Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:29

@mindim het vo is voor een groot deel niet eens dicht. Ik hoop voor mijn leerlingen dat de overheid nog wat meer duidelijkheid geeft over de examens.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:32

"Bijna 600 leden zijn tevens geregistreerd als intensivist of fellow Intensive Care."

Ervan uitgaande dat dan alle intensivisten zijn:

Dus nog geen 1% van de intensivisten heeft deze visie.

Indrukwekkend :+

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:33

Arabesk heb je het interview gelezen want dat zeggen ze juist niet.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:35

Citaat:
Wij denken graag mee. Dit houdt in: het gesprek voeren met en over patiënten met een lage overlevingskans en een te verwachten lange opnameduur. Zo heeft een patiënt van 75 jaar met suikerziekte die niet meer in staat is om thuis de trap op te lopen een vooraf te bepalen geringe kans op overleving, laat staan een goed herstel. Dit geldt ook voor een patiënt van 69 jaar met morbide obesitas en een eerder herseninfarct, waardoor hij of zij thuis al geholpen moest worden met wassen en aankleden.

Ik kan niet inschatten hoeveel IC bedden deze groep nu bezet. Maar ik denk dat het heel gezond is om een afweging te maken voor wie een opname medisch zinvol is. Daardoor komt er weer meer capaciteit voor reguliere zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:42

lenaa_tje schreef:
@mindim het vo is voor een groot deel niet eens dicht. Ik hoop voor mijn leerlingen dat de overheid nog wat meer duidelijkheid geeft over de examens.

Hoe bedoel je, de examenklassen gaan hier naar school en sommige praktijk klassen, verder is alles hier dicht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:43

Zit net naar de directeur van stichting werkende ouders te kijken. Die zegt dat 75% vd ouders enorm veel stress ervaren en tegen een burn-out aan zitten..

Hoe lang zaten die kinderen nu thuis?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:46

16 december t/m 7 februari. Daarin zat ook een kerstvakantie overigens.

Voor mezelf herken ik het niet, maar ik werk al 2 jaar met een peuter (eerst baby) thuis 2dgn in de week en kan de andere 2 dagen opvang gebruiken.
Maar ik snap het voor een hoop andere ouders wel. Zeker als je meerdere kinderen hebt, school van al die kinderen heel veel verwacht en werk nauwelijks coulant is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:48

Als je 3 kinderen op de basisschool hebt die allemaal onder begeleiding moeten home schoolen dan ben je zelfs zonder baan al kansloos verloren lijkt mij, 3x totaal andere lesstof en allemaal door elkaar heen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:49

Dan heeft mijn schoonmoeder die in haar uppie 9 kinderen in grote armoe heeft groot gebracht wel een lintje verdiend!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:51

Popstra schreef:
Dan heeft mijn schoonmoeder die in haar uppie 9 kinderen in grote armoe heeft groot gebracht wel een lintje verdiend!

Precies hahaha.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:54

Dat heeft ze zeker Popstra, heel die generatie die huismoeder werden en zelf zorg droegen voor de kinderen, vaak veel meer kinderen en qua onderwijs zaten ze ook niet zoveel jaar op school.
Daarom hebben mijn ouders ook altijd gezegd dat ze geen kleinkinderen op zouden vangen, hun taak zat er op en hun taak is opa en oma zijn en de kinderen vertroetelen en verwennen in plaats van opvoeden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:54

Popstra schreef:

Dat heeft ze zeker inderdaad. Diep respect voor.
Heeft ze die allemaal les gegeven?
Mijn moeder komt uit zo‘n groot gezin met weinig geld en heeft daar overigens nog steeds last van. Er was toen totaal geen tijd voor persoonlijke ontwikkeling binnen het gezin, who cares dat je je examen niet gehaald hebt, gewoon trouwen of werken. Echt iets wat we nu nog na willen streven :n

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:55

Sizzle schreef:
Als je 3 kinderen op de basisschool hebt die allemaal onder begeleiding moeten home schoolen dan ben je zelfs zonder baan al kansloos verloren lijkt mij, 3x totaal andere lesstof en allemaal door elkaar heen.

Maar hier gaat dan toch ook iets mis met het online onderwijs? Basisschool moet de 'schooling' doen, ouders moeten alleen maar zorgen dat ze aangekleed en wel achter de computer belanden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:57

Ik hoor echter andere dingen waarbij de ouders nog enorm veel moeten herhalen en helpen. Ik vind dat best lastig om te horen hoor, ookal treft het mij niet.
Maar sympathiseren is tegenwoordig verboden want in de oorlog was het erger.

Maar goed ik heb sowieso niets te klagen, mijn gup staat morgen ochtend gewoon weer op het schoolplein.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 31-01-21 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:58

Hoe doen ze dat dan in afgelegen gebieden in Australië of Amerika die doen toch ook thuis onderwijs?

