Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:49

Tuurlijk kan dat in sommige gevallen Electra. Maar ik geloof ook wel weer dat dat voor veel ouders na een paar weken een recept is voor een burn out. Het zou voor mij doe 75% verklaren :D. Na een dag met een peuter heb ik weinig puf om nog uren aan mijn werk te zitten. Dan bestaan je dagen uit vrorg opstaan, werken en de kinderen les geven.

Ik denk dat werkgevers best ook even een stap terug mogen doen, zoals iedereen. Soms heb ik het idee dat die nog alle ruimte krijgen om op oude voet door te gaan, ten koste van werknemer.
Ze kunnen niet gedwongen worden tot mensen laten thuis werken, daarvoor moeten scholen gesloten worden. Ze kunnen 100% productiviteit verwachten terwijl ouders ook al thuis les moeten geven.
Het is bij sommige bedrijven heel veel nemen en weinig geven. Ik ben dankbaar voor mijn werkgever maar hoor ook andere verhalen om me heen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:50

Mindim schreef:
lenaa_tje schreef:
@mindim het vo is voor een groot deel niet eens dicht. Ik hoop voor mijn leerlingen dat de overheid nog wat meer duidelijkheid geeft over de examens.

Hoe bedoel je, de examenklassen gaan hier naar school en sommige praktijk klassen, verder is alles hier dicht.

Ja weet je hoeveel leerlingen dat op een dag zijn die gewoon onderwijs hebben op locatie.
Verder mogen ook voor examenklassen op school komen voor toetsen ivm. Pta werk.
Terwijl dit de groep was waar de besmettingen zo hoog onder waren. Niet de basisschool en niet de onderbouw van het vo. Dat is echt heel krom. Middelbare scholen zijn over het algemeen groter dan de basisscholen. De meeste vo scholen hebben dus zoveel leerlingen aanwezig als er op een basisschool zitten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:54

purny schreef:
Ik vind de opmerking dat ouders voor kinderen hebben gekozen en daarom ook maar moeten dealen met corona omdat ze daarvoor gekozen hebben ook te ver gaan. Niemand heeft dit zien aankomen.
Ouders moesten naast het thuisonderwijs ook nog werken. En ik heb daar echt respect voor gekregen.

Nu was mijn opmerking niet zo, want ik wens niemand corona toe, maar ik meen het wel. De maatschappij is helaas zo geworden dat zowel vader en moeder willen blijven werken, en kinderen voordat ze naar school gaan fulltime op KDV of bij grootouders zitten. Ouders komen thuis, halen de kinderen op en gaan eten (of blijven bij grootouders eten) en daarna is het al snel bedtijd. Hoe groot is de rol van de ouders nog in de opvoeding? Zijn de kinderen 4, moeten ze naar BSO. De opvoeding ligt tegenwoordig voor een groot deel niet bij de ouders. En moeten ze verantwoording nemen zijn ze ook vaak niet thuis, want als ouder weet je niet meer wat je kind uitvreet.
Alom geaccepteerd in de huidige maatschappij omdat iedereen zo leeft, maar ik persoonlijk blijf van mening dat deze ontwikkeling niet goed is. Misschien ga ik nu wel heel ver, maar wellicht heeft dit er ook wel mee te maken dat veel meer kinderen tegenwoordig problemen hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:56

Sheran schreef:
Sizzle schreef:
Als je 3 kinderen op de basisschool hebt die allemaal onder begeleiding moeten home schoolen dan ben je zelfs zonder baan al kansloos verloren lijkt mij, 3x totaal andere lesstof en allemaal door elkaar heen.

Maar hier gaat dan toch ook iets mis met het online onderwijs? Basisschool moet de 'schooling' doen, ouders moeten alleen maar zorgen dat ze aangekleed en wel achter de computer belanden.

