Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:53

IsaCalixa schreef:
Hoi, ik kom even binnenvallen.. lees wel eens mee, maar plaats niet zoveel :)

Ik hardloop ook regelmatig sinds een halfjaartje, maar nu het kouder wordt vind ik het wel pittig zo buiten! Met 5 tot 10 graden gaat het nog wel, maar vanmiddag was het hier zo'n 1 graden (vannacht ook gevroren) en mijn handen waren nogal verstijfd en rood van de kou :') Nu liep ik ook wel op stukken met veel open vlakte en wind, maar toch.

De volgende keer wil ik dus handschoenen aandoen, en evt een muts op. Maar hebben jullie verder nog tips voor hardlopen wanneer het rond het vriespunt is?

Ik had bv. ook best wel last van stijfheid in mijn bovenbenen richting het einde, omdat m'n benen gewoon zó koud waren. Het duurde ook even voordat dat weer weg was, eigenlijk pas zodra ik thuis weer een beetje opgewarmd was.

Ik ben ook niet een heel ervaren hardloper, maar wil toch mijn tactiek wel benoemen. Ik loop hard in een oversized joggingbroek en een t-shirt op dit moment en heb toevallig vorige week handschoenen gekocht. Mijn plan is om een thermobroek te kopen die ik eventueel onder die broek aan kan doen en ik kan een trui of vest aan trekken voor een warmer bovenlijf. Voor op de racefiets pak ik over de fietsbroek nu ook een joggingbroek, ik heb nog geen lange/thermo fietsbroek gekocht. En voor mijn bovenlijf heb ik daar een ondershirt voor onder het fietsshirt gekocht die ik eventueel ook nog voor hardlopen als extra laag kan gebruiken, en armstukken die eveneens bruikbaar zouden zijn voor hardlopen.

Ik kan armstukken zeker aanraden, als je het dan toch warm krijgt kan je ze naar beeden schuiven zodat ze alleen nog om je polsen zitten en als je dan aan je cool-down begint kan je ze weer omhoog schuiven om niet te snel af te koelen. Zelfde geld voor een trui/vest/jas die je om je middel kan knopen als je het te warm krijgt en weer aan kan doen als je aan je cool-down begint.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:03

IMAY1990 schreef:
Ik ben ook niet een heel ervaren hardloper, maar wil toch mijn tactiek wel benoemen. Ik loop hard in een oversized joggingbroek en een t-shirt op dit moment en heb toevallig vorige week handschoenen gekocht. Mijn plan is om een thermobroek te kopen die ik eventueel onder die broek aan kan doen en ik kan een trui of vest aan trekken voor een warmer bovenlijf. Voor op de racefiets pak ik over de fietsbroek nu ook een joggingbroek, ik heb nog geen lange/thermo fietsbroek gekocht. En voor mijn bovenlijf heb ik daar een ondershirt voor onder het fietsshirt gekocht die ik eventueel ook nog voor hardlopen als extra laag kan gebruiken, en armstukken die eveneens bruikbaar zouden zijn voor hardlopen.

Ik kan armstukken zeker aanraden, als je het dan toch warm krijgt kan je ze naar beeden schuiven zodat ze alleen nog om je polsen zitten en als je dan aan je cool-down begint kan je ze weer omhoog schuiven om niet te snel af te koelen. Zelfde geld voor een trui/vest/jas die je om je middel kan knopen als je het te warm krijgt en weer aan kan doen als je aan je cool-down begint.

Een joggingbroek over je gewone broek heen had ik nog niet aan gedacht, dat is wel een goed idee! :) Thermobroek heb ik geen ervaring mee, lijkt mij ook wat duurder. Het vriest in Nederland opzich niet zo heel vaak, dus ik denk dat een joggingbroek wel zal voldoen..

Armstukken klinken ook heel handig zeg! Soms wordt t inderdaad toch nog te warm, dan is dat wel heel fijn ja :)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:12

IsaCalixa schreef:
IMAY1990 schreef:

Een joggingbroek over je gewone broek heen had ik nog niet aan gedacht, dat is wel een goed idee! :) Thermobroek heb ik geen ervaring mee, lijkt mij ook wat duurder. Het vriest in Nederland opzich niet zo heel vaak, dus ik denk dat een joggingbroek wel zal voldoen..

