Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:42

Heerlijke foto's weer, vooral die laatste .... oehh <3 .

Ik wil me ook niet op die zenuwpijntjes proberen te focussen. Als ik het nou eens klaar kreeg om herstellen en 'tijd' los te koppelen, maar ik blijf maar "zo snel mogelijk dit of dat" - onrust houden. In alles, of het nu om herstel, huishouden, sport of weer op vakantie kunnen, gaat.
Maar ik word voor mijn gevoel fysiek zo slap en zwaar en zelfs bijna onzeker in motoriek, dat ik ergens een opening moet zien te vinden. Niet door mezelf te forceren, maar juist door ergens ontspanning in te krijgen.
Vanaf morgen wil ik twee keer per week naar het zwembad gaan, rustig (ontspannen) een uurtje baantjes trekken op mijn rug. Zwemmen in rugcrawl is volgens mijn vriendin (die zwemjuf is) een heel goede manier om de rug te ontlasten en toch je beenspieren sterker te maken. Het enige waar ik erg tegenop zie is de confrontatie van "ik in badpak" en de kou :brr: :') .

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:20

Prachtige foto's! Ik heb gisterochtend vroeg gelopen, 10km tussen de witte weilanden door.

0091

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:03

Super mooi al die foto's! Heerlijk lopen met dat kleine laagje vorst.

Hier een klein dipje. Waar de kilometers is voorbij leken te vliegen moet ik mezelf nu halverwege echt aansporen. Zeker als ik halverwege zou kunnen afsnijden moet ik mezelf er echt toe dwingen door te lopen. Ja ik volg nou eenmaal graag schema's en wil niet te weinig lopen volgens schema. Tijden worden weliswaar wel steeds sneller en mijn lichaam voelt goed. Het is echt alleen tijdens de loop dat het even niet lekker voelt.

Even doorzetten denk ik, gaat wel weer over..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:32

Vanmiddag voor het eerst weer sinds twee maanden een ruim uur gewandeld in het bos met dochterlief en hondjelief :) . Rustig tempo (normaal ben ik een doorloper) en het was heerlijk <3 . De laatste km begon ik mijn rug en bekken wat te voelen en de laatste paar honderd meter voelde het rechterbeen wel alsof hij elke stap iets te laat was. En dan merk ik ook dat in de auto stappen niet zo makkelijk meer gaat met dat been. Moet hij een beetje geholpen worden. Maar het was heerlijk en fijn.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:47

Wat een prachtige foto's allemaal. Zit helemaal mee te genieten.

0091 schreef:
Super mooi al die foto's! Heerlijk lopen met dat kleine laagje vorst.

Hier een klein dipje. Waar de kilometers is voorbij leken te vliegen moet ik mezelf nu halverwege echt aansporen. Zeker als ik halverwege zou kunnen afsnijden moet ik mezelf er echt toe dwingen door te lopen. Ja ik volg nou eenmaal graag schema's en wil niet te weinig lopen volgens schema. Tijden worden weliswaar wel steeds sneller en mijn lichaam voelt goed. Het is echt alleen tijdens de loop dat het even niet lekker voelt.

Even doorzetten denk ik, gaat wel weer over..

Tja, als het even niet wil mag je daar ook wel eens aan toegeven vind ik. Zeker als je wel op schema zit qua trainingsdoel.

Supervixen schreef:
Hee wat leuk dat je weer terug bent!
Blijf je nu weer meelezen en posten?

Ik heb na mijn werk 15km hardgelopen. Ik wilde even geen temporuns doen, maar dat mislukte vandaag een beetje.
Ik liep de 15 namelijk in 1u12min netto (4.48/km).. en het ging eigenlijk best makkelijk. Moest wel een keer voor het spoor wachten op een trein en heb een foto gemaakt onderweg, anders had ik een vette pr. Ik had dit tempo nog wel een paar km kunnen volhouden, maar moest nodig plassen en had honger :')
Ik wil in dit tempo over een tijdje een halve proberen. Kijken wat haalbaar is.

