Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:27

Ze heeft samen met een Sportarts jaren de topatleten voor het NOC*NSF begeleid. Meer ga ik er niet meer over zeggen, want je begrijpt niet wat ik bedoel en ik ga het niet meer proberen uit te leggen..

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:27

Oke, jammer dat je er niet serieus mee over in discussie wel gaan terwijl je het wel stellig beweert. Misschien heb je de info niet goed begrepen is voor jouw 72hr rust naar een intensieve training geweest.
ik heb intussen een heerlijk duurloopje in het bos gehad samen met de hond. Nu snel douchen en naar de springles van mijn dochter. ze wilde dat ik kom filmen. De vorige keer viel ze gelijk de eerste de beste sprong die ik filmde van haar paard. Dus we hopen maar op geen herhaling.
Morgen een korte interval training op de baan met het oog op de trailwedstrijd over 31,3km van a.s zondag. Hoef nu in ieder geval niet bang te zijn dat de baan 's avonds glad wordt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:20

Nee, 72 uur geldt niet alleen voor mij. 72 uur is de algemeen geldende regel op basis van de wetenschap. De kennis der inspanningsfysiologie. En dat je geen contact met haar wil zoeken want je hebt een goede trainer is voor mij een non argument. Ze hoeft je trainer niet te worden toch? Je zou ook gewoon uit nieuwsgierigheid je kennis kunnen uitbreiden. Maar jij hebt vragen (over haar) waarvan ik aangeef dat zij ze kan beantwoorden, niet ik.

Maar doe het vooral zelf niet hoor, ik zeg niet dat je het moet doen. Ik deel alleen de kennis die voor mij waarheid is na een aantal jaar meedraaien in endurancedisciplines. Misschien heeft iemand anders er wel wat aan.

En nee, ik ga vanaf nu niet meer in discussie met iemand die mijn woorden steeds anders uitlegt dan ik ze bedoel. Wat moet ik dan nog uitleggen? Wordt alleen maar rondjes draaien om dezelfde info.
Ik heb de info heel goed begrepen, maar jij mij niet. Of ik het dan verkeerd uitleg of jij mijn woorden niet snapt, geen idee. En anders zijn we het gewoon niet eens met elkaar en ik zie het zo snel niet gebeuren dat we dat wel gaan worden. Dus dan dit is voor mij een zinloze discussie en dat geeft mij ergernis. En daarvoor zit ik niet in dit topic.

En de rest heeft iig even leesvoer :') en mag voor zichzelf bepalen of hij/zij er wat aan heeft of niet ;)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:49

Ja ik zal een wildvreemde gaan benaderen omdat iemand anders zegt dat zij zeg dat 72 hr rust na een intensieve training volgens haar regel is . Kijk als ik publicaties van haar lees met die stelling dat zou ik graag met haar daarover in discussie gaan. Maar ik kan op die hele website daar niets over terugvinden. Ook niet over de toplopers die ze heeft begeleid en die ze begeleid. Maar als je interessante publicaties hebt van haar die zijn toegepast in de praktijk dan hoor ik het graag van je. want ja ik sta wel open voor andere opvattingen zonder dat ik daar dan gelijk zelf in mee hoef te gaan.

Een ontzettend goedboek en inmiddels best wel oud maar nog steeds bruikbaar voor de basisprincipes van training binnen verschillende takken van duursport is het boek "duurtraining, Basisprincipes, Methoden en trainingsbegeleiding van Fritz Zintl . Voor diegene die opbouw van schema's willen begrijpen, de verschillende trainigszones en wat men daarmee beoogt, hoe herstel/compensatie en supercompensatie werkt etc. , hoe je herstel na een training kunt bevorderen en wat in welke fase. Alles goed begrijpbaar weergegeven en alles onderbouwt met tabellen en grafieken.

En als je niet in discussie wil gaan moet je niet reageren want ik blijf de uitdaging maar al te graag aan gaan. En discdussie over trainingsleer kan mijn inziens nooit zinloos zijn. Pas als je niet open staan voor andere argumenten heeft het inderdaad geen zin. Daarom zou ik graag onderbouwing zien van jouw standpunt om de gedachtegang te proberen te volgen. Maar je zegt zelf die niet te kunnen geven en verwijst mij vervolgens door naar een website waar ik de info niet kan vinden waar jij op doelt. Waar ik dus niets mee kan. Vervolgens vind je het raar dat ik geen contact opneem over deze discussie met een voor mij totaal wildvreemde op een website waar hetgeen jij beweer ik helemaal niet terug kan vinden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:10

Heb gisteren hardloop spullen gekocht!

