Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:36

@ leonie: ik gebruik de runkeeper en dan hoor je om de 5 minuten hoeveel tijd je per km loopt. Vind ik wel heel prettig. Als ik 8 tot 10 km loop, loop ik rond de 6 min per km.
Als ik 5 tot 6 km loop, dan probeer ik 5.45 aan te houden of sneller als dat gaat.

Mijn hoofddoel tot nu is om de 10 km redelijk makkelijk te kunnen lopen en dan met een run van 10 km mee te doen. Daarna zie ik wel weer verder.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:40

Plien is het weer goed gekomen met je auto?

Wat knap Leonie!
Altijd weer leuk en werkt ook weer motiverend.

Ritme en tempo heb ik nog niet.
Ik probeer rustig aan te doen en niet buiten adem te blijven.
Misschien kan dat met een hartslag meter?

Huiswerk van de hardloop club is 6x 2 minuten looen/wandelen en 1x een uur flink door wandelen.
Dat heb ik gisteren gedaan.
6km gewandeld!
Ook via runkeeper bijgehouden.
Een vriendin die al veel verder js met hardlopen is meegegaan met wandelen.
Veel leuker om het samen te doen dus dat gaande vaker doen.
Kan je gelijk bijkletsen want afspreken doen we veel te weinig.
Moregen ga ik gewoon verder met evy en dan dinsdag de cursus weer.

Naast hardlopen rij ik paard.
1 staat met pensioen ik wandel er nog wat mee en af en toe los gooien in de bak.
Daarnaast sinds kort 2 bijrijpaarden omdat ik het rijden wel erg miste.
Beide 1x in de week.
Bij alle 3 moet ik wel mesten.

Met de cursus is het inderdaad een grote groep maar er zullen ook mensen afvallen.
Zag het nu al dat er 3 of 4 mensen 2 minuten hardlopen niet vol hielden.

Hwn vind het juist leuk mensen met eigen initiatief. Waar waren ze bang voor?

Edurance trainen en rijden lijkt mij ook erg gaaf!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:13

leonie87 schreef:
Ja hwn een paar weken kan natuurlijk niet he ;)
Lijkt me wel leuk met een groep dat motiveert toch weer!

Gisteren 6 km gelopen. De eerste 5 redelijk stabiel 10.5km/h en de laatste 13.5/14 km/h dat vrat wel even flink energie moet ik zeggen haha. Maar vandaag nergens last van dus het kon wel :P.

Hebben de meer ervaren lopers hier tops om je ritme en tempo nog meer gelijk te houden (behalve steeds kijken, ik kijk eigenlijk nooit echt tijdens het lopen omdat ik mijn telefoon er dan bij moet pakken)?

En wat doen jullie nog naast het hardlopen zelf? Of is hardlopen jullie hoofddoel?

Dat is toch ervaring en vaak bewust op wisselende tempo's trainen, op een gegeven moment krijg je dan meer tempo gevoel. Maar het blijft altijd wel moeilijk om te doseren. Rustig duurloop tempo (plm 5min/km) kan ik zo uit mijn mouw schudden, duurloop twee tempo ook nog wel. Maar bij de hogere tempo's ga ik vrij gemakkelijk de mist in en dan vooral in de zin van toch te snel van start gaan. Maar ik blijf oefenen.
voor mij is hardlopen mijn hoofdsport. Doe ter ondersteuning iedere dag een half uur oef iets meer krachttraining. Fietsen is mijn tweede sport maar dat zijn dan meer lange tochten ipv gerichte trainingen . In de zomermaanden zwem ik regelmatig, af en toe doe ik aan kangoo jumpen. En heel af en toe nog paardrijden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:35

linnie050 schreef:
Hwn vind het juist leuk mensen met eigen initiatief. Waar waren ze bang voor?