Ik denk dat sommige ouders er nu wel achter komen dat hun prinsje of prinsesje niet altijd zo goed is opgevoed. Dat na een schooldag achter de tv zetten geen opvoeden is. En misschien wat meer respect voor de leerkrachten krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:00

Mensen in afgelegen gebieden zonder geld: geen opleiding
Mensen in afgelegen gebieden met geld: Nanny

Als je zelf kiest voor thuisonderwijs is het sowieso anders, dan heb je je daar hopelijk eerst in verdiept.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 31-01-21 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:01

Waarom altijd dat vergelijk, gewijs naar anderen, gemopper op elkaar? Iedereen doet toch zn best om er wat van te maken, met de riemen die die heeft?

En nee, een kleuter wordt niet de hele dag online geëntertaind door de juf. Daar mag je gewoon zelf mee aan de gang. En ook mijn collega’s met oudere kinderen moeten tussendoor even helpen of motiveren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:02

Sheran schreef:
Sizzle schreef:

Maar hier gaat dan toch ook iets mis met het online onderwijs? Basisschool moet de 'schooling' doen, ouders moeten alleen maar zorgen dat ze aangekleed en wel achter de computer belanden.

Dat zou mooi zijn, maar is niet de praktijk.
Deels omdat je weinig 1 op 1 begeleiding kan bieden waar nodig en deels omdat scholen dat gewoon niet doen.
Bij veel scholen hoor ik dat ze hoogstens voor een uur of 3 les aanbieden en verder “huiswerk” waar papa of mama de uitleg mag verzorgen.

Popstra schreef:

Dat sowieso haha, 9 kinderen.
Maar ik neem aan dat zij niet voor 9 kinderen school moest verzorgen volgens programma van de leraar en ook nog haar eigen betaalde baan hoefde te doen, of wel? :D

DuoPenotti schreef:
Hoe doen ze dat dan in afgelegen gebieden in Australië of Amerika die doen toch ook thuis onderwijs?

Ik denk dat sommige ouders er nu wel achter komen dat hun prinsje of prinsesje niet altijd zo goed is opgevoed. Dat na een schooldag achter de tv zetten geen opvoeden is. En misschien wat meer respect voor de leerkrachten krijgen.

Naast wat sizzle zegt, zie je ook dat die ouders hun eigen programma maken. Waardoor alle kinderen hetzelfde doen. Nu moet je een programma van een ander volgen dus dat is onvergelijkbaar.
Daarnaast zie je dat daar groepjes ouders bijvoorbeeld samen school geven, dus iedere ouder 1 dag bijvoorbeeld. En dat wil je nu dus juist weer niet, ondanks dat die initiatieven wel ontstonden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:08

Ik vind de opmerking dat ouders voor kinderen hebben gekozen en daarom ook maar moeten dealen met corona omdat ze daarvoor gekozen hebben ook te ver gaan. Niemand heeft dit zien aankomen.
Ouders moesten naast het thuisonderwijs ook nog werken. En ik heb daar echt respect voor gekregen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:20

secricible schreef:
Dat sowieso haha, 9 kinderen.
Maar ik neem aan dat zij niet voor 9 kinderen school moest verzorgen volgens programma van de leraar en ook nog haar eigen betaalde baan hoefde te doen, of wel? :D

OT, wij waren met 6 kinderen thuis, en ja, mijn moeder werkte ook buitenshuis, dat moest wel want mijn vader was ernstig ziek (en is relatief jong overleden), er moest immers brood op de plank ;)

Popstra, jouw schoonmoeder verdient zeker een lintje!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:23

Die situatie zitten nu ook mensen in maar dan ook nog eens met de kinderen niet op school en geen geld voor 6 laptops.

Het is geen wedstrijd :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:24

Maar dan zeg je het al, die werkte buitenshuis. En de kinderen werden dus opgevangen of gingen naar school?
Ondanks diep respect dat ik heb voor iemand met 6kinderen en dan ook nog er grotendeels alleen voor staan, is dat wel een andere situatie als wanneer ze alle 6 die kinderen thuis onderwijs had moeten geven volgens 6 schoolprogramma’s en ook nog in die tijd haar eigen werk had moetrn doen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:31

Je kunt die tijd ook niet vergelijken met de huidige. Ik weet van een moeder van 11 kinderen, daar voedden de oudsten de jongsten op, leek op een militaire operatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:36

Mijn opa was 1 van 16, die heb ik nooit een goed woord over zijn kindheid horen spreken, daarna kwam hij als tiener een een Duits kamp terrecht en kwam met TBC naar huis.
Het heeft echt totaal geen zin om zulke schrijnende dingen erbij te trekken. Dat zijn gewoon allemaal dingen die echt niemand wil.

Om bij iedere depressieve tiener gelijk Anne Frank eroverheen te smijten en hard „lalala er is geen probleem, jullie zijn allemael watjes“ te roepen lost ook niets op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:41

Niet alle ouders, die thuis zijn komen te zitten, hebben thuiswerk.
Horeca- of winkelpersoneel heeft wel de tijd om de kinderen te helpen of bezig te houden.
Ik zie op mijn SM ook ouders die bijna dagelijks iets buiten ondernemen met de kinderen.

Het zijn vooral de ouders die thuis (moeten) werken, die het lastig hebben met de kinderen thuis.
Maar vaak kan je je werktijden aanpassen. Dan begin je 's morgens vroeg met de dringende taken en werk je 's avonds nog even, als de kinderen op bed liggen of voor de TV zitten.