Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:49

Dank je Suliko.
Vind het ook erg leuk om te doen. Veel leuker dan de sportschool. En goedkoper, of ja, als je niet nog aan een jaar abonnement vast zit zoals ik. Zijn er mensen hier die dat combineren? En hoe vaak loop je dan, en ga je naar de sportschool? En wat voor oefeningen?

Bedankt Ieris! Balen van je blaren. Heb je nog wel andere schoenen voor je HV mocht het dan weer zo nat zijn?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 09:14

iiSunshine schreef:
Dank je Suliko.
Vind het ook erg leuk om te doen. Veel leuker dan de sportschool. En goedkoper, of ja, als je niet nog aan een jaar abonnement vast zit zoals ik. Zijn er mensen hier die dat combineren? En hoe vaak loop je dan, en ga je naar de sportschool? En wat voor oefeningen?

Bedankt Ieris! Balen van je blaren. Heb je nog wel andere schoenen voor je HV mocht het dan weer zo nat zijn?

Ik combineer wel meerdere sporten inderdaad, maar dat komt gewoon omdat ik veel te veel leuk vind. Ik zou nog wel meer willen doen, maar daar heb ik gewoon de tijd en energie niet voor :')

Ik loop twee keer per week hard en kickboks normaal gesproken twee keer per week. Op dit moment één keer kickboksen en één keer specifieke training bij Bootcamp i.v.m. een evenement waar ik voor train ;)

Marije_jiplover

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:16

@iiSunshine: ik train 1x per 2 weken full body PT en ik train 1x per week kickboksen, waarbij er ook krachttraining gedaan wordt (veel buikspieren, wat benen en armen, armen worden ook veel getraind door het ophouden voor je trainingspartner).
Ik loop daarnaast 1-2x per week, beetje afhankelijk van hoe ik uitkom met werk en paard.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:21

Hier naast hardlopen eens per week personal training, nog een keer bootcamp en paardrijden. Dat laatste is afhankelijk van tijd en zin, de laaste tijd weer wat meer en sommige weken ben ik drukker met de dagelijkse verzorging. Verder wandel ik dagelijks minimaal 5km met de hond, al dan niet verdeeld over meerdere momenten.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:48

iiSunshine schreef:
Dank je Suliko.

Ik probeer 3 keer in de week hard te lopen, maar als het slecht weer is heb ik geen zin en ga ik minder vaak. Daarnaast ga ik 2 of 3 keer in de week naar de sportschool, maar daar doe ik slechts een heel beperkt aantal oefeningen. front squats, iets voor de hamstrings, farmers carry, calf raises en een paar spring oefeningen. Dan fiets ik ook nog, nu ik een indoor trainer heb zit ik 3 á 4 keer in de week indoor op de fiets. En last of all probeer ik op zondagochtend te zwemmen.

Het lukt niet altijd allemaal en dat is oke, en door het aantal oefeningen in de sportschool beperkt te houden merk ik dat ik wezenlijk vaker ga...

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 16:47

bedankt voor alle uitgebreide reacties, jullie zijn allemaal lekker sportief! :D ik moet nog even kijken hoe ik het ga combineren. wellicht in het nieuwe jaar proberen 2x hardlopen en 1x sportschool. ik werk 40 uur, en dan vind ik het toch lekkerder om doordeweeks in 3 kwartier klaar te zijn (hardlopen) dan 1,5 uur of langer (sportschool, ook ivm reistijd).

ik heb vanmorgen nog even een tweede kerstdag run gedaan. 5km in 32:30. best tevreden mee. het was wel heel erg warm voor in een lange broek, moet nog even ergens een korte broek scoren.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 17:24

iiSunshine schreef:
bedankt voor alle uitgebreide reacties, jullie zijn allemaal lekker sportief! :D ik moet nog even kijken hoe ik het ga combineren. wellicht in het nieuwe jaar proberen 2x hardlopen en 1x sportschool. ik werk 40 uur, en dan vind ik het toch lekkerder om doordeweeks in 3 kwartier klaar te zijn (hardlopen) dan 1,5 uur of langer (sportschool, ook ivm reistijd).

ik heb vanmorgen nog even een tweede kerstdag run gedaan. 5km in 32:30. best tevreden mee. het was wel heel erg warm voor in een lange broek, moet nog even ergens een korte broek scoren.