Ik heb geen kinderen maar ken er wel best wat, bij de meeste die ik ken in het basisonderwijs spreken ze de juf of klas misschien eens per dag, ze krijgen natuurlijk wel opdrachten maar dan is het wel nu aan de ouders om te zorgen dat ze dat ook doen. Omdat de onderwijzer er ook niet bij is zullen de kinderen met vragen bij de ouders komen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:59

Ik doe geen basisonderwijs, maar wij draaien gewoon volledige dagen achter de laptop. Dus zou het ook niet vreemd vinden als in het basisonderwijs de docent wel gewoon de hele dag beschikbaar is voor vragen, checkt, misschien persoonlijke gesprekken heeft met leerlingen etc etc. Eventueel meerdere keren per dag inloggen... er is zoveel te verzinnen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:02

Als cijfers blijven dalen, eindigt avondklok 10 februari.

Dinsdag weer persconferentie. Men hoopt dat ook duidelijkheid te geven over hoe langzaamaan op te starten vanuit lockdown.

Bron NOS

https://nos.nl/l/2366839
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 01-02-21 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:03

Sheran schreef:
Ik doe geen basisonderwijs, maar wij draaien gewoon volledige dagen achter de laptop. Dus zou het ook niet vreemd vinden als in het basisonderwijs de docent wel gewoon de hele dag beschikbaar is voor vragen, checkt, misschien persoonlijke gesprekken heeft met leerlingen etc etc. Eventueel meerdere keren per dag inloggen... er is zoveel te verzinnen.

Wat ik hoor gebeurd dit ook wel maar een gewoon rooster invoeren zoals wij op het vo kennen is niet haalbaar. Juist door de begeleiding die kinderen daarin nodig hebben. Veel van de zaken die wij normaal vinden kan je van een leerling uit groep 5 niet verwachten. In een gezin met meerdere kinderen is het helemaal problematisch.
Je merkt zelf al dat jou leerlingen online niet alles meekrijgen. Al geloof ik direct dat die uitval bij mij hoger is dan bij jou. Dat is ook niveau afhankelijk

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:05

Ik vind jou wel heel zwart wit Neonlight en eerlijk gezegd schoot jouw eerste post mij in het verkeerde keelgat. Juíst omdat ik de benen onder mijn lijf vandaan ren om ervoor te zorgen dat mijn collega’s geen last hebben van mijn kinderen.

Ik werk drie dagen (dus mijn kinderen zijn niet fulltime bij een oppas) en mijn man 4,5. We hebben dus nog voor 2,5 dag opvang nodig. Onze kinderen zijn 1 en 3, hoeven dus gelukkig nog geen thuisonderwijs te krijgen maar daar staat tegenover dat ze zich maximaal een half uur (!!) zelf kunnen vermaken. Dit betekent dat ik begin met werken om 07.00 ‘s ochtends en vaak door werk tot een uur of 9 / 10 ‘ s avonds. Opvang van derden hebben we niet, mijn moeder heeft kanker en m’n schoonouders zijn risicogroep dus we moeten het zelf oplossen.
Gelukkig hebben we een werkgever die heel flexibel is en het zal hem een worst wezen of we onze uren overdag of ‘s nachts maken, maar de klant betaalt € 135,00 per uur voor mijn werkzaamheden, dus ik moet mijn uren wel kunnen verantwoorden.

Ik niet zielig, we zijn gezond en hebben het goed. Maar het is wél zwaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:07

Voor docenten komt er een sneltest meldt de Telegraaf.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:09

lenaa_tje schreef:
Sheran schreef:

Wat ik hoor gebeurd dit ook wel maar een gewoon rooster invoeren zoals wij op het vo kennen is niet haalbaar. Juist door de begeleiding die kinderen daarin nodig hebben. Veel van de zaken die wij normaal vinden kan je van een leerling uit groep 5 niet verwachten. In een gezin met meerdere kinderen is het helemaal problematisch.
Je merkt zelf al dat jou leerlingen online niet alles meekrijgen. Al geloof ik direct dat die uitval bij mij hoger is dan bij jou. Dat is ook niveau afhankelijk