[ [url=m/OJSGoH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is wel het plan om weer bij te blijven. Was soort van onverwacht even toe aan een Bokt-pauze, al heb ik topics als deze wel echt gemist.

Wat een tempo. :wow: Daar kan ik alleen van dromen.
En over dromen gesproken, vandaag kwam een uitzending over de UMBT voorbij, loop van ruim 170 km. Ziet er stiekem wel erg gaaf uit. https://www.npostart.nl/de-kennis-van-n ... ON_1303588

Katharinaa schreef:
Astorga schreef:
Na een paar maanden Bokt-pauze ben ik ook weer van de partij. Vorige keer stond ik aan het begin van mijn 5km in 25 min trainingsschema en nu ben ik al bijna aan het einde. Hoop dat het goed gaat met jullie.

Ik loop overigens meestal nog in shirt en korte broek. 1x windjack aangehad voor regen. Wil eigenlijk proberen om de winter door te lopen met korte broek, lijkt me wel een leuke uitdaging. Alleen dan wel hopen dat het niet -15 gaat worden.

Welkom terug! Wanneer is je schema klaar? Alles goed gegaan?

Leuke uitdaging! Loop je dan met hoge sokken?

Schema zou eigenlijk gisteren afgelopen zijn, maar zit in de nachtdienst en dat is niet echt ideaal als ik wil proberen mijn pr op de 5 te verbeteren. Ga dat nu ergens deze week proberen als ik durf.
Het lopen gaat op zich best lekker. Wel veel intervaltrainingen geskipt omdat er een grote COVID-uitbraak was op mijn afdeling en ik zuinig wilde zijn op mijn immuunsysteem.

Sokken wisselt. Soms compressiekousen, maar meestal gewone loopsokken. Heb het snel warm als ik sport, dat helpt wel. Eerste km's handen in de mouwen, daarna al snel rits open en mouwen opstropen.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:15

Gem zwemmen lijkt me een goed plan! Ik ken dat gevoel van 'die confrontatie met je lichaam proberen te vermijden'. Het helpt waarschijnlijk niet echt als ik zeg dat dat toch helemaal niet uitmaakt hoe je eruit ziet en dat een beetje extra gewicht er niet toe doet. Het gevoel kan ik niet wegnemen, dus gewoon even een aanmoediging: je kan het!
Goed dat je zo genoten hebt van je wandeling. Kleine stapjes en je komt er wel.
0091 wat voel je dan? Pijn, vermoeidheid, of gewoon geen zin meer om te lopen? Wat tips om het boeiender te houden: zoek nieuwe paardjes, spreek eens af om met iemand samen te lopen, luister naar muziek of een podcast, loop ergens naar toe of van ergens terug naar huis ipv in een toertje. Of ga eens iets anders doen ipv hardlopen, fietsen of wandelen ofzo.

Astorga neen PR's lopen tijdens een nachtdienst lijkt me inderdaad moeilijk. Verstandig dat je die intervaltrainingen geskipt hebt! Veel succes met je 5km!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:32

Met donkere dagen, slecht weer etc. heb ik soms ook wat minder motivatie. UMBT docu heb ik ook gezien, echt heel gaaf! Had mij dit jaar ingeschreven voor de Montafon Trail van 10km in Oostenrijk maar ging helaas niet door.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:31

Gisteren werd bij Studio Sport een gedeelte van de marathon van Valencia uitgezonden. Daar schijnt record na record gesneuveld te zijn. Als ik mijn plan doorgezet had (godzijdank heb ik het niet gedaan... die hernia zou toch wel een ongelooflijke domper geweest zijn), had ik daar voor KiKa mijn tweede hele marathon gelopen hebben. De eerste zou in Koblenz geweest zijn, maar die werd door corona afgelast.
Mijn man heeft genoten van de beelden (wij zijn met srprs.me in Valencia geweest) en we hebben besloten dat ik voor volgend jaar voor de HM daar inschrijf en daar een dag of vier blijven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:32