Ze hadden schrik dat de club te competitief zou overkomen, dat er sommigen zouden afhaken. We zijn eigenlijk een joggingclub (lees: groep mensen die samen gaan joggen en heel vaak een reden zoeken om er ééntje te drinken en/of een feestje te bouwen :) ). Er zijn echter heel wat nieuwkomers in de club met iets meer ambitie (zonder overdreven prestatiegericht te zijn), en dat staat nogal in contrast met de oorspronkelijke kern als het op hardlopen aankomt.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:04

Kun je 'overdreven' prestatie gericht zijn dan. Het lijkt mij eerder logisch dat als je hardlopen meer als sport ziet dan enkel als lekker gezond bezig zijn dat je zo snel mogelijk wil leren hardlopen net zoals je bij een partijtje voetbal probeert als team zo veel mogelijk doelpunten te maken en zoveel mogelijk tegendoelpunten probeert te voorkomen.
Dat niet elke loopgroep dat beoogd kan ik me wat bij voorstellen maar dat is dan meer omdat de loopgroep meer een gezelligheidgroep is dan een serieuze looproep dan dat mensen die wel doelen willen bereiken binnen het hardlopen overdreven prestatie gericht zijn. Die zijn gewoon prestatie gericht zoals dat binnen bijna elke sport de uitdaging vormt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:16

Ik ben met hardlopen en paardrijden niet zo prestatiegericht. Natuurlijk vind ik het leuk om mezelf te verbeteren, maar als dit niet zo is, is het ook ok.
Anders raak ik het plezier kwijt, want dan ben ik alleen maar gefrustreerd als ik niet vooruit ga. Dan word ik te perfectionistisch en dat zorgt voor teveel stress.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:41

Oh maar dat heb ik met fietsen en zwemmen ook hoor. Daar probeer ik wel zo snel mogelijk te zijn in het algemeen maar ik ben niet gericht bezig. Maar ik zie dat dan voor mij ook niet echt als sporten maar meer als sportief bezig zijn. Maar ik begrijp wel heel goed dat andere mensen juist wel fanatiek bezig zijn met fietsen/zwemmen en dat op wedstrijd niveau willen doen. Dus ik vind die dan niet overdreven prestatie gericht maar normaal prestatie gericht terwijl ik gewoon lekker bezig ben.
bij mij is het niet eens dat het stress zou geven maar het is gewoon moeilijk om meerdere sporten heel intensief te doen. Heb dan ook alle bewondering voor bv meerkampers en triatleten. Ik vind dat altijd de echte sportmensen waar ik tegen op kijk.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 07:12

Haha Plien, wat een verhaal! :')

Boemklatsch schreef:
Heeft iemand hier ervaringen met compressiekousen bij shin splints? Ik blijf (snel) last van mijn schenen houden gedurende mijn opbouw en blijf om die reden dus ook hangen.

Ik gebruik bij langere afstanden en wedstrijden compressie sleeves en ik ben er erg blij mee, maar ik denk het belangrijker is om een stapje terug te doen en langzamer op te bouwen en vooral opletten dat je de juiste techniek hebt. Met shin splints moet je echt goed oppassen.

leonie87 schreef:
Hebben de meer ervaren lopers hier tops om je ritme en tempo nog meer gelijk te houden (behalve steeds kijken, ik kijk eigenlijk nooit echt tijdens het lopen omdat ik mijn telefoon er dan bij moet pakken)?

En wat doen jullie nog naast het hardlopen zelf? Of is hardlopen jullie hoofddoel?

Hier nog een Runkeeper gebruiker. Het fijne is dat je zelf kan kiezen hoevaak je audio cues krijgt. Dat kan per afstand (bijv. elke kilometer), maar ook op tijd. Je kan ook instellen wat je elke keer te horen krijgt (afstand, gemiddelde snelheid, huidige snelheid, etc). Als je er echt bovenop wil zitten kan je dus elke minuut je snelheid krijgen. Ik vind het erg handig als je echt gericht ergens op wil trainen.

Wedstrijd lopen en een nieuw PR halen is mijn hoofddoel voor hardlopen, maar ik heb niet zo vaak zin om te trainen. Soms zit er maanden tussen mijn wedstrijden en loop ik tussendoor helemaal niet haha. Aan de ene kant is het voor mij echt een gezelligheidssport, want ik vind het heerlijk om met vriendinnen te trainen en samen naar wedstrijden te gaan, maar zodra het startschot klinkt gaat er een knopje om en is het "see ya!" :evaw: :o

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:11

Goedemorgen dames, mag ik me melden?
2.5 jaar terug begonnen met lopen in een clubje en in 6 maanden getraind naar 10 km lopen (mijn tijd was in 63 minuten). Vlak daarna moest ik geopereerd worden aan mijn bekkenbodem en mocht ik niet meer lopen. Volgens de bekkenfysio nooit meer, volgens de gynaecoloog wel weer. Ik heb het niet met gedaan naar mis het zó enorm. Is het enige waarbij ik mijn hoofd echt leeg krijg.
15 februari moet ik voor een uitstrijkje terug naar de gynaecoloog, dan wil ik checken of het wat hem betreft écht akkoord is. ...
Duimen jullie mee?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:45

Spannend! Ik hoop dat je weer kunt beginnen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:50

Ik duim ook voor je! Wat naar zeg als je iets dat je zo graag doet niet meer mag..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:40

Ik heb net weer een fijn stukje gelopen, 8.5 km. Ik zit weer in een stijgende lijn, dus hoop deze week weer een 10 km te kunnen doen. Tempo moet nog wel wat beter van mezelf. Was nu 6.04 per km.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:46

Ik duim Angelique!

