kan ook inschrijven voor de 2.5 volgens mij. Een maand om van 0-5km te gaan zou ik het niet op gokken als je 2-3x per week gaat lopen. Alhoewel ik denk dat het niet een heel serieuze loop is en het me niet verbaast als het af en toe opstoppen zal.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:23

Greetje63 schreef:
Sleeper schreef:
Ik heb weleens eerder een vraag hier neergezet en ga het gewoon nog een ander vraag stellen. Met al die hardloop fanaten is er vast iemand die een tip heeft :)

Ik heb een tijd gelopen met Evy, ging prima op een gegeven moment kreeg ik veel last van mijn hielen. Tijdje gestopt en weer opnieuw begonnen, ging ook een tijd goed maar op een gegeven moment weer last van mn hielen. Toen zeker een half jaar niet gerend en weer begonnen, na 2x rennen weer last van mn hielen. Herstel duurt elke keer ontzettend lang maar ik vind hardlopen zo leuk. Hebben jullie een idee hoe ik die pijn in mn hielen kan voorkomen? (schoenen zijn aangemeten in een 'echte' hardloopwinkel)

Allereest zal precies de oorzaak gevonden moeten worden en daar ben je voor afhankelijk van een onderzoek door een deskundige (bv sportfysiotherapeut). Daarna zal er waarschijnlijk een behandelplan plaats vinden. Rust geeft vaak bij allerlei blessures voor het verdwijnen van de pijnklachten maar het oorspronkelijke probleem is daarmee niet opgelost en dus ook niet de belastbaarheid. En dan krijg je wat jij beschrijft dat iedere keer als je weer op wil gaan bouwen de klachten toch weer tot uiting komen.
Mijn advies is dan ook zo snel mogelijk richting sportfysiotherapeut.

Dank je wel voor je antwoord! Ik ben er al eens mee naar de huisarts geweest die adviseerde rust en op hakken lopen. Morgen afspraak gemaakt met een medische fysio, ben benieuwd.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:55

Ja mijn huisarts komt vaak ook niet verder dan rust. Maar een huisarts denkt dat de problemen opgelost zijn zodra de pijn weg is, een sporfysiotherapeut vind dat de problemen pas opgelost zijn als je weer volledig belastbaar bent en weer gewoon lekker pijnvrij kunt blijven lopen.
Maar je werd geadviseerd om op hakken te lopen? Volgens mijn krijg je daar op den duur alleen maar te korte achillespezen (en dus heel veel andere klachten) mee.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:37

Ik heb een vraagje, hopelijk kunnen jullie me helpen.
Ik zou graag eens een snelle 5km lopen op een wedstrijd en zoek daar dus een vlak parcours voor (zal rond de 24 minuten lopen dan) zonder al te veel opstoppingen. Ik kwam bij de Paralloop in Brunssum (op dat parcours is o.a. het wereldrecord 10km gelopen) en bij de Stevensloop. Heeft er iemand ervaring/meer info over de Stevensloop (parcours, hoe massaal etc.) of weet er een ander evenement met een "snell"/vlakke 5km ergens in de komende 2 maanden?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:38

stevensloop is massaal, maar heeft startvakken met zandloperstart. hierdoor kun je gewoon meteen je gang gaan en heb je alle ruimte.

goed georganiseerde run

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:45

20 van alphen. Idem qua opzet en loop als bovenstaande. Is op zondag 6 maart en inschrijving sluit bijna

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:21

Ik wil wel een run gaan doen straks maar in het zuiden van het land. Wil niet half nederland door moeten :P. % km zal nu makkelijk gaan, maar wil graag richting de 10 als het even kan :Y)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:16

Half maart is het cross seizoen weer afgelopen en begint het wegseizoen weer dan wordt je binnen een straal van 15km wekelijks doodgegooid met 5 en 10km wedstrijden.
Bij grote evenementen kun je wel extra stimulerend effect hebben van de vele medelopers, daarintegen kun je vaak niet goed voorin starten en krijg je toch te maken met op stropingen na de start. Dan kan een goed bezochte regionale wedstrijd aantrekkelijker zijn als je een goede tijd op de 5 of 10km neer wil zetten. zelfs met een zandloperstart heb je nog vaak last van mensen die voor je gestart zijn vanuit een verkeerde (te snelle) startvak.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:58

Of kleinschalige loopjes via een atletiekvereniging.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:37

Het "probleem" is alleen een beetje dat ik in Zuid Limburg woon, een vlak parcours is hier uitzondering op de regel. Ik denk toch dat ik de parelloop ga doen en verder juist wat kleine loopjes met veel hoogte verschil doe, eigenlijk vind ik dat juist een leuke uitdaging maar ik wil gewoon ook nog eens proberen mijn PR te lopen of aan te scherpen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:54

Of je doet een keer een 5000m op de baan. Maar dat vind ik zelf mentaal weer veel zwaarder dus de winst je die boekt met de snelle vlakke ondergrond weegt vaak niet op tegen het feit dat en minder mooi parcours op de weg mentaal gewoon veel gemakkelijker te volbrengen is op tempo.