Hier even een paar dagen niet lopen. Werk vraagt momenteel erg veel van me, ben ook erg verdrietig. Dus ik zie wel wanneer ik weer wil, ga mezelf even niet met kou en donker de deur uit schoppen. Denk woensdag wel een flink rondje doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:43

Ahh poes dikke knuffel voor jou. Verdrietig zijn is zo niet leuk. Hoop dat je je snel beter voelt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:05

_Cindy schreef:
Met donkere dagen, slecht weer etc. heb ik soms ook wat minder motivatie. UMBT docu heb ik ook gezien, echt heel gaaf! Had mij dit jaar ingeschreven voor de Montafon Trail van 10km in Oostenrijk maar ging helaas niet door.

Die trail klinkt ook erg leuk! Zegt iemand die pas net trailschoenen heeft en altijd de auto moet pakken om ze te kunnen gebruiken.

poes schreef:
Hier even een paar dagen niet lopen. Werk vraagt momenteel erg veel van me, ben ook erg verdrietig. Dus ik zie wel wanneer ik weer wil, ga mezelf even niet met kou en donker de deur uit schoppen. Denk woensdag wel een flink rondje doen.

Arme poes. Als je wat kwijt wil mag je altijd PB'en. Die donkere koude dagen vallen zeker niet mee. Misschien eerst maar een keertje daglicht opdoen voordat je jezelf tot een flinke ronde aanzet. Lief zijn voor jezelf hoor!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:16

Dank je :) lief zijn voor mezelf ben ik gelukkig wel heel goed in. Het komt wel weer goed, vanavond mag ik even lekker zielig zijn en zondag neem ik een vrije dag en dat zal er veel scherpe randjes af halen :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:28

Poesje toch :(:) .... nou zijn poezels wel nachtdieren, maar nee, die van ons gaan de kou ook niet zo graag in. Ze zijn inderdaad wel erg lief voor zichzelf, dus je spiegelt je goed! Nee, zonder gekheid: zorg goed voor jezelf en neem er de tijd voor om even uit te huilen :knuffel: .

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:49

Poes Sterkte. Mocht je willen praten staat mijn inbox voor je open :(:)

Gem Wat leuk dat je heel Europa doorreist voor de wedstrijden! Prachtige gebieden om te lopen!

_Cindy Ook lekker aan het reizen!

Katharinaa Ik zou graag met iemand samen willen lopen maar de mensen die ik ken die hardlopen die nemen het niet zou nou met Corona helaas. Ik ben half mantelzorger en heb een hoogrisico geval in huis wonen dus ik durf dat momenteel niet aan. Zou heel veel schelen om weer een keer samen te lopen!

Oke, ik heb zojuist die docu gekeken van UMTC en wat is dat gaaf!! Prachtig gebied ook!
Maar ik zit nu met heel veel vragen, kunnen de (ultra) lopers hier daar antwoord op geven?

Disclaimer Ik hou nou eenmaal heel erg van regels en schema's. Ze geven me houvast en zorgen dat ik gemotiveerd blijf. Dit doe ik met alles is mijn dagelijks leven en met hardlopen doe ik dit dus zeker ook. Schema's en regels loslaten zorgt ervoor dat ik ergens mee stop.

1. Hoe bereid je je voor op een ultra? Geldt de 10% per week regel hierbij ook?

2. Bij het trainen naar de halve marathon was volgens het schema van runnersworld mijn langste afstand voor de halve marathon slechts 16km. Ondanks dat ik niet over de 10% per week regel ben gegaan is het verschil tussen mijn voorlaatst langste afstand en mijn langste afstand meer dan 10%. In hoeverre geldt dat voor een ultra?

3. Als je de 10% per week regel wél aanhoudt, dan zou je de week ervoor dus minimaal 153,9km moeten lopen. Is je lichaam dan wel uitgerust genoeg voor de ultra?

