Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:45

Idd, het is iig sneller dan de bank, en als je niet begint wordt je zeker nooit sneller.
SV: aerobe dempel is 151 (dus voor lange duurlopen), anaerobe dempel is 193, max HS ligt nog hoger.
Vetpercentage is 29%, volgens de sportarts zou ik rond de 22% moeten zitten.

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:49

Wat hoog, die anaerobe drempel en max hartslag. Maar ik denk dat jij een stuk jonger bent dan ik. Ik haal een hartslag van 180 niet eens. Volgens mij is 178 het hoogste dat ik gezien heb bij mijn loopjes.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:00

Ik ben 37, maar klopt dat hij heel erg hoog was, dat kwam hij niet zo vaak tegen. Maar het valt wel binnen de marge.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:12

Ah ok, niet heel veel jonger :P

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:08

Scheelt bijna niks inderdaad :))

Hier the day after. Halverwege lagen we goed op schema, maar het was echt takkeweer en zoals ik al had voorspeld deed het lopen over de weg weinig goeds bij deze afstand, we zijn het simpelweg niet meer gewend. Mijn man had last van z’n heup mijn rug werkte niet helemaal mee. We zijn dus afgezakt en zo kwamen we redelijk fit over de finish.
De tijd was ook niet belangrijk, want het ging om het goede doel en Jeroen haalt monsterbedragen binnen, onder andere door Gerard Joling :+ Het was hartverwarmend en -verscheurend, de verhalen die je onderweg hoort, we liepen in een sponsor shirt en Jeroen was die ochtend nog op de radio geweest, dus het was een bekende actie. In maart sluit hij het jaar af op Texel, daar gaan we zeker bij zijn!

De organisatie onderweg was top, bij de start was het wat mij betreft weer een blamage. Ik denk dat ze, net als de vorige keer, onderschatten wat je nodig hebt voor starts op 6 verschillende plekken.
Er waren ook bordjes gejat waardoor de winnaar (!!) 4km extra heeft gelopen, bikkel!

Ik ga me even op mijn paard hijsen := het is nu droog, dat lijkt redelijk uniek te zijn voor de komende week. Ik wens jullie alvast een hele fijne Kerst <|- {:)

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:35

Ik kom mij ook melden! Sinds 8 weken begonnen met hardlopen, maandag voor het eerst 5 kilometer zonder te stoppen gelopen en gisteren mijn eerste evenement! Zo te lezen dezelfde als Ninus, maar dan dus de 5 kilometer. Knap gedaan Ninus, de hele marathon. Dat van de winnaar had ik ook gelezen, echt bizar! Bij mij klopte de afstand ook niet helemaal, volgens mij was het 5.6 of iets langer. Het was inderdaad takkeweer, alles was drijf nat. Maar ik heb in ieder geval wel de smaak te pakken en wil meer runs gaan doen want vind het leuk om ergens naar toe te werken. Ik zal nu eerst even een aantal pagina’s teruglezen :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:35

Heel goed gedaan ninus! En dat door dat demotiverende takkeweer en slechte organisatie. Hulde!

IiSunshine welkom!

Hier net bijna 16km met ruim 400 hoogtemeters getraild. Het was flink modderworstelen :+. Na 13km was ik wel klaar met de regen.. houdt het nog eens op?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:06

Komende week is vooral veel regen en wind ellende geloof ik -O- echt geen weer om naar uit te kijken.

Ik moet zo ook nog voor een rondje en dit geval is het wel echt moet, want voor je plezier ga je niet met dit weer :x

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:28

Het is echt dramatisch, al is het hier wel zo goed als droog geweest de hele dag, maar ik kan me niet heugen dat we zoveel donkere dagen hebben gehad. Ben blij dat ik een paar dagen vrij ben :D

Ziet er heerlijk uit SV, lekker baggeren door een mooie omgeving!

Wat leuk Sunshine! Woon je ook in de buurt van Leeuwarden?

Zet ‘m op MuSLi, je kan het *\o/*

Ik heb het paardrijden overleefd, daarna de laatste voorbereiden voor de Kerst getroffen, zo nog even de route naar de kerk verlichten (soms haat ik het dat mijn man zo actief is in het dorp ^)) en dan lekker op de bank met hapjes.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 21:36

Ik ben geweest hoor, 8,5km. Zeiknat. Helemaal naar de getver :x

Afbeelding
Deze bos touw was ooit mijn haar!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:00

Ik had voor vanmiddag hardlopen op de planning staan, maar het heeft de hele middag geregend. Ben maar geswitcht naar indoor fietsen en hoop dat het weerbericht voor morgenochtend klopt en ik dan kan hardlopen...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:12

Haha, hier ook geweest en mijn haar zag er ook zo uit.
Sunshine welkom!
Ninus, verstandig om niet te hard te gaan. Goed gedaan!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:14

Is het nog goedgekomen met je haar Musli?
Ik had dat vorige week ook en mijn 2 zussen hebben het echt moeten uitpluizen om het weer goed te krijgen :=

Fijne kerst allemaal! <|-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:14

IMAY1990 schreef:
Ik had voor vanmiddag hardlopen op de planning staan, maar het heeft de hele middag geregend. Ben maar geswitcht naar indoor fietsen en hoop dat het weerbericht voor morgenochtend klopt en ik dan kan hardlopen...

