Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:37

Die 2e foto is leuk SV.
Wat heeft iedereen lekker gelopen dit weekend, goed zeg.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:58

Netjes @Judenjul, zeker met deze wind! Behalve dat hij fris was, was hij ook flink. Alhoewel hij in de middag wel meer aantrok denk ik...

Elk loopje is meegenomen @Marije en @Morris. Fijn dat jullie toch lekker eropuit zijn geweest :)

Knap gedaan @Karin! Heb je wel nog een beetje kunnen genieten ook van de omgeving? Of was je te druk met focussen op waar en hoe je liep? Kan natuurlijk best zo tijdens je eerste trail ;)

Sterkte @BeFunny! :(:)

Leuke plaatjes @SV. En een mooie prestatie, bijna de hele duivelse uitdaging vol. Je hebt nog aardig wat dagen te gaan om die laatste afstand te doen. Lekker hoor als je een beetje ruimte hebt in de planning :P

Hier vanmiddag even de schoentjes aangetrokken om een rondje rustig aan te doen. Uiteindelijk 10km, gewoon een beetje tussen de huizen door. Niks bijzonders. Maar wel even fijn na een paar dagen rustig(er) aandoen in verband met Corona. Heb niet perse heel veel last, behalve veel hoesten en veel slijm. Dat helpt natuurlijk niet echt met lopen :') maar we hebben het weer gedaan *\o/*

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:47

Goed bezig allemaal!

Musli fijn dat je je weer wat beter voelt, en een lekker rustig rondje kon doen.

SV, gave foto's! En een bekende route, ik was jullie bijna tegen gekomen, heb ook die route gelopen.
Die 42km gaat vast goedkomen bij jou!

Karin de b, wat leuk een trail! Kan me voorstellen dat het pittig is voor de 1e keer.
Waar was het? En was het erg heuvelachtig of viel het mee?

Hier vandaag rustig aan gedaan, 21km gelopen, ging moeizaam.
Heb gisteren extra moeten overwerken ivm kerst, van 7-17, was echt zo gaar.
Had echt het gevoel alsof elke stap moeizaam ging.
En had vandaag voor het eerst mijn waterzak geprobeerd, altijd gelezen dat je eerst de lucht er uit moet halen, maar in de gauwigheid natuurlijk helemaal vergeten, dus liep als een klotsende kameel de straat uit.
Ben al gauw veel gaan drinken, zodat ik van dat vervelende geschud af kwam!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:50

Oeps beginnersfoutje ieris!

Bij mij gaat het al twee weken moeizaam. Ik train wel gewoon, maar het kost meer moeite dan normaal. Mijn HRV is nu tot in het rood gezakt. Ik voel me ook echt vermoeid. Nog vier werkdagen en dan vakantie. Ik leef ernaar toe.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:53

Beterschap voor alle zieken!

Toffe foto's SV! En lekker rustig aan doen, soms even afwisselen? Bij mij helpt even fietsen of wandelen soms ook wel om even uit die dip te komen. Is heel herkenbaar.

Leuk die trail Karin!

Klotsende kameel :+
Haha, ja, je moet er echt even mee oefenen. Maar zo leer je ook weer. Kan me voorstellen dat je vermoeide benen hebt na zo'n lange dag werken.

Ik had vandaag een cross in mijn eigen dorpje. Het ging echt heel goed. Netjes 4:57 min/km onverhard heuveltje op, heuveltje af gelopen met nog een stuk echt door het mulle zand.

Helaas lang niet genoeg voor de concurrentie (wat waren die goed!) maar vooral zelf meer dan tevreden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:36

Ik kom over een week wel uit de dip, als de wekker niet op 6 uur staat :+ .

Fietsen doe ik naar mijn werk als het droog is. En wandelen doe ik ook, zo'n 15 à 20km per week.

Lekker tempo voor die cross! Bij een cross wordt er meestal razendsnel gelopen is mijn ervaring.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:59

@BeFunny, :(:) hopelijk knap je gauw weer op!

