Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:46

Hee wat leuk dat je weer terug bent!
Blijf je nu weer meelezen en posten?

Ik heb na mijn werk 15km hardgelopen. Ik wilde even geen temporuns doen, maar dat mislukte vandaag een beetje.
Ik liep de 15 namelijk in 1u12min netto (4.48/km).. en het ging eigenlijk best makkelijk. Moest wel een keer voor het spoor wachten op een trein en heb een foto gemaakt onderweg, anders had ik een vette pr. Ik had dit tempo nog wel een paar km kunnen volhouden, maar moest nodig plassen en had honger :')
Ik wil in dit tempo over een tijdje een halve proberen. Kijken wat haalbaar is.

Afbeelding

Greetje63

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 08:32

Lekker tempo hoor sv. Is voor mij al weer een paar jaar geleden dat ik dergelijke tempo's over die afstand met gemak liep. Nu is datzelfde tempo over kortere blokken al echt werken. (nee ouder worden is niet leuk). Ben nu wel weer begonnen om toch wat meer aandacht te geven aan het tempo en er weer gerichter aan te werken. Alleen best frustrerend dat je dat op een gegeven moment niet meer doet om sneller te worden maar enkel om niet te snel nog langzamer te worden.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 09:00

Mooie foto en tempo!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:00

Greetje63 schreef:
Lekker tempo hoor sv. Is voor mij al weer een paar jaar geleden dat ik dergelijke tempo's over die afstand met gemak liep. Nu is datzelfde tempo over kortere blokken al echt werken. (nee ouder worden is niet leuk). Ben nu wel weer begonnen om toch wat meer aandacht te geven aan het tempo en er weer gerichter aan te werken. Alleen best frustrerend dat je dat op een gegeven moment niet meer doet om sneller te worden maar enkel om niet te snel nog langzamer te worden.

Die frustratie lijkt me echt vreselijk. Tot nog toe ga ik alleen maar harder, maar er komt natuurlijk ook een punt dat dat niet meer lukt door onder andere leeftijd.

Ik ken ook iemand die in behoorlijk in de top loopt, maar ook al wat ouder wordt (eind 40) en die moet er ook zo hard voor vechten om dat hoge tempo maar aan te houden, dat ik denk, moet dat maar ten koste van alles. Dat levert toch geen plezier meer op? Maar die heeft zo'n drive om dat maar vol te houden. Erg vermoeiend lijkt me dat.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:02

Mooie foto weer, SV!

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:17

Mooi tempo SV! En weer een mooie foto!

Greetje lijkt me inderdaad frustrerend! Hopelijk helpt het toch als je wat tempotrainingen doet. Merk je ook dat je tempo naar beneden gaat op de lange duurlopen of blijft dat stabiel?

Ik liep vanochtend weer m'n vaste toertje (plus wat extra om aan 17km te komen) met de brandweermannen bij zonsopgang.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:18

Astorga schreef:
Na een paar maanden Bokt-pauze ben ik ook weer van de partij. Vorige keer stond ik aan het begin van mijn 5km in 25 min trainingsschema en nu ben ik al bijna aan het einde. Hoop dat het goed gaat met jullie.

Ik loop overigens meestal nog in shirt en korte broek. 1x windjack aangehad voor regen. Wil eigenlijk proberen om de winter door te lopen met korte broek, lijkt me wel een leuke uitdaging. Alleen dan wel hopen dat het niet -15 gaat worden.

Welkom terug! Wanneer is je schema klaar? Alles goed gegaan?

Leuke uitdaging! Loop je dan met hoge sokken?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:16

Mooi begin van de dag, Katharinaa!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:10

Heel tof Katharinaa!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:55

Ik heb sportmedisch centrum papendal gemaild. Zit eraan te denken om een inspanningstest te laten doen, zodat ik mijn hartslagzones beter kan instellen op mijn horloge.
Heeft iemand hier al eens iets soortgelijks gedaan?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 23:19

sv ik liep mijn meeste pr's op mijn 49ste ( op mijn 42ste begonnen met hardlopen). Daarna is het door hartproblemen en waarschijnlijk ook leeftijd wel wat minder geworden. Maar ik heb mij dus met het oog op de 24 uursloop het afgelopen jaar heel veel op duur en rustig lopen gericht. Nou dat eindeloos rustig lopen ging mij steeds gemakkelijker af maar daarmee het op tempo lopen steeds moeilijker.
Katharina alles zones zijn dus gewoon wat langzamer geworden. Maar bij ultra's is er vaak nog veel winst te behalen door beter doseren in de wedstrijd en aanverwante zaken. Dit jaar dus nog wel een pr gelopen tijden een zesuursloop.
sv heb al vaak een inspanningstest laten doen. De laatste jaren jaarlijks.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 23:21

Ja ik heb dat in de zomer van 2019 gedaan bij runnerslab. Was op een loopband. Begonnen bij 7km per uur en elke 5 min 1km/u erbij en elke 5 minuten werd er in m'n oor geprikt voor een lactaatmeting. Nadien bespreking en kreeg dan een bundeltje mee met uitleg. En een trainingsschema voor 12 weken. Ik vond dat echt interessant!
Als je wil kan ik je dat bundeltje wel doorsturen. Of als er nog mensen in geïnteresseerd zijn, kan k er foto's van nemen en hier plaatsen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 23:22

Het is wel aan de prijs greetje, wordt het bij jou vergoed door de zorgverzekering ivm je hartprobleem?

Ik heb sportmedisch centrum papendal hiervoor een bericht gestuurd.

Ik weet dat nog katharinaa, heb je er uiteindelijk veel aan gehad?

