Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:41

Jammer WowAmigo!

Leuk die kleine loopjes. Die crossjes van 5 en 10 km hier zijn ook altijd maximaal 250 deelnemers. Heel prettig!

Ik heb net samen met een vriend 7,5 km gelopen. Heerlijk bijgekletst. Het viel gelukkig mee met de gladheid maar we hadden de wegen ook wel een beetje ervoor uitgezocht :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:41

Ik heb vanavond maar 4.5km gewandeld, het was niet te doen als ik wilde hardlopen, veel te glad. Misschien dat morgen lukt. Maar alles is nu weer bevroren.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 07:46

Ninus, mooie afstand gelopen met je zusje! Leuk dat jullie samen hebben gelopen. Wat ziet het er bij jullie nog prachtig wit uit zeg.

SV, gaaf dat je mee kan doen met de kroondomein marathon trail! Wij doen de dag erna de 25km.

Wow amigo, vervelend van je rug, hoe voelt het nu? Hopelijk dat het gauw overgaat.

Lies-sparkle dat klinkt fijn! Hier is het ook niet glad gelukkig, nog wel wat sneeuw, maar ruwe sneeuw.

Ga vandaag een rustig rondje lopen, heb er zin in!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:20

Verbetert wel gelukkig en kan morgen al bij de fysio terecht! Gisteravond 2km gezwommen, dat ging goed, zelfs keerpunten gedaan *\o/*

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:35

Goedemorgen,

Paar hectische dagen gehad. Ben gek op de kerst, maar die sinterklaas-stress van de kinderen kan ik wel missen :Y)

Wat fijn wowamigo dat je zo snel bij de fysio terecht kan en het zwemmen zo lekker ging. Als ik jou nu zo in dit topic een beetje volg kan je die 25 km best wel aan. Als uitlopen je doel is denk ik sowieso wel. Jij bent zo getraind! *\o/*

Veel plezier Iris, het weer is niet zo mooi als het weekend...

Leuk dat je samen met je vriend kan lopen Lies_sparkle.

Succes vandaag met je interval Ninus, hopelijk is de gladheid een beetje weg bij jullie.

Zag nog andere leuke loopjes voorbij komen. Mooie winterse foto's. <3

Hier was het weekend eigenlijk "vol" gepland, maar toch op het laatste moment voor mij zelf gekozen en gaan hardlopen. Had teveel verplichtingen en daar werd ik niet vrolijker van, dus mijn vriend is met de kinderen zondagochtend alleen op pad gegaan waardoor ik kon lopen. Plan was een asfaltroute rond de 15 km, maar liep echt heerlijk en heb mijn langste afstand aaneengesloten gelopen *\o/* Ben helemaal tevreden en blij. Lekker in de groene hartslagzone blijven lopen, rond de 15 km even stukje gewandeld om een reepje te eten, en daarna nog 10 km erbij gelopen.

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:30

Wauw wat goed suusje! En fijn ook dat het zo lekker ging.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:54

Suusje wat goed topper ben jij ook.

Ook alle anderen goed gelopen :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:20

25km, daar kan ik alleen maar van dromen. Maar ik heb wel vandaag net iets meer dan 10km gedaan, 10.4 en over de 10km weer een nieuw record sinds ik weer begonnen ben, 1.22.22
Maar waar ik wel blij mee ben is de prestatieconditie, die stond alleen maar in de plus, echt voor het eerst. Van +1 tot zelfs +5. Ik denk wel dat ik morgen wat spierpijn heb, want het was koud, maar het ging eigenlijk verder heel gemakkelijk. Ik kan alleen nu niet meer lopen tot aan de kerst. Maar heb het goed afgerond zal ik maar zeggen. Hopelijk zakt de conditie niet te veel in 2.5 week alleen wandelen en zwemmen.
Ik durf het eigenlijk niet te zeggen, maar begin het lopen leuk te vinden. Het is nog wel een aftellen naar het einde van een training, maar zoals vandaag stond er 61 minuten gepland volgens Garmin, maar ik had zoiets van ik loop gewoon 5.5km van huis weg en dan zie ik wel of ik lopend of wandelend terug kom. Dus niet dat ik ook na 61 minuten weer thuis wilde zijn.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:18

Thans voor de headsup Suusje en wat heerlijk, ff 25 km lopen!

Zo mooie afstand Germie, dat bouw je dan nog best snel op! Wat voor plan volg je eigenlijk?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:41

WowAmigo schreef:
Thans voor de headsup Suusje en wat heerlijk, ff 25 km lopen!

Zo mooie afstand Germie, dat bouw je dan nog best snel op! Wat voor plan volg je eigenlijk?

