Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:30

Tiggs schreef:
WenK, die tweede foto <3 Hij kijkt zo blij, was dat na het lopen?

Ja, na het lopen idd. Ze had een lekker kluifje gehad zodat ze in dr mandje bleef ipv alle zand uit haar vacht door het hele huis te verspreiden. :D Helemaal tevreden was ze, de oude muts... <3

Veel plezier Leonie!

Lekker bezig Eefsel, en gezellig met een vriendin samen!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 21:22

Het is jammer dat je niemand kan taggen maar ik mis Ieris, Suliko, Sherivy en Ninus (vergeet ik nu iemand?) Dus als jullie me horen (lezen :D ), kom weer gezellig meekletsen!

Het was echt echt een heerlijke dag en wat een prachtige route hebben we gelopen. Wat een geluk heb jij SV dat dit jou achtertuin is!
Sorry voor de spam maar het was zo leuk/mooi!
Toch een beetje Suliko hier, zij omschreef het zo op strava en dat vond ik prachtig
Boze billen, Bilderbergbossen, kusjes van de miezerregen, beslagen brillen, steile stuwallen. natte tranen, wodanseiken, beetje bloed, veel liefde, heerlijk rennen.
5de keer 30km voor mij!
Afbeelding
Deze moest natuurlijk gemaakt worden na alle foto's van Sv op deze locatie. Het bruggetje is echt heel laag en we moesten er gebukt doorheen rennen.
Afbeelding
Mijn uitzicht was 99% van de tijd dit:
Afbeelding
2 toppers voor mij uit en ik erachteraan
Afbeelding
Afbeelding

mooie plekjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 21:31

Gaaf! En mooi tempo zeg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 21:38

Ja mooi, het bruggetje!
Bijzonder hè dat hier de jeeps van de geallieerden doorreden? Ze moesten wel hun banden leeg laten lopen, anders pasten ze er niet door.
Jullie zijn bij het station gestart? Tegenover het station (andere kant van het spoor)zit de school waar ik lesgeef.
De wodanseiken zijn ook prachtig.
Je snapt wel waarom ik vaak voor mijn werk de auto even stil zet bij het bos als ik geen file heb en een mini wandeling doe daar. Helaas wordt het daar nu weer te donker voor.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:32

@leonie, ik ben er nog hoor, maar ik hou het meelezen al amper bij, laat staan het posten. :o :=

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:39

Prachtige route, Leonie. Wat een mooi tempo voor zo’n route. Hoe voelde je je? Lekker gedaan weer!
Stom dat je horloge nog steeds niet opschiet. Het is met recht een pechgeval zeg.

Wenk, wat gezellig met je hond lopen.

Busy, heel veel sterkte :(:) Wat ontzettend heftig.

Eefsel, goed bezig! Op praattempo lopen is supergoed om conditie op te bouwen!

Muppet, wat jammer dat het even niet lekker gaat met lopen. Er heerst ook wel van alles. Komt wel weer goed.

SV, die paddenstoelen <3
Wat een mooie afstand weer!

Samantha, wat een leuke training. Lekker afwisselend!

Hier lekker veel gelopen.
Donderdag kort op pad met Meeko, die moet weer even aan de bak. We lopen 25 oktober de Posbanktrail. Doet iemand van hier nog mee?

Zaterdag een fartlek-training met de atletiekvereniging. Het was meer een trail :+ Zandheuvels voelen altijd pittig.

Zondag een 12,5 km trail met Meeko ter ere van een overleden lid. We hebben een bankje in haar favoriete hardloopgebied laten plaatsen, dat stond nu eindelijk en gingen we bezoeken. Laat me gelijk weer stilstaan bij het feit dat het leven op elk moment eindig kan zijn.

Gisteravond een intervaltraining gelopen. Ik blijf dat tempo maar lastig vinden. Volgens mijn trainer ga ik veel te hard maar toch voelt het niet als heel moeilijk. En ik wil sneller worden. Wat doen jullie qua tempo als je korte intervallen loopt? Ik zou 10 km tempo aan moeten houden en dan op 5:15-5:30 moeten lopen, maar ik kom eerder uit op 4:30-4:45.
Nu had ik natuurlijk ook al wat vermoeide benen.

Afbeelding

Vandaag HIIT training gedaan, zo lekker! En morgen even een rustdagje.

Ik maak wat weinig foto’s laatste tijd. Ik zal er vaker om denken :)) Ik had wel een leuke van de devil’s trail: finish!

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 06:48

Leuke foto!