Bij papendal begint het bij 144 euro.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 23:27

Greetje63 schreef:
sv ik liep mijn meeste pr's op mijn 49ste ( op mijn 42ste begonnen met hardlopen). Daarna is het door hartproblemen en waarschijnlijk ook leeftijd wel wat minder geworden. Maar ik heb mij dus met het oog op de 24 uursloop het afgelopen jaar heel veel op duur en rustig lopen gericht. Nou dat eindeloos rustig lopen ging mij steeds gemakkelijker af maar daarmee het op tempo lopen steeds moeilijker.
Katharina alles zones zijn dus gewoon wat langzamer geworden. Maar bij ultra's is er vaak nog veel winst te behalen door beter doseren in de wedstrijd en aanverwante zaken. Dit jaar dus nog wel een pr gelopen tijden een zesuursloop.
sv heb al vaak een inspanningstest laten doen. De laatste jaren jaarlijks.

Ik hoor/lees af en toe dat prestaties van vrouwen dichter bij die van mannen komen of zelfs beter worden naargelang de duur van de wedstrijd langer wordt. Ze denken dat dat komt omdat vrouwen vooral beter kunnen doseren. En ook mentaal sterker zijn.
De gemiddelde leeftijd bij ultra's ligt ook veel hoger dan bij andere hardloopwedstrijden he? Hoe zou dat komen? Omdat jonge mensen nog minder 'getraind' zijn of omdat ze nog te gedreven zijn en daardoor minder goed kunnen doseren? Of andere redenen?

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 23:31

Ja ik vond dat het geld wel waard. Ik train nog altijd zo wat binnen die zones, ik zie dat de snelheden van de trainingen van trenara ook vrij goed overeen komen met m'n zones. M'n snelheden liggen ondertussen wel hoger, gelukkig. Ik denk dat ik 170 euro betaald heb.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 23:46

Supervixen schreef:
Het is wel aan de prijs greetje, wordt het bij jou vergoed door de zorgverzekering ivm je hartprobleem?

Sinds ik een pacemaker heb is het een van de standaard jaarlijkse controles en wordt het dus vergoed. De eerste twee inspanningstesten (als onderdeel van een groot medisch sportonderzoek) heb ik maar voor een heel klein gedeelte vergoed gekregen. Maar iets van 90 euro die ik terug kreeg van de 270 euro die het kostte.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 23:50

Katharinaa schreef:
Ik hoor/lees af en toe dat prestaties van vrouwen dichter bij die van mannen komen of zelfs beter worden naargelang de duur van de wedstrijd langer wordt. Ze denken dat dat komt omdat vrouwen vooral beter kunnen doseren. En ook mentaal sterker zijn.
De gemiddelde leeftijd bij ultra's ligt ook veel hoger dan bij andere hardloopwedstrijden he? Hoe zou dat komen? Omdat jonge mensen nog minder 'getraind' zijn of omdat ze nog te gedreven zijn en daardoor minder goed kunnen doseren? Of andere redenen?

Als je naar de toptijden die gelopen worden schijnen de verschillen man vrouw toch niet anders te zijn dan op kortere afstanden. Maar inderdaad lees je wel regelmatig dat met name op ultra trails vrouwen steeds vaker overall op het podium komen. Maar trails zijn geen standaard afstanden die in die grafieken worden meegenomen. En wat betreft de leeftijd van de deelnemers aan ultra's is dat de laatste tijd ook sterk aan het veranderen. Waren het vroeger vaak lopers die op de marathon afstand hun max al hadden bereikt, de laatste jaren stoten veel jonge lopers door het trailen vaak gelijk door op de ultra afstanden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 01:00

Ik ben nog later begonnen met hardlopen dan Greetje, dus logischerwijze liep ik alleen maar PR's :D . Maar ik ben een zwager verloren die horizontaal met een wit kleedje over zich heen thuis kwam na een onderbroken rondje hardlopen, dus ik ben voorzichtig. De PR's moeten echt vanzelf komen, of aanvoelen alsof het vanzelf gaat. Voor mij is het de vrijheid, het omgaan met gedachten en emoties en het genieten van de natuur en mijn hardloopmatties. Veel liever afstanden uitbreiden en dan maar langzamer.

Maar ja .... ik doe nog steeds niks wat er op lijkt. Sterker, heb het idee dat er weer wat zenuwpijnen terugkomen. -O-

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 10:30

Wat naar zeg van je zwager Gem.

Nee, dat mag niet hoor, zenuwpijn die terugkomt. Ik duim voor je dat het bij de ene keer blijft.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:20

Oef, dat is inderdaad heftig! Duimen dat je zenuwpijn niet terugkomt.

Vandaag de dag begonnen met een lekker rondje. Deze keer ook eens met ondersteunend beeldmateriaal. :P

Afbeelding

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:11

Oh Gem wat een naar verhaal van je zwager!
Neeneen niet opnieuw zenuwpijn!! Wanneer moet je nu op controle?

Mooi Puera!

Bij mij stond er 10km op de planning, dus mijn favoriete 10km-stukje langs de Grote Nete maar weer eens gedaan. Het ziet er daar toch bijna altijd beetje anders uit elke keer, wordt nooit saai.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:24

Prachtige foto’s, Katharinaa!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:14

Mooie foto's Puera en Katharinaa!

Dank voor je antwoord Katharinaa, ik denk dat ik een afspraak ga maken. Moet alleen even kijken wanneer. Heb het best druk.

Gem ik hoop echt voor je dat de pijn wegblijft.

Ik heb vanmorgen 18km getraild met mijn vriend, zijn langste afstand ooit. Lekker rustig aan gedaan en onderweg foto's gemaakt, want het was prachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:17

Prachtig!!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:17

Dit weer leent zich goed voor prachtige foto’s! :D