In de regen kun je ook hardlopen hoor :+.
Heb het gevoel dat ik dat al weken doe 8)7.

Goed gedaan Musli!

Fijne Kerst iedereen!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:22

Wij wilden dit weekend een HM trainen. En dat hebben we gisteren gedaan, met windkracht 5.

Het is gelukt, zelfs een PR op de HM (ruim 2min sneller), dus trots op onszelf! Nu lekke rrustig aannde rest van het jaar. En vanaf t nieuwe jaar weer wat meer trainen.

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:34

Ik vind iedereen die met dit weer is gaan lopen, echt enorme bikkels! +:)+

Als beginnende herintreder kies ik het weer nog wel uit voor mijn loopjes.
Ben nog niet zo endorfine-verslaafd als ik jaren terug, voor al mijn blessureleed, was, dat ik toch wel ga.

Tot nog toe overigens elke keer aardig geluk met het weer als ik graag wil hardlopen.
Gisteren een droog uurtje gevonden en ik hoop dat dat morgenochtend ook lukt.
En anders toch 2e kerstdag in de ochtend, voor alle visite bij mij thuis komt.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 02:07

Bedankt Supervixen! Mooie omgeving waar je loopt.

Ninus, ja, sterker nog, ik woon hier in de stad :) Woon jij hier ook dichtbij?

MuSli en Lieke, goed bezig dat jullie zijn wezen lopen met dit weer!! Al snap ik Imay ook wel, groot gelijk om te switchen naar een binnensport als dat een optie is.

Irsje, erg knap gedaan!

Ik zit er ondertussen aan te denken de Gouden Leeuw lopen te gaan doen, dat zijn 3 lopen in 3 maanden. En dan 3 keer 5 kilometer om het rustig op te bouwen. Het is dichtbij, en vind het leuk om een doel hebben om naar toe te trainen, dus waarom ook niet :D

Fijne feestdagen iedereen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 07:16

Einstein haar := ontkom ik ook nooit aan helaas.

Ik woon 20km ten noorden van Leeuwarden, dus het was voor ons ook een thuiswedstrijd :j

Mijn lichaam zit nog steeds in werkmodus dus ik ben al ruim 1,5 uur wakker :roll:

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 09:14

MuSli, bah van de ontsteking! Beterschap. Wel knap dat je nog aan het rennen bent.

Knappe prestatie Ninus, al helemaal met dit weer!

Leuk en goed dat je ook begonnen bent met lopen iiSunshine!

Supervixen, de plaatjes van de omgeving zijn in ieder geval weer prachtig! :')

IMAY, ik vertrouw het weerbericht voor geen meter meer. Gister zou het enkel van 11:00 tot 12:00 regenen. Uiteindelijk ben ik pas na 17:00 de deur uitgegaan voor boodschappen en erna hardlopen en alsnog ben ik zeiknat geregend. _O-

Iirrssjjee super knap! Ook een hele mooie tijd. En dat in pokke weer!

En tip voor iedereen tegen haar van touw: vlecht met een petje op. Moet je wel een petje hebben dat je goed strakker kan zetten, anders waait hij weg. :') Scheelt echt water vangen, ook voor je gezicht!

Gister 10 km gelopen. Het begon droog, eindigde nat, dus het laatste stuk versneld.
Toch heel blij met mijn gemiddelde HS van 173, voor sommige hoog, maar dit zit voor mij halverwege zone 4. Eerst was mijn gemiddelde hartslag boven de 183 (daar start bij mij zone 5).
Ik probeer naar zone 3 toe te werken, maar dat heeft nog wat meer tijd en langzamere loopjes nodig.

Woensdag doe ik mee met de 13 km RopaTrail in Den Dolder. Daar loop je blijkbaar in 2 verschillende groepen, ik heb besloten met de langzame groep mee te gaan. De snelle kan ik wel bijhouden in tempo, maar het is toch een PR qua afstand (12,5 is mijn pr nu) en met alle modder zal het ook wel zwaar genoeg zijn. :=

Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:12

Wat is iedereen goed bezig zeg <3 Komen ook weer mooie foto's voorbij!

Wij hebben gister een etappe van het Drenthepad gelopen, ook erg leuk :)
Alleen het is hier ook zooo nat haha. Ik stond tot mijn knieën in het water. Schier trail flashbacks haha.

