Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:49

IMAY1990 schreef:
0091 schreef:

Vind het verschil heel minimaal als je eenmaal warm bent gelopen.. maar misschien ligt dat aan mij :o

Met regen verschijnt er voor mij echt zo'n mentale middelvinger om naar buiten te gaan. Ik weiger het gewoon als het regent.

Ik loop juist erg graag in de regen. Heb een super goed jasje van craft voor regen. Houdt me echt uren en uren droog.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:52

Ik lees iets over kou dus ik kom weer ns tevoorschijn :+
Het helpt echt heeeel veel om je 'extremities' te bedekken, oftewel je hoofd/hals, je voeten en je handen. Dus zodra het kouder word doe ik een buff om als hoofdband, en dat doet bij mij echt al heel veel. Je verliest nl ontzettend veel warmte via je hoofd! Bij de warming up doe ik graag hele dunne handschoenen aan (heb nu toevallig een paar van asics maar hoeft echt geen merk te zijn) en lange sokken ipv enkelsokjes. De handschoenen gaan snel weer uit, maar helpt wel voor die eerste km of twee. Als het echt super duper koud word (-5/7 en kouder) doe ik een extra buff om m'n hals en een dikkere hoofdband om. Ook vind ik 't fijn om een body warmer te dragen over m'n andere laagjes, dan blijf je lekker warm in je lichaam maar kan je toch wat warmte kwijt. En zoals anderen heb ik uiteraard ook winter tights, die zijn ook wind dicht en dat is zó fijn!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:54

Nog aanraders voor goede wintertights met hoge taille? Ik krijg altijd verschrikkelijk koude bovenbenen. Een thermobroek eronder helpt niet. Een korte tight helpt wel iets.

Mijn favoriete shirtje komt bij de Decathlon vandaan. Een heerlijk dun en ademend shirtje.
Mijn favoriete broek was altijd een van de Lidl maar dat is nu een van Puma, met een hogere taille. Die blijft altijd goed zitten.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:02

_Cindy schreef:
Wel blessuregevoelig vanwege hypermobiliteit dus blessuregevoelig

Luxorvalkje, train je met Garmin coach? Ik heb een 5km-schema gevolgd met Jeff en ben er een stuk sneller mee geworden, liep hem in 28 min.

poes schreef:
Koop een garmin en volg zijn programma’s via de app en je horloge. Ik vond het erg fijn. Programma’s van 5-10-21 km en je kan een tijdsdocument instellen.

Ik ben ook hypermobiel. Bij mij zijn de pees platen en mijn bilspier een probleem.

Ik heb schema’s van Jeff Galloway zelf. Had hem ontmoet eind 2018 en heb in 2019 Dopey gelopen in WDW. (Run for the Bling)
Zelf loop ik met een Garmin fenix 5s (2018).

5km aan één stuk lopen lukt niet, maar kan wel een marathon uitlopen met Galloway methode (loop clubs kunnen daar niet zoveel mee).

Ik wil graag een halve onder de 1.45 lopen, of een 10k onder de 47 minuten. Dan mag ik volgend jaar in het eerste startvak staan.

Op de snelheid loop ik nu vast. Ik weet dat het kan. Ik ken een meisje die zich gekwalificeerd heeft voor Boston met deze methode. Maar ik wordt niet sneller.

Supervixen: day zijn droom tijden voor mij. Heb jij nog tips?

Puera. Ik heb die van I Can I Will. Die zijn iets dikker en hoger dan normale tights.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:05

Ik lijk op SV geloof ik, liep laatst ook nog in korte broek met lange sokken en dunne longsleeve. Ook nu alleen een hardloop’trui’ aan. Afgelopen winter had het eindelijk eens een beetje gesneeuwd, toen dacht ik, doe maar thermo eronder. Ik had het me toch een partijtje warm. Moet zeggen dat ik sinds ik hele winters door gewoon hardloop in weet en wind ik sowieso veel beter tegen kou kan. Heb dan bij thuiskomst soms wel wat koude benen maar niet te koud. Heb het sneller te warm dan te koud eigenlijk. Loop nu in een gewone lange tight en lange mouwen, dat is het eigenlijk wel. Handschoenen alleen als het echt vriest en superduper koud is, maar liever gewoon mijn duimen door de gaten in de mouwen. Ben dus niet zo behulpzaam voor koukleumen helaas :')
Snel ben ik ook helemaal niet haha. Maar ik loop, daar gaat het om. En ook hier hypermobiel, weinig klachten van laatste tijd maar ik ben veel kracht training aan het doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:06

Piekosjj bij mij helpt het juist om mijn romp wat warmer aan te kleden. Dan blijft de rest ook wel ok. Handschoenen, muts of hoofdband draag ik nooit.
Koude bovenbenen heb ik ook wel.

