Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:33

Je moet dan even naar de instellingen kijken, hoe helder staat bijvoorbeeld je scherm en welke satelieten zijn allemaal ingeschakeld?
Welk type heb je?

Samantha gefeliciteerd!! Hard voor getraind en je pr is dan een geweldige beloning voor je werk.

Leonie ik weet niet of het kleine rondjes in het donker worden of twee of drie rondes ofzo.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:47

Nou bij deze voor wie het leuk vindt, een heeel lang verslag van mijn eerste pacer ervaring.

In de ochtend vroeg vertrokken met de trein en daarna naar de sporthallen gewandeld waar we moesten verzamelen. We zaten in een gymzaal en daar lagen alle vlaggen, rugzakken, shirts en startnummer netjes op volgorde klaar. Ik had van tevoren al gezien dat ik met een echtpaar zou gaan pacen (we waren met 3). Ze waren 58 en 60 en beide pas 12 jaar aan het hardlopen maar inmiddels al 30 marathons gelopen samen over de hele wereld. Sinds vorig jaar waren ze halve marathons gaan pacen en dat is ze erg goed bevallen. Voor hun werd dit de eerste dat ze met 3 zouden pacen dus ook even wennen.
Afbeelding

Na de briefing, werd er een groepsfoto gemaakt en zouden we allemaal tegelijk naar de startvakken lopen. Dit werd gelukkig aanpast waardoor de pacers van 02:05 en later, een half uur later pas die kant op gingen. Dat scheelde ons een half uur stilstaan in de kou!
Afbeelding

Om 13:00 was het dan ook onze beurt en vertrokken we richting de startvakken. Zo onwijs leuk dat groepsgevoel dat je dan hebt en ook alle reacties van omstaanders. Sommige kijken alleen, sommige roepen, sommige beginnen spontaan te klappen. Het trekt iig bekijks met zo een groep pacers. Bij de ingang van het startvak was het wel echt megadruk en dat was even lastig maar eenmaal binnen was er nog niet zo veel te doen en konden we op het gemak ons plekje opzoeken. Ons startsignaal zou om 13:48 klinken. Helaas waren er geen dixi’s in het startvak en ik moest tegen die tijd wel een beetje plassen. En dan heb je met die vlag op je rug toch echt even pech.
Afbeelding

Om 14:00 precies liepen we over de start en mochten we beginnen aan onze poging tot 02:10:00 of een minuut eronder. Het doel is dus om de HELE tijd, maximaal1 minuut af te wijken van deze eindtijd. Eronder wel te verstaan, niet erboven. Oftewel, je pace moet gewoon super constant zijn. En, je horloge is niet betrouwbaar want Km zijn geen Km. De borden zijn je leidraad, niet je horloge. En dan vooral de borden op 5,10,15 en 20km.

In het begin is het altijd een beetje dringen en ook nu. Met alle tramsporen die overal liepen, de nog wat smalle paden, waren de eerste 2km echt even zoeken. Naar een plekje, naar je tempo. En de borden kwamen snel, veel te snel! Na 900m/950m. Dus we vertraagde wat maar niet te veel.

Langzaam werd duidelijk dat we echt een hele grote groep achter ons hadden. 50+ denk ik wel! Iedereen met een eigen verhaal en een eigen doel. Onderweg heb ik gedanst, gefeest, het publiek aan gejaagd, geklets met de mensen in onze groep en iedereen zo veel mogelijk gemotiveerd of aangespoord vol te houden. Het was echt een feestje, tussen het super gefocussed proberen te pacen, door.
Afbeelding