@SV, mooie foto's!
Gisteren was echt een prachtige dag qua weer <3

@Musli, ook kunnen genieten van de omgeving hoor! Veel bekende stukken omdat het mn "achtertuin" is maar blijft mooi :D

@ieris, was in de Pannenhoef! Een enkel heuveltje maar dat stelt niks voor :D
Flink lange werkdag! Snap dat je je leeg voelde.

@lies_sparkle, wauw wat een tempo :oo knap hoor!

Hier ook toe aan vakantie, met name de kinderen dan :Y)
Ben benieuwd of ze nu eindelijk eens gaan uitslapen ipv tussen 05.00-06.00 wakker worden :=

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:16

Zwaai ook even gedag, ben al ruim een week niet fit/ziek en dus ook niet gelopen en daarom weinig te melden.

Wil even BeFunny beterschap wensen, hopelijk kan je snel je hardloopschoenen weer aan en weer prachtige foto's maken :(:)

Wij gaan zaterdag naar Willingen, hoop dan weer opgeknapt te zijn zodat ik i.i.g weer lekker kan wandelen. Zelfs dat valt me zwaar -O-

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:55

karin, erg knap volgehouden dan als je na 5 km al moe was.
Moest wel even lachen om je zin Ieren. 'Vandaag rustig aan gedaan, 21 km gelopen' Dat is toch niet wat de meeste mensen onder rustig aan doen verstaan.

Beterschap voor iedereen die kwakkelt. Het is duidelijk het snotterseizoen, gelukkig voor veel mensen bijna vakantie (voor mij ook vanaf morgen).

Doen julllie ook aan doelen stellen voor 2024, zo ja wat dan?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:04

Kwakkelen houdt hier helaas erg aan. Het ging een paar dagen in een stijgende lijn (dacht ik).
Afgelopen nacht zijn alle cijfertjes weer gezakt en vandaag voel ik me slechter dan gisteren.
Pfff. Al een week bezig. Ondertussen zegt Garmin overbelast (met een zeer lage last).
En zakte mijn hrv ook in het rode -O- Klaar mee! ik wil weer fit zijn!

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:26

Vandaag heb ik ook rustig aan gedaan. Voor mij was dat 4,5 km een tandje langzamer dan normaal.

Ook hier toe aan vakantie we gaan lekker op wintersport!

Doelen voor 2024. Eerst de kwart van Egmond maar daar ben ik al klaar voor.
Ik wil graag de MIA (maand is afstand) gaan doen. En ik denk aan de Dam tot Dam.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:10

Mijn doelen zijn:
- 2000 km lopen in 2024
- 10 km < 40
- halve < 1:30

En natuurlijk hetzelfde doel als ieder jaar: blessurevrij blijven lopen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:57

Musli heel veel beterschap, ik hoop dat je snel opknapt.

Leuke doelen judenjul.

Lies_sparkle ook mooie, uitdagende doelen.

Mijn doelen voor het eerste deel van 2024 zijn:

Op 3 februari de Kroondomein Loo trailmarathon.
Op 9 maart de Sallandtrail 50km.
In de meivakantie een lange backyard ultra trail.
Daarna zie ik wel weer verder.
Oh ja, in september waarschijnlijk de 48km freedomtrail met mijn zusje.

Dit jaar is redelijk geslaagd, had zijn ups and downs. Toch 7 keer de marathonafstand gelopen en 2 ultratrails. En volgende week komt er nog een trailmarathon bij. In totaal al meer dan 3000km op de teller dit jaar.

Vanmorgen 26km getraild. Ik zag een zwijn, drie damherten, twee mannetjesedelherten met een groot gewei en een groepje van zeven raven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 20-12-23 14:07, in het totaal 3 keer bewerkt

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:06

Lieke schreef:
karin, erg knap volgehouden dan als je na 5 km al moe was.
Moest wel even lachen om je zin Ieren. 'Vandaag rustig aan gedaan, 21 km gelopen' Dat is toch niet wat de meeste mensen onder rustig aan doen verstaan.

Beterschap voor iedereen die kwakkelt. Het is duidelijk het snotterseizoen, gelukkig voor veel mensen bijna vakantie (voor mij ook vanaf morgen).

Doen julllie ook aan doelen stellen voor 2024, zo ja wat dan?

Ik heb een aantal dingen die ik sowieso wil doen, en daarnaast een aantal doelen.

