[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:36

Ik vind spotting persoonlijk wel een teken van het lichaam dat het tijd is om een stopweek te houden. Daarna ga het vaak ook weer een aantal maanden goed met doorslikken. Maar dat is mijn mening, er zullen er genoeg gewoon doorslikken met een doorbraakbloeding/spotting

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:40

Cynn schreef:
Ik vind spotting persoonlijk wel een teken van het lichaam dat het tijd is om een stopweek te houden. Daarna ga het vaak ook weer een aantal maanden goed met doorslikken. Maar dat is mijn mening, er zullen er genoeg gewoon doorslikken met een doorbraakbloeding/spotting

Was ik ook van plan, maar mn vriend (jawel hoor :+ ) zei dat ik beter maar kon stoppen dan aangezien mn lichaam aangaf dat te doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:18

Zijn er hier mensen die na zeg 8 jaar Mirena toch voor sterilisatie gekozen hebben
Mirena is wel ideaal , geen maandstonden , geen spotting etc
Maar wel hormonen dus
Huisarts zei me , probeer anders tijdje zonder anti conceptie . Miss begint je overgang wel
Haleluja moet nog 40 worden .

Dus nu min of meer keuze
Mirena houden of sterilisatie
Ben benieuwd naar met name voor en nadelen van sterilisatie
Toz mirena

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:25

Nayomie schreef:
Ja, heb sinds eind november de implanon. Daarvoor had ik half jaar de pil geslikt. Dus met de komst van een ander hormoon is mijn hele hormoonhuishouding gewoon best wel in de war geschopt gok ik. Dus 4 maand non-stop ja. Tot enkele dagen geleden, dus die dagen prijs ik mezelf maar even _O-
Maar op zich, kan dat ook wel. Voor ik de implanon had, had ik ruim een strip van de pil opgemaakt. En de pil doorslikken lukte me nooit omdat ik toch wel ging vloeien na anderhalve strip. Dus mijn lichaam was ook gewoon compleet van slag. Zeker die dingen in een half jaar. Dus ik hoop dat mijn lichaam nu gewend is en nu weer wat tot rust kan komen.
Al vrees ik van niet want ik voel bepaalde spiertrekjes in mijn been die vaak duiden op bloedingen _O-

Dat was precies de reden voor mij om ‘m er weer uit te laten na een half jaar :\
Balen!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:09

Ik vraag dit liever niet op een openbaar forum maar mijn huisarts stuurt me toch alleen maar weer naar huis met een pilletje.

Iemand hier een idee of je terugkerende schimmelinfecties kan krijgen van de pil? Ik ben rond dezelfde tijd met mijn vriend begonnen als met de pil.

Al vrij snel kreeg ik toen een schimmelinfectie. Ik herkende het niet dus naar de huisarts gegaan en een paar pillen voor daarbinnen gekregen. Opgelost.

Paar maanden later weer beginnende klachten dus zo'n pil van de Kruidvat gehaald. Canenstengyno oid. Mooi, opgelost. Maar nu heb ik wéér een schimmelinfectie. Voor de derde keer in 1,5 jaar tijd.

Nu vraag ik mij dus af of dit kan komen door de pil. Ik kan namelijk niet uitsluiten of het door de pil komt of mijn vriend (allergisch voor sperma, glijmiddel en latex).

Iemand die hier ervaring mee heeft...?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:16

Geen idee of het door de pil kan komen, wel eens gehoord datsuiker vaak een grote rol speelt.
En ik weet van andere schimmel infecties dat je nog even door moet behandelen als de symptomen weg zijn.
Misschien kan je vriend zich ook laten behandelen of gebeurt dat al?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:20

@Kaus: ik heb in het verleden 1x zo'n erge infectie gehad dat mijn HA het nodig vond mijn toenmalige partner ook te behandelen omdat hij mij anders steeds opnieuw zou "besmetten".
En verder: zou je moeten nagaan of je de infectie altijd krijgt rond dezelfde periode in je pilstrip, want dan is het hormonaal gebonden of altijd nadat je intiem was met je vriend.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:26

Stopweek doe ik niet, dan gaat mn hele mentale gesteldheid zo bergafwaarts dat ik er lastig bovenop kom. Doorslikken gaat prima gelukkig.