Na de 10km, stonden de borden opeens veel verder weg! 1.1 km was geen uitzondering. Kortom, de pace moest iets omhoog. En dat was voor vele van de groep, niet meer haalbaar. Ik baalde daar wel van want als we op horloge hadden gelopen in het begin, hadden we nu iets meer speling gehad. Nu verloren we veel mensen in de laatste 2 tot 4 km. Maar het 21km bord kwam juist weer heel snel waardoor het leek alsof we flink voorliepen. Ik wilde onze pace aanhouden, de andere 2 wilde iets langzamer, dus deden we dat. Maar uiteindelijk met het stadion in zicht, heb ik ze echt even moeten zeggen, we moeten NU door anders halen we het niet! We liepen uiteindelijk 02:09:45 voor 21.3km en dus perfect binnen de tijd op papier. In de praktijk, zijn er wel verbeterpunten waardoor we het voor de lopers beter hadden kunnen doen. Gelukkig hebben we veel mensen wel bij de finish nog gezien en hebben we vele bedankjes mogen ontvangen van mensen die heel blij waren met ons.
Grappig detail, er zaten 2 Leonie's in onze groep dus ik heb HEEEL vaak mijn naam gehoord en het was nooit voor mij :') . Mijn naam was Pacer _O- ondanks dat er wel Leonie op mijn bib stond.
Afbeelding
Hier zie je duidelijk dat onze pace dus "vertraagde" omdat de km borden anders stonden:
Afbeelding

Na het meest smerige dixi bezoek ever (en nee je vlag past niet in dat hokje die moet je afdoen) om dan toch eindelijk te plassen zijn we teruggelopen naar de sporthallen voor de evaluatie. De vlag en de rugzak weer netjes ingeleverd, bedankjes en complimentjes over en weer, afscheid genomen en weer terug naar mijn treintje. Helemaal gesloopt van de energie die het me gekost had. Vermoeidheid die ik tijdens het lopen totaal niet gevoeld heb. Echt, ik had het idee dat ik 10 km had gelopen.

Heel lang verhaal kort, het was geweldig leuk en zeker voor herhaling vatbaar!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

Wat leuk Leonie, top gedaan! Als ik je verslag zo lees snap ik dat ik je niet heb gezien want ik ben 20 minuten eerder gestart.
Lijkt me heel lastig om het tempo zo te lopen, al heb ik ook aardig constant gelopen.
Als je nou volgende keer 1:55 gaat pacen loop ik met je mee!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Wauw wauw super Samantha_! Wat goed *\o/* Gefeliciteerd met je mooie nieuwe PR!
Ik hoorde van mijn vriend precies hetzelfde. Idioot druk, bijna niet in te halen, mensen keken niet uit (er werd zelfs een banaantje uit zijn hand geslagen door iemand die niet op zat te letten bij de post. Die vervolgens heel hard sorry riep en allerlei dextro'tjes aanbood, dat dan weer wel :') ). Hij heeft geen top tijd gelopen, uiteindelijk had hij zich maar neergelegd bij het feit dat hij amper kon inhalen en heeft zich maar vermaakt met alles wat er om hem heen gebeurde.
Ik ga even de foto's van mijn vriend bekijken, zo te horen stond je vlakbij hem in het startvak :D
Super goed gedaan!

Leonie87 wat een tof verslag! En wat gaaf dat je met zulke ervaren mensen kon pacen. Lijkt me wel lastig om op de borden te lopen in plaats van op je horloge. Maar je hebt t gewoon gedaan je pace ervaring *\o/* Dat er nog maar veel mogen volgen!
Mocht je informatie willen over Suunto horloges dan geef je maar een gil, mijn vriend is erg actief in de Suunto community (of ja jeetje hoe noem je dat dan weer). Dat is ook de reden dat ik een Suunto heb.

Puera heb je nog erg last gehad onderweg van ER? Klinkt wel echt als een hele toffe trail zeg! Dwars door de stal enzo :) Wat fijn dat jij en je partner elkaar zo op sleeptouw kunnen nemen. Gelukkig geen blaren in je nieuwe schoenen.

WenK sorry ik moest toch even lachen om de peuter met de appel in de neus, ze verzinnen af en toe toch de gekste dingen he! Ook de 1-0 voor de appel moest ik even om gniffelen := Maar ik kan me voorstellen dat je daar stress van had. Gelukkig komt de appel er nu in stukjes uit! En heerlijk gelopen zo te lezen beide keren <3

Lisitano hoe was de trail van het weekend? Wat super tof dat je nu al verschil zit van de pt trainingen! Mag je absoluut trots op zijn!

Namiro ook al zo'n prachtig mooi rondje bos. Wel vervelend dat je bijna op je snufferd ging door die boomstronken. Gelukkig net blijven staan.

