secricible schreef:Vetten in zuivel zijn vrijwel volledig verzadigd maar zijn weer zo'n categorie waar megaveel discussie over is. Want volle zuivel zou weer helpen tegen diabetes e.d.
Vetten zijn heel lang gewoon slecht geweest, die moest je gewoon mijden. En verzadigde vetten waren helemaal slecht, altijd en overal dus vooral die mijden. En nu blijkt het onderzoek waarop dat destijds gestoeld is grotendeels onjuist te zijn dus we weten het gewoon niet zo goed meer...
Ik zou gewoon je eigen verstand gebruiken: onverzadigde vetten sowieso goed, vetten uit zuivel met mate (gezondheidsraad doet geen aanbeveling meer of je volle, magere of halfvolle zuivel moet gebruiken, voedingscentrum wel obv dat volle zuivel veel kcal bevat en veel Nederlanders te zwaar zijn, maar niet meer ivm de verzadigde vetten dus) en met je eigen verstand obv je energiebalans.
Mijn persoonlijke mening is dat het niet zoveel uitmaakt welke vetten je pakt, mits je kiest voor niet teveel (en niet te weinig) vet en weinig bewerkte troep icm vetten (dus geen roomboterkoeken e.d.).
Grasgevoerd staat er letterlijk op, meestal heet het dan grasboter oid. Grasboter is ook zachter dan normale roomboter, maar vergis je niet met de kuipjes smeerbare roomboter, dat is geen grasboter (maar bewerkte roomboter)
Kokosolie is grotendeels verzadigd en dus vanuit de gedachte dat verzadigde vetten slecht zijn geen goede vetbron. Maar aangezien die hele claim ontzettend onder vuur ligt weet men het niet zo goed meer...
Thanks! Dit is weer zéér leerzaam! Ga ik even mee naar huis nemen!
Wij hebben inderdaad altijd gewone roomboter, nooit die smeerbare rotzooi
Ik ga kijken naar grasboter! Super!