Armstukken klinken ook heel handig zeg! Soms wordt t inderdaad toch nog te warm, dan is dat wel heel fijn ja :)

Thermobroek is misschien ook een wat overdreven term. Ik ben iemand die van oversized kleding houd en bezit op dit moment geen vrouwen sportklending om het even zo te noemen. Ik ben aan het overwegen om tights te kopen die ik onder de joggingbroek aan kan doen met het idee dat ik die dan heel misschien in het voorjaar wel zonder jogging broek aan zou willen doen bij hardlopen omdat het comfortabeler kan zijn dan tegen elkaar schurenden benen zegmaar

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:14

Een oversized joggingbroek? Vreselijk, dat gaat toch enorm schuren?
Ik zou een goed thermoshirt aanschaffen, speciaal met wat langere mouwen, zodat je handen nog in je mouwen zitten zeg maar.
En een goede wintertight.
Of gewoon veel laagjes. Hemdje, shirtje met korte mouwen, shirtje met lange mouwen, jasje, bodywarmer.. zou mij te warm zijn, maar zou je allemaal aan kunnen trekken.

Ik heb zelf nooit handschoenen aan, want dan worden mijn handen alleen maar kouder. En een muts gebruik ik ook nooit. Maar van die langere mouwen vind ik wel fijn.

Ik liep gisteren met 2 graden nog in een hemdje met daarover een shirt met lange mouwen en dan mijn trailrugzak. En voor het eerst dit seizoen een gewone lange tight aangehad.
Als het boven de 5 graden is loop ik in korte broek met lange sokken.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:18

Supervixen schreef:
Een oversized joggingbroek? Vreselijk, dat gaat toch enorm schuren?

Valt mee, maar ik ben ook niet anders gewend. Maar ik denk wel dat tights fijner zijn, maar daar voel ik me als persoon dan weer minder comfortabel in. Daarom wil ik die wel uitproberen onder een joggingbroek maar alleen in het voorjaar blijven dragen asl het echt veel fijner loopt. Ik heb echt een mentale barriëre als het op strak zittende kleding aankomt.

Luxorvalkje

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:38

Ik lees ook al een tijdje met jullie mee. Ik zou graag wat sneller worden. Maar de meeste schema’s of loopgroep en vereisen dat je 30 of 60 minuten aan een gesloten kunt lopen.

Ik ben een galloway-Runner. Oftewel run-walk-run. Dus als iemand daar tips voor heeft dan graag. Mag ook een (online) coach zijn.

Oh, en ik loop voor de bling :)

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:46

Ik heb hier nog nooit gereageerd maar haha hoi.
Ben zelf nog aan het opbouwen kwa hardlopen (iets met elke keer een voornemen en tot nog toe niet waar gemaakt). Gaat nu wel de goede kant op!

Ik heb zelf wel een winter tight en moet zeggen dat dat toch wel erg lekker is op de koudere dagen.
Gisteren had ik die echter niet bij me en heb toen met een (semi strakke) trainingsbroek over tight gelopen wat ook een prima oplossing was. Ik heb zelf net twee nieuwe truitjes besteld bij asics (ze hebben een flinke sale) met inderdaad een vinger gat en wat langere mouwen. Ik vind die sporttruitjes wel ook echt een enorm verschil met een hoodie bijvoorbeeld, veel minder het gevoel nog dat hele spul achter me aan te slepen.
En ik voel me direct heel sportief als ik alles aan heb (nu de prestaties nog :)) )

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:51

Luxorvalkje schreef:
Ik lees ook al een tijdje met jullie mee. Ik zou graag wat sneller worden. Maar de meeste schema’s of loopgroep en vereisen dat je 30 of 60 minuten aan een gesloten kunt lopen.

Ik ben een galloway-Runner. Oftewel run-walk-run. Dus als iemand daar tips voor heeft dan graag. Mag ook een (online) coach zijn.

Ik heb me laten vertellen dat je met intervaltraining snelheid kan creëren, maar ik ben geen expert. Dut of "kortere" stukjes op of onder je doeltempo of met bijvoorbeeld heuveltjes training. Maar once again, ik ben zeker geen expert.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:56

Hier een control freak die van schema's houdt :+ Verzin iets en ik heb er een schema voor. Zo heb ik dus niet alleen een hardloopschema, maar ook een kledingschema gemaakt voor hardlopen 8)7

Ezelsbruggetje is +10 graden qua aankleden. Mijn schema is:

>17 graden: mouwloze top, short
8 tot 16 graden: shirt, short
3 tot 7 graden: dunne longsleeve, tights
-1 tot 2 graden: dikke longsleeve, (winter) tights, handschoenen+hoofdband
-6 tot -2 graden: longsleeve+bodywarmer, wintertights, handschoenen+hoofdband
<-7 graden: top, longsleeve+bodywarmer, wintertights, handschoenen+hoofdband

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:58

IMAY1990: gewoon sch%t hebben aan dat je met een strakke broek loopt. Je bent aan het sporten, dus trek je van niemand wat aan. Denk zelf maar aan wat je denkt als je een hardloper ziet. Dan let je er toch ook niet op hoe iemand eruit ziet in een tight? Mensen letten echt niet zo op je.

