Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:45

Maar die Britse variant. Hoe zit het daar nu mee? Want de cijfers stijgen nog steeds niet ondanks die volgens zeggen een R1,3 heeft... Dan zu je toch een stijging of op zn minst een stabilisatie verwachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:46

Ik ga er vanuit dat NL ook gewoon naar landen gekeken heeft waar de scholen wel open zijn en daaruit conclusies getrokken heeft.
Ze moeten dan wel rigoreuzer zijn met quarantaine bij infectie, anders schiet het inderdaad niet op.

Er is inmiddels een geval bekend van iemand in Manaus die met 2 stammen tegelijk geinfecteerd is, gelukkig met mild verloop.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:46

karuna schreef:
Werkende ouders. Ik ken van vroeger een stel waar hij thuisblijfpapa was en zij fulltime werkte. Waarom ook niet. Of beide ouders leveren uren in dat kan ook. Alleen de weerbarstige praktijk is dat de vaders "belangrijker" werk denken te hebben waarin "het onmogelijk is uren te minderen".

Ik heb eerder een dergelijke overpeinzing gehad. Feit is dat mensen nu gewoon niet kunnen wegvluchten van hun dagelijkse prut als ze die graag willen ontvluchten. Altijd maar alles "moeten" van zichzelf. Voor anderen, voor de buitenwereld want je mocht eens weigeren naar vrienden te gaan dan zou je misschien wel eens stom gevonden kunnen worden. Helaas ook het perfecte plaatje voor de buitenwereld en de sociale media waarin veel mensen vooral willen laten zien hoe perfect hun wereld wel niet is. -O-

Best veel mensen en kinderen zijn gruwelijk overprikkeld, adrenaline verslaafd bijna met alle gevolgen van dien.

Wat een somberheid en negatieve hersenspinsels joh. Wat je beschrijft komt voor, absoluut, maar breng het niet alsof 75% of meer van de ouders zo in het leven staat. Beetje blijheid blijven behouden hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:47

In Italië zijn de regels versoepeld omdat de situatie minder accuut is.

In Ierland en UK gaat het ook beter en worden versoepelingen aangekondigd.

Het is continue een jojo. Meer vrijheid, meer verspreiding; minder vrijheid, afname verspreiding.
Dat mét het conflict tussen gezondheid en economie; twee gezichten van welzijn. Niet alleen op regeringsnivieau; ook op het persoonlijke.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:48

Sizzle schreef:
Ik ga er vanuit dat NL ook gewoon naar landen gekeken heeft waar de scholen wel open zijn en daaruit conclusies getrokken heeft.
Ze moeten dan wel rigoreuzer zijn met quarantaine bij infectie, anders schiet het inderdaad niet op.

Er is inmiddels een geval bekend van iemand in Manaus die met 2 stammen tegelijk geinfecteerd is, gelukkig met mild verloop.

Dat is nu wel gesteld. Zoals jij vertelde lijkt het hier ook te gaan. Wat ik las tenminste. Morgen is de persconferentie

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:50

HC ik ben het met je eens :j dat is precies hoe het is. En we kunnen wel blijven hangen in de angst en de wat als. Maar het loopt toch altijd anders dan je zelf denkt en plant, en het leven moet ook door. We kunnen niet eeuwig on hold blijven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:52

SusanH schreef:
HC ik ben het met je eens :j dat is precies hoe het is. En we kunnen wel blijven hangen in de angst en de wat als. Maar het loopt toch altijd anders dan je zelf denkt en plant, en het leven moet ook door. We kunnen niet eeuwig on hold blijven.

"live is what happens to you while you're busy making other plans" John Lennon

Dit blijft een mooie uitspraak. En zo waar.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:56

Huertecilla schreef:

Het is continue een jojo. Meer vrijheid, meer verspreiding; minder vrijheid, afname verspreiding.
Dat mét het conflict tussen gezondheid en economie; twee gezichten van welzijn. Niet alleen op regeringsnivieau; ook op het persoonlijke.

In Ierland versoepelingen? Waar heb je die gevonden? Ik weet van niks en wóón hier nota bene...
De huidige lockdown (alles dicht, max 5 km van je huis) is net vorige week verlengd tot 28 februari dus versoepelingen zie ík niet hoor?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:57

Huertecilla schreef:

Dat is goed nieuws als dit zou kloppen die versoepelingen. Ok Sodera hopelijk gaat het toch wat beter in Ierland. Weet jij iets meer van cijfers? Ik vind dat erg interessant.

Ja ik zie dit als een soort dans. De ene keer mag je met meer vrijheid dansen, de andere keer weer met minder. HEt is als een soort belangrijk spel, wie is in staat om het beste te dansen.
Hier in Frankrijk zijn de cijfers wat aan het dalen, maar nog lang niet genoeg. Nog 2 weken avondklok komen er bij (tot 15 februari) en als het noodzakelijk is gaat het land weer in lock down zo wordt er streng bij gezegd. De regering zit bovenop de cijfers en iedere reden tot ongerustheid wordt aangepakt voor bijstellen van beleid.