Ik heb ook van alles wat.
Van decathlon tot asics, odlo, nike en shirtjes van wedstrijden.
Ik zweer wel echt bij fusion tights, voor afstanden tussen de 20 en 40 km heb ik daar de minste schuurplekken van.
Net weer een nieuwe lange tight daarvan besteld.
Thermo tight heb ik niet, vind ik te warm.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 30-11-20 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:06

Morris schreef:
Inderdaad wel verschillen zeg, qua kleding. Misschien speelt leeftijd een rol? Ik ben 47...

Ik koop sportkleding, eigenlijk alle kleding, als het is afgeprijsd. Gebeurd mij niet vaak dat ik de volle pond betaal. Zelfs mijn asics nimbus koop ik als ze afgeprijsd zijn, bij futurum, of soms zalando.

Ik denk niet dat het aan leeftijd ligt, maar meer per persoon.. ik ben 24, maar ik ben altijd al een koukleum geweest :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:15

Luxorvalkje als je de 5km niet aan een stuk kunt lopen, vind ik je doel voor de HM wel erg hoog gesteld als ik eerlijk ben?
Wat is nu dan je tijd op de 10km of de halve bijvoorbeeld? En de marathon?
Ik begrijp niet helemaal uit je verhaal of je die al gelopen hebt.

Om sneller te kunnen lopen moet je trainen op hogere hartslag om je conditie te verbeteren. Loop je wel eens op hartslag?

Tips.. tja.
Trailrunnen heeft mij heel sterk gemaakt. Afwisseling. Gemotiveerd zijn. Je grenzen willen verleggen. Samen met anderen lopen. Doelen stellen. Discipline. Doorzetten en doorgaan.

Ik doe een keer per week een tempoloop op de weg, een keer een lange trail (20-30km ongeveer) een keer een kortere (12-15km ongeveer), dan nog een of twee loopjes wat rustiger aan op de weg.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:23

Ik heb een wintertight van Fusion, zeer content mee maar of ie echt zoveel warmer is.

[Edit] Toch de normale tight. :+

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:31

Ik heb heel consistent getraind voor Dopey.

In maart 2018 begonnen.
In mei mijn eerste 10k
Augustus eerste halve (plan was 10k)
September 36k Challenge in Disneyland Paris (5k op vrijdag avond, 10k op zaterdag, halve op zondag).
In januari 2019 dopey. 5k op donderdag, 10 op vrijdag, halve op zaterdag, hele marathon op zondag.

Mijn favoriete tempo is 2 minuten lopen / 30 seconden wandelen.

Na florida kwam het klad erin.
Halve gelopen op 1 juni 2019, daarna 9 keer getraind. 36k in Parijs gelopen eind september en daarna Berlijn.
Daar was mijn tijd 4.34. Ondanks de regen. Eerste 2 km aan één stuk gelopen, daarna 2.00/30 tot aan de finish.

Er zou dus meer in moeten zitten.
Maar bij grotere omvang of langer achter elkaar lopen raak ik geblesseerd.

Ik zal eens kijken naar wat je hebt aangegeven.
Of ik daar wat meer over kan vinden.

Mijn fa

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:38

Ik kom na een tijdje meelezen ook maar meepraten :D
Ik ben in maart ofzo begonnen met hardlopen, met het absolute beginners-schema van Runners world geloof ik. Ik had in mijn hele leven nooit meer gelopen dan 100 meter denk ik :/
Maar uiteindelijk dus opgebouwd naar 5km, daar was ik al zo trots over op mezelf :D maar in oktober de 4mi (virtueel) gelopen met een vriendin, en met dezelfde vriendin afgelopen zaterdag 7,5 km gelopen, ook weer een virtuele run. Ik verbaas mezelf elke keer :+

Ik loop nu zo’n 3 keer in de week. Meestal 3-4-5km. Ik wil wat meer doen met intervallen en dan toewerken naar een 10km.

Luxorvalkje

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:04

Zeker doorgaan!

Mijn eerste loopje was 20 minuten, 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen x 10.
Ik was gesloopt en had welgeteld 1 mijl / 1,6 km afgelegd. Nooit gedacht dat ik verder zou lopen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:16

Das al vast pittig voor een eerste training zelfs!