Ik combineer de sportschool meestal met een bezoekje aan de supermarkt die er in de buurt zit. Dan kost de sportschool me alleen de tijd die ik daadwerkelijk er ben en niet de reistijd... En dat combineren met er ongeveer 45 minuten bezig zijn maakt het voor mij te doen. Maar ik snap je helemaal wat betreft sneller klaar willen zijn doordeweeks.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 18:38

Ik heb er een jaar sportschool bij gedaan ooit, maar ik vind er niks aan.
Dus nu 4x pw hardlopen, gemiddeld 20km wandelen per week en elke dag op de e-bike naar het werk als het droog is (26km per dag).
Ik heb thuis ook wat gewichten en weerstandsbanden, maar kan de laatste tijd mezelf niet motiveren om dat te doen.

Donderdag gaan mijn vriend en ik voor een poging tot trailmarathonafstand. Dat is de laatste afstand die we nog moeten voor onze duivelse uitdaging.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 19:06

IMAY1990, dat is dan een fijne combinatie inderdaad, maar ik heb een elektrische fiets voor woon werk verkeer, dus daarom “moet” ik altijd naar huis om die thuis neer te zetten en dan naar de gym te gaan. wellicht eens proberen hardlopen er heen, dat zal een kwartiertje zijn. moet het nog even uitvogelen.

supervixen, jeetje 4x per week hardlopen, dat vind ik knap. dan loop je ook al wat langer denk ik? en doe je dan ook wel eens 2 dagen achter elkaar? ik heb ook wel eens 2 dagen achter elkaar gedaan, maar merk dan toch dat ik niet genoeg herstel tijd heb. hoe doe jij dat dan? excuus, een heel vragen vuur, maar vind het leuk van alles te leren over het hardlopen en hoe anderen dat doen.

hebben jullie ook strava trouwens? mag ook via pb. vind het leuk anderen te volgen :)

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 19:43

Ishunshine, gefeliciteerd met je p.r! Nette tijd hoor voor je 5km wedstrijd, goed gedaan! Ja het is zeker korte broeken weer, warm was het hé.
Zo jij maakt wel een lange werk week, pittig hoor.
Ik werk zelf 22uur per week, en loop 4 a 5 keer per week hard.
Soms nog fietsen, en wandelen en klusjes bij de paarden.
Ja ik heb gelukkig voor morgen nog droge schoenen!
Ik heb geen strava, wel Garmin.

SV, ja klopt de 3e kerstdag loop! Ben benieuwd heb er zin in.
Die waterdichte sokken waren toch niet zo een succes bij jou?
Ik plak morgen een flinke pleister onder mijn voet en hoop dat het goed gaat.
Succes donderdag met jullie mega afstand! Hopelijk niet teveel slecht weer en wind.

Vanochtend nog heerlijk in het zonnetje gelopen, wat was dat genieten, na die sombere dagen.
Helaas nog wel iets last van de blaar op mijn rechtervoet, maar niet meer zo erg als gister.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 19:49

Nee klopt ieris, die waterdichte sokken krijg ik nog wel vochtige voeten van, maar misschien kun je een ander merk proberen.