Bloodymary

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:00

Ging in Frankrijk nou vandaag de horeca open uit protest? Al iets van te merken Pien?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:01

karuna schreef:
Pff -O- en de scholen en de avondklok weg en winkels deels open. In een keer hoezo risico nemen. Kijk dan eerst de scholen aan voor 10 dagen dan de avondklok voor 10 dagen. Nee joh gewoon alles in een keer zodat je tenminste geen enkel zicht hebt op waar de besmettingen vandaan komen :n mwa sociale druk naast je neerleggen zou een heel verstandige zijn als overheid.

Winkels deels open vind ik wel heel positief gesteld zeg... het is voor ophalen. Dat noem ik nou niet echt open.

https://nos.nl/artikel/2366898-kabinet- ... halen.html

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:03

Bloodymary schreef:
Ging in Frankrijk nou vandaag de horeca open uit protest? Al iets van te merken Pien?

Hier merk ik er niets van. Wel las ik op nieuws van internet dat in Limoges horeca zaken afgelopen weken gesloten zijn met een stevige prent er achter aan. Hier in die dorpen houdt iedereen zich er wel aan. Ik zag hier vlakbij, dat een bar brood verkoopt en wat levensmiddelen en dit uitgebreid heeft met kleding. Slim vond ik dat wel. De bar is gesloten.
Ik weet van vrienden die een stomerij zaak hebben dat elk geregistreerd Frans bedrijf 75% vergoeding krijgt over de omzet van de laatste 5 jaar. Die vonden het een royale compensatie. Dus met name die bedrijven die onlangs begonnen zijn of zouden beginnen hebben het zwaar.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-02-21 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:04

Sodera schreef:
Huertecilla schreef:

In Ierland versoepelingen? Waar heb je die gevonden? Ik weet van niks en wóón hier nota bene...
De huidige lockdown (alles dicht, max 5 km van je huis) is net vorige week verlengd tot 28 februari dus versoepelingen zie ík niet hoor?

Als inwoner van Ierland weet je het echt beter dan HC. Zelf uit nieuwsgierigheid even op de site van de overheid gekeken, alles streng, geen versoepelingen etc. Je hebt helemaal gelijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:10

besita schreef:
Daar is zelfs ontheffing voor tijdens de avondklok Sizzle :+

Ik zie dat helemaal voor me:
Mevrouw, het is 9 uur, u krijgt 95 euro boete.
Jamaar, ik vlieg om 11 uur naar Egypte, lekker even naar de zon.
Ohhhhh, excuus mevrouw, dat is natuurlijk geen probleem want die vrijheid mogen we u niet afnemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:15

CharleyT schreef:
Als inwoner van Ierland weet je het echt beter dan HC. Zelf uit nieuwsgierigheid even op de site van de overheid gekeken, alles streng, geen versoepelingen etc. Je hebt helemaal gelijk!

Heb je ook de cijfers en de ontwikkeling bekeken?

Hier net als in Frankrijk. De cijfers verbeteren doch naderen de ´vrijheidsgrenzen´ bij lange na niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:17

Sizzle schreef:
besita schreef:
Daar is zelfs ontheffing voor tijdens de avondklok Sizzle :+

Ik zie dat helemaal voor me:
Mevrouw, het is 9 uur, u krijgt 95 euro boete.
Jamaar, ik vlieg om 11 uur naar Egypte, lekker even naar de zon.
Ohhhhh, excuus mevrouw, dat is natuurlijk geen probleem want die vrijheid mogen we u niet afnemen.

Je hebt gelukkig een hotel waarvandaan je direct naar Schiphol kan. Zou dan daar gaan zitten.

Maar op vakantie gaan is natuurlijk helemaal bezopen nu.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:19

Ik zie het ook zo als een beetje een jojo. Zolang we het maar niet te hoog op laten lopen en wel weer wat laten zakken. Ik denk ook dat we het hier gewoon even mee moeten doen.

Maar uiteindelijk betekent meer mensen die het mild gehad hebben, wel meer mensen die anti stoffen hebben. Niet allemaal en het is ook niet bekend hoe lang. Maar toch denken ze dat een aardig deel mensen echt wel minimaal een jaar beschermt is en dat is heel fijn.
En de vaccinaties. Het gaat niet snel, maar het loopt! Ik merk dat ik aftel naar ''nog 2x naar die cliënt voor ik voor 95% beschermt ben''. En dan nog neem ik alle maatregelen in acht, maar mijn angst zal dan wel minder worden om één van mijn kwetsbare cliënten te besmetten (zonder dat ik weet dat ik positief ben of stel dat ik klachten krijg net een paar dagen nadat ik bij een cliënt ben geweest).