4. Als je de 10% per week regel loslaat, vanaf welke afstanden doe je dat dan? En train je voor een marathon bijvoorbeeld 4x 10km in een week en de volgende week in 1x 42km. Behavle de vraag of je het zou kunnen, is dat wel goed?

5. Vanaf wanneer kom je op een "normaal" aantal km per week waardoor een ultra niet meer zo moeilijk is? En kan je dan bijvoorbeeld elke week 70km lopen verdeeld over de week zonder echt meer rust te moeten nemen?

6. Hoeveel rust heb je eigenlijk nodig of is dat niet zo makkelijk te zeggen en verschilt dat per persoon?

Ik heb zelf bijvoorbeeld eerst het schema van de halve marathon gevolgd. Daarna heb ik dat schema verder geschreven. Mijn regels zijn maximaal 10% per week erbij en elke 4e week 5% eraf. Voorbeeld:
Week 1, 10% erbij, bijvoorbeeld 10km
Week 2, 10% erbij, bijvoorbeeld 11km
Week 3, 10% erbij, bijvoorbeeld 12,1km
Week 4, 5% eraf, bijvoorbeeld 11,5km
Week 5, 10% erbij, bijvoorbeeld 12,6km etc..
Maar die afstand verdeel ik over 4keer hardlopen. Als ik in 1 week 40km loop, dan loop ik dat niet in 1 training, maar zou dat dan wel kunnen of geldt er ook een "regel" voor de maximale afstand?
Schema is even met makkelijkere getallen gemaakt voor het rekenvoorbeeld

Sorry voor alle vragen, ik werd een beetje enthousiast van de docu :o

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:03

Ik heb geen antwoorden voor je, maar deel je enthousiasme.
Zo leuk dat er meer mensen zijn waarbij het hart sneller gaat kloppen door zo'n docu. Als ik zoiets met mijn omgeving zou delen verklaren ze me voor gek. En dan zijn ze ondertussen wel al wat gewend van mij (wandeling van 110km bijv)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:04

Ik heb nog niet eens trailschoenen :o eerst maar even kijken of het volgend jaar wel doorgaat. Er zijn bij mij in de buurt ook geen trailpaden. Vorig jaar heb ik in de winter wel veel hoogtemeters getraind op de stairmaster maar dat lukt nu ook niet (dicht). Het viaduct steeds op en af rennen vond ik ook zo saai, dus als de Montafon trail doorgaat moet ik toch een andere trainingsmanier verzinnen.

https://youtu.be/YgOkWPZky_k

Sterkte poes!

0091, ik loop zeker geen ultralopen, maar een schema voor bijv. een halve heeft vaak 1 lange duurloop, 1 of 2 korte, rustige herstelloopjes en 1 of 2x intervallen, heuveltraining o.i.d. Variatie is heel belangrijk en rust. Welk schema je ook kiest, luister naar je lichaam en doe het even rustiger aan bij een beginnend pijntje of als je erg moe bent.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:13

Astorga schreef:
Ik heb geen antwoorden voor je, maar deel je enthousiasme.
Zo leuk dat er meer mensen zijn waarbij het hart sneller gaat kloppen door zo'n docu. Als ik zoiets met mijn omgeving zou delen verklaren ze me voor gek. En dan zijn ze ondertussen wel al wat gewend van mij (wandeling van 110km bijv)

Haha ja dat dus! Iedereen verklaart de deelnemers voor gek en ik wil ertussen staan 8)7
Mijn wandelingen zijn momenteel ook erg weinig aangezien mijn loopmaatje al een tijdje (ernstig) ziek is

_Cindy schreef:
0091, ik loop zeker geen ultralopen, maar een schema voor bijv. een halve heeft vaak 1 lange duurloop, 1 of 2 korte, rustige herstelloopjes en 1 of 2x intervallen, heuveltraining o.i.d. Variatie is heel belangrijk en rust. Welk schema je ook kiest, luister naar je lichaam en doe het even rustiger aan bij een beginnend pijntje of als je erg moe bent.