Leuk al die nieuwe mensen welkom :)

Luxor: wat leuk dat je Jeff ontmoet hebt! Hoe was dat? Hoe heb je hem ontmoet? Ik wil alles weten :D ik vind zijn filmpjes op Garmin zo schattig. Lijkt me een hele fijne man. Ik liep zijn schema overigens niet volgens RWR. Vond het ook een heel prettig schema.

Wat betreft je blessures: ben je al bij een kine/fysio geweest en dan eentje die gericht is op sport? Je hebt wel al flinke afstanden afgelegd. Leuke wedstrijden ook :j lijkt me leuk om ook ooit te doen :) ben in november in Florida geweest maar gewoon de parken bezocht :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:06

Luxorvalkje:
Wat krijg je dan voor klachten als je langer rent?
Dan lijkt me een afspraak met een goede sportfysio wel een plan. Iemand die misschien een bij jou passend schema kan opstellen om een snellere tijd te lopen.

Wendybz welkom! Je bent al goed bezig!

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:15

Hallo,
Ik ben in mei begonnen met hardlopen, zat op een km of 5 tot 7.5. Helaas nu een heupblessure. Deze week.niet hardlopen en volgende week max een km. Ik denk dat ik maar even 2 weken niet hardloop. Over 2 weken weer terug naar de fysio. Ik baal echt enorm en wil graag lopen maar het is echt beter even rustig aan te doen. Denk dat ik het weekend maar de mountainbike pak....

Heeft er iemand een tip voor fijne oortjes? Ik heb op mijn horloge muziek maar heb nog geen fijne hardloopoortjes gevonden.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:38

Ik krijg het vrij snel warm tijdens het hardlopen. Ik draag als het koud is meestal 2 lagen: t-shirt of longsleeve en dun truitje (liefst vestje me rits zodat ik het makkelijk kan open doen of uitdoen). Eventueel ook m'n regenjasje erover als het erg waait of regent, of soms eens een thermisch shirtje onderaan (maar geen heel dik). Ik draag wel snel een tight ipv een short als het iets kouder wordt. Ik heb 1 tight die wat gevoerd is, maar die doe ik zelfden aan.

Luxorvalkje dat lijkt mij inderdaad ook heel snel, als je die tijden wil lopen met 30s wandelen tussenin, dan ga je volgens mij al bijna moeten sprinten (ik probeer het hieronder even uit te rekenen, ik hou van vraagstukken). En het lijkt me net dat je dan meer kans loopt om blessures te krijgen? Of krijg je blessures door het repititieve van je passen en de belasting op je gewrichten?
De tips van SV lijken mij wel heel goed. Bij trailrunnen is er meer afwisseling in je passen en door de zachte ondergrond ook minder belasting op je gewrichten. En je laten begeleiden door een fysio is zowiezo een goed plan als je blessuregevoelig bent.

Ik probeer even uit te rekenen welke snelheid je moet halen als je die HM-tijd wil halen.
1u45 voor 21.1km, run-walk 2min:0.5min.
Als we 1u45 opdelen in cyclusjes van 2.5min, dat zijn 42 cyclusjes.
21.2km/42 cyclusjes: je moet elke cyclus 502.3m afleggen.
Stel dat je wandelt aan 10min/km of 6km/u, dan leg je tijdens die 30 seconden wandelen 50 meter af.
Dan moet je tijdens die 2 min harldopen nog 452.3m afleggen. Hiervoor heb je een snelheid nodig van 13.57 km/uur of 4:25min/km.
Dat is behoorlijk snel, maar misschien wel doenbaar? Ik weet niet hoe snel je nu loopt.

Welkom Wandybz! Wat goed, jezelf verbazen geeft je vleugels!
Laatst bijgewerkt door Katharinaa op 01-12-20 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:42

Wat je kunt doen Luxorvalkje is eens een 10k lopen met RWR. Die tijd gebruiken om een doeltempo in te stellen voor een RWR programma. Ik zou er bijv. 2 minuten vanaf trekken voor je doeltempo. Kijk ook eens op de Facebook groep Garmin Coach, daar zijn veel meer lopers volgens de RWR methode.