Bizar trouwens! Ik ben net thuisgekomen uit mijn werk. Onderweg in het dorp moeten stoppen. Ze zijn alle stoepen open aan het breken, glasvezel aan het leggen en direct de stoepen weer netjes terug aanstraten. Gaat als een speer. Maar ongelogen stond er meer dan 35 man hutje mutje op elkaar te werken. Bizar dat dit gebeurd in deze situatie!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:21

MarlindeRooz schreef:
Maar op vakantie gaan is natuurlijk helemaal bezopen nu.

Er is nu zelfs vacuna-toerisme. Bv. rijken uit Mexico die naar Florida of een wintersportgebeid gaan en dan daar in de rijvoor vaccinatie gaan.

Een Brits reisbureau biedt vakantie in Saudi Arabia aan inclusief vaccinatie vanaf 55.000 €uro.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 01-02-21 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:22

Huertecilla schreef:
CharleyT schreef:

Heb je ook de cijfers en de ontwikkeling bekeken?

Hier net als in Frankrijk. De cijfers verbeteren doch naderen de ´vrijheidsgrenzen´ bij lange na niet.

Nou dat heb ik nu net eens even uitgezocht.
Dit is de 3e lockdown en ik heb nu voor het eerst het gevoel dat het écht nodig is. De vorige keren schoten ze hier al in de stress bij 500/1000 besmettingen per dag.
Voor de geinteresseerden: hier 2 linkjes over Ierland. Ik heb even screenshots genomen van eind december tot nu.
https://covid19ireland-geohive.hub.arcgis.com/ => over besmettingen
https://covid19ireland-geohive.hub.arcg ... u--testing => over ziekenhuizen en ICU's.

Ierland heeft grofweg 4.5 miljoen bewoners, dus ik zeg vaak, doe de getallen hier x4 en dan kun je "vergelijken" met Nederland.

Afbeelding
Aantal besmettingen, we beginnen zo rond de kerst. Het is een week eerder nog lager geweest, toen zaten we rond de 200.

Afbeelding
Ziekenhuisopnames

Afbeelding
ICU gevallen. 200 is eigenlijk al boven capaciteit voor het hele land...... We zitten/zaten hier dus randje code zwart, vooral vorige week.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:25

MarlindeRoos, het gaat mij uiteraard juist niet om de praktische invulling maar om de volslagen absurditeit dat je iemand mag verbieden om meer dan 15 km van je huis te fietsen maar niet mag verbieden om lekker naar de zon te vliegen 8)7

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:26

DuoPenotti schreef:
SusanH schreef:

"live is what happens to you while you're busy making other plans" John Lennon

Dit blijft een mooie uitspraak. En zo waar.

Hele mooie uitpraak maar niet van John Lennon ( al zingt hij daar welover ) , maar van Allen Saunders.

https://quoteinvestigator.com/2012/05/06/other-plans/

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:27

Sodera, jeetje wat een heftige piek begin januari!!! Vooral op de IC neemt het nog niet zo af zie ik. Maar zie ik het goed dat er wel relatief weinig mensen sterven bij jullie (rode lijn bovenste tabel)?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:28

Wat een getallen Sodera ... Lijkt nu wel hard naar beneden te gaan , dat is fijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:28

Vayo schreef:
Bizar trouwens! Ik ben net thuisgekomen uit mijn werk. Onderweg in het dorp moeten stoppen. Ze zijn alle stoepen open aan het breken, glasvezel aan het leggen en direct de stoepen weer netjes terug aanstraten. Gaat als een speer. Maar ongelogen stond er meer dan 35 man hutje mutje op elkaar te werken. Bizar dat dit gebeurd in deze situatie!

Ik ben niet zo van het klikken, maar zou dit iets zijn wat verstandig is om te melden? Of mag dit gewoon werktechnisch gezien? Het is wel in de buitenlucht, maar wel zonder mondmasker.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:31

Vayo schreef:
Sodera, jeetje wat een heftige piek begin januari!!! Vooral op de IC neemt het nog niet zo af zie ik. Maar zie ik het goed dat er wel relatief weinig mensen sterven bij jullie (rode lijn bovenste tabel)?

Die vertekent denk ik ook nog wel enigzins omdat de schaal zo hoog is. Er zijn nu geloof ik in totaal 3300 mensen overleden, met de afgelopen weken tussen de 30 en 90 mensen per dag, maar daar zit geregeld behoorlijk vertraging op....

Hier zijn de 1e 2 golven (maart vorig jaar en het najaar) niet boven de 1500 besmettingen/dag geweest, en dit soort getallen voor max een dag of 3/4 en daarna snel weer onder de 1000. Dus het totaal zegt mij eigenlijk wat minder. Elk mens is er één teveel, begrijp me niet verkeerd. Maar de vreselijk strenge maatregelen wogen toen wat mij betreft absoluut niet op tegen de besmettingen.

Edit: ja enorme pieken... En dat zal, verwacht ik, bijna alleen maar UK variant zijn geweest die het zo vreselijk overhoop heeft gegooid.
Hier zijn 1 december de winkels weer open gegaan en 4 december de horeca. Het ging ok, tot 18/20 december...
Dit is dus echt een voorbeel van wat er gebeurd als je de UK variant los laat.