IiSunshine ik loop wel eens drie of vier dagen achter elkaar als het zo uitkomt.
Ik loop sinds 2015.
De truc is om niet hetzelfde soort loopjes te doen. Afwisselen. Dan doe ik bijvoorbeeld een lange trail, de dag erna een kort loopje op de weg, daarna een tempotraining en dan weer een duurloop.
Ik ken ook mensen die al 1100 dagen achter elkaar lopen..dus drie of vier dagen is nog niks.
Ik loop gemiddeld 60km per week. Soms weken met 50km en dan weer een week met 70 of soms 80km. Is maar net hoeveel tijd ik ook heb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:07

Ik rij paard en ik duik naast hardlopen. Een sportschool lijkt me niets.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:15

Ik zou meer moeten doen aan krachttraining en yoga omdat dat mijn lijf ten goede zou komen. Ik merk als ik dat niet of minder doe dat ik last van mijn lichaam krijg (joepie fibromyalgie).
Maar de tijd en energie joh, waar halen jullie die vandaan? Mijn werk vraagt tijd, mijn man, mijn honden, mijn vriendinnen en dan nog 3x in de week hardlopen en ik wil ook gewoon nog dom op de bank series liggen kijken :+

Anyway, vanmorgen wat energie bij elkaar geraapt en 6km gelopen. Ben nog steeds niet zo fit na de overvraging op werk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:08

germie, de hele 13 kilometer gaat door het bos en met de regen van afgelopen weken, verwacht ik dat behoorlijk wat paden een en al modder zullen zijn. :+
Maar ik doe mijn trailschoenen aan, de extra grip kan ik denk ik wel goed gebruiken.
En soms gaan loopjes even wat minder, je bent gegaan, dat is het belangrijkste! Dan gaan latere loopjes vanzelf weer makkelijker. :)

iiSunshine, ik combineer net als MuSLi meerdere sporten omdat ik te veel leuk vind. Ik had tot voor kort een tweejarig abonnement bij de sportschool, die is laatst afgelopen, maar dat was het niet voor mij dus opgezegd. Ik was sommige periodes heel gemotiveerd, maar kon het ook snel saai vinden. Nu sinds september doe ik 2-3x per week hardlopen (1x 10+ km, de rest tussen de 5-8 km), 1-2x per week Krav Maga en 1-2x per week een bootcamp. Ik sport dus regelmatig 6x per week, soms 2 keer op een dag. Dan heb ik in de ochtend een bootcamp of hardlopen en in de avond nog Krav Maga. Thuis heb ik nog kettle bells, elastieken en een optrekstang, daar ben ik ook wel regelmatig mee bezig of ik combineer het met een kortere loop. Mijn lichaam heeft de krachttraining echt nodig, door een beenlengteverschil raken mijn knieën of heupen makkelijk overbelast, dus alleen rennen zou bij mij niet goed gaan.
Doordat het allemaal best afwisselend is, is het goed te combineren en mijn conditie is sinds de zomer top, waardoor ik ook nog steeds kan uitbreiden in afstanden of tempo bij het hardlopen. Soms doe ik bewust een aantal dagen heel weinig (enkel wandelen of naar stal en fietsen als vervoer), om helemaal te herstellen. Na die dagen zit ik volgens mijn horloge vaak op een piek en dan kan ik er weer vol tegenaan. :D
Ik heb alleen garmin, geen strava.

Oh ja, qua oefeningen. Ik vind het lastig om alle oefeningen bij naam te noemen, maar mijn focus ligt wel op heel mijn lichaam. Met name mijn enkels, bovenbenen, billen en core, maar ook rug en armen. Oefeningen als lunges en squats met gewichten en weerstandsbanden, romanian deadlifts, in een squat zijwaarts lopen met weerstandsband en gewicht vast, planken, in zo’n V zitten en dan een gewicht van links naar bewegen, ‘opdrukken’ vanuit je enkel op 1 been, situps met je benen gestrekt naar boven, pushups, optrekken, en met kettle bells zwaaien. Ik vind de oefeningen die Meg Takacs op instagram deelt echt heel erg goed! Ze heeft een app waar je voor moet betalen, maar ik kijk gewoon goed naar haar filmpjes op insta en een aantal van haar oefeningen sla ik dan op en hou ik aan.