Ik vind het wel een interessante, ik ben oprecht benieuwd hoe het werkt. Ook hebben wij natuurlijk uitvallers, we onderhouden wel erg intensief contact met de leerlingen. We hebben gelukkig grote vrijheid in het indelen ervan. Mijn lessen bestaan nu meestal uit gemeenschappelijke uitleg, daarna zelfstandig werken waarin ik met 3-4 mensen persoonlijke gesprekjes voer en daarna weer gezamenlijke afsluiting. We hebben uitvallers, maar over het algemeen ook hoog opgeleide ouders en veel gezinnen waarin leren wel gewaardeerd wordt. Kinderen zoals die Gianny uit 'Klassen' heb ik gelukkig niet in mijn klas.
Grote gezinnen hebben we wel in de klas, ook kinderen die geen eigen plek hebben om te werken of een computer moeten delen. Gelukkig stelt onze school computers beschikbaar. We hebben ook wel geluk met de school die alle aanwezigheid nog steeds streng controleert: we moeten het ook nog steeds doorgeven als een leerling niet aanwezig is en zelfs de leerplicht gaat er dan op een gegeven moment nog gewoon achteraan.
Ik weet niet of je van een groep 5-leerling niet kan verwachten dat hij binnen een x aantal tijd een opdrachtje maakt, waarna die nagekeken wordt?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:10

tienus63 schreef:

Hier ben ik wel benieuwd naar want de vorige persconferentie gingen ze eerst een test doen op verschillende scholen. Is dit nu al afgerond?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:12

lenaa_tje schreef:
tienus63 schreef:

Hier ben ik wel benieuwd naar want de vorige persconferentie gingen ze eerst een test doen op verschillende scholen. Is dit nu al afgerond?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1074007 ... -weer-open

Zoals ik bericht van mogelijk einde avondklok opmerkte, is er overmorgen een persconferentie.
Morgen en overmorgen zullen we het uiteindelijk wel horen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:14

@sheran dan pakken wij het dus al anders aan. Ik probeer juist meer samen te doen want dan heb ik iedereen. Ook besteed ik veel aandacht aan herhaling, meer dan normaal. Ik raak ze namelijk kwijt bij het zelfstandig werken. Dus ik doe dit wel, ook omdat je niet 40 minuten een videovergadering kan volhouden (x8 voor de leerlingen hé) maar de ‘goede’ leveren vervolgens het werk in. En dat zijn veelal de kinderen waar het thuis goed gaat maar de anderen niet. Daar gaan we wel achteraan maar contact is al pittig en ouders lukt het gewoon niet. Om dus verschillen klein te houden die ik dus meer klassikaal. Als ik het dus wel wil het zelfstandig leren, is dat bij mij verplicht ingebeld blijven en blijf ik aansporen ... maar niet bij alle methodes die ik gebruik is het mogelijk om er zo goed zicht op te hebben online.

Ook bij ons is leerplicht wel actief maar wij hebben normaal gezien al ouders die nergens op reageren.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 01-02-21 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:17

Ik heb ze tijdens het zelfstandig werken overigens ook wel in beeld met de camera aan hoor, ik laat ze nooit uitloggen. Maar misschien was dat niet duidelijk :) Wat doe jij dan bijvoorbeeld met de leerlingen die het werk niet inleveren? Dat zijn bijvoorbeeld de leerlingen die ik volgende keer dan op gesprek vraag :). Het is nogal lastig schipperen, elke klas is anders. Mijn zesde is een stuk moeilijker dan mijn derde, bijvoorbeeld. Dat is soms echt trekken aan een dood paard.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:18

Dat doe ik ook dus maar dat blijven dezelfde leerlingen. Ze geven ook gewoon aan dat het zelf niet lukt. En ik snap het ook, bepaalde kinderen kan ik ook niks vragen. Die zijn gewoon niet te verstaan omdat muziek/tv van ouders te hard staan of er 3 broertjes/zusjes om heen stuiteren. Snap ook dat zelfstandig opdrachten maken dan niet wil. :+
Jou 6e is niet op school ?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:34

