Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:02

Linsey1998 schreef:
Zeg dan, dat je rustig aan mee gaat doen, je schetst een enorm onduidelijk beeld, op internet. Plaats dan je lijstjes achteraf, als je geen commentaar wilt hebben, omdat je zulke goede mensen om je heen hebt. Dan is dit allemaal opgelost, en zul je van niemand last hebben. :)

Nou nou, voor mij persoonlijk was het allang duidelijk hoor... Ik had geen last van het lijstje van Jaimy. Van mij zal ze dan ook geen commentaar krijgen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:06

En was het enige wat die mensen anders deden geen varkensvlees eten? Of was er wel meer wat aangepast werd?

Maar dat is met heel veel dingen zo. Er zijn talloze mensen die zeggen dat ze minder buikpijn krijgen "omdat ze stoppen met het eten van gluten" (even los van de mensen met daadwerkelijk coeliakie oid). Voor een groot deel van de mensen is het echter zo dat ze stoppen met het eten van brood en dus een volledig ander eetpatroon over pakken. Allereerst kan het dus prima zijn dat ze een andere overgevoeligheid hadden (bijvoorbeeld tarwe in het algemeen), maar het kan ook zijn dat ze het brood in de middag vervangen voor een salade, daardoor meer groente, fruit en vezels binnen krijgen en zich daardoor veel beter voelen.

Andersom heb ik toen ik nog in een zelfstandige praktijk werkte heel vaak mensen met darmklachten gehad die vanalles geschrapt hadden uit hun voeding omdat ze dachten er klachten van te krijgen, wat bij goed terugplaatsen in het voedingspatroon helemaal geen klachten gaf.

Zullen we de discussie over Jaimy stoppen? :o

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:07

Janine1990 schreef:
Linsey1998 schreef:
Zeg dan, dat je rustig aan mee gaat doen, je schetst een enorm onduidelijk beeld, op internet. Plaats dan je lijstjes achteraf, als je geen commentaar wilt hebben, omdat je zulke goede mensen om je heen hebt. Dan is dit allemaal opgelost, en zul je van niemand last hebben. :)

Nou nou, voor mij persoonlijk was het allang duidelijk hoor... Ik had geen last van het lijstje van Jaimy. Van mij zal ze dan ook geen commentaar krijgen...

Ik ga er ook niet meer verder op in, heb me laatste zegje gedaan.
Volgens mij is dit topic om te leren van elkaar ect. Daar kan best een slippertje bij zitten. Maar kan net even anders geformuleerd worden ipv nog een uur er op door gaan.

Maar goed waar we gebleven waren, allemaal succes vandaag! :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:07

secricible schreef:
En was het enige wat die mensen anders deden geen varkensvlees eten? Of was er wel meer wat aangepast werd?

Maar dat is met heel veel dingen zo. Er zijn talloze mensen die zeggen dat ze minder buikpijn krijgen "omdat ze stoppen met het eten van gluten" (even los van de mensen met daadwerkelijk coeliakie oid). Voor een groot deel van de mensen is het echter zo dat ze stoppen met het eten van brood en dus een volledig ander eetpatroon over pakken. Allereerst kan het dus prima zijn dat ze een andere overgevoeligheid hadden (bijvoorbeeld tarwe in het algemeen), maar het kan ook zijn dat ze het brood in de middag vervangen voor een salade, daardoor meer groente, fruit en vezels binnen krijgen en zich daardoor veel beter voelen.

Andersom heb ik toen ik nog in een zelfstandige praktijk werkte heel vaak mensen met darmklachten gehad die vanalles geschrapt hadden uit hun voeding omdat ze dachten er klachten van te krijgen, wat bij goed terugplaatsen in het voedingspatroon helemaal geen klachten gaf.

Dat is de vraag inderdaad, ze zullen echt niet alleen het varkensvlees hebben aangepast. Maar dan moet ik die site even weer opzoeken. Vandaar dat ik ook zeg: Is vlees ongezond? Is het het soort vlees? Is het de bereiding? Of....