Ik heb dus heel graag een schema :o . Het schema heb ik nu dan ook doorgetrokken. Loop 2 korte/snelle lopen, 1 lange loop en een een heuvel/interval per week. Heb deze week 47,5km gelopen.
Vraag me af hoelang ik dit "+10%" kan volhouden en of daar een maximum aan is.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:48

Een virtuele knuffel voor poes. :(:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:51

0091 ik train nu voor 50km, die ga ik eind december lopen.
Dat is natuurlijk maar een relatief korte ultra.
Ik heb vanmorgen mijn langste training gedaan, 35km getraild.
Ik loop al een hele tijd zo'n 70-75km in de week. Ik loop niet met schema's en doe niet aan de 10% regel.
Het laatste half jaar heb ik wel wat langere afstanden achter elkaar gelopen (trailmarathon, twee keer 45km, aantal keer 30+km), gewoon zodat ik tussen de oren ook weet dat ik het kan en om mijn lijf te laten wennen aan lange afstanden.
Ik moet zeggen dat ik ook best snel herstel na een lange run.
Ik loop 1 lange trail in de week, 1 kortere trail, 1 tempoduurloop of interval en 2 kortere loopjes op relaxt tempo.

Ultrarunners die ik volg op insta maken vooral veel kilometers in een week, maar wisselen ook veel af qua afstand. Of lopen twee keer per dag soms. Dat doe ik ook wel eens.

Vanmorgen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:58

Mooi mooi mooi weer, SV!!

Poessie, gaat het met je?

Ik geloof niet dat ik een ultraloper word .... te oud, niet het goede fysiek, maar het lijkt me wel geweldig om te doen! Mag heel blij zijn als ik ooit een trail van ca 35 of 40 km aan kan. Maar zeg nooit nooit :x .

Het zwemmen was eigenlijk heerlijk, had alleen de hoop dat ik mijn haren en oren droog zou houden met een Speedo-badmuts. Not 8)7 . Verder ging veel beter dan ik had verwacht. Drie kwartier baantjes rugcrawl op techniek proberen te zwemmen en tien minuten helemaal ontspannen in het therapiebad met warm water. Ik kan blijkbaar alleen echt geen maat houden, waarschijnlijk toch te 'fanatiek' en nu wel veel reactie in dat rotbeen. Gelukkig morgen fysio, dus dan kan ik het hem meteen voor de voeten gooien :\ .
Zoals de 'alleskunnende-man' (overigens een tijd terug zei: "Een olifant die door haar eigen porceleinkast heen dendert" :x

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:58

0091 schreef:
Oke, ik heb zojuist die docu gekeken van UMTC en wat is dat gaaf!! Prachtig gebied ook!
Maar ik zit nu met heel veel vragen, kunnen de (ultra) lopers hier daar antwoord op geven?

Disclaimer Ik hou nou eenmaal heel erg van regels en schema's. Ze geven me houvast en zorgen dat ik gemotiveerd blijf. Dit doe ik met alles is mijn dagelijks leven en met hardlopen doe ik dit dus zeker ook. Schema's en regels loslaten zorgt ervoor dat ik ergens mee stop.

1. Hoe bereid je je voor op een ultra? Geldt de 10% per week regel hierbij ook?

2. Bij het trainen naar de halve marathon was volgens het schema van runnersworld mijn langste afstand voor de halve marathon slechts 16km. Ondanks dat ik niet over de 10% per week regel ben gegaan is het verschil tussen mijn voorlaatst langste afstand en mijn langste afstand meer dan 10%. In hoeverre geldt dat voor een ultra?

3. Als je de 10% per week regel wél aanhoudt, dan zou je de week ervoor dus minimaal 153,9km moeten lopen. Is je lichaam dan wel uitgerust genoeg voor de ultra?