N ieuwe schoenen, een broek, shirtje met lange mouwen en een jasje.
Shirtje met korte mouwen heb ik nog uit mijn fitness tijd.

Vanochtend met de nieuwe spullen gelopen en liep allemaal goed en zat niet te warm.
Dat was evy les 3.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:30

Pfff.... Heb ik weer hoor wordt ik net aangereden door een auto terwijl ik naar huis fiets, de fiets kapot en een dikke knie eraan overgehouden. Nu dus met een icepack van de voetbal op de bank zwaar waardeloos heb eigenlijk om acht uur training dat gaat dus niet.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:22

Oh dat os balen ostra, hopelijk gaat de schade mee vallen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:51

linnie050 schreef:
Heb gisteren hardloop spullen gekocht!

N ieuwe schoenen, een broek, shirtje met lange mouwen en een jasje.
Shirtje met korte mouwen heb ik nog uit mijn fitness tijd.

Vanochtend met de nieuwe spullen gelopen en liep allemaal goed en zat niet te warm.
Dat was evy les 3.

Leuk om te shoppen he voor hardloopkleding?!

Oei sterkte Ostra! Hopelijk valt de schade aan je knie mee.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:13

Zo het is stil hier, zeker veel mooi weer lopers :P
Ik heb vandaag een rondje hard gelopen ging prima in de regen. Morgen gelukkig weer trainen, ik mis dat wel heel erg als ik er niet naar toe kan.

Hebben bokkers hier nog wedstrijden op de planning staan die binnenkort zijn? Ik weet dat er begin maart op Tiengemeten een toffe tocht moet zijn maar die is op onverhard terrein. Ik ga sowieso met koningsdag meedoen, maar dat duurt nog best lang. Heb voor de rest geen ambities hoor, maar merk dat naar een test toewerken wel motiverend werkt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:43

Ik heb vanmorgen de safarirun bij Burgers Zoo gelopen. Mijn eerste 5 km helemaal onverhard. Ik heb door stress de afgelopen 3 weken heel slecht hardgelopen, had elke keer lood in mijn benen, dus ik verwachtte er niet veel van. Ik ging weer veel te snel van start waardoor ik met mijn ademhaling in de knoei kwam. Lang geen record gelopen helaas, maar wel een gezellige dag gehad. Uiteindelijk was mijn tijd 28.44. Slecht, aangezien mijn beste tijd iets van 26 min is. Maar ja, volgende keer beter. Het kan niet altijd feest zijn.

Met je startnummer mocht je de dierentuin in, dat was wel erg leuk!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:50

Leuk Supervixen, ik zag die loop inderdaad al eerder voorbij komen. Dat je met je startnummer de dierentuin in mag is wel erg goed geregeld van de organisatie.Viel het onverharde tegen? Ik loop ook wel eens onverhard in de training, maar nu met/na al die blessures enkel op asfalt en grind gelopen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:05

Ik heb gisteren een rondje van 6,5 km gedaan, tempo 6:27 :) Donderdag heb ik voor het eerst weer 8 km gelopen en ik merk dat ik toch wel 2 rustdagen moet inlassen. Beter voor mijn nek en dan voelt het lopen niet zo zwaar :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:14

Het onverharde viel niet tegen, maar in het laatste stuk zaten een paar diepe plassen waar je moeilijk langs kwam.
Je kon je omkleden in een tent, dus ik had schone kleren en schoenen meegenomen.
De inschrijving was aardig duur, 15,50. Wat wel slecht was geregeld, was dat ik had aangegeven dat ik een medaille wilde (vind ik leuk als herinnering), maar ze deelden ze niet uit bij de finish. Dus ik ging vragen hoe en wat.. werd verteld dat ze hem thuis gingen sturen. Dat vond ik toch wel een domper!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:51

Ik vond de discussie over rust en training erg interessant hoewel ik echt nog ene beginner ben denk ik dan. Ik voel gewoon een beetje aan in mijn lijf hoe het voelt.

