Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Winged schreef:Dat kousen alleen voor dikke kuiten geschikt zijn is onzin. Een kous word aangemeten namelijk (ga eens naar Runnersworld bijvoorbeeld). Hiellanding kan best een effect hebben op de voorkant van het been.
Winged schreef:Opvallend, mijn ervaring (ik heb shinsplints gehad en eenmaal gehad blijf je gevoelig) is dat ik met kousen namelijk veel minder snel gevoelige benen en schenen heb.
Winna schreef:Mag ik jullie even een vraag stellen?
Ik heb al een paar keer geprobeerd het hardlopen op te bouwen, ook onder begeleiding, maar loop er elke keer tegen aan dat ik last van mijn schenen krijg. Tot een scheenbeenvliesontsteking is het gelukkig nog niet gekomen, omdat ik elke keer op tijd gestopt ben. Nu heb ik destijds hardloopschoenen aan laten meten. Hieruit kwam dat ik neutrale schoenen nodig had en deze heb ik toen aangeschaft. Zou ik toch andere schoenen nodig hebben om mijn schenen te ontlasten? Of zou een compressiesok het verschil kunnen maken? Met die tip kwam een collega van me.
welshfan97 schreef:Winged schreef:Opvallend, mijn ervaring (ik heb shinsplints gehad en eenmaal gehad blijf je gevoelig) is dat ik met kousen namelijk veel minder snel gevoelige benen en schenen heb.
Oke dat is dan positief! Ik ben er ook geen expert in maar dit is dat ik er van heb gehoord. Dat het gevoelig blijft ervaar ik idd ook, een lange dag staan of lopen levert idd steeds weer gevoelige schenen op.
Greetje63 schreef:Behalve da tik zelf tegen zomaar wat uit proberen ben terwijl je de oorzaak niet weet is het ook nog eens zo dat je niet zomaar even van haklanding naar middenvoet landing over gaat. Dat kun je niet zelf in je eentje op een verantwoorde manier doen. Dan is een lange weg om een geheel andere loopstijl te ontwikkelen waarbij je intensief begeleid moet worden en dan nog met het risico van blessures. want zelfs de weg naar een betere loophouding gaat vaak gepaard met blessures als je het niet heel subtiel en onder goede begeleiding en met voldoende krachtraining aanpakt. Vaak heeft het namelijk een oorzaak waarom dat je loopt zoals je loopt. Dan kun je wel geforceerd proberen anders te lopen maar als je de oorzaak van waarom je loopt zoals je loopt niet ook aanpakt kan dat verre gaande gevolgen hebben.
De beste manier voor een goede loophouding is nog altijd zorgen voor een hele sterke core stabilty . Met een sterk lijf compenseer je vaak al een groot gedeelte van de minder goed loophouding. En bij te korte pezen/ spieren, scheef bekken etc moet je vaak nog een spiergroep specifiek aan pakken. Dus niet richten op de loophouding maar op de oorzaak waarom de loophouding minder efficient is.
Citaat:72 uur herstel is juist heel goed na een grensverleggende inspanning. Herstel is wandelen, echt heel rustig joggen (voor gevorderden) of bijv fietsen.
Train je meer van hetzelfde maar niet grensverleggend dan 1x per 3 weken 3 dagen herstel