4. Als je de 10% per week regel loslaat, vanaf welke afstanden doe je dat dan? En train je voor een marathon bijvoorbeeld 4x 10km in een week en de volgende week in 1x 42km. Behavle de vraag of je het zou kunnen, is dat wel goed?

5. Vanaf wanneer kom je op een "normaal" aantal km per week waardoor een ultra niet meer zo moeilijk is? En kan je dan bijvoorbeeld elke week 70km lopen verdeeld over de week zonder echt meer rust te moeten nemen?

6. Hoeveel rust heb je eigenlijk nodig of is dat niet zo makkelijk te zeggen en verschilt dat per persoon?

Ik heb zelf bijvoorbeeld eerst het schema van de halve marathon gevolgd. Daarna heb ik dat schema verder geschreven. Mijn regels zijn maximaal 10% per week erbij en elke 4e week 5% eraf. Voorbeeld:
Week 1, 10% erbij, bijvoorbeeld 10km
Week 2, 10% erbij, bijvoorbeeld 11km
Week 3, 10% erbij, bijvoorbeeld 12,1km
Week 4, 5% eraf, bijvoorbeeld 11,5km
Week 5, 10% erbij, bijvoorbeeld 12,6km etc..
Maar die afstand verdeel ik over 4keer hardlopen. Als ik in 1 week 40km loop, dan loop ik dat niet in 1 training, maar zou dat dan wel kunnen of geldt er ook een "regel" voor de maximale afstand?
Schema is even met makkelijkere getallen gemaakt voor het rekenvoorbeeld

Sorry voor alle vragen, ik werd een beetje enthousiast van de docu :o

Het zal voor een ieder persoonlijk zijn maar hoe ik het heb aangepakt.Dus puur mijn ervaring.

1 Net zoals je voor een marathon niet tot de marathon afstand traint doe je dat ook niet voor een ultra. Voor ultra's tot plm 60km hoef je niet echt anders te trainen dan voor een marathon. Nu kun je natuurlijk ook voor een marathon op veel verschillende manieren trainen. Maar bij mij ligt de week omvang ongeveer gelijk (plm 100km/week). En ik denk het langdurig die belasting aan kunnen houden en de duurbelasting die je daarmee in de loop der jaren opbouwt belangrijker is dan hoever je nu precies in een training loopt.
In aanloop naar een 100km plan ik meestal ook wel een plm50 en plm60km als training. Maar ik denk dat dat niet eens noodzakelijk is. Voor de 24 uursloop was mijn zwaarste trainingsweek 6 dagen achter elkaar 30km. De langste afstand in de maanden voor de wedstrijd de marathon afstand. En daar heb ik dan die 174km op gelopen. Maar ik zat wel aan een omvang van gemiddel 120km/week gedurende maanden achtereen.
2 zie hierboven. Voor de halve marathon begrijp ik het overigens niet om maar tot 16km te trainen. Ja dan kun ook een halve marathon lopen maar bij een wedstrijd ga je toch niet voor de afstand uitlopen maar een mooie tijd neerzetten en waarom zou je dan veel beter voorbereiden zodat die afstand geen enkel probleem is maar de uitdaging is om het op een bepaalde tempo te doen.
3 die vraag begrijp ik niet. Als je al de 10% regel zou hanteren dan zegt dat toch niets over wanneer in het schema je bij de langste trainingsafstand aankomt. Goed uitgerust een wedstrijd in gaan is heel belangrijk. Te lang gas terug nemen is zonde van de trainingsarbeid die je vooraf gegaan hebt want op een gegeven moment ebt het effect weg.
4 wat bedoel je nu eigenlijk met 10% regel? Ik ga er van uit dat je pas ultra's gaat lopen als je al meerdere marathon in de benen hebt. In de maanden van voorbereiding vooraf bouw je niet iedere week de omvang op. In het algemeen bouw je gedurende een week of drie omvang en of intensiteit op om vervolgens je lichaam weer wat rust te gunnen. Het ene weekend kun je de piek belasting verdelen over twee dagen , het andere weekend doe je dat dan in een training. Maar sommige mensen blijven verdelen en weer anderen schroeven de frequentie wat terug en lopen vaker langere afstanden. Er zijn vele wegen met allemaal hun voor en nadelen en vaak ook heel persoonlijk.
5 net als een marathon zo snel mogelijk lopen blijft iedere ultra een grote uitdaging. Logisch want hoe beter je wordt hoe scherper je doel dus die uitdaging blijft.
6 rust is afhankelijk van je herstel vermogen, van je soort trainingen , van hoe je in je vel zit. Heel persoonlijk dus en ook nog eens beinvloed door heel veel factoren.