Goof, ik geloof dat ik het omslagpunt bereikt heb waarop ik sporten mentaal zowel verslavend als rustgevend vind, dat helpt om tijd en energie te vinden. :') Ik had best lang dat ik mezelf echt een schop onder de kont moest geven om te gaan sporten, ik er weinig zin of energie in had, moe was na een dag studie of werk en gewoon wilde niksen. Maar die vermoeidheid is meer mentaal. Nu ga ik juist na een 48 uur werkweekend in de zorg nog een stuk hardlopen. Terwijl ik écht heel moe ben na zo'n werkweekend (kan dan gerust een potje janken), maar dat is gewoon van het 'aan' staan de hele tijd. En dan na gesport te hebben voel ik me juist weer oké, bij mezelf. Nog steeds moe, maar een stuk helderder en rustig.
Maar goed, dat is de fase waar ik nu in zit en dat sporten als een idioot heel goed gaat en ik me onrustig voel als ik het niet doe. Ik ken ook fases van overbelasting en helemaal niets gedaan krijgen mentaal, dus nu is het makkelijk praten. _O-

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:31

Ik denk dat de sleutel tot vaak sporten afwisseling en rustige opbouw is. Net als suliko krijg ik goede energie van en is het ook een soort verslaving, als ik niet een paar dagen niet sport wordt ik onrustig. Zelf loop ik 3x in de week, klim of boulder ik 2x, daarnaast nog 1x krachttraining (thuis) en 2x yoga (ook thuis). Bij extra tijd ga ik ook nog graag MTBen of schaatsen.
Dat klinkt misschien veel als ik het zo opschrijf, maar zo ervaar ik het niet. Sporten is bij mij ook wel meteen een groot deel van m’n sociale leven en ik deel het ook met mijn man. Sinds ik kinderen heb weet ik wel hoe ik goed moet plannen en ik ben van mezelf best gedisciplineerd.
SV, veel succes alvast. Weet je al waar jullie gaan lopen?
Sunshine, was idd warm vandaag, iig wel weer droog.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:58

Het is zeker een verslaving, ik heb net 3 rustdagen achter de rug met veel wandelen en heb ook paardgereden, maar ik was blij vanochtend weer mijn favoriete rondje te lopen. Viel me alles mee qua stijfheid en pijntjes, lekker gelopen en het was echt prima weer, kleine miezer en de wind was te doen in vergelijking met voorgaande dagen :D

Ik loop ongeveer 200km per maand, meer zit er vaak ook niet in, ik heb een (af en toe meer dan) fulltime baan, paarden aan huis, hond en ik houd net als Goof van lekker Netflixen af en toe. En in bad liggen in de winter, heerlijk :z :Z Gelukkig houden we beide van lopen en hebben we ook redelijk hetzelfde tempo, dan is het niet zo erg een hele zondag onderweg te zijn.

Ik ga de hond nog even uitlaten en dan mijn nichtje oppikken, we gaan een middagje Lego-en, heb het Harry Potter kasteel van een collega te leen!

Balen van je blaren Iris en succes vandaag *\o/* Ik heb echt nooit blaren gelukkig, lijkt me vervelend.

En succes morgen SV, gaat jullie lukken! 8-)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:54

Dank je wel ninus, het lijkt in ieder geval bijna helemaal droog te worden.
Ik moest vanmorgen ook echt even lopen na twee kerstdagen vreten.
Kort rondje van 5.3km met drie sprintjes erin. Zo nog een wandelingetje en dan lekker rustig aan.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:21

Lekker zeg! En lopen een verslaving is wel herkenbaar.

Ik heb gelukkig niet te veel gegeten de afgelopen dagen, daar word ik altijd ook zo moe van :+ , ik ga niet heel lekker op stapels zout haha.