Algemene doelen:
- Pijnvrij lopen het hele jaar, of in ieder geval serieuze blessure vrij
- 10k PB
- 10 mijl PB
- Halve marathon PB
- 800km lopen totaal

+ nog wat fiets en zwem doelen

Dingen die ik wil doen:
- 1/8 triathlon voor KiKa eind mei in Almere
- Olympische afstand triathlons, in Rotterdam, Haarlemmermeer en Ouderkerk aan de Amstel
- Sprint triathlon bij de Bosbaan
- Dam tot Dam loop
- Halve marathon Amsterdam

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:24

Schitterende foto’s SV!

Misschien is een ander doel van mij ook nog een keertje in jouw regio trailen. De plaatjes zijn altijd prachtig!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:39

Je bent altijd welkom om een keer mee te lopen, ik ken zat routes.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:17

Wat leuk om jullie doelen te lezen!

SV, mooie foto's weer, bij mijn favo vijver geweest zie ik!

Lies sparkle, zo jij hebt echt tempo er in! Knap hoor! Cross lijkt me ook gaaf, ben het hier in de regio nog niet tegengekomen. Anders had ik het wel eens willen proberen, misschien moet ik eens jou kant op komen! :D

Musli, Suusje, Be funny, beterschap gewenst :knuffel:

Mijn doelen voor 2024:
Midwinter marathon Apeldoorn 25km
Achtkastelenloop Vorden 30km
Marathon Rotterdam 42km

Dan even pauze %)

Dan Groesbeekse looptoer,
Zevenheuvelen trail, ik twijfel nog over de 42km of de 56km.
Verder vooruit heb ik nog niet gekeken.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 07:33

Goedemorgen! Hier is het doel om mijn enorme to-do lijst af te werken voor zaterdag :D

Ben alweer even onderweg naar Utrecht en ben ook laat thuis, morgenochtend nog langs de fysio en dan lekker thuis de laatste dingen afronden. Ben totaal niet voorbereid op zaterdag, maar dat laat ik maar gebeuren, kan er toch weinig meer aan veranderen :))

En dan lekker bijna 2 weken verlof.

Leuk inderdaad om de doelen te lezen!

Wij hebben al best een planning voor volgend, teveel om op te noemen, maar we zijn in ieder geval van plan om voor de 75km te gaan in oktober. Verder vooral genieten en samen op pad :j

Ik zag net dat ik rond de 2400km eindig dit jaar, vorig jaar was het 2000.

Beterschap voor de zieken :knuffel: het is ook echt de tijd van het jaar, ik krijg ook de één na de andere ziekmelding.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 07:44

Mijn doelen zijn nog niet zo groot.
Eerst maar eenw 5 km aan 1 stuk kunnen lopen, daarna opbouwen richting 10.
En als ik dat eenmaal kan, eens kijken of ik dan nog wat sneller kan.

Deze week gelukkig wel weer beter van mijn verkoudheid, kickbokstraining ging lekker dinsdagavond.

Gisteren in het hotel gezwommen, want ik loop niet graag in het donker en al helemaal niet op onbekend terrein en mijn werkdag liep tot in het donker gisteren.
Als ik vanmiddag niet te moe ben als ik thuiskom, is er als het goed is nog wel daglicht, dan probeer ik dan nog een rondje te lopen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:13

Ik kom me ook weer eens melden, leuk om iedereen zijn doelen te lezen!

Beterschap aan iedereen die ziek is, er gaan een hoop hardnekkige virussen rond op het moment! :(:)

Ik liep de afgelopen maanden wat minder dan ik had gewild door drukte van werk en studie. Maar op zich wel met regelmaat wat snellere 5 km loopjes en rustigere 10-12 kilometer loopjes. Het lukt steeds beter om consequent in hartslagzone 4 te blijven en deels in 3. :D
Naast het lopen 1-2x per week bootcamps waarin we ook stukjes cardio hebben en sprinten.