Algemene tips tegen blessures: wat krachttraining/oefeningen gericht op core versterken en balans doen, zoals planken en op 1 been staan, vooral bij hypermobiliteit. Schoenen geregeld laten controleren op scheve slijtage. En vooral.. rustig opbouwen. Met de opbouw die je beschrijft, zoals van 0 naar 10k in een paar maanden, of een halve en de maand erna een eerste hele raakt bijna iedereen geblesseerd denk ik.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:47

Chita schreef:
Hallo,
Ik ben in mei begonnen met hardlopen, zat op een km of 5 tot 7.5. Helaas nu een heupblessure. Deze week.niet hardlopen en volgende week max een km. Ik denk dat ik maar even 2 weken niet hardloop. Over 2 weken weer terug naar de fysio. Ik baal echt enorm en wil graag lopen maar het is echt beter even rustig aan te doen. Denk dat ik het weekend maar de mountainbike pak....

Heeft er iemand een tip voor fijne oortjes? Ik heb op mijn horloge muziek maar heb nog geen fijne hardloopoortjes gevonden.

Oh balen Chita. Hopelijk snel weer beter. Als je geen pijn hebt tijdens het fietsen is dat wel een goede vervanger!

Ik heb deze oortjes en ben daar tevreden van.
https://www.bol.com/nl/p/uiisii-bt260-s ... country=BE

Er zijn wel veel mensen die liever geen in-ear oortjes hebben voor de veiligheid. Ik zet m'n geluid gewoon zachter wanneer ik op kruispunten of drukkere stukken kom, maar dat is ook niet echt handig, dan hoor ik soms m'n podcast of muziek niet meer door het lawaai van het verkeer.
Ik kwam deze onlangs tegen, ziet er wel handig uit, maar ikzelf zou daar nooit zo veel geld aan uitgegeven.
https://www.vandenborre.be/bluetooth-dr ... e5EALw_wcB

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:14

Ik heb oortjes van jbl en airpods, beide heel fijn maar met de airpods hoor ik het verkeer beter en kan ik makkelijk eentje in doen. De jbl hebben eigenlijk noise cancelling geloof ik en het is superfijn om helemaal zen te lopen, maar het verkeer hoor ik gewoon te slecht.

Voor hypoermobiliteit is de truc gewoon krachttraining. Stabiliteit trainen, 1-benig en sterke core. Ik ben in principe nooit echt volledig pijnvrij, maar kan nu wel zeggen dat ik mijn trainingen ‘pijnvrij’ kan lopen. Geen extra last erna over het algemeen. Je lichaam leren kennen, je grenzen en hoe je die kunt gaan verleggen. Een goede sport fysio is goud waard. Ik heb die van mij 4 jaar lang gezien :=

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:02

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:46

De jbl die ik heb heeft zo’n extra haakje achter je oor. Geloof dat het de contour reflect is of zoiets. Bluetooth, dat vind ik wel fijn. Alleen dat ik dus het verkeer slecht hoor. Ik zou die aftershokz wel eens willen proberen, maar die zijn zo duur. Als ze niet bevallen dan heb je zoveel geld eraan uitgegeven

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:51

Bedankt voor de tips. Ik wil er ook niet teveel geld aan uitgeven.

Misschien eens kijken naar die eerste van Katharinaa. Mooi cadeautje voor kerst!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:01

Ik zing zelf wel een liedje. Niet dat mijn oren het daar mee eens zijn hoor :D :') . Maar mijn humeur wel :+ .

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:39

Het helpt mij mentaal :+ Als in: zolang ik mezelf niet hoor piepen met ademen, kan ik veel langer doorlopen :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:43

ontherun schreef:
De jbl die ik heb heeft zo’n extra haakje achter je oor. Geloof dat het de contour reflect is of zoiets. Bluetooth, dat vind ik wel fijn. Alleen dat ik dus het verkeer slecht hoor. Ik zou die aftershokz wel eens willen proberen, maar die zijn zo duur. Als ze niet bevallen dan heb je zoveel geld eraan uitgegeven

Heb ik twee paar van gehad. De aeropex. Vond het geluid tegenvallen en bij mij vielen ze om de haverklap uit. Was er helemaal klaar mee.
Aan mijn zusje gegeven om te kijken of het bij haar beter ging, maar bij haar vielen ze ook uit.
Toen heeft mijn vriend ze uitgeprobeerd, bij hem ging het beter. Geen idee hoe dat komt. Misschien beter contact met zijn telefoon. Ik begin er in ieder geval niet meer aan.

Ik heb nu de jaybird x4 en daar ben ik heel tevreden over.
Ook in de stromende regen blijven ze goed zitten en het geluid is ook top.