Luxorvalkje met intervallen word je sneller, maar ik zou eerst conditie opbouwen. Je kunt je run tijd steeds ietsje uitbreiden en steeds kortere stukjes wandelen. Dan kun je vanzelf een half uur achter elkaar rennen.

Pabie: op otrium.nl verkopen ze ook veel asics met korting. Meer dan op de asics site. Mijn vriend en ik hebben daar al regelmatig besteld.

Maar 0091 5 graden met regen en stevige wind voelt heel anders dan 5 graden windstil en zon. Dan verschilt het wel wat ik aan doe.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:00

Probleem is dat ik als ik langer achter elkaar loop blessures krijg. :(

Dit is mijn spiekbriefje voor kleding:
(Alleen doe ik een base layer aan met lange mouwen en capri tot 15 graden. Daarboven gewoon kort)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Luxorvalkje op 30-11-20 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:01

@0091 Hoofdband vind ik een goede. Ik weet dat mensen het meeste lichaamswarmte verliezen via hun hoofd. In het algemeen is dus een muts of nog beter een hoofdband(want die kan je eventueel nog om je nek laten afzakken) een hele goede manier is om warm te blijven.

@ Supervixen Het gaat me ook niet per ze om wat anderen van me vinden maar vooral om hoe comfortabel ik het zelf vind. In vind strak zittende kleding niet comfortabel. Met fietsen wegen de voordelen van een fatsoenlijke fietsbroek en het me geen zorgen hoeven maken over of mijn broek tussen de ketting komt op tegen het ongemak van een strakke broek aan hebben. Als het gemak van tights bij joggen ook op blijkt te wegen tegen het comfort van een lossere broek dan gaat die zeker meedoen dit voorjaar.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:02

Supervixen schreef:
IMAY1990: gewoon sch%t hebben aan dat je met een strakke broek loopt. Je bent aan het sporten, dus trek je van niemand wat aan. Denk zelf maar aan wat je denkt als je een hardloper ziet. Dan let je er toch ook niet op hoe iemand eruit ziet in een tight? Mensen letten echt niet zo op je.

Luxorvalkje met intervallen word je sneller, maar ik zou eerst conditie opbouwen. Je kunt je run tijd steeds ietsje uitbreiden en steeds kortere stukjes wandelen. Dan kun je vanzelf een half uur achter elkaar rennen.

Pabie: op otrium.nl verkopen ze ook veel asics met korting. Meer dan op de asics site. Mijn vriend en ik hebben daar al regelmatig besteld.

Maar 0091 5 graden met regen en stevige wind voelt heel anders dan 5 graden windstil en zon. Dan verschilt het wel wat ik aan doe.

Oeh bedankt!

Zie toevallig wel dat de top die ik besteld heb van t weekend bij asics net wat goedkoper was, hoef ik me daar iniedergeval niet schuldig om te voelen :Y) . Maar als deze website vaker goeie kortingen heeft is dat wel heel interessant, want vind asics eigenlijk alleen met blackfriday goed rest van t jaar mwah.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:02

Supervixen schreef:

Vind het verschil heel minimaal als je eenmaal warm bent gelopen.. maar misschien ligt dat aan mij :o

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:25

0091 schreef:
Supervixen schreef:

Vind het verschil heel minimaal als je eenmaal warm bent gelopen.. maar misschien ligt dat aan mij :o

Met regen verschijnt er voor mij echt zo'n mentale middelvinger om naar buiten te gaan. Ik weiger het gewoon als het regent.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:26

Gisteren met drie graden: lange tight (iets dikkere stof dan normaal), lange mouw thermo shirt, lange mouw shirt (dun), een bodywarmer van dunne stof. Helaas was ik de handschoenen vergeten, ik had behoorlijk koude handen. Ik vind handschoenen fijn, en mijn handen blijven ook echt warm.
Muts komt pas bij 1 graad of minder.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:43

Ik kom me ook melden hier, lees geregeld mee maar nog niet eerder gereageerd. Loop 3-4x per week (met de hond) en train nu voor een snellere 10km. Wel blessuregevoelig vanwege hypermobiliteit dus gedoseerd :)

Luxorvalkje, train je met Garmin coach? Ik heb een 5km-schema gevolgd met Jeff en ben er een stuk sneller mee geworden, liep hem in 28 min. Dit door weekelijks een lange RWR (tot 13 km), een training met snelle intervals van 400m en een hersteltraining. Idee van RWR is dat je door de afwisseling minder snel blessures krijgt en voor mij werkte dat wel, na herstel hielspoor. Maar als je tegen een blessure aanzit of net hersteld bent kun je beter niet je afstand of snelheud verbeteren.