Ik volg geen echt plan. Ik volg gewoon de suggesties van Garmin en als het dan lekker gaat doe ik het wat langer. Vandaag stond er 61 minuten gepland en dan op 9.30 min per km. Dat is echt zo langzaam, dat lukt me gewoon niet. Als het zwaar gaat zit ik rond de 8.45-9 minuten, maar die 9.30 haal ik nooit. Maar ik ben vandaag gewoon begonnen en wilde eigenlijk 10km proberen. Dus dan plan ik gewoon rustig lopen en draai naar 5.5km ofzo om. Als het niet gaat wandel ik wel weer terug. Ik heb nu ook niet gekeken naar het tempo, ik krijg immers wel een piepje bij elke km en weet dan hoe ver ik nog moet.
Het gaat niet echt heel snel vind ik, maar ik kom ook echt van helemaal niets. Elke stap deed pijn en de fysio zei dat ik max 24 uur meer pijn mocht hebben. Maar ik begon met stukjes van nog geen minuut en had dan 2 weken extra pijn. Maar steeds als ik dacht dat ik er na 2 weken weer doorheen kon lopen het weer geprobeerd. En toen ging het van 2 weken extra pijn naar 1.5 week. En toen na 1 week en toen kon ik 2 keer per week hele kleine stukjes lopen. En van zeg maar 10 keer een halve minuut tot 1 minuut ben ik na 10 keer 1.5 minuut gegaan en zo heel langzaam het verder uitbouwen.
Ik ben nog steeds niet geheel pijnvrij. Met wandelen is het de linker achillespees nog steeds, nou ja, pijn kan ik niet echt zeggen, maar ik voel wel elke stap het zeg maar. Maar de oefeningen van de fysio zijn vrijwel pijnvrij. Met hardlopen blijft eigenlijk de laatste tijd de pijn of het gevoelige hetzelfde, soms neemt het het laatste stukje wat toe, maar niet meer dat ik anders moet gaan lopen.
Ik wandel wel altijd nog 1-1.5km na het hardlopen naar huis en dan is het eerst wat ik thuis ga doen het rekken op de trap volgens de oefeningen van de fysio en dan gaat de laser er een half uur op. Dus na een training zit ik nog een uur op de bank. Of die laser werkt weet ik niet, maar die heb ik gekocht op advies van een dierenarts toen ik vertelde over het peesprobleem. In ieder geval, het schaadt ook niet.
Straks na het douchen masseer ik de voeten en achillespezen nog voor ik op bed ga.
Dus een echt schema volg ik niet, maar Garmin probeer ik wel te volgen en de enige training die ik nog niet doe zijn sprintjes. Dat heb ik 2 keer geprobeerd, maar dat leverde echt pijn op. Dus dat durf ik nog niet. Versnellen durf ik wel en zolang dat niet extreem is gaat dat inmiddels ook. Maar het explosieve lukt nog niet. Gelukkig ben ik een stayer en niet een sprinter. :P
Maar ik vind Garmin best motiverend. Je krijgt piepjes als je wat moet gaan doen, als je te hard gaat of in de juiste hartslagzone zit. En inmiddels herken ik de piepjes dat ik niet meer hoef te kijken. Dus ook in het donker kan ik gewoon aan niets denken of de dag overdenken en dat is wel fijn.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 08:38

Goed bezig allemaal en mooi nieuw record Suusje *\o/*

Hoe gaat het met jou BF? Ik mis je mooie foto's :j

Fijn dat het zwemmen goed ging WowAmigo!

Gisterochtend poging tot interval gedaan in de sneeuw, wat een drama := Het was prachtig buiten, maar er stond een ijskoude wind en mijn benen weigerden bijna dienst. Dus ik heb maar een rustig rondje 7km. gedaan met vertraagde versnellingen :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:18

Hier gelukkig geen sneeuw, hou het vooral daar :+.

Vanmorgen stond ik al voor half 7 buiten om 10km te lopen. Ik moet op mijn vrije dag naar school vandaag. Studiedag.
Het lopen ging wel aardig, ik heb er wat korte sprintjes ingegooid.
Ik slaap erg slecht de laatste paar dagen, mijn hrv keldert enorm helaas.
Foto van de Montferlandrun. Ik dacht dat ik lachte naar de fotograaf :').

Afbeelding
Afbeelding

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:01

Hihi , goede foto's SV.

Ik geniet en lees mee in dit topic van al jullie loopjes. Zelf sinds de startbaanrun niet meer gerend. Startbaanrun was leuk. 5km, 29min. Ik was niet ontevreden. Inmiddels 13 weken zwanger en alleen nog aan de krachttraining. Kom over een jaar hier hopelijk weer meepraten als ik weer aan het opbouwen ben.

Trouwens, nog een tip. Ik heb net Ultra van Jolanda Linschooten uit. Zij liep vier grootte ultra's in een jaar en brengt verslag uit. Super inspirerend.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:06

Nou SV, dat valt reuze mee qua foto {:}
Ik durf die van mij nooit te laren zien :')

Gefeliciteerd Fenn *\o/*
En Jolanda heeft meerdere boeken geschreven, inspirerend!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:26

Fenn gefeliciteerd *\o/*

Sv Lekker gelopen en ik vind het een leuke foto, lijkt wel of je knipoogde ;)

Ninus wat lief dat je het vraagt. Ik blijf dus kwakkelen mijn Hrv blijft ook laag sterker is lager dan ooit. Ik heb gister bloed geprikt en heb extreem vitamine D tekort blijkt en calcium tekort daar krijg ik nu supplementen voor. Maar dat verklaard de moeheid en wat andere dingen. Zo lang ik nog steeds zo moe ben doe ik niet sporten. Het kan wel even duren voordat het vitamine D weer is aangevuld maar hopelijk voel ik me wel eerder beter. Morgen krijg ik ook mijn eerste MRi sinds mijn operatie ik ga ervan uit dat daar wel alles goed is.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:37

Oh, vervelend Befunny! Goed dat je naar je lijf luistert en hopelijk slaat op den duur de vitamine D aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:40

De foto valt toch wel mee Supervixen? Als ik dat tempo moet sprinten, dan kijk ik of ik dood ben, haha.

Maar zijn er mensen die meedoen met een run en gewoon 90 minuten over 10km doen? of moet je echt wel ruim binnen het uur die afstand kunnen lopen?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:46

Wat leuk Fenn!

En heerlijk die foto SV, ik denk ook altijd dat ik een goede pose doe tijdens het rennen. Kijk je daarna die foto terug, laat maar :+

Vervelend BeFunny! Rustig aan!

En germie, ik denk dat dat per run verschilt. Je kunt even naar de uitslagen van vorige jaren kijken. Weet je een beetje wanneer de laatste binnen is gekomen :)

Gister hadden we een leuke training met de atletiekgroep. 9 x 3' en dan 3 x 1', 3 x 2' en 3 x 3' rust. Ik heb wel lekker gelopen alleen ontzettend natte sokken van de sneeuw. Morgen nog even een laatste echte training en dan is het zondag weer wedstrijdtijd :)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:04

@Germie, hoe groter het evenement, hoe meer kans dat de finishtijd wat ruimer genomen wordt :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:18

Ik vind de runs waar je ruim tijd hebt vaak juist leuk en als je snel bent loop je hem lekker snel uit. Maar er heerst gewoon al een vriendelijkere sfeer. Er lopen dan ook mensen mee waar tempo minder belangrijk is. Ik noem dat gewoon georganiseerde loopjes en geen wedstrijd. Ik ga op zo'n loop ook niet mijn eigen tijd proberen te verbeteren maar gewoon lekker uitlopen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:49

Balen dat je nog steeds niet fit bent Befunny, beterschap! Ik noem het ook nooit wedstrijden, meer evenementen waar ik aan deelneem.

Ik probeer je training te begrijpen Lies_Sparkle, maar als je het hebt over 9 x 3, dan ga je 9 x 300 meter sprinten of? Welke wedstrijd ga je lopen?

Haha, ninus, herkenbaar, foto's op evenmenten zijn echt verschrikkelijk. Vooral die bij de finish, je weet ergens dat er een foto gemaakt word, maar waar en wanneer niet. Als ik doorheb dat er een foto gemaakt word kan ik nog wel eens proberen leuk te kijken. :Y) Lopen in sneeuw is al een work-out op zich toch, toch maar mooi weer meegenomen die kms. Hoe is het met jouw PT?

Fenn, gefeliciteerd met je zwangerschap. Voelt lopen niet meer goed dat je er mee stopt?

SV, lekker op tijd eruit dus. Succes met je studiedag. Ik zie nog wel een lachje in je foto, degene in het nikeshirt achter je had het een stuk zwaarder zo te zien.

Gefeliciteerd Iris, fijne dag vandaag *\o/*

Gisteren met Elmo weer de training "herhalingen lange passen" gedaan voor etenstijd. Ging wel lekker. Moet die training denk ik wat gaan aanpassen, kom niet echt in mijn oranje/rode hartslagzone, denk dat dit af en toe wel goed is om je herstel te trainen.

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:59

Wat moet ik me voorstellen bij langere passen? Ik zie het wel vaker bij mensen voorbij komen. En welk nut heeft dat?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:14

SV, bij je eigen foto's sta je er meestal vrolijker op :)
Gefeliciteerd Fenn!
Mooie prestatie Suus en ook goed tempo kunnen houden.
Germie ook alweer op de 10k. 2,5 week zal je vast niet echt van achteruit gaan.
Ninus, draag je alleen een horloge of een hartslagband? Je spikes van je tempo komen idd niet echt duidelijk terug in je hartslag

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:42

Supervixen schreef:
Wat moet ik me voorstellen bij langere passen? Ik zie het wel vaker bij mensen voorbij komen. En welk nut heeft dat?

Denk dat het een beetje een vreemde vertaling is voor gewoon sneller je voeten optillen :Y) Dit is wat Garmin aangeeft: "Verhoog uw cadans door uw voeten sneller te bewegen"
Dus zie het als een soort sprintje.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:40

Lieke ik ging ook op maximale hartslag zo ongeveer op die foto :'), bij mijn eigen foto's ga ik meestal wat langzamer :+.

Suusje als je langere passen maakt op dezelfde snelheid, wordt je cadans juist lager. Dus dat vind ik een beetje tegenstrijdig van garmin, dat ie dat dan langere passen noemt.