Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:33

Linsey1998 schreef:
Ik zie dat je nu ook nog een extra appel hebt toegevoegd, en wie smeert er 150 gram kaas op zijn brood :') Maargoed, iedereen moet het lekker zelf weten... maar dit lijkt me te weinig, met het oog op de jongere meelezers....? Met de 1500 cal die je zegt, ga je nauwelijks spieren opbouwen? Lijkt me ook niet een geweldig voorbeeld voor je clienten om weinig te eten...?

Weet je hoe lekker cottage cheese is... :~

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:34

Evengoed, al zou ze er een kilo opsmeren := 1500 is gewoon echt laag, voor iemand die pt's geeft en fanatiek meedoet.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:34

Janine1990 schreef:
The_Cat schreef:
Hoe (on)gezond zijn zongedroogde tomaten eigenlijk? Heb ontdekt dat mijn lokale fruit en groentenboer dit verkoopt, en ze smaken erg lekker, dus neem ik ze graag mee voor mijn salade smiddags

Fokking lekker zijn ze... Maar vooral erg vet geloof ik... Plantaardig vet...

ja dat dacht ik ook wel, hij bewaart ze natuurlijk ook in wat olie :( vandaag dan maar eens zondigen, en misschien maar 2wekelijks zongedroogde tomaten op de menu :')

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:35

Haha hoe ik het ook breng is t niet goed. want wie zegt dat ik nu bezig ben met spieropbouw? En weet jij wat het doel is van mijn klanten? Dus hoe moet ik eruit zien als voorbeeld?

Overigs vind k 50gr huttekase helemaal niet veel p dik sneetje brood. Probeer maar is uit :Y)
Laatst bijgewerkt door jaimy10 op 14-03-17 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:37

Ik eet ze wel regelmatig. Ja, ze zijn vet maar meestal obv olijfolie dus goede vetten. Ik eet ze vaak bij bijvoorbeeld couscous, dan bak ik niets en krijg je op die manier toch nog voldoende vet binnen.

En Lindsey, maar ze geeft tegelijkertijd ook aan dat er waarschijnlijk nog 200-300kcal bij komen, en dat het ook een basis is waarbij ze bij meer honger nog wat extra eet. Ik vind een uur fanatiek sporten op 1800kcal niet heel gek als je wil afvallen. Maar nogmaals, de info is wat karig om er een definitief beeld van te maken. Ik denk dat de formulering van Jaimy vooral iets beter had gekunnen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:37

Linsey1998 schreef:
Evengoed, al zou ze er een kilo opsmeren := 1500 is gewoon echt laag, voor iemand die pt's geeft en fanatiek meedoet.

Maar jij bent diëtiste of...????

Jaimy heeft toch al aangegeven dat ze misschien nog wel wat extra eet vandaag?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:38

secricible schreef:
Ik eet ze wel regelmatig. Ja, ze zijn vet maar meestal obv olijfolie dus goede vetten. Ik eet ze vaak bij bijvoorbeeld couscous, dan bak ik niets en krijg je op die manier toch nog voldoende vet binnen.

En Lindsey, maar ze geeft tegelijkertijd ook aan dat er waarschijnlijk nog 200-300kcal bij komen, en dat het ook een basis is waarbij ze bij meer honger nog wat extra eet. Ik vind een uur fanatiek sporten op 1800kcal niet heel gek als je wil afvallen. Maar nogmaals, de info is wat karig om er een definitief beeld van te maken. Ik denk dat de formulering van Jaimy vooral iets beter had gekunnen :)

*\o/* whoot :p toch nog goed bezig dan met zongedroogde tomaten. Zolang we er maar niet 1kg per dag van eten zeker.

Het is allemaal wel even zoeken allemaal, welke vetten zijn goed, welke slecht

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:39

secricible schreef:

Precies je mist bijv deel info als uur PT doe ik benen of miss alleen biceps (waar we dus minder mee verbrande) of zet ik een HIIT in elkaar? Waar k juist veel mee verbrand ect.

Ach, ik vind 1800 met oog op afvallen prima. En het is inderdaad de basis. Want er kan gerust bijkomen.