Ik heb inderdaad wel tegen mn vriend gezegd dat ik graag wil dat hij zich ook behandeld. Maar als ik het weer terug van hem zou krijgen zou het toch überhaupt niet weg moeten gaan? Er zat nu ongeveer maar twee maanden tussen maar de vorige keer dus wel een jaar.

Verschil tussen seks of geen seks zie ik ook niet, want dat is wel vaker dan eens in de twee maanden :Y)

Hmm suiker zou inderdaad op zich wel kunnen natuurlijk, maar ik heb niet iets specifieks veranderd de afgelopen maanden. En ik heb het dus echt specifiek gekregen binnen een of twee weken binnen vriend/pil.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:28

Kaus schreef:
Ik vraag dit liever niet op een openbaar forum maar mijn huisarts stuurt me toch alleen maar weer naar huis met een pilletje.

Iemand hier een idee of je terugkerende schimmelinfecties kan krijgen van de pil? Ik ben rond dezelfde tijd met mijn vriend begonnen als met de pil.

Al vrij snel kreeg ik toen een schimmelinfectie. Ik herkende het niet dus naar de huisarts gegaan en een paar pillen voor daarbinnen gekregen. Opgelost.

Paar maanden later weer beginnende klachten dus zo'n pil van de Kruidvat gehaald. Canenstengyno oid. Mooi, opgelost. Maar nu heb ik wéér een schimmelinfectie. Voor de derde keer in 1,5 jaar tijd.

Nu vraag ik mij dus af of dit kan komen door de pil. Ik kan namelijk niet uitsluiten of het door de pil komt of mijn vriend (allergisch voor sperma, glijmiddel en latex).

Iemand die hier ervaring mee heeft...?

Heeft je vriend zich ook wel laten behandelen?
Anders is het logisch dat hij jou steeds weer "besmet".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:31

Schimmelinfecties ontstaan door een verkeerde ph-balans in je vagina, dus dat zou door externe factoren kunnen komen (letterlijk :)) ) maar het kan ook hormonaal opgewekt worden. Als je de pil doorslikt zou het echter zo 'horen' te zijn dat het of permanent is of dat het terugkomt bij een stopweek oid, want er horen geen wisselingen in je hormoonbalans te zijn als je de pil doorslikt.

Was je je down there met Lactacyd of een andere zeep? Dat kan namelijk zeer ontregelend werken voor je ph-balans en is in veel gevallen de oorzaak van schimmelinfecties. Mocht je dat wel doen en je wilt er per se mee doorgaan zou ik zoeken naar een ph-neutrale zeep, die zijn te vinden als je wat beter zoekt, vooral bij natuurwinkels etc. Verder inderdaad kijken of het helpt om te minderen met suiker.

Dit is misschien een hele onconventionele tip maar ik ken heel wat vrouwen (inclusief mezelf) die van hardnekkige schimmelinfecties af zijn gekomen door een tampon te weken in kokosolie en die een nacht te laten zitten. Het is heel vreemd en ik weet ook niet waarom het werkt, maar dat doet het zeker. Hetzelfde trucje maar dan met yoghurt is ook een populaire 'oma weet raad' tip.

Als het echt gebeurt zonder rede zou ik toch aandringen bij de huisarts of eventueel vragen om een doorverwijzing naar de gyno. Als je vriend behandeld is en het blijft terugkomen gaat er iets niet goed en het is de moeite waard om dat beter te onderzoeken. Er bestaat namelijk naast een schimmelinfectie (candida) ook bacteriële vaginose, wat vergelijkbare klachten kan veroorzaken maar komt door een bacterie in plaats van een disbalans. Dat is vaak wat hardnekkiger en de symptomen kunnen verminderen door pilletjes/inbrengspul voor candida maar het gaat er vaak niet van weg.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:38

Ik ben juist ontzettend voorzichtig met zeep en dergelijke daar. Alleen water.

Hmm die yoghurt en kokosolie trucjes heb ik ook wel eens over gehoord. Maar vind ik ergens toch een beetje eng omdat dat vrij controversieel is.

Ik ga eerst mezelf behandelden en mn vriend dwingen zich te behandelen. Als het dan nóg een keer komt ga ik voor verder onderzoek of iets dergelijks. Ik word er namelijk echt gek van -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:39

Als je kokosolie haalt bij de natuurwinkel is het in ieder geval een volledig natuurlijk product, licht bewerkt maar het is gewoon veilig om 'in' je lichaam te hebben als het ware. Ik vond het ook doodeng hoor, maar uiteindelijk heeft het zo goed geholpen dat ik het toch altijd even deel met vrouwen die ik erover hoor.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:58

Ik zou er echt niet zomaar dingen in stoppen als je niet weet waar het vandaan komt. Zeker dingen met yoghurt (het gaat om de melkzuurbacteriën) schijnt echt een fabeltje te zijn. Kokosolie weet ik niet.

Heb het ook wel eens gehad omdat ik haarverf onder de douche had uitgespoeld. Huisarts zei dat het niet besmettelijk is omdat het echt komt door je pH die veranderd is.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:05

De oorzaak is inderdaad de pH die veranderd is, maar dat haalt niet weg dat schimmels besmettelijk zijn lijkt mij. Een huid schimmel kan je ook via iemand krijgen, dus het kan zeker wel zo zijn dat je het in stand houdt als je vriend zich niet behandeld.

De oorzaak kan verschillende factoren hebben, zelf had ik altijd last van schimmel infecties bij meer stress/lage weerstand, sinds ik geen suiker meer eet heb ik er nooit meer last van gehad (schimmels leven op suiker). Sperma zorgt ook voor een onbalans, dus goed wassen en spoelen (zonder zeep natuurlijk) na de seks is wel belangrijk. Hormonaal zal ook kunnen, dus misschien ligt het inderdaad aan de pil.

Wat betreft het behandelen, de 'oma-weet-raad' middeltjes vond ik ook altijd erg eng, maar toen ik me bedacht dat ik ook geen flauw idee heb wat er in al die zalfjes en capsules aan troep zit heb ik het wel geprobeerd. En tot nu toe hielp azijn (dit maakt je pH balans zuurder) altijd binnen een paar dagen.

Wat je kan proberen is een soort pro biotica supplement speciaal voor als je last hebt van vaginale schimmels en bacteriën, dan wordt het intern aangepakt. Je hebt verschillende merken, moet je even googlen, volgens mij iets wat vacramal heet in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:07

Maar candida/schimmelinfectie is toch geen echte schimmel? Dat dacht ik tenminste altijd.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:15

Hmmm dat durf ik zo niet te zeggen :') Ik heb zelf in ieder geval altijd gehoord/gelezen dat het wel over te brengen is op je partner.

In tegenstelling tot bacteriële vaginose, dat is wat anders dan candida maar geeft wel soortgelijke klachten. Dat is een bacterie en niet besmettelijk.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:23

Het is wel een echte schimmel (gist). De candida-gist zit altijd overal op je lichaam, maar de infectie komt pas tot uiting bij een geschikte pH (net als virussen en andere schimmels, die komen ook pas tot uiting bij een slechte weerstand) omdat ze dan niet meer in balans zijn met de bacteriën die er voorkomen. De gisten planten zich dan extreem voort waardoor ze de overhand nemen en je dus een infectie hebt.
Dus echt besmettelijk zou ik het niet noemen, aangezien ze altijd aanwezig zijn (op de huid, in de darmen, op slijmvliezen etc bij man en vrouw)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:53

Hallo, sorry voor het binnenvallen, maar ik zou graag jullie mening willen horen!

Ik ben op zoek naar geschikte anticonceptie voor mezelf. Ik slik al een jaar geen pil meer, omdat ik erg grote stemmingswisselingen van mezelf al heb en nogal depressief ben. Geen goede combinatie met hormonen :+
(Daarnaast ook hart- en vaatziekten in de familie, dus wou geen extra rommel meer in mijn lichaam steken)

Toch zou ik graag terug wat meer veiligheid hebben dan enkel een condoom. Ik had van de huisarts meegekregen om een Mirena te laten plaatsen, maar ik lees hier dus ook zeer wisselende verhalen over.
Een koperspiraal vond mijn huisarts niet meer van deze tijd !?
Maar ik ben er toch bang van, ik heb geen idee of ik nog meer hormonen kan trekken eerlijk gezegd (ik voel me nu elke keer voor mijn menstruatie al verschrikkelijk en krijg dan erg sterke gevoelens die me elke keer nog dieper in mijn put duwen)

Voor de rest heb ik een vrij regelmatige cyclus met eerder lichte bloedingen en meestal weinig last.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:58

goh, je gaat met een Mirena minder hormoonschommelingen hebben dan met een traditionele pil, want het is een continue afgift, die vele malen lager is dan een orale pil. Als je geluk hebt, onderdrukt het je natuurlijke cyclus.
Maar ik zou je niet kunnen vertellen hoe het effect op je depressieve kant is. Ik zie niet in waarom een koperspiraal niet meer van deze tijd zou zijn. Gewoon een gynaecoloog contacteren, als jij een koperspiraal wil, dan is dat jouw keuze.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:13

Een koperspiraal heb je in veel verschillende nieuwe opties op dit moment. Ik zou ze zo niet op kunnen noemen, maar ik weet dat ze er zijn. Dit zijn spiraaltjes die veel minder bijwerkingen hebben in vergelijking met de oude traditionele koperspiraal.

Bij een koperspiraal is het wel zo dat je ongesteld wordt op maandelijkse basis, bij de Mirena meestal (na verloop van tijd) niet meer.

In een recentelijk onderzoek wordt een link gelegd tussen een Mirena-spiraal en depressiviteit dus daar zou ik me wel op inlezen. Maar van de andere kant heb je met een koperspiraal dus wel echt je maandelijke hormonencrisis dus het is maar net waar je het minste last van hebt.

Er zijn gewoon meer vrouwen met een Mirena dan met een van de nieuwe koperspiralen vandaar dat je daar waarschijnlijk meer over leest. Ze hebben beiden hun voor- en nadelen. Hier al 12 jaar een tevreden Mirena gebruikster.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:22

Ik ben nu voor de derde keer aan de pil begonnen en elke keer ervaar ik het weer anders. De eerste keer werd ik afgevlakt, de tweede keer nergens last van en nu na overstap van de prilpil naar gewone pil voel ik me weer helemaal mezelf (vrolijk, energiek etc).
Dus ik denk ook dat het ligt aan welke fase in je leven je zit misschien?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:01

Oliiviia schreef:
Hallo, sorry voor het binnenvallen, maar ik zou graag jullie mening willen horen!

Ik ben op zoek naar geschikte anticonceptie voor mezelf. Ik slik al een jaar geen pil meer, omdat ik erg grote stemmingswisselingen van mezelf al heb en nogal depressief ben. Geen goede combinatie met hormonen :+
(Daarnaast ook hart- en vaatziekten in de familie, dus wou geen extra rommel meer in mijn lichaam steken)

Toch zou ik graag terug wat meer veiligheid hebben dan enkel een condoom. Ik had van de huisarts meegekregen om een Mirena te laten plaatsen, maar ik lees hier dus ook zeer wisselende verhalen over.
Een koperspiraal vond mijn huisarts niet meer van deze tijd !?
Maar ik ben er toch bang van, ik heb geen idee of ik nog meer hormonen kan trekken eerlijk gezegd (ik voel me nu elke keer voor mijn menstruatie al verschrikkelijk en krijg dan erg sterke gevoelens die me elke keer nog dieper in mijn put duwen)

Voor de rest heb ik een vrij regelmatige cyclus met eerder lichte bloedingen en meestal weinig last.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen?

Klinkt alsof een koperspiraal wel bij je zou kunnen passen. :j Wat apart dat hij het ouderwets noemt.
Ik heb er zelf een en ben er heel tevreden mee. Er zijn verschillende merken op de markt: T-Safe,
Flexi T, Multi-Safe, Gynefix. Ik heb zelf de Flexi T speciaal voor vrouwen die nog geen kinderen hebben
gehad, maar je zou eens rond kunnen googelen. Als je het bij een gynaecoloog laat zetten ipv
huisarts moet je wel rekening houden met je eigen risico. Oh ik zie dat je van België bent, dan weet
ik niet hoe het zit qua kosten!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:53

De pil houd mij juist in balans en zonder ben ik echt een emotioneel wrak haha. Het zal bij iedereen anders zijn.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:07

Een tip voor de mensen die zo min mogelijk hormonen willen. Er is ook een Kyleena spiraal. Als ik het goed heb bevat deze ongeveer de helft van het aantal hormonen vergeleken met de Mirena ;). Ik heb hem zelf sinds oktober en eigenlijk geen klachten wat ik bij de pil wel had.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:14

Ik heb ook een Kyleena! Voor m'n gemoedstoestand een stuk beter dan de pil, maar sinds ik heb heb laten zetten al wel langer dan een maand aan het bloeden..