Hoe kort zijn je korte intervallen?
Mijn 25 sec sprints die ik doe, zijn zo rond de 3.15 min/km, maar ik vermoed dat je iets langere intervallen bedoelt?
10km tempo vind ik inderdaad wat langzaam op korte intervallen (200 meters). Bij 400-800 meter hou ik wel ongeveer het 10km tempo aan of ietsje sneller, rond de 5 min/km.
Dan zit mijn hartslag wat hoger in zone 4. Bij de kortere wil ik hem in zone 5 hebben. Maar ja je gaat ervan uit dat de trainer het wel weet. Die is er voor opgeleid, ik niet. Ik doe maar wat :+

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:09

Met korte intervallen doel ik voornamelijk op de halve minuut tot 3 minuten. Nu deed ik een training 0:30-1:00-0:30-1:00.
Volgens mijn trainer ga ik dan te hard dus ik hield nu de rem er wat op. Dan ga ik nog steeds veel te hard.
Maar als ik mijn 10 km tempo aanhoud ga ik toch niet sneller worden? Ik wil het tempo omhoog krijgen. Mijn laatste 10 km was met gemiddeld 5:32/km. Ik wil naar 5:12 gemiddeld.

Ik krijg van de intervallen natuurlijk wel een hogere hartslag, maar ze voelen niet heel erg moeilijk. Nu kreeg ik ook weer een artikel onder mijn neus geschoven waarin geschreven wordt dat je tijdens trainingen nooit op maximaal moet gaan, ook niet op intervalbasis. Dan duurt herstel te lang. Zit ook wat in.

Dus ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie dat doen :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:05

Leuk Leonie Iris en Suliko! Leuk zo’n run samen, en prachtige omgeving!
Het is natuurlijk herfstvakantie, ideaal!

SV ook lekker gelopen.

Lisitano, o ik vind dat ook wel langzaam klinken. Ik heb het er toen met de sportarts over gehad, hij vond mijn intervallen ook te snel.
In mijn schema dat ik nu heb staan ze op 5:16, mijn snelste 10 heb ik op 5:26 gelopen.
Ik heb nu een standaard schema van de sportarts, vanaf december ga ik voor een gepersonaliseerde versie die elke week wordt aangepast en waarin we overleg hebben.

Ik ben nog steeds niet fit, zondag wel mn lange loop gedaan. Had m’n ticket voor de trail vrijdag nog verkocht. Zondag 17 km op rustig tempo gelopen en dat ging top.
Maandag nog een klein rondje van 6 km, en straks ga ik interval doen, wel korter dan normaal, want het is taper week. Vrijdagochtend nog een korte loop met 1 tempo blok.

Zijn er hier mensen die thuis een loopband hebben? Ik twijfel om er 1 te kopen. Ik wil vaak voor werk lopen, maar dan moet ik om 6-7u starten, en dan is het nu dus donker. Vind het toch niet zo fijn zo in m’n eentje dan buiten. En de sportschool gaat pas 8u open.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 10:29

Lisitano als ik een intervaltraining doe, maak ik hem sowieso niet te lang qua kms en meestal geeft garmin qua herstel 20 tot 35 uur aan. Dan zit ik vaak rond de 3.5 aeroob en 2.0/2.5 anaeroob. Ik voel dat ik daar vlot van herstel en in de laatste maanden is mijn vo2max 2 punten omhoog gegaan, dus dan lijkt het of ik wel wat goed doe.
Ik vind het 10km tempo voor intervallen die zo kort zijn ook wat langzaam.
Ik heb gelezen dat juist die korte intervallen van max 1 minuut, je op 90 tot 95% van je maximale hartslag moet lopen.
Ik zit dan meestal op zo'n 90% bij intervallen van 30 sec.
Ik snap wel dat je erover twijfelt. Wat geeft je horloge aan qua herstel en aeroob/anaeroob na zo'n training?

Even wat tofs tussendoor.. ik ben vanmorgen wolven gaan spotten. Drie stuks gezien in de verte met verrekijker. (Niet mijn camera)

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:18

O wat gaaf SV!

Ik heb net m’n interval gelopen, 5x 2 min 5:15 met maar 1 min rust, maar ging prima.
Afbeelding

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:27

Prachtige tocht zo Leonie!

Nou als ik die snelheden zie vind ik dat onwijs knap Lusitano, ik kan je alleen niet adviseren haha. En flink bezig geweest afgelopen dagen!

Knap hoor ook zo'n intervaltraining Samantha. Fijn dat het goed ging!

Waar is zo'n intervaltraining goed voor? Beginner hè haha maar vind het wel interessant om te weten.

Gaaf hoor Supervixen!

Ondanks blaasontsteking en menstruatie gisteren weer met vriendin gelopen. Lager tempo, maar doordat ik last had van bovenstaande lukte harder ook echt niet, maar t is goed. Dat ik überhaupt gegaan was, was al een overwinning!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:49

Ja klopt Sv. bij het station. Ik snap hele goed dat je daar af en toe heerlijk gaat wandelen want wat een mooi en divers bos. <3
WAUW die wolven! worden die dan vaak op 1 plek gespot dat je ze kan gaan proberen te vinden?