Maar maakt niks uit, vind het verder niet discussie waardig :j

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:39

Ik denk ook dat 1 dagje 1500 kcal niet zo heel spannend is, qua planning zit ze normaal op 1800. Daarnaast geeft ze idd aan waarschijnlijk nog wel wat meer te eten. Vind het allemaal niet zo heel spannend eigenlijk...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:41

heel gemakkelijk kun je zeggen: alle vetten die op kamertemperatuur vloeibaar zijn, zijn onverzadigd en de harde vetten op kamertemperatuur zijn verzadigd (slecht). Uitzondering is margarine/halvarine die vrijwel volledig onverzadigd is, maar wel ontzettend bewerkt dus zou ik sowieso nooit gebruiken.
Het hele verhaal is iets meer genuanceerd en er is nog heel veel onderzoek over gaande, dus als je je er in gaat verdiepen kom je wel tegen dat bijvoorbeeld (vooral grasgevoerde) boter ook niet heel slecht is en of kokosolie is heel veel discussie. En in het algemeen is de discussie of het überhaupt wel zo is dat onverzadigde vetten zo ongezond zijn of dat de energiebalans veel belangrijker is en blablabla.
Maar het simpele ezelsbruggetje om zoveel mogelijk te kiezen voor onverzadigde vetten (dus vloeibaar op kamertemperatuur) is handig :)

The_Cat

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:44

secricible, zijn de vetten in mijn platte kaas/kwark dan ook nog gezond? Want over wat voor vet spreken we dan? Is dat melkvet :')?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:45

secricible schreef:
heel gemakkelijk kun je zeggen: alle vetten die op kamertemperatuur vloeibaar zijn, zijn onverzadigd en de harde vetten op kamertemperatuur zijn verzadigd (slecht). Uitzondering is margarine/halvarine die vrijwel volledig onverzadigd is, maar wel ontzettend bewerkt dus zou ik sowieso nooit gebruiken.
Het hele verhaal is iets meer genuanceerd en er is nog heel veel onderzoek over gaande, dus als je je er in gaat verdiepen kom je wel tegen dat bijvoorbeeld (vooral grasgevoerde) boter ook niet heel slecht is en of kokosolie is heel veel discussie. En in het algemeen is de discussie of het überhaupt wel zo is dat onverzadigde vetten zo ongezond zijn of dat de energiebalans veel belangrijker is en blablabla.
Maar het simpele ezelsbruggetje om zoveel mogelijk te kiezen voor onverzadigde vetten (dus vloeibaar op kamertemperatuur) is handig :)

Oooh ja, boter... Welke boter is dan het beste? (als in Roomboter)
En dan bedoel ik merk natuurlijk, volgens mij hebben wij telkens Campina. Maar in hoeverre is dat nu echt grasgevoerd? Hoe herken je dat? Hebben die andere voedingswaarden?

En kokosvet, ik volg het even niet. Is dat nu goed, slecht, of nog niet voldoende onderzocht om iets over te kunnen zeggen?

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:46

1500 cal is voor een dagje niet erg, maar ookal is jouw doel afvallen, aankomen of strakker worden, wil je, je spiertjes niet verliezen lijkt me? Met de 1500 calorieen in eerste instantie, en zwaar trainen, kan ik je zeggen dat je met je 180 lengte absoluut spiermassa gaat verliezen. Dat wil je met welk doel dan ook niet hebben lijkt me?

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:48

Linsey1998 schreef:
1500 cal is voor een dagje niet erg, maar ookal is jouw doel afvallen, aankomen of strakker worden, wil je, je spiertjes niet verliezen lijkt me? Met de 1500 calorieen in eerste instantie, en zwaar trainen, kan ik je zeggen dat je met je 180 lengte absoluut spiermassa gaat verliezen. Dat wil je met welk doel dan ook niet hebben lijkt me?

Train ik vandaag zwaar? Eet ik vandaag 1500kcal? Nee

Dan zijn we er toch? Maak je alsjeblieft maar niet druk om mij en mijn BASISlijstje van 1555 kcal :j

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:49

jaimy10 schreef:
Linsey1998 schreef:

Train ik vandaag zwaar? Eet ik vandaag 1500kcal? Nee

Dan zijn we er toch? Maak je alsjeblieft maar niet druk om mij en mijn BASISlijstje van 1555 kcal :j

Je zei net nog dat je fanatiek ging meedoen met een PT, lijkt me niet dat je dan gaat rondhuppelen in de sportschool of wel? :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:49

Vetten in zuivel zijn vrijwel volledig verzadigd maar zijn weer zo'n categorie waar megaveel discussie over is. Want volle zuivel zou weer helpen tegen diabetes e.d.
Vetten zijn heel lang gewoon slecht geweest, die moest je gewoon mijden. En verzadigde vetten waren helemaal slecht, altijd en overal dus vooral die mijden. En nu blijkt het onderzoek waarop dat destijds gestoeld is grotendeels onjuist te zijn dus we weten het gewoon niet zo goed meer...
Ik zou gewoon je eigen verstand gebruiken: onverzadigde vetten sowieso goed, vetten uit zuivel met mate (gezondheidsraad doet geen aanbeveling meer of je volle, magere of halfvolle zuivel moet gebruiken, voedingscentrum wel obv dat volle zuivel veel kcal bevat en veel Nederlanders te zwaar zijn, maar niet meer ivm de verzadigde vetten dus) en met je eigen verstand obv je energiebalans.

Mijn persoonlijke mening is dat het niet zoveel uitmaakt welke vetten je pakt, mits je kiest voor niet teveel (en niet te weinig) vet en weinig bewerkte troep icm vetten (dus geen roomboterkoeken e.d.).

Grasgevoerd staat er letterlijk op, meestal heet het dan grasboter oid. Grasboter is ook zachter dan normale roomboter, maar vergis je niet met de kuipjes smeerbare roomboter, dat is geen grasboter (maar bewerkte roomboter)

Kokosolie is grotendeels verzadigd en dus vanuit de gedachte dat verzadigde vetten slecht zijn geen goede vetbron. Maar aangezien die hele claim ontzettend onder vuur ligt weet men het niet zo goed meer...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:51

Ben ik trouwens de enige die me soms zo ontzettend dom voelt als het aankomt op 'wat is gezonde voeding'? Ik verbaas me er meer en meer over hoe weinig ik eigenlijk weet van wat ik soms eet :p en wat reclame je vantijd probeert wijs te maken

@secricible: bedankt voor die uitleg! Allemaal wel moeilijk beslissen ook, want mij werd dan ook aangeraden, om vanuit een zo puur mogelijke levensstijl proberen zo weinig mogelijk verwerkte dingen te kiezen. Dus bv volle melk ipv magere en 'volle' platte kaas etc. Nu die ga ik halen bij de boer die ik ontdekt hebt vorige week, wat me dan weer 'gezonder' lijkt dan massaproductie danone bv

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:52

secricible schreef:
Vetten in zuivel zijn vrijwel volledig verzadigd maar zijn weer zo'n categorie waar megaveel discussie over is. Want volle zuivel zou weer helpen tegen diabetes e.d.
Vetten zijn heel lang gewoon slecht geweest, die moest je gewoon mijden. En verzadigde vetten waren helemaal slecht, altijd en overal dus vooral die mijden. En nu blijkt het onderzoek waarop dat destijds gestoeld is grotendeels onjuist te zijn dus we weten het gewoon niet zo goed meer...
Ik zou gewoon je eigen verstand gebruiken: onverzadigde vetten sowieso goed, vetten uit zuivel met mate (gezondheidsraad doet geen aanbeveling meer of je volle, magere of halfvolle zuivel moet gebruiken, voedingscentrum wel obv dat volle zuivel veel kcal bevat en veel Nederlanders te zwaar zijn, maar niet meer ivm de verzadigde vetten dus) en met je eigen verstand obv je energiebalans.

Mijn persoonlijke mening is dat het niet zoveel uitmaakt welke vetten je pakt, mits je kiest voor niet teveel (en niet te weinig) vet en weinig bewerkte troep icm vetten (dus geen roomboterkoeken e.d.).