Nog even over die 10% regel. In het algemeen bedoeld men daarmee dat met inderdaad de langste duurtraining met maximaal 10% per week uitbouwt. Dan mogen de andere training eventueel wel wat korter worden maar het idee is wel dat men die duurbelasting opbouwt. Deels is dat wel te ondervangen door enkel een hogere week belasting. Hoe meer je richting echte lange utlra's gaat hoe meer je het ook gaat ondervangen door je meer op de weekomvang te focussen omdat die hele lange trainingen anders te lange hersteltijd vergen en je dan minder kunt trainen. Maar bij wedstrijd afstanden tot een marathon werkt het toch wel in je nadeel als je ook niet die langste duurtraining daadwerkelijk uitbreid.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 00:17

Hoe doe je dat eigenlijk met eten op een ultra? Dat vind ik enorm lastig.

Tijdens het lopen neem ik alleen water en winegums

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 00:42

O wat zijn jullie allemaal lief :) dank je wel!

Gisteren is mijn kat ingeslapen. Mijn lief stom klein katje, mijn hartje, ze rook zo lekker en hoe slecht mijn humeur ook was, zij maakte me altijd direct blij. Ze was mijn troost en mijn zorg, en ze heeft werkelijk aan alles wat waarde had in dit huis haar nagels gekrabd. In deze regio heb je vooral arbeidershuisjes zonder deuren naar de gang of andere verdieping. Wij zochten tot we een huis vonden mét genoeg deuren om de kat buiten bepaalde kamers te houden en lieten die vervolgens op een kier omdat we het nooit over ons hart kregen om haar ergens buiten te houden. Het zijn maar meubels, een zadel en een trap toch.
Ach al die verhalen en herinneringen. Deze ochtend stond ik in de woonkamer, klaar om haar een leuke dag te wensen, en dan het besef...
Ze was perfect en ik ga haar zo missen.

Afbeelding

En werk is even heel heftig dus even op het werk bij de mensen zijn en thuis de laptop open. Voor het eerst sinds lang echt geen tijd om te lopen. We zien wel even, het komt wel weer.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 07:13

Och, wat een mooierd! Sterkte!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 07:35

Een huisdier verliezen is zo erg! Ik weet helaas hoe het voelt. Heel veel sterkte en dikke knuffel.

Luxorvalkje goede sportdrank meenemen kan helpen, ik gebruik nu tailwind op langere afstanden, dat is 200kcal per zakje (poeder), dat mix ik met water. Goed ontbijten van tevoren. Verder neem ik in mijn rugzak ook een soort winegums mee van isostar en passen er wel wat repen in en een krentenbol of een banaan. Dan kom ik toch wel een heel eind.
Veel lopers krijgen geen trek op lange afstanden, maar ik echt wel.
Tijdens mijn twee 45km lopen had ik het geluk van een verzorgingspost.
En voor de 50km die ik gepland heb staan, komen we 2 keer langs mijn auto. Dat scheelt.
Ik kom zelf meer in de knoop met drinken op langere afstanden. Ik drink nogal veel onderweg, dat is lastiger dan eten. Dus als ik verder wil, weet ik nog niet hoe ik dat ga oplossen.