Sherivey schreef:
@leonie, ik ben er nog hoor, maar ik hou het meelezen al amper bij, laat staan het posten. :o :=
:D

Lisitano, ik ben echt van het gas geven in mijn intervallen. Wel afhankelijk van het aantal herhalingen en de intensiteit ervan. Zolang jij de laatste herhaling nog kan doen op de door jou geplande intensiteit/zelfde als de eerste als het dezelfde lengte is, dan zit je goed. Te hard kan wel, maar ik denk niet dat we dat echt heel snel doen. We beschermen onszelf toch vaak wel door iets in te houden.
Wil hier best nog wel eens concreet op in gaan maar nu even niet de tijd om het helemaal uit te wijden.
Ik voelde me weer niet zo sterk omdat mijn benen echt zwaar voelde en had echt een dip bij de 12/15km maar daarna wel echt oke. Zolang er maar geen hoogtemeters meer kwamen :') .
Wat een leuke finischfoto heb je!

Samantha hier geen loopband en dat komt er ook niet in. Echt niet mijn ding. Maar als je denkt dat je er baat bij hebt, why not?
Wel tof dat je het helemaal gepersonaliseerd gaat doet met de sportarts voor je schema! Mag ik vragen in welke prijsrange ik dan moet denken? (mag ook per pb). Maak al zo lang mijn eigen schema's maar merk dat ik nu met de lange afstanden wat routine/kennis mis.
Weer lekker gelopen! in welk vak start je zondag? Misschien zie ik je nog?

Weer netjes gelopen Eefsel, pas wel op jezelf, als het echt veel energie kost, kun je die niet steken in herstel van bijvoorbeeld een blaasontsteking.

Hier was het weer een dagje efteling en vanavond bootcamp *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 16:54

Leonie er zit daar een roedel van 8 wolven met jongen. Dat is wel een beetje algemeen bekend.
Vanmorgen was nog op het nieuws dat er weer van die achterlijke mensen zijn die van de paden af gaan en zelfs voedsel neerleggen. Hoe dom kun je zijn. Dus het zal me niks verbazen als ze nog meer afsluiten. Er is al een fietspad afgesloten. De politie heeft al veel mensen bekeurd.
Vanmorgen was ik er bij zonsopkomst en de parkeerplaats stond al bijna vol.
Mijn zusje was er eergisteren en is benaderd door een wolf tot op een paar meter afstand. Bizar!

Succes met bootcamp!

Mooie interval Samantha!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:03

O dat is wel bizar zeg SV, waarom zou je eten neerleggen.

De prijs voor het schema wat ik nu heb is voor 12 weken 75 euro. Maar dat is een standaard schema, zonder tussendoor overleg met arts of aanpassingen.
Die ik binnenkort ga doen is meer gepersonaliseerd, met wekelijks bijstellen, en persoonlijk contact via app of telefoon. Hij kijkt ook wat je de afgelopen week hebt gedaan etc.
Dit kost per maand 50 euro.

Ik zit in startwave B4 oranje, nr 57724.

Intervallen is goed om sneller te worden Eef, je traint je lichaam om te wennen aan de snelheid zodat je het steeds langer kan volhouden.
Je hebt lekker gelopen!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 19:31

Lekker bezig allemaal! Ik ga even niet in op de posten van iedereen.
Mijn vader is vanmiddag in mijn bijzijn rustig overleden, 6 weken na het overlijden van mijn moeder. Er valt een last van mijn schouders, zijn gevoel van verlies, verdriet en eenzaamheid was mensonterend. Nu zijn ze weer voor altijd bij elkaar, verlost van pijn en ongemakken.
Ik ben vandaag nog even gaan hardlopen om alles wat beter los te laten.
Redelijk pittige intervaltraining (voor mij dan ) 3x 1200m op 5' maar redelijk lekker kunnen lopen.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 19:39

Busy gecondoleerd. Wat fijn dat je er zelf bij was en dat het rustig is gegaan. Ik kan me goed voorstellen dat er een last van je schouders valt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 19:43

Gecondoleerd. Heel veel sterkte met dit verlies zo kort na elkaar.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:06

Echt mee kletsen lukt (nog) niet maar ik lees zeker mee.

Ik wil jou BusyMissy condoleren. Wat intens verdrietig om je beide ouders zo kort op elkaar te verliezen. Maar begrijp ook dat die last van schouders valt nu en dat je misschien rust kan vinden in het idee dat ze weer samen zijn. Heel veel sterkte!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:26

Gecondoleerd BusyMissy, sterkte!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:16

Gecondoleerd Busy. Fijn dat ze weer bij elkaar zijn, maar voor jou moet het ontzettend zwaar zijn. Opeens ben je beide ouders kwijt.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:35

Jeetje Busy, zo snel achter elkaar.
Gecondoleerd, hele dikke knuffel voor jou

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:40

Heel veel sterkte BM! Ik kan me voorstellen dat het dubbel is.. een last van je schouders en rust voor je vader, maar tegelijkertijd weer een enorm verlies zo snel na het verlies van je moeder.
:(:) :(:)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:40

Gecondoleerd BM. Heel veel sterkte met je verlies. :knuffel:

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:10

Busymissy gecondoleerd met het verlies van je vader. Fijn dat je erbij was tot het laatst. Het is fijn dat hij weer bij zijn grote liefde is, maar voor jou zal het niet makkelijker zijn :(:)