Ik heb vorig jaar een echt waterdicht en toch ademend jasje gekocht, dat maakt lopen in de regen veel minder erg! En het scheelt dat mijn hond toch uit moet, dan kan ik net zo goed hardlopen ipv wandelen. Sinds corona werk ik thuis en kan ik makkelijker plannen om tussen de buien door te lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:47

Welkom Cindy, leuk dat je met de hond loopt.

IMAY1990 dan heb je misschien de ideale tight nog niet gevonden :P

Morris met die kleding zou ik het echt te warm vinden bij 3 graden. Grappig hoe dat verschilt bij iedereen.

Net een half uurtje krachttraining gedaan en morgenochtend ga ik met een vriendin een kletsrondje trailen.
Heb besloten om tot mijn geplande ultra geen tempolopen meer te doen om mijn lichaam te sparen.
Vorige week liep ik 10km op 4.44 min/km en ik merkte dat dat net wat teveel vroeg van mijn benen in combi met het aantal kilometers dat ik nu per week loop.

Na de ultra ga ik me wel meer richten op tempo op de wat langere afstanden. Eind februari loop ik met een maatje de two rivers marathon en hij is razendsnel, dus ik zou het leuk vinden om er het maximale uit te halen. Eens kijken wat ik op de weg kan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:50

Kleding hoeft niet duur te zijn hoor. Zeker als je geen lange trails of ultra's loopt kun je (ik) prima volstaan met Lidl en Hema - kwaliteitje.
Dus: thermo-ondergoed als het echt koud is, onder een joggingbroek. Of hardlooptight onder de joggingbroek.
En hardlooptop, winterloopshirt (met langere mouwen en duimgaten) en softshelljas. Die heb ik ook in twee diktes. Een buff om mijn nek of hoofd / oren en als het echt koud is, buff om nek en fleeceband met oorkleppen op. En handschoenen met vingers én overflap.

In onze loopgroep ben ik dé koukleum.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:31

Jeetje, dat sommigen vanaf 5 graden al in korte broek gaan :wow: Ik wil dan nog wel eens mijn vest uittrekken op de helft, maar korte broek.. nee hoor, dat alleen met een beetje warm weer :)

Ik heb momenteel een speciaal sportshirt met lange mouwen, met idd van die gaatjes waar je duim doorheen kan. Maar dat vond ik met 1C toch te koud aan m'n handen. En ik draag hardlooptights.

Interessant om te lezen wat iedereen draagt. Zo'n workout layering guide is handig, zeg!

Wind maakt ook veel verschil ja. Vandaag echt zo'n snijdende koude wind langs vlakke stukken. In de bebouwde kom viel het dan nog weer mee.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:36

Ik ga tot nog toe niet zulke lange rondjes (maximaal 45 minuutjes). Dus misschien heb ik ook gewoon minder tijd om echt af te koelen haha.
Als denk ik dat ik onder de 10 graden al een lange tight aan trek end an onder de 3/4 ofzo een dikkere, vind warme benen wel fijn haha.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:54

Inderdaad wel verschillen zeg, qua kleding. Misschien speelt leeftijd een rol? Ik ben 47...

Ik koop sportkleding, eigenlijk alle kleding, als het is afgeprijsd. Gebeurd mij niet vaak dat ik de volle pond betaal. Zelfs mijn asics nimbus koop ik als ze afgeprijsd zijn, bij futurum, of soms zalando.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:32

Ik speur ook altijd naar korting, betaal echt niet de volle mep hoor. Er is altijd wel ergens een aanbieding.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:42

Decathlon heeft ook fijne shirtjes voor een leuke prijs :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:44

Luxorvalkje schreef:

Koop een garmin en volg zijn programma’s via de app en je horloge. Ik vond het erg fijn. Programma’s van 5-10-21 km en je kan een tijdsdoel instellen.

Met dit weer is laagjes idd de truc. Ik had gisteren voor een rustige lange duurloop aan: loopshirt dat strak zit, looptrui met rits (heel dun), dunne buff, petje, en tight met fleece vanbinnen. Had loophandschoenen mee die heb ik de laatste 3km aan gehad. Alles was van Decathlon en heel betaalbaar en echt goede kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door poes op 30-11-20 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt