Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:17

Goed gedaan Suliko *\o/*

Hier ook Garmkn, zelfde als SV. Heb ook andere varianten gehad, altijd tevreden. En heb geen Strava.
Ben ook geen fan van intervaltraining maar doe het wel voor de afwisseling zoals eerder genoemd door SV.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:35

Jaaa ieris, die laatste heuvel is hels hè :').
Gefeliciteerd met je ouders, een hele mijlpaal.
Inderdaad flink volgepropt door de schoonfamilie.
Vanmorgen maar begonnen met een bakje magere franse kwark met fruit, ipv afbakbroodjes, suikerbrood en kerststol.

Goed gedaan suliko, kan me voorstellen dat je uitgeput bent. Lekker bijkomen en herstellen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:41

Suliko schreef:
Goof, misschien dat je een soortgelijk gevoel kan vinden in iets dat meer krachttraining en/of yoga elementen bevat? Omdat je daar minder motivatie/tijd voor kan vinden (is wat ik uit je verhaal haal). Ik denk maar even zo aan pilates bijvoorbeeld. Voor mij werkte de sportschool niet, maar ik haal wel heel veel voldoening en ontspanning uit krav maga en bootcamps, waar veel krachttraining en high intensity bij komt kijken. Stretchen/yoga schiet er bij mij dan wel weer in, doe echt mijn best dat af en toe thuis te doen, maar langer dan 10 minuten vind ik al moeilijk. :=

Ja, doe ik!! Ik probeer zeker 4, liefst meer, avonden in de week iets van yoga/pilatus te doen. Zowel om de stretchen en soepel te blijven als om wat kracht te doen. Dat vind ik wel erg fijn. Als ik het niet doe krijg ik fysieke klachten.

Goed gelopen trouwens joh!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:48

Zoooo ik heb even een paar pagina's bijgelezen, was even van de radar! Ik moest even toch een paar dagen herstellen van de 25km van laatst en toen ik weer wilde gaan werd ik grieperig en moe, heb nog 1x gezwommen met een half gare schouder en daarna toch besloten maar eventjes goed uit te zieken. Morgen weer wat gaan doen.

Wat een leuke doelen zag ik voorbij komen en mooie foto's van al dat water. Ik vind al de verhalen hier echt zo fijn om te lezen, echt motiverend hoe jullie allemaal op je eigen manier bezig zijn.

Ik kwam aan de praat met iemand van de vereniging over die 25km, zij loopt ongeveer mijn tempo en ging 4 februari de 25km in Apeldoorn doen (Asselronde) en ik dus nu ook, haha. Misschien doen we ook samen de kastelenloop in Vorden in maart, de 30km. Leuke doelen om te blijven trainen :j

Sportschool vond ik heel leuk, ik ging naar een kleine persoonlijke sportschool met een hele goede trainer en leuke groepstrainingen, maar omdat ik nu veel bij mijn vriend ben en daar met de triatlonvereniging meetrain ga ik daar niet meer naartoe. Heb wel thuis kettlebells enzo liggen, maar heel weinig motivatie om zelf wat te doen -O- Zou wel beter zijn :j
Die Meg_takacs volg ik ook op insta, maar dat ziet er allemaal zo ingewikkeld uit vind ik, haha.

Ik doe wel regelmatig wat oefeningen voor heupmobiliteit, dat helpt me heel erg bij mij neiging tot lage rugpijn merk ik.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:56

ieris schreef:
Ninus, heerlijk jullie hebben een bad, ik ben jaloers ;)
Ik wil ook graag een bad, maar moet het doen met een zwembad hier in de buurt, waar ik morgen heen ga met de kids.
Wat leuk dat Harry Potter kasteel van Lego hebben wij ook! Veel plezier met je nichtje.
Voorheen nooit blaren gehad, weet ook niet zo goed waar het nu ineens vandaan komt.

Lies-sparkle, zo jeemig dat is echt nat daar zeg :j
Wat voor werk doe je daar?
Wel een hele mooie omgeving zeg!
Fijn dat je lekker gelopen hebt op je verkenningstocht!