Over loopgroep&gezelligheid: bij de mijne is dat heel goed in balans vind ik! Voor mijzelf is bepaalde doelen voor ogen houden wel een must, maar dat is omdat ik anders mijn motivatie verlies. En ik weiger om op zaterdag vroeg op te staan voor enkel en alleen een theekransje! Als ik er dan toch ben, wil ik wel serieus aan de slag. Maar tussendoor is het ook heul gezellig haha. Bij de loopjes doordeweeks ook. In de lange duurloop kunnen we prima kwekken maar als we een pittige tempoloop van een uur doen is het ook gerust een half uur of langer stil.

In Groningen is 3 april een urban trail run, dus door gebouwen enzo heen. Wie doet nog meer mee?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:56

Dat klinkt leuk! Hoeveel km?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:19

Ik heb weleens eerder een vraag hier neergezet en ga het gewoon nog een ander vraag stellen. Met al die hardloop fanaten is er vast iemand die een tip heeft :)

Ik heb een tijd gelopen met Evy, ging prima op een gegeven moment kreeg ik veel last van mijn hielen. Tijdje gestopt en weer opnieuw begonnen, ging ook een tijd goed maar op een gegeven moment weer last van mn hielen. Toen zeker een half jaar niet gerend en weer begonnen, na 2x rennen weer last van mn hielen. Herstel duurt elke keer ontzettend lang maar ik vind hardlopen zo leuk. Hebben jullie een idee hoe ik die pijn in mn hielen kan voorkomen? (schoenen zijn aangemeten in een 'echte' hardloopwinkel)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:19

F_Orumster schreef:

Ongeveer 10, maar de precieze route wordt nog bekend gemaakt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:27

Ja Djilna dat endurance rijden zal zeker helpen! Ik vind het te paard ook wel lastig hoor om echt ritme te houden. Met rennen gaat het me veel beter af maar mijn vriend maakt er echt een puinhoop van. Als we samen rennen ben ik ook van de wap. Dus vandaar mijn vraag :D

Sv ik gebruik endomondo en heb die functie nu ook even aangezet. Best wel handig inderdaad! Hij roept nu iedere km wat ik aan het doen ben en dan ben ik toch wel vrij constant! Mijn doel is ook de 10km maar jij bent meer ervaren in trainen dus het zal bij mij wat langer duren denk ik.

Leuk is dat he linnie om alles bij te houden! Ik vind dat ook erg leuk aangezien ik vaak 6 tot 18 km wandel en dan het rennen en paardrijden. Altijd leuk om te zien.

Ja greetje ik merk wel nu ik een beetje mijn ritme en tempo gevonden heb ik vrij goed kan aangeven nu ren ik 10km/h en nu 10.5 Maar vanaf 11 ben ik al snel de draad kwijt tussen het verschil van 12 of 14 zeg maar :P. Dan is het gewoon hard ;)

Ja dat snap ik dan wel weer hnw maar als iedereen het leuk vind! En het is wel een hele goede training voor iedereen.
Ik ben zelf wel vrij prestatie gericht. Ik stel mezelf dan ook iedere x een doel en wil dat dan ook behalen. En meestal lukt dat dan ook wel omdat dat mijn doel was. Maar het is wel zo als een ander harder gaat wil ik graag mee :+

Guinevere hahahaha, ja ik denk dat ik dat ook zou hebben op een wedstrijd hahahaha. Bouw je dan makkelijk op als je een tijdje niks gedaan hebt?

Spannend benangelique. Hopelijk mag je weer gaan runnen!

Dat klinkt heel gaaf Plien! Maar moet je dan ook trappen op enzo?

Vandaag met mijn vriend gaan lopen en hij wilde graag rond de 10km lopen en ik was zijn mikpunt aangezien hij echt geen ritme kan houden. Aangezien ik zelf altijd sneller loop moest ik wel een beetje de ren er op houden maar met de app die me steeds vertelde wat ik aan het doen was, was ik toch heel tevreden over mijn tempo en ritme. Uiteindelijk 7 km gelopen met een gemiddelde snelheid van 5.58 min per km. Voor mij een km extra en voor hem een mooie training om zijn tempo gelijk te houden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:36

Plien91 schreef:
F_Orumster schreef:

Ongeveer 10, maar de precieze route wordt nog bekend gemaakt.

Dat klinkt als een mooi doel. Heb ik 3 maand om van 5 naar 10km te werken.
Klinkt goed! Bedankt voor de tip.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:49

Jammer dat Groningen aan de andere kant van het land is :P Lijkt me leuk om met meerdere bokkers na de loop wat te kletsen.

Vandaag ondanks de regen die precies tijdens het hardlopen viel en daarbij waaide het erg vanmiddag toch een nieuw 5 km record kunnen lopen. In totaal ongeveer 15 km afgelegd zonder ergens last van te hebben +:)+ Deze zomer ga ik wat wedstrijden proberen en wellicht voor de halve marathon trainen in ieder geval, lange afstanden vind ik leuk.

Merk ook wel dat de extra training van mijn buikspieren ervoor zorgt dat ik beter in balans blijf.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:59

Ostra, doe je buikspier oefeningen in het algemeen of speciaal voor het hardlopen? En zo ja, wat doe je? Dat lijkt mij ook wel wat.

leonie87 schreef:
Bouw je dan makkelijk op als je een tijdje niks gedaan hebt?

Tot op een zekere hoogte wel. :j Na 1-2 maanden niet lopen zit er maar weinig verschil in mijn 5K tijd, een 10K lukt ook wel maar op een slakkengangetje (en met spierpijn de volgende dag haha). Langere afstanden zitten er niet in, tenzij ik vaker loop.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:35

@Guinevere, er is op bokt een 30 Day Ab Challenge topic en er zijn ook diverse apps welke schema's hebben die je kunt volgen voor sterkere buikspieren. Let wel op dat je niet te snel gaat, ook in de oefeningen, de kans op een rugblessure is dan heel erg groot. Zelf volg ik dus meerdere challenges. Daarnaast probeer ik drie keer in de week naar de sportschool te gaan, daar is een afwisselend programma maar ook buikspieren zowel recht als schuin komen regelmatig aan bod. Het fijne is dat je daar gelijk gecorrigeerd wordt wanneer je een oefening op de verkeerde manier aan het uitvoeren bent.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:14

Sleeper schreef:
Ik heb weleens eerder een vraag hier neergezet en ga het gewoon nog een ander vraag stellen. Met al die hardloop fanaten is er vast iemand die een tip heeft :)

Ik heb een tijd gelopen met Evy, ging prima op een gegeven moment kreeg ik veel last van mijn hielen. Tijdje gestopt en weer opnieuw begonnen, ging ook een tijd goed maar op een gegeven moment weer last van mn hielen. Toen zeker een half jaar niet gerend en weer begonnen, na 2x rennen weer last van mn hielen. Herstel duurt elke keer ontzettend lang maar ik vind hardlopen zo leuk. Hebben jullie een idee hoe ik die pijn in mn hielen kan voorkomen? (schoenen zijn aangemeten in een 'echte' hardloopwinkel)

Allereest zal precies de oorzaak gevonden moeten worden en daar ben je voor afhankelijk van een onderzoek door een deskundige (bv sportfysiotherapeut). Daarna zal er waarschijnlijk een behandelplan plaats vinden. Rust geeft vaak bij allerlei blessures voor het verdwijnen van de pijnklachten maar het oorspronkelijke probleem is daarmee niet opgelost en dus ook niet de belastbaarheid. En dan krijg je wat jij beschrijft dat iedere keer als je weer op wil gaan bouwen de klachten toch weer tot uiting komen.
Mijn advies is dan ook zo snel mogelijk richting sportfysiotherapeut.

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:36

Die run in Groningen klinkt wel erg leuk, helaas heb ik dan stage in België ;(
Vandaag wel de Leeuwarder Marssum gelopen een vijfde plek behaald in 25.50 zeer tevreden :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:41

Wat leuk! Gefeliciteerd lovemaylo!

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:47

Dankje :) ws de eerst 5km wegwedstrijd die ik deed haha. Doel was in de 27minuten dat doek dus ruim gehaald!