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:08

secricible schreef:

Ja er word heel snel gesproken over wat fout is en over allergieën ect. Word ook te makkelijk een stempel gegeven. Want een paar jaar terug waren er een paar mensen met allergie voor gluten bijv nu heeft bijna iedereen het....

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:08

Pff wat een gedoe om één lijstje...

Zo begreep ik laatst van mn huisarts dat het hele verband tussen cholesterol en verzadigde vetten ook onderuit is getrokken, ze kwamen erachter dat er veel meer speelt dan alleen teveel vet = hoog cholesterol. De inzichten veranderen continu...
Maar soms lees ik ook wel verbanden dat is denk huh %) Zo was er een dieet dat beweerde dat mensen in zuidelijke landen allemaal slank zijn omdat ze weinig khd eten en veel gezonde vetten zoals olijfolie. 1: ze zijn daar echt niet allemaal slank... 2: je moet eens zien wat daar aan rijst, pasta, wit brood etc weggewerkt wordt :+ Als ik dan zo'n introductie van een dieet lees ben ik meteen helemaal klaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:10

Laura82 schreef:
Pff wat een gedoe om één lijstje...

Zo begreep ik laatst van mn huisarts dat het hele verband tussen cholesterol en verzadigde vetten ook onderuit is getrokken, ze kwamen erachter dat er veel meer speelt dan alleen teveel vet = hoog cholesterol. De inzichten veranderen continu...
Maar soms lees ik ook wel verbanden dat is denk huh %) Zo was er een dieet dat beweerde dat mensen in zuidelijke landen allemaal slank zijn omdat ze weinig khd eten en veel gezonde vetten zoals olijfolie. 1: ze zijn daar echt niet allemaal slank... 2: je moet eens zien wat daar aan rijst, pasta, wit brood etc weggewerkt wordt :+ Als ik dan zo'n introductie van een dieet lees ben ik meteen helemaal klaar.

Dat dus... Denk Zuid-Frankrijk... Iedereen is slank van het stokbrood vreten ofzo?? :')

Wat zei het dieet trouwens verder over wat je moest eten? Lijkt me trouwens wel een lekker dieet, ik hou van dat eten daar... :D

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:13

Goh jij bent hier de gene die een hele heisa maakt. Er werd inderdaad al aangegeven dat k het wat onduidelijk schets, prima is zeker waar heb k al gezegd.

Fanatiek mee doen is niet gelijk zwaar, sorry dat jij dat anders interpreteert.
En je moet niet kleinerend doen over 'omdat jij zulke goede mensen om je heen hebt' dat komt erg fout over. Want ik maak ook geen opmerking als 'maar zien wat jij bereikt als je 3 jaar verder bent en de leeftijd hebt die ik heb'
Ik kan van mezelf zeggen dat k et wel op orde heb. En daat zit wel is een slippertje tussen zoals nu, dat ik een onduidelijk beeld schets. Waar ik me overigs op herstel want ik geef nu een duidelijker beeld.

Maar dit neemt een beetje een negatief wending en dat jammer :o[/quote]

hahahaha ach, maar even een serieuze vraag dan, waarom ben je hier in dit topic voor advies meepraten, lijstjes plaatsen? Als je hele goede mensen om je heen hebt? Buiten de motivatie van dit topic? Je zegt wel dat ik er kleinerend mee aan kom zetten, maar jij gooit die opmerking op het internet, en ik herhaal het?

Als we 3 jaar verder zijn, leef ik nog steeds op onderhoud, dus eet ik sommige dagen minimaal 1900 en de overige dagen 2100/2200 calorieen, ik ben 1.66 groot en dat verbruik ik makkelijk. Jij ben 1.80 groot, ik denk niet dat jij maar 1800 calorieen verbrand als je ook nog in de sportschool werkt...

