Oke, ik heb zojuist die docu gekeken van UMTC en wat is dat gaaf!! Prachtig gebied ook!
Maar ik zit nu met heel veel vragen, kunnen de (ultra) lopers hier daar antwoord op geven?
Disclaimer Ik hou nou eenmaal heel erg van regels en schema's. Ze geven me houvast en zorgen dat ik gemotiveerd blijf. Dit doe ik met alles is mijn dagelijks leven en met hardlopen doe ik dit dus zeker ook. Schema's en regels loslaten zorgt ervoor dat ik ergens mee stop.1. Hoe bereid je je voor op een ultra? Geldt de 10% per week regel hierbij ook?
2. Bij het trainen naar de halve marathon was volgens het schema van runnersworld mijn langste afstand voor de halve marathon slechts 16km. Ondanks dat ik niet over de 10% per week regel ben gegaan is het verschil tussen mijn voorlaatst langste afstand en mijn langste afstand meer dan 10%. In hoeverre geldt dat voor een ultra?
3. Als je de 10% per week regel wél aanhoudt, dan zou je de week ervoor dus minimaal 153,9km moeten lopen. Is je lichaam dan wel uitgerust genoeg voor de ultra?
4. Als je de 10% per week regel loslaat, vanaf welke afstanden doe je dat dan? En train je voor een marathon bijvoorbeeld 4x 10km in een week en de volgende week in 1x 42km. Behavle de vraag of je het zou kunnen, is dat wel goed?
5. Vanaf wanneer kom je op een "normaal" aantal km per week waardoor een ultra niet meer zo moeilijk is? En kan je dan bijvoorbeeld elke week 70km lopen verdeeld over de week zonder echt meer rust te moeten nemen?
6. Hoeveel rust heb je eigenlijk nodig of is dat niet zo makkelijk te zeggen en verschilt dat per persoon?
Ik heb zelf bijvoorbeeld eerst het schema van de halve marathon gevolgd. Daarna heb ik dat schema verder geschreven. Mijn regels zijn maximaal 10% per week erbij en elke 4e week 5% eraf. Voorbeeld:
Week 1, 10% erbij, bijvoorbeeld 10km
Week 2, 10% erbij, bijvoorbeeld 11km
Week 3, 10% erbij, bijvoorbeeld 12,1km
Week 4, 5% eraf, bijvoorbeeld 11,5km
Week 5, 10% erbij, bijvoorbeeld 12,6km etc..
Maar die afstand verdeel ik over 4keer hardlopen. Als ik in 1 week 40km loop, dan loop ik dat niet in 1 training, maar zou dat dan wel kunnen of geldt er ook een "regel" voor de maximale afstand?
Schema is even met makkelijkere getallen gemaakt voor het rekenvoorbeeldSorry voor alle vragen, ik werd een beetje enthousiast van de docu