Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:38

Zo dat is hard!
Ik haal zo'n 7 a 8km/h omdat ik dus inderdaad nog afwissel tussen wandelen en hardlopen.

Ook nieuwe schoenen gehaald, in mijn Nikes zit ik af en toe net tegen de voorkant en dat gaat irriteren, heb nu bij Runnersworld een paar nieuwe gehaald (Asics). Ben benieuwd! Vanavond weer hardloopcursus/training. Brr koud! Extra laagje aan :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:05

Wat fijn SV!

Ik heb nog weer echt hardgelopen. Vorige week maandag schoot het in mijn schouder en sindsdien is het mis. Ook de survivalrun afgelopen zondag niet gedaan. Eerst maar bij de fysio langs.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:12

Supervixen, goed bezig zeg!! Werkt ook lekker stimulerend :)

Winged, ik ben benieuwd hoe je Asics bevallen! Ik heb ook nieuwe schoenen, Asics Gel-Phoenix 7 en ik ga ze vanavond uitproberen. Mijn eerste 'echte' hardloopschoenen, hiervoor liep ik op gymschoenen die ik nog had staan.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:26

Super SV. Voelt altijd heerlijk die snelheidsrecords vind ik!

Met schoenen heb ik denk ik gewoon geluk gehad. In de uitverkoop een paar gekocht en dat loopt echt heerlijk.
ben benieuwd hoe jullie schoenen bevallen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:26

Winged, mij is het donderdag in de rug geschoten toen ik over een baaltje kuil hangend iets uit mijn trailer wilde halen := Maar gaat beter zolang ik niet te lang zit. vanavond maar gewoon proberen.

Maar klinkt pijnlijk! Sterkte met je schouder.

Ik heb nu de Asics GT2000 4 en mijn andere paar is de Nike Zoom Structure 15.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:20

Die nike zoom structure is dus ook bij mij aangemeten, maar die durf ik niet meer aan te trekken sinds ik er zo'n zere voet van heb gekregen. Hij is toch wat smal bij de hak.

Balen toch weer al die blessures!
Een schouderblessure klinkt ook pijnlijk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:25

Mijne waren achteraf dus net te klein..
Maar dat is wel balen dat je er echt een zere voet van hebt gekregen. Nu eerst je andere schoenen en over maandje een keer testen of het toeval/pech was?

Hebben jullie geen last van de koude buitenlucht met hardlopen nu (ademen)?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:14

Nee geen last van. Ik vind de kou we lekker nu.

Ja ik ga straks wel weer een keer op mijn nikes lopen om te kijken of het geen toeval was. Eerst met wandelen goed inlopen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:18

Vanmorgen 10 km gelopen, zo mooi, alles bevroren wit, zonnetje erbij. Geen last van mijn ademhaling, maar toen ik thuis was wel even wat hoestkriebels die ik anders niet heb.

Mijn eerste schoenen van Runnersworld zaten niet lekker bij mijn achillespees. Maar dat was in de winkel niet te zien/voelen, ik kreeg juist de "pijnscheuten" na het lopen als ik zat. De schoenen zaten en liepen verder ook heerlijk. Na 3 maanden proberen met nieuwe schoenen/rust/oude schoenen moest ik toch concluderen dat het aan de nieuwe schoenen lag.
Terug gegaan, inclusief mijn oudere schoenen van daarvoor en er zat inderdaad een klein verschil in het hellingspercentage en de dikte van de hakpadding.
Ik heb ze kunnen omruilen, een goede service, want op de andere had ik toch al een tijdje gelopen. Ik wil nog niet te vroeg juichen, maar het probleem lijkt opgelost.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:18

Knap hoor Supervixen.

Vandaag een ronde gelopen op mijn nieuwe schoenen ging prima. Was wel koud.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:22

Hallo,

Mag ik mij hier ook melden?

vanavond voor het eerst hardgelopen.
Via evy les 1.

2 februari start er een beginners cursus in de plaats waar ik woon.
Ik heb mij ingeschreven.

Ik dacht vast wat beginnen.
Volgende week wil ik naar runners world gaan in amersfoort voor schoenen en goede kleding.
Lichtjes heb ik bij de Hema gehaald voor om mijn arm.
Heb nu nog schoenen van de scapino hihi.
Had ik vorig jaar eens gekocht toen ik hardloop plannen had.

Het was inderdaad koud maar heb een muts opgedaan, thermo kleding en handschoenen aan.
Ik wandel nog tussendoor.

Minn doel is bmi onder de 25 liefst 3 - 5kg kwijt en mijn conditie verbeteren.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:31

linnie050 schreef:
Hallo,

Mag ik mij hier ook melden?

vanavond voor het eerst hardgelopen.
Via evy les 1.

2 februari start er een beginners cursus in de plaats waar ik woon.
Ik heb mij ingeschreven.

Ik dacht vast wat beginnen.
Volgende week wil ik naar runners world gaan in amersfoort voor schoenen en goede kleding.
Lichtjes heb ik bij de Hema gehaald voor om mijn arm.
Heb nu nog schoenen van de scapino hihi.
Had ik vorig jaar eens gekocht toen ik hardloop plannen had.

Het was inderdaad koud maar heb een muts opgedaan, thermo kleding en handschoenen aan.
Ik wandel nog tussendoor.

Minn doel is bmi onder de 25 liefst 3 - 5kg kwijt en mijn conditie verbeteren.

Je bent in ieder geval goed bezig! zo'n cursus is toch vaak een fijne stok achter de deur. Ik weet wel van de atletiekvereniging waar ik eens bij heb gelopen dat zij als eis stelde dat je een veiligheidshesje aan had als er training op de weg was. Is sowieso ook best fijn zo'n hesje. En goede schoenen is een aanrader maar daar ben je dus al mee bezig +:)+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:18

Prima om met zo'n cursus te beginnen lijkt me. Met thermokleding is het goed te doen. Vaak kleed je je dan nog te warm aan merk ik.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 23:39

Cursus is ook gewoon leuk om te doen! Veel plezier alvast!

Ik heb vanavond ook weer erg leuke training/cursus gehad. En inderdaad geen last gehad van de kou. Heerlijk 1,5uur bezig geweest :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:30

Een hesje heb ik nog thuis liggen! Niet aangedacht om over mijn jas te doen.
Ik ga het onthouden bedankt voor de tip!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:01

Hoe gaat het met de hardlopers?? :)

Ik heb afgelopen week mijn nieuwe Asics uitgeprobeerd, ze bevallen hartstikke goed! Ik merk dat mijn voeten veel beter afrollen en dat het geluid van het neerzetten veel zachter klinkt, bij mijn oude schoenen (gymschoenen) klinkt dat echt hard zeg maar. Deze schoenen hebben een betere demping.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:26

Ik weet nog wel dat toen ik voor het eerst op echte hardloopschoenen liep ik het gevoel had op kussentjes te lopen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:10

Ik weet niet of ik me ook mag melden hier?!

Ik ben begonnen met hardlopen met evy en nu bij les 5.
Moet zeggen dat ik nooit wat een lopen vond, maar met dit programmaatje is het super vol te houden.
Ik ben het zelfs leuk gaan vinden en dat terwijl ik altijd hele zwakke enkels enzo heb gehad.

Dus ja, ik zet door samen met m'n loopmaatje! En hoop snel aan de 5 km te zitten haha.

Nog mensen die tips hebben voor lopen met deze kou en regen?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:22

Zorgen dat je goed zichtbaar bent en niet te dik aankleden, je hebt het snel genoeg warm.

Ik loop met kou in een dunne loopbroek, dunne longsleeve en een dun winddicht sportjasje. Toen het afgelopen maandag overdag -2 was, heb ik met handschoenen en een hoofdband gelopen, maar dat is echt een uitzondering. Het is eerder de wind, dan de kou waar je jezelf tegen moet beschermen.
Met hardere regen heb ik een petje op, omdat ik een hekel heb aan de regen in mijn gezicht.

Leuk dat je bent begonnen en vooral met zwakke enkels heel verstandig dat je het met een schema opbouwt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 07:36

Inderdaad, niet te dik aankleden.
Ik vind zelf handschoenen niet fijn, dan krijg ik nog koudere handen. Ik heb een shirt van under armour waarbij de boorden aan het eind van de mouwen expres zo lang zijn dat ze over je handen kunnen. Je loopt dan met je handen in je mouwen. Als ik het warmer krijg sla ik de mouwen om. Vind ik zelf erg fijn!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:36

Ik kleed mijzelf wel iets warmer aan,maar ben ook een koukleum. Alles in laagjes :D Gisteren bijvoorbeeld 1 tight, 1 paar herzog sokken, base layer, shirt lange mouw, jasje. Wel handschoenen, geen muts. Zodra het waait en het onder de 5 graden is heb ik vaak wel een muts op omdat ik erg gevoelig ben voor oorontsteking.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:15

Zo'n shirt heb ik ook Supervixen, met duimgaten erin, ideaal omdat je ze inderdaad gemakkelijk terug kunt slaan.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:44

Ik kleed me ook warm aan hoor :=
Maandag had ik van half 8 tot 9 uur 's avonds die hardlooptraining en toen had ik een winter longsleeve aan, een softshel met fleece gevoerde body en een windjack (plus reflectiehesje). En winter running tights met daarover nog een dunne fitnessbroek en dan een Bufftube om mijn hoofd en handschoenen aan. Was precies goed, maar toen was het dan ook al -5 :D

Ik ga nu in de sale nog een winter tights halen en longsleeve :+:
Ik heb het liever wat te warm dan te koud, want dan ga ik mijn lijf vastzetten. En een jas open is zo gedaan ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:52

Poeh dat zou voor mij veel te warm zijn!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:19

In de loop der jaren ben ik mij wel warmer gaan kleden. Schijnbaar hoe ouder je wordt (maar waarschijnlijk ook hoe lager het vetpercentage) hoe slechter je tegen de koude bestand bent. Bij temperaturen rondom het vriespunt zoals afgelopen week heb ik al mijn wintertight aan. (gewone tight kan ook gemakkelijk want ik heb niet snel koude benen maar het voordeel is dat de bovenbenen gelijk bij de start al comfortabel aanvoelt en niet pas na het inlopen), thermoshirt met lange mouwen van odlo met daarover heen reflecterend mouwloos jasje. Dunne handschoenen (maar die doe ik onderweg soms ook uit) en een paar keer al met een buff op mijn hoofd gelopen. Het maakt met deze dagen ook wel heel veel uit of je overdag kunt lopen of 's ochtends vroeg of 's avonds laat pas op pad kunt.Scheelt in mijn beleving bijna een laagje.
3 laagjes komt bij mij bij temperaturen van rond de - 5 of beneden het nulpunt maar met sterke wind of regen om de hoek kijken. En ook het soort van training heeft invloed. Bij een interval training ben ik aan minder kleding behoeft dan bij een trail over bij wijze van spreken 30-40km bij dezelfde weersomstandigheden.
Zojuist dus een snelle interval training overdag. En dan moet ik echt niet denken aan iets op mijn hoofd, terwijl handschoentjes toch wel lekker waren, mijn wintertight niet in de weg zat en twee laagjes warm maar niet te warm was. (zweten doe je sowieso tijdens een interval training).