Maargoed, we zijn hier allemaal tegen karige lijstjes? Nu komt het er op aan, en gaat iedereen akkoord? Omdat ze toch wel in de sportschool werkt, en misschien nog 2 of 3 rijstwafels meer eet? Wat als een meisje van 12 of 13 het beeld krijgt dat je maar 1555 calorieen hoeft te eten als je fanatiek gaat meesporten? Dan zijn wij als topic toch fout bezig! Ik vind dat ik het recht heb om daar op te reageren. Wat jullie reacties dan ook zijn, not my problem, wat het boeit me gewoon weg niet. Ik sta hier boven, om dit soort lijstjes tegen te gaan. Denk dan voortaan 2 keer na voordat je iets plaatst.

Laten we het nu weer vriendelijk houden :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:17

niet slank, maar wel heel weinig hart en vaatziektes in gebieden met mediterraans dieet. En men denkt dat dat komt doordat het heel puur en onbewerkt is, waarschijnlijk omdat het rijk is aan vette vis, olijfolie en noten, veel peulvruchten bevat enz. enz. Maar het is een feit dat mensen met een mediterraans voedingspatroon het meest gezonde leven hebben.
In dat soort landen wordt helemaal niet heel veel pasta, rijst en wit brood gegeten. Ze eten dat soort producten wel en vaak in de week, maar geen grote porties en bijna altijd vergezeld van heel veel groentes en weinig vlees. Daarnaast zitten ze vrijwel altijd aan tafel met eten en heeft eten een belangrijke rol, waardoor men lang tafelt en daardoor in totaal minder kcal eet (heel tegenstrijdig, maar wel waar ;) )

Het mediterraanse eetpatroon lijkt op dit moment een van de gezondste eetpatronen ter wereld, maar waarom, dat is dus moeilijk te ontdekken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:20

secricible schreef:
In een ander topic werkt gesproken over de blue zones (gebieden waar men ouder wordt dan gemiddeld). Want in die gebieden eten ze weinig vlees en "dus is vlees eten niet gezond", maar er zijn natuurlijk nog 100 factoren die die mensen met elkaar verbind, buiten hun vleesconsumptie. Er is zoveel dat we niet weten. En dan moet je ook nog kijken naar wat voor jou lichaam wel of niet werkt, want dat neem ej dan nog niet eens mee...

Op tv was daar ooit een docu over. Volgens mij waren mensen uit IJsland gemiddeld het gezondst (Nederland stond ook vrij hoog!) waarschijnlijk vanwege een dieet van vis, zuivel etc. Inuït stond ook erg hoog (top 5 dacht ik?) en die eten vrijwel alleen vlees.

Laat maar weer zien dat niet één product slecht is. Dus alle heisa over vlees.. ik geloof het niet zo.
En het hele gedoe over verhoogde kans op darmkanker bij bewerkt vlees? Dan moet je echt veel vlees eten, dat eten de meeste Nederlanders niet.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:21

Janine weet t niet meer precies, geloof veel groenten, vis en kip, olijfolie, noten etc. Dus wel heel gezond... maar bij zo'n introductie haak ik dus af :+

Sec in die introductie stond letterlijk dat iedereen daar slank is, en dat is niet bepaald mijn ervaring.
De plekken waar ik geweest ben in spanje, italie en portugal, werden de zaken die ik noemde wel in heel grote hoeveelheden gegeten, maar dat zal vast niet overal zijn. Ik geloof zeker dat de levensstijl gezond is, maar de manier waarop het gepresenteerd werd vond ik echt dikke onzin.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 11:24

Even als algemene opmerking: zolang er niet vermeld staat bij een lijstje hoeveel er overal van gegeten wordt en hoeveel en welke intensiteit beweging ernaast wordt uitgevoerd, neem ik niet eens de moeite om het te lezen en op te reageren. Simpelweg omdat er helemaal niks nuttigs over te vermelden valt. Enige waarvoor het leuk is, is om inspiratie voor jezelf op te doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:27

Dat onderzoek over bewerkt vlees is gewoon volledig verkeerd geïntepreteerd door de media. Ja, de kans wordt hoger als je bewerkt vlees eet, maar de getallen die in de media naar buiten kwamen zijn onjuist. Volgens mij is de kans op darmkanker bij veel bewerkt vlees iets van 0.1% hoger en niet 10% of nog meer zoals in de media stond.

De vijf blauwe zones zijn:
Het Italiaanse eiland Sardinië
Okinawa in Japan
Loma Linda in Californië
geïsoleerde Nicoya in Costa Rica Peninsula
Ikaria, een geïsoleerd Grieks eiland

En laura, allemaal slank zal vast niet kloppen. Enige wat ik zeg is dat de onderzoeken wel laten zien dat in de gebieden met mediterraans dieet er uit schieten w.b. weinig hart- en vaatziektes. En dan heb je het echt over het traditionele mediterraans dieet. Ik denk dat ook in die landen nu steeds meer bewerkte voeding zijn intrede doet en er dus meer gezondheidsproblemen ontstaan.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:28

Hmm, toch maar gaan verhuizen naar Zuid-Frankrijk dan :Y)
En ik gebruik wel altijd kokosolie, maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit dan? Al wordt die wel vaak vloeibaar in de zomer wanneer het erg warm is :))
Ik vind het sowieso lastig om voldoende 'gezonde' vetten binnen te krijgen. Bijna elke dag haal ik mijn vetdoel niet. Ik ben dol op gerookte zalm, maar die is de laatste tijd ontzettend duur dus dat haal ik bijna niet meer. Soms een handje nootjes, maar dat tikt ook weer vaak aan in mijn khd. Misschien een blikje tonijn in olijfolie ipv water? Of is dat ook niet zo gezond?

Mijn lijstje voor vandaag:

O1: Cracker met filet americain
O2: Cracker met kipfilet en een flesje skyr drinkyoghurt
L: Wrap met kipfilet, sla, komkommer en halve avocado
A: Miehoen
T: Handje ongebrande cashewnoten (30 gram)

B: 30 minuten krachttraining, met de hond het bos in (+/- 1 uur)

Ongeveer 1700 kcal

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:28

linoleum schreef:
Even als algemene opmerking: zolang er niet vermeld staat bij een lijstje hoeveel er overal van gegeten wordt en hoeveel en welke intensiteit beweging ernaast wordt uitgevoerd, neem ik niet eens de moeite om het te lezen en op te reageren. Simpelweg omdat er helemaal niks nuttigs over te vermelden valt. Enige waarvoor het leuk is, is om inspiratie voor jezelf op te doen.

Dus stel iemand zegt ik heb dit gegeten:

O crackers met kaas
L: 3 boterhammen met kipfilet
A: 2 tartaar en bloemkool

Ga je hier niet op reageren, want het kan ook wel 2000 cal zijn? terwijl je eigenlijk weet dat het te weinig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:29

Ik denk dat een hele grote factor in mediterrane landen ook is dat ze s middags een grote maaltijd eten ipv 2 boterhammen en een scala aan tussendoortjes. Dat werkt bij mij ook veeeel beter, als ik een grote maaltijd eet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:31

secricible schreef:
Dat onderzoek over bewerkt vlees is gewoon volledig verkeerd geïntepreteerd door de media. Ja, de kans wordt hoger als je bewerkt vlees eet, maar de getallen die in de media naar buiten kwamen zijn onjuist. Volgens mij is de kans op darmkanker bij veel bewerkt vlees iets van 0.1% hoger en niet 10% of nog meer zoals in de media stond.

De vijf blauwe zones zijn:
Het Italiaanse eiland Sardinië
Okinawa in Japan
Loma Linda in Californië
geïsoleerde Nicoya in Costa Rica Peninsula
Ikaria, een geïsoleerd Grieks eiland

En laura, allemaal slank zal vast niet kloppen. Enige wat ik zeg is dat de onderzoeken wel laten zien dat in de gebieden met mediterraans dieet er uit schieten w.b. weinig hart- en vaatziektes. En dan heb je het echt over het traditionele mediterraans dieet. Ik denk dat ook in die landen nu steeds meer bewerkte voeding zijn intrede doet en er dus meer gezondheidsproblemen ontstaan.

Idd, en veel betekend ook gelijk 9kg per week dacht ik. De meeste mensen komen daar echt niet aan!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:34

Annikoe schreef:
Hmm, toch maar gaan verhuizen naar Zuid-Frankrijk dan :Y)
En ik gebruik wel altijd kokosolie, maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit dan? Al wordt die wel vaak vloeibaar in de zomer wanneer het erg warm is :))
Ik vind het sowieso lastig om voldoende 'gezonde' vetten binnen te krijgen. Bijna elke dag haal ik mijn vetdoel niet. Ik ben dol op gerookte zalm, maar die is de laatste tijd ontzettend duur dus dat haal ik bijna niet meer. Soms een handje nootjes, maar dat tikt ook weer vaak aan in mijn khd. Misschien een blikje tonijn in olijfolie ipv water? Of is dat ook niet zo gezond?

Mijn lijstje voor vandaag:

O1: Cracker met filet americain
O2: Cracker met kipfilet en een flesje skyr drinkyoghurt
L: Wrap met kipfilet, sla, komkommer en halve avocado
A: Miehoen
T: Handje ongebrande cashewnoten (30 gram)

B: 30 minuten krachttraining, met de hond het bos in (+/- 1 uur)

Ongeveer 1700 kcal

Extea olijfolie over salades, noten met weinug khd (walnoten o.a.), avocado, eieren. Je kiest ook veel voor magere producten in je lijstjes. Smeer eens wat smeerbare vetten op die crackers, beetje mayonaise (goede vetten!!!!) In die wrap e.d.

Imandra, volgens mij waren die hoeveelheden maar 500gr per week ofzo... dat viel mij iig tegen. Maar weet het niet meer precies

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:38

Ik geloof ook absoluut dat het gezond is! Het ging me meer om de onjuiste claims :)

Sowieso zijn media en onderzoeken niet zo'n beste combi. Regelmatig komt er weer voorbij waar je nu weer kanker van krijgt, en vaak genoeg slaat t nergens op...

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:39

Bevat mayonaise goede vetten? Dat wist ik niet.
Mijn probleem is ook een beetje dat ik niet van boter hou. Dus ik eet altijd crackers/brood zonder boter omdat ik het anders niet lekker vind.

secricible

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:48

Ja, mayonaise wordt gemaakt van olie icm eidooiers (en wat mosterd e.d.) dus goede vetten!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:51

Mits je goede mayonaise hebt sec ;) Als je ziet hoeveel troep er in zit, beste is om het zelf te maken :)

Spoiler:
Ik moet best wel even gniffelen om de laatste paar pagina's :')

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 11:53

Linsey1998 schreef:
linoleum schreef:

Dus stel iemand zegt ik heb dit gegeten:

O crackers met kaas
L: 3 boterhammen met kipfilet
A: 2 tartaar en bloemkool

Ga je hier niet op reageren, want het kan ook wel 2000 cal zijn? terwijl je eigenlijk weet dat het te weinig is?

Nee ik zeg dat zonder echte aantallen er lastig bepaald kan worden hoeveel kcal iemand binnen krijgt en verbrand heeft. Dus als je hier je lijstjes plaatst om daarop nuttig commentaar te krijgen, je vollediger moet zijn.

Structureel te weinig is wel te zien, als je over een periode kijkt. Maar anders zegt een op zichzelf staand lijstje zonder aantallen weinig nuttigs.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:00

Annikoe schreef:
Bevat mayonaise goede vetten? Dat wist ik niet.
Mijn probleem is ook een beetje dat ik niet van boter hou. Dus ik eet altijd crackers/brood zonder boter omdat ik het anders niet lekker vind.

Beter dan fritessaus zeggen ze, maar ja, ik vind mayo echt niet te vreten :') Dus hellooo fritessaus! :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:01

gribaldi schreef:
Mits je goede mayonaise hebt sec ;) Als je ziet hoeveel troep er in zit, beste is om het zelf te maken :)

Spoiler:
Ik moet best wel even gniffelen om de laatste paar pagina's :')

zelf maken is altijd beter maar er zijn ook best goede k&k mayos. en alle mayo is ip onverzadigd.