Ik ben gister gaan trailen vlakbij mijn nieuwe werk, over het Dwingelderveld. Nat dat het daar was! Sommige stukken tot aan de knieën door eht water. Ik ben gewoon gaan lopen en ging een beetje op de bonnefooi een rondje rennen. Ik had ongeveer 45 min in mijn hoofd dus met 8 km en heel veel foto's later was ik weer terug :)

Maar er was gewoon zon! Dus helemaal blij en een schitterende omgeving bij het nieuwe werk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:01

Het Dwingelderveld is prachtig, goede werkplek ja.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:40

Ga je zwemmen? lol

Waarin verschillen trailschoenen van gewone loopschoenen? Zit er wel net zo veel demping in? En zijn ze echt stugger wat je wel eens leest?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:43

Zo, natte bende Lies.

Ik herken wat jullie zeggen hoor, ik krijg er echt energie van en voel me veel beter als ik wel sport dan niet. Ben echt blij dat ik hardlopen ontdekt heb, ik haal er zoveel uit.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:23

Dank je ieris! A oke. Garmin hoor ik veel voorbij komen onder de hardlopers. Ik heb een optie om een fitbit (voordelig) over te nemen, hoor daar wisselende verhalen over. Is Garmin echt veel beter/fijner voor het hardlopen?

Supervixen, oké duidelijk, dankje. Die wisselende trainingen moet ik ook nog eens uitzoeken. Interval vind ik echt niks aan, maar het is (denk ik?) wel nodig om je te verbeteren.

Goof, ja de tijd en energie, dat vraag ik mezelf ook wel eens af haha! Maar meestal ga ik meteen uit werk hardlopen douchen koken eten. Dan is het een uurtje of 8 en heb ik nog wel iets aan mijn avond. Andere dagen doe ik dan huishouden boodschappen etc. In het weekend hebben we vaak plannen maar ik probeer wel, zeker als het doordeweeks druk is en ik heb “maar” 2 keer kunnen lopen, een zaterdag of zondag te lopen. Het blijft plannen en drukte, maar heb het er zeker voor over! Wat dat betreft ook blij dat ik het hardlopen heb ontdekt, vind het echt heerlijk.

Suliko, dank voor je uitgebreide antwoord. Voor jou ook dezelfde vraag; zou je Garmin aanraden boven een fitbit? Ik kan een fitbit voordelig overnemen, maar als Garmin beter is dan twijfel ik daar over. Hoor goeie verhalen over Garmin, maar wisselend over fitbit. Zal eens naar de oefeningen kijken!

Lieke, wauw, jij bent ook al zo sportief. Maar wat je zegt, planning is wel echt essentieel. Super tof dat je het samen kan doen met je man en dat je er zoveel uit haalt.

Prachtige omgeving Lies, lekker een aqua training er bij!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:32

germie schreef:
Ga je zwemmen? lol

Waarin verschillen trailschoenen van gewone loopschoenen? Zit er wel net zo veel demping in? En zijn ze echt stugger wat je wel eens leest?

Er zit meer profiel onder, ze laten makkelijker water door (door de zool, daar zitten bij mij gaatjes in), zodat ze snel leeglopen als je door het water gaat.
Demping wisselt, je kunt schoenen met veel of weinig demping kopen. Ik heb de hoka speedgoat met veel demping, maar mijn hoka zinals hebben weinig demping.
De zool is vaak steviger, zodat je minder last hebt van keien, stenen of boomwortels.

IiSunshine ik heb garmin, meerdere mensen hier uit dit topic ook. Ik zou niet meer anders willen. Ben er dik tevreden over (garmin fenix 7s sapphire solar). Heb ook een goedkoper type garmin gehad en die was ook heel fijn.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:49

Vanochtend de Ropa Trailrun gelopen, werd 13,70 kilometer in 1 uur en 24 minuten, tempo van 6:11. Heerlijk gelopen, maar jemig wat een modderbende in het bos. Door de bladeren zag je het soms ook niet en zakte je zo tot je schenen weg. Op een gegeven moment moesten we een bruggetje over, maar dat bruggetje stond een halve meter onder water. _O-
Was mijn eerste trailrun event en het smaakt zeker naar meer! We liepen hier in begeleide groepen, denk dat ik een uitgezette route of gpx wel fijner zou vinden, omdat je dan meer je eigen tempo kan bepalen (de groepen waren hier ook op snelheid ingedeeld en er ontstonden ook afsplitsingen, maar uiteindelijk blijf je toch bij een groepje omdat je anders de weg niet weet, en er werd bijvoorbeeld een keer een plaspauze gehouden terwijl ik graag was doorgegaan). Maar het was wel gezellig zo!