Niwla, ik heb het in mijn laatste post dus over algemeen en niet in corona-tijd. Het is heel normaal tegenwoordig en alom geaccepteerd dat kinderen naar KDV gaan omdat ouders werken. 40 jaar geleden waren die KDV's er niet eens. Was er altijd een ouder thuis om op de kinderen te passen en ze op te voeden. En ook toen konden de kinderen echt niet langer zichzelf bezig houden.
En dan heb ik het wel over 2 ouder gezinnen, alleenstaande ouders is wel een ander verhaal. Maar ik ken in mijn kring maar 2 gezinnen die hun kinderen niet naar opvang hebben gedaan en waar er altijd 1 ouder thuis was. Terwijl het 40 jaar geleden een uitzondering was als er niet een ouder thuis was. En ik begrijp heel goed dat dit bij veel in het verkeerde keelgat schiet, omdat er nog nauwelijks gezinnen zijn die niet gebruik maken van een vorm van opvang. Omdat het zo normaal en alom geaccepteerd is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:42

Veertig jaar geleden? Toen werkten er ook heel veel vrouwen, met kinderen.
Zestig jaar geleden is een ander verhaal , toen werd je ook gewoon ontslagen wanneer je trouwde. Uitzonderingen daargelaten.
In Zweden werkt iedereen, kinderopvang gratis, jaar betaald zwangerschapsverlof en je baan blijft voor jou.
Mooi maar daar moet je werken met z’n tweeën om nog iets van je leven te maken financieel gezien en heel eerlijk, hier is dat punt ook allang bereikt . Thuisblijven bij de kinderen, man of vrouw, dan moet de ander wel een heel goed en vast inkomen hebben anders stop je niet.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 01-02-21 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:42

lenaa_tje schreef:
Dat doe ik ook dus maar dat blijven dezelfde leerlingen. Ze geven ook gewoon aan dat het zelf niet lukt. En ik snap het ook, bepaalde kinderen kan ik ook niks vragen. Die zijn gewoon niet te verstaan omdat muziek/tv van ouders te hard staan of er 3 broertjes/zusjes om heen stuiteren. Snap ook dat zelfstandig opdrachten maken dan niet wil. :+
Jou 6e is niet op school ?

Ja, lastig als het inderdaad zo onrustig is dat ze niet eens te verstaan zijn :)
Mijn 6e is wel op school, ik ben alleen zelf regelmatig niet naar school geweest vanwege klachten of andere zaken. Vanaf morgen ga ik weer een week wél. Want vanuit huis lesgeven aan een klas die half op school is en half thuis is echt waardeloos :P. Maar zie ook mijn post in het juffen en meesters topic: ik weet ook niet goed wat ik met klas 6 óp school aan moet momenteel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:49

Neonlight schreef:
Niwla, ik heb het in mijn laatste post dus over algemeen en niet in corona-tijd. Het is heel normaal tegenwoordig en alom geaccepteerd dat kinderen naar KDV gaan omdat ouders werken. 40 jaar geleden waren die KDV's er niet eens. Was er altijd een ouder thuis om op de kinderen te passen en ze op te voeden. En ook toen konden de kinderen echt niet langer zichzelf bezig houden.

Ik kan je vertellen dat dit niet (helemaal) klopt.
Het klopt dat de KDV nog niet bestond maar er waren al genoeg werkende ouders.
Mijn (half)zusje ging gewoon naar de crèche.
Mijn vader en stiefmoeder werkte beide gewoon en zij waren niet de enige ouders die beide werkten.

Het klopt wel dat er een periode was dat moeders thuis bleven, maar dat was omdat als je trouwde je niet meer mocht werken.
En toen het wel wat meer gebruikelijk was gingen kleine kinderen naar moeders die thuis (privé) opvingen.
Iets oudere kinderen bleven toentertijd gewoon alleen thuis.
BSO bestond niet en schoolgaande kinderen bleven dan vaak alleen thuis als moeders moest werken.
Daar komt het woord sleutelkind vandaan.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:55

bigone schreef:
Veertig jaar geleden? Toen werkten er ook heel veel vrouwen, met kinderen.
Zestig jaar geleden is een ander verhaal , toen werd je ook gewoon ontslagen wanneer je trouwde. Uitzonderingen daargelaten.
In Zweden werkt iedereen, kinderopvang gratis, jaar betaald zwangerschapsverlof en je baan blijft voor jou.
Mooi maar daar moet je werken met z’n tweeën om nog iets van je leven te maken financieel gezien en heel eerlijk, hier is dat punt ook allang bereikt . Thuisblijven bij de kinderen, man of vrouw, dan moet de ander wel een heel goed en vast inkomen hebben anders stop je niet.