Ik zou eigenlijk 2 weken met de camper en mijn vriend op pad gaan, maar door omstandigheden gaat dat helaas niet door voor mij. Nu kijk ik opeens naar (feestelijke) lege dagen die ik had gehoopt te vermijden. :')
Dus ik heb me zojuist spontaan opgegeven voor een 13 km trailrun in Den Dolder voor woensdag 27 december.
Ik heb 2 weken terug nog 11,5 kilometer op de Utrechtse Heuvelrug gelopen, dat ging heel erg lekker! Dit wordt dan stiekem wel een PR in afstand (is nu 12,5), maar dat komt vast goed, ik ga gewoon rustig lopen.
Van 5-8 januari zit ik op Schiermonnikoog, daar zal het vast ook fantastisch rennen zijn!

Ik had nog niet nagedacht over doelen voor komend jaar, maar dit zit er denk ik wel in:
- Mei stuwwaltrail 21,5 km
- Vriendin heeft me gister overtuigd om in oktober 2024 een olympische/kwart triathlon te doen :')
Ben alleen echt geen zwemmer, daar moet ik in de zomer maar iets aan gaan doen.
- Mijn pr op de 10 km verbeteren naar onder de 45 min
- Wie weet zit er eind 2024 wel een hele marathon in mijn benen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:22

Leuk om al jullie doelen te lezen!
Prachtige foto's SV, ook leuk om al die dieren te zien.

Ik heb vandaag een SMO laten doen, nog best pittig om te doen. Ik moest dan op een loopband en na even inlopen en dan elke minuut een halve km/pu harder. Nog best pittig om uit te voeren.
Heb nu mijn omslagpunten 151 en 193, die lagen allebei wel ongeveer waar Garmin ze ook had geschat. Vo2 max ligt op 42.
Eigenlijk kwam eruit dat ik gewoon gezond en fit ben, alleen mijn vetpercentage is te hoog (ook geen verrassing), dus dat is misschien wel een mooi doel voor volgend jaar, om die omlaag te krijgen.

Daarnaast voor 2024 de volgende doelen:
4 feb drie landen trail (30 km)
5km PB
HM PB
ultra 50 km ergens in mei/juni
ultra 50-60 km ergens in september/oktober

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:31

Lieke wat is een te hoog vetpercentage? Hoeveel procent?

Dan is 151 het omslagpunt naar anaeroob en 191 de maximale hartslag?

Ik heb gisteren een fijne 11.5km gelopen met 5x1000m in zone 4, de rest in zone 3.
Vanmorgen met een vriendin een relaxte 7km door het bos gelopen met 140HM. Heerlijk bijgekletst. Dat vind ik ook zúlke fijne loopjes en het was zowaar droog!
Morgen nog even op pad met mijn vriend.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:55

Ik ben net terug van een stukje lopen, 3 km aan 1 stuk, voelt toch meer als "een rondje hardlopen" dan van die interval-opbouwoefeningen uit het beginnersschema.

Het gaat (nog) niet snel, maar zoals een vriendin tegen me zei: het gaat altijd sneller dan op de bank blijven zitten :+

Wel lekker gelopen, geen last van kramp in mijn buik gelukkig, wat dat nu 2 weken geleden geweest is, 2 loopjes achter elkaar, geen idee.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:04

Lekker @Marije, je bent in ieder geval geweest. Dat is altijd goed :j

Hier gistermiddag een stukje gelopen, om een pakketje op te halen bij het pakketpunt. 3km heen, 3km terug. Rustig(er) aan gedaan, want ik voel me nog steeds niet fit. Ondertussen heeft het zich ontwikkeld in een soort van voorhoofdsholte/bijholte ontsteking. Niet fijn dus... Maar we slaan ons er vast wel weer door! :Y)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:40

Marije_jiplover schreef:
Het gaat (nog) niet snel, maar zoals een vriendin tegen me zei: het gaat altijd sneller dan op de bank blijven zitten :+

Zeker weten! Goed bezig.

Wat een mooie, maar vooral flinke doelen allemaal zeg. Tof.
Ik houd mijn 'doel' ook wat kleiner en zie het meer als wens; ik zou het leuk vinden als ik zou kunnen uitbouwen naar 15km zodat ik komend seizoen op de Veluwe dieper de bossen in kan.
Maar het hangt nogal af van hoe mijn heup zich houdt. Ik zie wel, alles wat ik doe en wat goed gaat vind ik heerlijk.