Door omstandigheden had ik 12 dagen niet gelopen en toen was het wel even pittig lopen. met 1 dag rust weer gaan lopen en dat viel me ook tegen aangezien ik er normaal altijd 2 dagen tussen laat maar wel mijn doel gelopen dus dat was ok. Vandaag 10 km gewandeld (in de bergen) dus dinsdag pas weer lopen.

Wat jammer Sv dat het zo slecht geregeld was. Was de loop wel mooi verder?

Lekker hoor trijntje! Als je last krijgt van je nek heb je dan wel de juiste schoenen/ondergrond?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:56

leonie87 schreef:
Ik vond de discussie over rust en training erg interessant hoewel ik echt nog ene beginner ben denk ik dan. Ik voel gewoon een beetje aan in mijn lijf hoe het voelt.

Door omstandigheden had ik 12 dagen niet gelopen en toen was het wel even pittig lopen. met 1 dag rust weer gaan lopen en dat viel me ook tegen aangezien ik er normaal altijd 2 dagen tussen laat maar wel mijn doel gelopen dus dat was ok. Vandaag 10 km gewandeld (in de bergen) dus dinsdag pas weer lopen.

Wat jammer Sv dat het zo slecht geregeld was. Was de loop wel mooi verder?

Lekker hoor trijntje! Als je last krijgt van je nek heb je dan wel de juiste schoenen/ondergrond?

Ik loop een beetje overal, zowel asfalt, bospad, zandpaden, enz. Mijn schoenen voelen goed, zijn nog niet oud dus ik ga geen nieuwe kopen voor deze versleten zijn :) Ik ben 2 jaar geleden binnenstebuiten gekeerd om de oorzaak van mijn nekpijn te vinden en daar is niets uitgekomen. Dus ik probeer het gewoon te doseren en aan te voelen wat de nekpijn triggert :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:58

Wat vervelend! Heb je nooit een wiphlash ofzo gehad? Dat valt medisch bijna niet vast te stellen maar geeft wel klachten bij sporten waarbij je "klappen" op moet vangen. Hoeft geen auto ongeluk te zijn kan ook een val van een paard of fiets of gewoon te voet zijn.
Anders eens cranio sacrale therapie proberen? Dat heeft mij enorm veel geholpen. Tenminste, als het nodig is. Wil je niks aanpraten :Y)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:02

Ik meld me ook weer even.
Ik deed van de week evy les 7 maar het viel tegen.
Het ging goed tot de laatste twee minuten lopen.. Ik werd duizelig, kreeg steken op m'n borst/pijn m'n ribben en m'n linker schouder... Ik moest echt gaan wandelen anders was ik tegen de vlakte gegaan.

Nu heb ik al vanaf mijn 11e last van hartritmestoornissen en hartkloppingen.
En ik heb de laatste tijd veel stress gehad, en ik deed een kh arm dieet dus krijg weinig suiker binnen.
Ik dacht misschien is het de combinatie geweest , laag suiker, veel stress, verkeerd ademen, hyperventileren...
Hebben jullie zoiets weleens gehad?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:04

Nee gelukkig niet, dat klinkt niet goed! Heb je met je huisarts overlegd dat je bent begonnen met hardlopen?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:01

Nee, ik heb een tijdje geleden onderzoeken gehad in het ziekenhuis voor mijn hart, maar mijn hart is kerngezond. Bloed is ook goed enz.
Ik heb dit ook nog nooit met sporten gehad, vandaar dat ik dacht aan de combi stress en laag suiker...??

Ik ben van plan om morgen of dinsdag weer even te gaan lopen, en dan kinken of ik het weer krijg, ik ga dan tussendoor even wandelen en wat beter op min ademhaling letten.. Misschien was ik iets te gestresst en te enthousiast ..

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:06

leonie87 schreef:
Wat vervelend! Heb je nooit een wiphlash ofzo gehad? Dat valt medisch bijna niet vast te stellen maar geeft wel klachten bij sporten waarbij je "klappen" op moet vangen. Hoeft geen auto ongeluk te zijn kan ook een val van een paard of fiets of gewoon te voet zijn.
Anders eens cranio sacrale therapie proberen? Dat heeft mij enorm veel geholpen. Tenminste, als het nodig is. Wil je niks aanpraten :Y)

Ik ben wel 6x van mijn verzorgpony afgevallen :') Nooit pijn gehad buiten wat spierpijn maar daar kan het inderdaad wel aan liggen. Dat zegt de eigenaresse ook, zij heeft me als kinesiste toen ook een tijdje behandeld. Cranio sacrale therapie heb ik ooit gehad voor mijn rug maar de methode beviel me niet zo. Als ik echt last heb, laat ik een atlasbehandeling doen en dat helpt goed :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:21

Hoe gaat het nu Ostra?
Was de auto wel gestopt?

Ja heel leuk nieuwe spulletjes.
wel duur!
Paarden spullen zijn duur maar hardloop spullen ook haha.

Dinsdag begint mijn hardloop cursus!
Vandaag les 4 van Evy gelopen.
Met evy leer je niet rek en strek oefeningen.
En ik denk dat ik van plan ben 1x in de week de cursus en gewoon verder met evy.
Kijken of dat wat aansluit.

Wat gaaf door de dierentuin!
Is dat leuk?

Nann geen ervaring mee maar misschien een stapje terug doen of eens een sport test?
Doe je les 3 van Evy?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:33

Ik was dit topic kwijt....
Ostra, balen zeg!

Goed bezig Linnie, ik ben ook met Evy begonnen ooit. Maar het is beperkt zo'n appje. De looptraining die ik heb gedaan was heel boeiend. Met invloed van Chi en pose-running.

Ik kabbel een beetje voort, loop 3 tot 5 km per keer sinds ik ben verhuisd. Echt vermogen om er meer uit te halen blijft uit. Dus ik zorg gewoon dat ik dit volhoud en met plezier blijf lopen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:54

linnie050 schreef:
Hoe gaat het nu Ostra?
Was de auto wel gestopt?

Ja heel leuk nieuwe spulletjes.
wel duur!
Paarden spullen zijn duur maar hardloop spullen ook haha.

Dinsdag begint mijn hardloop cursus!
Vandaag les 4 van Evy gelopen.
Met evy leer je niet rek en strek oefeningen.
En ik denk dat ik van plan ben 1x in de week de cursus en gewoon verder met evy.
Kijken of dat wat aansluit.

Wat gaaf door de dierentuin!
Is dat leuk?

Nann geen ervaring mee maar misschien een stapje terug doen of eens een sport test?
Doe je les 3 van Evy?

Ik koop mijn hardloopkleding altijd bij een outlet, dat scheelt zoveel. Hier in de buurt zit er één van intersport. Ideaal.

Het was in het bos naast de dierentuin.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:04

Zelf gebruik ik nike running app deze heeft ook een coach maar die heb ik nog niet gebruikt. Heb van een marathonloper een schema gekregen maar zeker met al die blessures de laatste weken rustig aan gedaan.

@ linnie 050 de auto is wel gestopt en de man is meegelopen naar mijn huis ook om alle gegevens te noteren. Nu wel wat moe maar dat komt ook wel door alle bezorgde mensen om me heen.

Zelf ben ik ooit een keer s'nachts wakker geworden met een suikertekort, ik wist dat toen niet. En dacht idd dat er ook iets aan mijn hart was ofzo, maar na een dextro weer helemaal opgeknapt. En die dag 50 km gelopen helemaal zonder last.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:40

Ostra dat was schrikken! Hoe is het nu met je knie?

Ik ben nog aan het puzzelen wanneer ik voor het eerst een keer aan een 5km mee kan doen. Denk niet voor maart/april. Moet ook mijn paard op gaan trainen dus vaker dan 2x pw hardlopen wordt hem dan niet. En ga vanaf morgen met de plankchallenge beginnen :') Kijken hoe lang we dat gaan volhouden.

Die safarirun was hier vlakbij, vies weer die dag!

Oh en ik heb afgelopen week 2 runningshirts en een hardloopjackje bij de lidl gehaald :D Prima voor de winter. En er opent een Decathlon over 1,5mnd. Die schijnen ook leuk spul te hebben. En outlet/uitverkoop idd. Alleen mijn nieuwe schoenen waren gewone prijs, maar ben er wel blij mee. Zitten beter dan mijn net te krappe Nikes :D