Mijn moeder werkte vroeger ook hoor (jaren70). Fijn om je eigen broek op te kunnen houden. 1 op de 3 huwelijken strandt immers. En een beetje zelfontwikkeling is ook nooit weg. Maar nu weer on topic. Laten we elkaar niets verwijten. Iedereen heeft het lastig op zijn of haar manier. Probeer elkaar te begrijpen. Ik spring ook bij qua werk bij collega 's met kleine kinderen. Ook zij deden in verleden dingen voor mij. Ben blij met goede collega's in voor en tegenspoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 01:09

lenaa_tje schreef:
Ja weet je hoeveel leerlingen dat op een dag zijn die gewoon onderwijs hebben op locatie.
Verder mogen ook voor examenklassen op school komen voor toetsen ivm. Pta werk.
Terwijl dit de groep was waar de besmettingen zo hoog onder waren. Niet de basisschool en niet de onderbouw van het vo. Dat is echt heel krom. Middelbare scholen zijn over het algemeen groter dan de basisscholen. De meeste vo scholen hebben dus zoveel leerlingen aanwezig als er op een basisschool zitten.

Hier valt het mee, maar goed ook weinig praktijk onderwijs en geen hele grote scholen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 01:10

tienus63 schreef:
Als cijfers blijven dalen, eindigt avondklok 10 februari.

Dinsdag weer persconferentie. Men hoopt dat ook duidelijkheid te geven over hoe langzaamaan op te starten vanuit lockdown.

Bron NOS

https://nos.nl/l/2366839

Krom, nu de engelse variant zo in opkomst is, waarom hebben ze de avondklok dan uberhaupt ingevoerd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 01:18

Vind het wel eng, avondklok afschaffen en basisscholen open tegelijkertijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 01:20

Sheran schreef:
Vind het wel eng, avondklok afschaffen en basisscholen open tegelijkertijd.

+ de britse variant. Vorige week hadden ze het nog over een derde golf in maart.

Leraren willen eerst gevaccineerd worden eer ze voor de klas gaan staan, de petitie is inmiddels 6000 maal getekend. Dus niet elke juf of meester ziet het nu zo zitten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 08:38

Neonlight schreef:
En dan heb ik het wel over 2 ouder gezinnen, alleenstaande ouders is wel een ander verhaal. Maar ik ken in mijn kring maar 2 gezinnen die hun kinderen niet naar opvang hebben gedaan en waar er altijd 1 ouder thuis was. Terwijl het 40 jaar geleden een uitzondering was als er niet een ouder thuis was. En ik begrijp heel goed dat dit bij veel in het verkeerde keelgat schiet, omdat er nog nauwelijks gezinnen zijn die niet gebruik maken van een vorm van opvang. Omdat het zo normaal en alom geaccepteerd is.

En wat is daar dan mis mee? Mijn kinderen gaan twee dagen naar de opvang. Ik vind dat fijn voor ze, het is erg goed voor de ontwikkeling.
Eerst vier jaar thuis zitten en dan naar de basisschool vind ik echt een te grote overgang.
De oudste is pas vanaf 2,5 gegaan, de jongste heb ik nu al vanaf 1,5 naar de opvang gebracht, omdat ik dat juist het beste vind.

Ik vind kdv’s en twee werkende ouders (of iig die keuze hebben) een goede ontwikkeling.

Ben blij dat het niet meer is als 40 jaar geleden. (Toen waren er overigens wel crèches, misschien bedoel je 50 of 60 jaar geleden, toen vrouwen enkel mochten werken in hun eigen huishouden)