Maar goed, als je eenmaal verzopen bent maakt een beetje meer of minder verzopen ook niet uit :+

Zijn er nog meer mensen die een oudejaarswedstrijdje op de planning hebben staan?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:44

Wat een bikkels hier allemaal!
Mooie loopjes.

Ninus, superknap dat jullie de marathon uitgelopen hebben.
Wat was dat goede doel ook alweer?
Ik weet dat je ergens een link geplaatst had, maar die kon ik niet openen, heb geen instagram.
Jou vriend blijft ook mooi in de werkmodus met de straat verlichting!

SV, leuke foto's wat een mooie lange trap daar! Waar waren jullie?
Daar zou ik ook van genieten, weer of geen weer!

Isunshine, welkom! Leuk dat je al 5km kan lopen! Ga zo door!

Musli, jee dat zal een werk geweest zijn, met kammen! Ik heb gelukkig niet meer van dat lange haar, hier nooit last van een Einstein kapsel!

Irisje, mooie training goed gedaan een nieuw p.r.

Suliko, goed gedaan, mooi rondje van 10km gemaakt! En hartslag is voor iedereen persoonlijk, een hoge of lage hoeft niet per se beter/slechter te zijn. Dus niet gaan vergelijken met anderen.
Gewoon lekker lopen, waar jij je goed bij voelt!
Succes woensdag! Klinkt leuk die Ropa trail.

Lies-sparkle, klinkt alsof je beter in je badpak kon lopen! Wat veel water bij jullie zeg!
Ik heb woensdag een hv marathon in Arnhem.
En 7 jan een nieuwjaarsloop in Nijmegen.

Ik heb gisteren ook nog gelopen, 16km, het miezerde aan een stuk, maar dat vind ik op zich niet zo erg, het was behoorlijk warm voor de tijd van het jaar, en ik was wat te dik gekleed, dus liep met een hoofd als een tomaat!
Helaas kreeg ik bij 11km weer last van mijn voeten, en bij thuiskomt zag ik rechts een grote flinke blaar, en links een kliene.
Ik heb met mijn hoka speedgoats gelopen, en had in de zomer nooit blaren, nu met de nattegeit worden mijn sokken steeds nat, en gaat het blijkbaar schuiven, waardoor ik blaren krijg, zo baalen, zit nu vol met pleisters. Volgende keer neem ik die gore tex versie, mijn huid is helaas te teer voor al die nattigheid.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:36

Ieries, klopt! Ik heb van mezelf ook gewoon een hoge hartslag. Maar ik liep wel continu in zone 5 en dat is op de lange termijn wel slecht, daar gaat je conditie ook van achteruit. Dus ik probeer vast in zone 4 te lopen en wissel af met langzamere loopjes in zone 3, sprintjes tussendoor en soms een vlotter loopje. Ik blijf wel op gevoel lopen, ik kijk amper naar mijn hartslag terwijl ik loop en probeer meer het verschil te voelen in tempo en ademhaling.

Het te warm aankleden nu herken ik wel, je hebt echt amper laagjes nodig met dit weer. :')
Mooie afstand! Wel balen van je voeten. Ik las een paar pagina’s terug iets over waterdichte sokken? Misschien is dat een goede tussenoplossing in plaats van nieuwe schoenen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:41

Loop je de derde kerstdagloop ieris? Dat is een leuk loopje.
Wij waren op en rond de Posbank/Herikhuizerveld. Ik had het bloedheet met korte broek en shirt met lange mouwen.
Je zou nog andere sokken kunnen testen, of waterdichte sokken.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:44

Fijne feestdagen allemaal

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:35

Ook fijne feestdagen allemaal.

Suliko, 13km is ook wel ver hoor. En moet je echt door de blubber dan?

Hier net 3km gedaan. Niet veel, maar eerste keer weer sinds bijna 3 weken. Op Bali is hardlopen me echt te warm. Het ging niet heel lekker, maar ik had al paard gereden, stallen gedaan, nog wat bladeren uit de bak gehaald en nog niet gelunched. Zometeen nog gourmetten, dus hardlopen kon even snel tussendoor. Ik denk dat omdat het allemaal wat snel, haast haast moest dat het niet zo lekker ging. Maar ben wel blij dat ik gegaan ben.
Garmin is overigens ook weer leuk, omdat ik dus een tijdje niets gedaan heb zou ineens mijn fitnessleeftijd weer met een half jaar omhoog gegaan zijn. Haha. Maar duiken zit niet op deze Garmin, dus dat ziet hij niet.
Ik heb overigens mijn Garmin wel om gehad onder water, is immers tot 100m waterdicht. Het grappige is dat de hartslag met duiken bij mij echt omlaag gaat. Het is dus wel heel ontspannend.