Supervixen dat lijkt me best spannend zo'n trail in het donker met alleen een hoofdlamp. Gaaf doel wel! En wat een kilometers in een week :wow: Succes deze week met school weer!

XxLMMxX ondanks dat je aangeeft dat alles een beetje stil ligt, vind ik dat je een hoop kilometers maakt! Heel bijzonder he dat de een of de andere dag zoveel verschil kan maken. Ik ken inmiddels diezelfde fijne stok achter de deur met looptraining, ben benieuwd of je overstapt naar de atletiekvereniging.

Goof fijn dat je weer een beetje aan het lopen bent, en er ook van kunt genieten :) Fijne vakantie deze week!

Tiggs hoe is het met je knieën inmiddels? :(:)

Hier ben ik nog altijd een beetje aan het rommelen lijkt wel, het gaat iig niet vanzelf allemaal.
Vrijdag had ik besloten om nog even een 5 km te lopen, het voelde zo enorm zwaar! Wel kunnen blijven lopen, maar het ging niet vanzelf. Ik had echt het gevoel alsof ik er al 5 op had zitten voordat ik überhaupt was gestart. Uiteindelijk wel de 5 kunnen volmaken gelukkig.
Op zondag idd eindelijk Tiggs ontmoet! Net wat Leonie zegt, dan loop je in dezelfde loopgroep, maar zie je elkaar nog niet :') Was erg gezellig!
Ook de training zondag ging niet makkelijk. Eerst looptraining, daarna nog een 4 km hardlopen. De loopscholing ging nog wel, maar mijn lijf had echt geen zin in die 4 km. Zo gek, het lijkt bijna wel of ik achteruit ga met conditie ipv vooruit.
Nog even puzzelen dus wat er nu precies niet goed gaat en hoe ik dat weer om kan draaien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:19

Muppet, gek is dat. Ik kan me herinneren dat ik bij mijn opbouw van 5 naar 10km ook bleef hangen, heel erg zelfs en ik had toen ook het gevoel alsof ik conditioneel alleen maar achteruit ging.

Leonie, wat een gaaf verslag.
Samantha, wat goed gelopen zeg. Gefeliciteerd met je PR, echt een snelle tijd.

Ik heb me ingeschreven voor de volgende runs:
Austerlitz, Hooge Vuursche en Stakenberg.
Alle drie 21km trailrun.
Deze 3 vallen in mijn vakanties. Ik wil op zich wel inschrijven voor nog een paar andere runs, maar ik weet gewoon niet of ik dalijk na een werkweek energie heb om zaterdagochtend vroeg ergens heen te rijden, 21km te lopen en dan weer terug te rijden. Op dit moment heb ik dat niet namelijk. Maar goed, ik zie wel tegen die tijd.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:49

Dat klinkt als een hele mooie ervaring zo Leonie! En wat ontzettend stom van die Garmin.

Wow Samantha, wat een waanzinnige prestatie!

MuppetMayo, wat balen dat je het gevoel hebt alleen maar achteruit te gaan, kan me voorstellen dat dat frustrerend voelt.

Is last minute inschrijven/ een inschrijving overnemen een optie Goof? Dan kun je rustig aankijken hoe je energiepeil ontwikkelt? En dan leg je geen (extra) druk op jezelf.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 59 min geleden

Leonie, dank voor je leuke en uitgebreide verslag! Het lijkt me echt heel lastig om op de borden te moeten lopen. Denk je dat ze dat aanpassen naar aanleiding van de evaluatie, of is dat gewoon een 'pacer regel'?
Ik kan me goed voorstellen dat je moe was, je bent opeens niet meer alleen met je eigen loopje bezig maar ook veel meer mentaal.

Muppet, het gaat best goed! Een beetje spierpijn en m'n rechterknie is nog open, maar ik heb er niet veel last van.
Train je met een schema? Misschien kan wat meer afwisseling in trainingen je helpen? Als het goed is kan ik 2 weken Runna cadeau doen, laat maar weten als je daar een code voor wil.
Overigens heb ik ook meerdere dipjes gehad in het opbouwen.

Goof, doe je Austerlitz op 14/15 februari? Ik doe die met 2 vriendinnen.