SV, haha herkenbaar, zijn jullie ook zo volgepropt door familie?
Dan snap ik wel dat je graag even gaat lopen!
Hier gister behandeld als varkens bij een trog Y)(^) ,wat echt niet fijn voelde aan het einde |(

Suliko, goed bezig zeg! Veelzijdig, goed dat je zo actief bent.

Vandaag de hv in Arnhem gelopen.
Jeemig wat was dat pirtig zeg.
Leuk om op een mooie atletiekbaan te starten, daarna de bossen in, was mooi.
Maar echt zwaar parcours, vooral de laatste heuvel langs de snelweg omhoog.
Vandaag waren mijn ouders 50 jaar getrouwd, dus had ik bijzonder verlof, en hoefde ik niet te werken. Wel leuk dat ik daardoor met deze loop mee kon doen!
Daarna door met de fam naar de pannenkoeken bakker!

Mijn broer liep m ook vandaag! Ik ben wezen kijken. Hij liep flink te mopperen, zijn horloge gaf aan dat hij uiteindelijk 24km had gelopen namelijk! Hij dacht bij 20km; ff aanzetten, dan red ik het binnen 2u. Tsja toen moest hij er blijkbaar nog 3 :? . Hoorde er meerderen over "klagen". Is ook vlak voor de finish ingestort... Gelukkig heb ik de laatste km met m meegerend waardoor ik m kon opvangen... Hij was nog herstellende van bronchitis, maar liep/loopt regelmatig HM's. Maar dit was toch n tikkie anders.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:05

25km en dan nog met heuvels, ik doe het je niet na.

Hier net 5km gedaan. Ik heb nog wat last van een jetlag, en die pees speelt weer op, 3 weken rust heeft de pees absoluut geen goed gedaan (lees 6000 stappen wandelen per dag en 5-6 uur per dag onder water). Met wandelen steekt die soms ineens en dan kan ik een paar passen niet meer lopen. En dit gebeurde ook zo'n 200m nadat ik begonnen was met hardlopen. En als dan het steken weg is, dan kan ik gewoon lekker door.
Ik was van plan 4km te doen, maar het werden er 5, het ging te gemakkelijk bij 3km. Dus een extra lus er aan gemaakt. De laatste km met 6.35min per km gelopen om nog een soort sprintje er van te maken. Dus totaal kwam ik nu op 39.15 minuten over 5km. Totaal 6.5km van huis geweest, wandelen tel ik dus niet mee, dat is warming up en na de 5km weer naar huis.
Met de km uitwandelen had ik wel echt last van m'n heupen, maar dat komt nog van die val van laatst. Dus heeft niets met hardlopen te maken. Het gekke is dat ik het alleen voel met wandelen, niet met hardlopen. De onderrug heeft ook een opdonder gehad, maar die voelde ik gelukkig ook totaal niet. Tja, vallen is niet zo handig. :+ Uiteindelijk ging het dus best lekker, al had ik volgens Garmin een prestatieconditie van -10. Dat komt totaal niet overeen met hoe ik vond dat het ging, het voelde gewoon fijn. Het was voor het lopen even echt me ergens overheen zetten (dat van zin hebben in lopen heb ik echt maar zelden hoor, haha). Maar toen ik ging, toen ging het ook heerlijk.

De telefoon was mee, maar de 4 reetjes die er maandag zaten zaten er nu niet helaas. Dus geen foto's.

lies_sparkle

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:12

@iiSunshine, ik heb zowel een Fitbit als Garmin gehad en die Garmin is wel echt een heel stuk fijner. De Fitbit is echt een geavanceerde stappenteller terwijl het Garmin horloge echt veel meer kan. Ik heb nog steeds een Garmin :)

@suliko, leuk een trail run! En tof om te horen dat het naar meer smaakt :D

@ieris, wat goed een halve! Heerlijk om zo te lopen. Ik ga bij ASTRON werken, het instituut voor radioastronomie. En dan is het natuurlijk wel handig dat je lekker verstopt zit in het bos, stoort er zo min mogelijk op je ontvangers :).

@iirrssjjee, was het parcours echt niet goed uitgemeten dan? Wat zonde!

@germie, iedere kilometer die je loopt is er weer eentje meer dan iemand die op de bank zit! :D Qua trailschoenen, ik heb een met stevig profiel. Maar dat is ook omdat ik dus heel veel door zand en blubber heuveltje op en af loop. Dan ga ik ten minste niet onderuit. Daarnaast loop ik altijd op schoenen met weinig demping, vind ik fijner. De trailschoenen hebben juist relatief veel demping. Tijdens die loopjes hoef ik niet echt snelheid te maken, ik hobbel dan lekker rond op 5:30-5:45 min/km ipv rond de 5:00 wat ik op de weg loop.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:12

Ieris, die pannenkoeken heb je wel verdiend dan! Ik ken het gebied daar goed en kan me helemaal voorstellen hoe pittig het was.

Goof, maar dan doe je meer dan genoeg toch? Lopen en nog 4x yoga/pilates? En ja, heel herkenbaar dat je anders klachten krijgt. Daar hebben we eerder contact over gehad natuurlijk. Ben zo jaloers op mensen die gewoon kunnen lopen zonder oefeningen eromheen. := Al word ik gelukkig ook blij van krachttraining. Alleen stretchen vind ik zo’n pain in the ass omdat het confronterend is en ook vaak ongemak geeft.

WowAmigo, goed dat je je rust hebt gepakt, hopelijk kan je er nu weer helemaal tegenaan!
En ja, Meg Tacacks propt veel te veel verschillende oefeningen in één video. :') Maar er zitten wel echt hele goede tussen. Ik kies er vaak 1 tot max 3 uit zo’n filmpje uit, kijk het filmpje tig keer en probeer het dan zelf. Soms probeer ik wat nieuwe oefeningen van haar, maar ik merk dat een aantal gewoon blijven hangen die fijn en effectief voelen. Ze heeft vooral vaak 1000 verschillende versies van één soort oefening, maar als je de basis oefening eruit haalt, kan je makkelijk zelf variëren.

Ik heb verrassend weinig spierpijn van gisteren. Alleen een wat strak gevoel in mijn heupen en licht spierpijn in mijn bovenbenen. Toch altijd bang voor overbelasting in mijn knie of heup door beenlengteverschil, maar mijn huidige management van sporten lijkt goed te werken. Dit weekend een korter loopje en wat meer krachttraining.
Volgend weekend zit ik in Schiermonnikoog, ik heb een trailroute van 15 km uitgetekend die ik in een rustig tempo wil gaan lopen.
Nog een mooi screenshot uit een filmpje van gister met het ondergelopen bruggetje. :D

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:14

Dat is wel erg nat, haha.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:24

wat een leuke foto Suliko!
En Iris, had helemaal je verslag gemist, maar echt super gedaan! :))

Ik ga morgen weer een rondje, eind van de dag ga ik voor het eerst in mijn leven naar de sportmasseur :+ Geen idee wat ik er van vind, maar ik moet af en toe wat beter voor mijn lijf zorgen als ik dit vol wil houden. De fysio was niet zo prettig met haar naalden, dus ik hoop dat dit iets minder pijnlijk is :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:37

Toffe foto Suliko.
Ja, ik ben ook jaloers op iedereen die loopt zonder fysieke klachten haha.

Ninus, ik was vorige week naar een sportmasseur. Ik heb aanzienlijk minder klachten, echt fijn. Heb een 2e afspraak staan over een paar weken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:01

De halve Duivelse Uitdaging is voltooid!
Vanmorgen om 9 uur begonnen om een trailmarathon te lopen met mijn vriend. Wat waren de laatste kms zwaar vandaag! Maar het is gelukt en er zaten ook nog 507 hoogtemeters in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:03

Goed gedaan joh!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:46

SV, mooi gedaan, gefeliciteerd met het behalen van de uitdaging! Wat een leuke kaart is dat.
Doen er veel mensen aan mee? Zo die hele is wel pittig zeg.
Mooie foto's, wat leuk dat hartje, heb je dat zelf gemaakt of lag dat er al?

Goof, wat fijn dat sportmassage jou zo goed doet! Ik vind het ook heerlijk, moet ook nog een afspraak maken.
Vind het alleen wel jammer dat het zo prijzig is, anders was ik zeker vaker gegaan!

Ninus, hoe was de sportmassage? Heb je er van genoten?

Suliko, helemaal overheen gelezen, maar wat leuk dat je trail zo goed bevallen is!
En meer dan 13km, knap hoor! Goed bezig!

Irisje, jeemig wat pittig voor je broer zeg, na een flinke verkoudheid is het zeker zwaar lopen daar.
Top van jou, dat je hem door de laatste kilometers hebt gesleept.
Wel apart zeg dat hij zoveel extra kilometers had, ik had er precies 21,2.
Had hij zijn horloge misschien bij het inlopen al aangezet?

Wow amigo, leuk zeg! Wij doen ook de 25km bij de midwinter marathon in Apeldoorn.
En de 30km bij de achtkastelenloop.
Misschien zien we je daar nog!

Iedereen hier de beste wensen voor 2024, en veel mooie loopjes gewenst!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:21

Iemand een idee?
Ik hrb deze schoenen nu een aantal maanden en de laatste paar keer dat ik ze droeg kreeg ik een blaar aan de binnenkant van de bal van mijn voet. Aan de zijkant dus. Superirritant. De schoenen en sokken zijn droog, de schoenen zitten goed (ik heb er immers ook een paar maanden blaar-vrij op gelopen), ik snap niet waarom ik er ineens last van heb.
Het duurt even voordat het wegtrekt, als ik na 2 dagen weer wil lopen loop ik heg geheid open. Echt balen.

Hier dus:
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:22

Ieris er doen ongeveer 475 mensen mee. Ik zag dat drie mensen tot nu toe de hele duivel hebben gehaald.
En 31 de halve, waaronder dus ik en mijn vriend. Nog 1 dag te gaan.
Die aftekenkaart kon je uitprinten.
Dat hartje ligt daar op het uitkijkpunt bij de Loenermark, die heb ik niet gemaakt.

Goof wat vervelend! Ik heb het inderdaad ook wel eens gehad, geen oplossing gevonden toen. Dus ik weet ook niet wat je eraan kunt doen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:45

Hallo! :wave: Kom weer eens om het hoekje koekeloeren!
Lees nog wel mee en geniet van jullie verhalen en foto’s. Zelf maar weinig te melden. Ben nog steeds niet echt aan het opbouwen. Zat in november weer op 10 km, dat ging wel aardig maar een week of wat terug had ik ineens weer een terugval. Vermoedelijk verkeerd gelegen in m’n slaap. In januari ga ik naar de sportarts, eens kijken of die wat kan vinden.

Alvast een gelukkig nieuwjaar vanaf hier!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:27

Wat ontzettend balen Pueren :knuffel: Hoop dat het in het nieuwe jaar weer snel opknapt zodat we weer een keer samen kunnen lopen!

Balen Goof, heb het ook gehad met m’n Brooks Cascadia’s, het is nooit wat geworden tussen ons :=

Echt heel goed gedaan SV! *\o/*

We hebben gisteren samen 24km gelopen in Appelscha, het weer was perfect. Op sommige stukken was het erg nat :D maar we hebben rustig aan gedaan, we hadden ‘s ochtends bootcamp en de sportmassage was ook best intens, dus mijn benen kwamen na 19km pas wat op gang. Maar we hebben zo mooi het jaar afgesloten.

De massage was de moeite waard Iris! Had tijdens de marathon last van mijn rug, dan ga je compenseren en dat heeft ze wat gerepareerd. Het is wel een lekker no nonsense type, van de boerderij, daar houd ik van.

Ik zit om 2389,3 km dit jaar. Het is heel verleidelijk om de 2400 nog vol te lopen vandaag, maar het is oorlog in de omringende dorpen, de ME moest er vannacht aan te pas komen. De dieren zijn relaxed, maar ik durf niet zo goed van huis. Bovendien is mijn goede voornemen meer los te laten, zowel qua sport als qua werk, dit is een goede test :') Al weet ik morgenochtend pas zeker of ik ook geslaagd ben :))

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:26

Ninus, dat is een knap goed voornemen! Goed van je dat je wat meer probeert los te laten, al zal het niet altijd even makkelijk zijn.
Wat fijn dat de sportmassage goed bevallen is, klinkt als een fijn persoon die weet wat ze doet!
Leuk dat jullie gister nog samen een loopje gedaan hebben!

Puera, welkom terug, leuk weer wat van je te horen! Wat baalen dat het je nu weer wat tegen zit. Zeker als je al weer even lekker op weg was. Ik hoop voor jou dat je meer duidelijkheid krijgt, en dat 2024 een mooi sportief jaar voor je gaat worden.

SV, zo nog best veel mensen die meedoen, wat sportief! Leuk dat jullie het hebben gehaald!
Grappig dat hartje, heb het nog nooit gezien.

Goof, baalen, jij ook al blaren.
Echt zo irritant is dat he.
Betershap ermee!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:57

Ninus mooi gelopen, altijd nat daar in Drenthe. Zal nu inderdaad wel extra nat zijn. De neiging om de 2400 vol te maken zou ik ook hebben.
Knap als je het niet doet.

Ik eindig het jaar met 3167km hardlopen, 2508km fietsen en 1134km wandelen. Ik heb 8 marathonafstanden gelopen en 2 ultra's.
Het ging dit jaar wat minder dan vorig jaar, door het weer, af en toe kwakkelen met de gezondheid en een nieuwe baan, maar ik mag niet klagen.

Ik wens jullie allemaal een gezond, gelukkig, fijn en sportief 2024!

Afbeelding

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:07

Iedereen een fijne jaarwisseling en goed en gezond 2024!

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:26

Gister teruggekomen van wintersport, vandaag de sportschoenen weer aan. Viel niet helemaal mee, wat een wind!
Voor iedereen alvast de beste wensen en hopelijk een rustige jaarwisseling voor onze dieren!

Afbeelding

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:30

Mooi lijstje SV!

Heb vandaag niet meer gelopen, de stallen waren aan de beurt voor een grote schoonmaak en zo kon ik alles ook wat in de gaten houden.

Fijne jaarwisseling allemaal en op naar een sportief 2024!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:37

Ik liep vandaag, na een korte kracht workout, 20 minuut 23 :P eventjes een klein rondje om het jaar goed te eindigen.

Grote kans dat ik morgen 20 minuut 24 loop om het jaar goed te beginnen }:0

Fijne jaarwisseling allemaal! Op naar vele (fijne, noodzakelijke, plezierige en blessurevrije) kilometers met zijn allen :D *\o/*

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:42

Ninus, ook lekker bezig! Valt het mee bij jullie met vuurwerk?
Hier gelukkig bijna niks.

Judenjul wat een leuke foto!
Gaaf dat je bent wezen skiën, fijn dat er sneeuw lag, waar was je?
Goed dat je alweer een rondje gemaakt hebt!

SV, wat een leuke kaart! En wat een kilometers heb je weer gemaakt zeg, knap gedaan hoor!

Ik heb vandaag een mooi rondje gemaakt met Suusje, het werd onderweg wel heel erg nat, maar daarna weer een zonnetje!
De laatste paar kilometers gingen wat zwaarder, ik heb er 25 gelopen.
Om een mooi getal te maken, moet ik er eigenlijk nog 86km lopen voor 24uur :D
Maar dat komt hopelijk volgend jaar wel, dan wil ik graag op 3000 of meer uitkomen.
Nu had ik ook pech in april met mijn enkelblessure.

Afbeelding