Daarnaast nog 30 kilometer gefietst, op de fiets erheen gegaan en weer terug. Heenweg wel helemaal natgeregend en ondanks goede regenkleding, maakt al die natheid het wel vermoeiender zo'n dag. Ben nu ook wel uitgeteld.

En een PR op afstand gelopen, zo komt de HM wel dichterbij gevoelsmatig. :D

lies_sparkle, heerlijk en zeer herkenbaar de natheid! Leuk dat je nieuwe werk zo vlakbij een mooi natuurgebied is.

germie, het verschil in trailschoenen en loopschoenen voor de weg is dat de zool meer profiel heeft, waardoor je meer grip hebt en minder last hebt van stenen. Dat kan een schoen inderdaad stugger maken, maar ook binnen trailschoenen heb je heel veel soorten in de vorm van profiel en de mate van demping of ondersteuning. :)

Goof, misschien dat je een soortgelijk gevoel kan vinden in iets dat meer krachttraining en/of yoga elementen bevat? Omdat je daar minder motivatie/tijd voor kan vinden (is wat ik uit je verhaal haal). Ik denk maar even zo aan pilates bijvoorbeeld. Voor mij werkte de sportschool niet, maar ik haal wel heel veel voldoening en ontspanning uit krav maga en bootcamps, waar veel krachttraining en high intensity bij komt kijken. Stretchen/yoga schiet er bij mij dan wel weer in, doe echt mijn best dat af en toe thuis te doen, maar langer dan 10 minuten vind ik al moeilijk. :=

iiSunshine, ik heb geen ervaring met fitbit, dus daar kan ik helaas niets zinnigs over zeggen. Ik ben in ieder geval heel erg blij met mijn garmin en alles wat hij trackt en de opties die hij heeft! Met name als je meerdere soorten sporten doet. Ik zou niet gauw voor iets anders gaan. Wil wel heel graag ooit nog de garmin fenix, vanwege de gedetailleerdere kaartweergave, maar voor nu heel blij met mijn garmin instinct solar.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:15

Ninus, heerlijk jullie hebben een bad, ik ben jaloers ;)
Ik wil ook graag een bad, maar moet het doen met een zwembad hier in de buurt, waar ik morgen heen ga met de kids.
Wat leuk dat Harry Potter kasteel van Lego hebben wij ook! Veel plezier met je nichtje.
Voorheen nooit blaren gehad, weet ook niet zo goed waar het nu ineens vandaan komt.

Lies-sparkle, zo jeemig dat is echt nat daar zeg :j
Wat voor werk doe je daar?
Wel een hele mooie omgeving zeg!
Fijn dat je lekker gelopen hebt op je verkenningstocht!

SV, haha herkenbaar, zijn jullie ook zo volgepropt door familie?
Dan snap ik wel dat je graag even gaat lopen!
Hier gister behandeld als varkens bij een trog Y)(^) ,wat echt niet fijn voelde aan het einde |(

Suliko, goed bezig zeg! Veelzijdig, goed dat je zo actief bent.

Vandaag de hv in Arnhem gelopen.
Jeemig wat was dat pirtig zeg.
Leuk om op een mooie atletiekbaan te starten, daarna de bossen in, was mooi.
Maar echt zwaar parcours, vooral de laatste heuvel langs de snelweg omhoog.
Vandaag waren mijn ouders 50 jaar getrouwd, dus had ik bijzonder verlof, en hoefde ik niet te werken. Wel leuk dat ik daardoor met deze loop mee kon doen!
Daarna door met de fam naar de pannenkoeken bakker!