Grasgevoerd staat er letterlijk op, meestal heet het dan grasboter oid. Grasboter is ook zachter dan normale roomboter, maar vergis je niet met de kuipjes smeerbare roomboter, dat is geen grasboter (maar bewerkte roomboter)

Kokosolie is grotendeels verzadigd en dus vanuit de gedachte dat verzadigde vetten slecht zijn geen goede vetbron. Maar aangezien die hele claim ontzettend onder vuur ligt weet men het niet zo goed meer...

Thanks! Dit is weer zéér leerzaam! Ga ik even mee naar huis nemen!
Wij hebben inderdaad altijd gewone roomboter, nooit die smeerbare rotzooi :n Ik ga kijken naar grasboter! Super!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:53

The_Cat schreef:
Ben ik trouwens de enige die me soms zo ontzettend dom voelt als het aankomt op 'wat is gezonde voeding'? Ik verbaas me er meer en meer over hoe weinig ik eigenlijk weet van wat ik soms eet :p en wat reclame je vantijd probeert wijs te maken

@secricible: bedankt voor die uitleg! Allemaal wel moeilijk beslissen ook, want mij werd dan ook aangeraden, om vanuit een zo puur mogelijke levensstijl proberen zo weinig mogelijk verwerkte dingen te kiezen. Dus bv volle melk ipv magere en 'volle' platte kaas etc. Nu die ga ik halen bij de boer die ik ontdekt hebt vorige week, wat me dan weer 'gezonder' lijkt dan massaproductie danone bv

Nou ik voel me niet dom, maar ik merk wel dat het (de wetenschap) echt enorm verandert allemaal en dat ik dat niet bepaald kan bijbenen. Ik leer hier wel echt heel erg veel.

Reclame zie ik gelukkig nauwelijks := (geluk bij een ongeluk?)

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:54

Fanatiek mee doen met een PT ik zal de situatie even schetsen; een vrouw van 63, 1,64 lang en 98kilo. We trainen vandaag bovenlijf dus we pakken van alles wat mee, biceps, triceps, rug en wat schouders. Mevrouw word erg fanatiek voor haar doen als ik mee doe. Denk aan; cable tricep pushdown op 9kilo (voor deze mevrouw zwaar!) Ik doe fanatiek mee op haar gewicht. Ik zit zelf op 36kilo tijdens mijn eigen training. Fanatiek mee doen heeft meer aspecten als zwaar mee doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:55

The_Cat schreef:

Nee, dat is helemaal niet dom, want er is geen antwoord op de vraag wat gezond is. Gezond is persoonlijk en heel veel onderzoek is onmogelijk te doen.

Neem die verzadigde vetten/onverzadigde vetten discussie. Het onderzoek destijds is gebaseerd op een groep mensen die veel verzadigde vetten nam en een groep die veel onverzadigde vetten nam. Nu, jaren later, blijkt echter dat die groep die veel verzadigde vetten nam sowieso een voedingspatroon had met veel bewerkte voeding en daarmee veel suikers enz. enz. Waren het dan wel de vetten die de boosdoener was? Nu weten we dat veel suikers en bewerkte voeding veel meer effect heeft op hart en vaatziektes dan de vetten op zichzelf. Iemand die 30kg afvalt met alleen verzadigde vetten zal een betere cholesterol waarde hebben. Dat idee was toen echt absurd.

Bij medicijnen is het handig: doelgroep A krijgt pilletje A en doelgroep B krijgt pilletje B. 1 pilletje werkt, 1 niet, kunnen we zien welk pilletje werkt als niemand het weet?

Maar voeding heeft zoveel interactie en het is niet mogelijk om die verbanden niet mee te nemen, waardoor heel veel onderzoek jaren later totaal verkeerd blijkt te zijn.

In een ander topic werkt gesproken over de blue zones (gebieden waar men ouder wordt dan gemiddeld). Want in die gebieden eten ze weinig vlees en "dus is vlees eten niet gezond", maar er zijn natuurlijk nog 100 factoren die die mensen met elkaar verbind, buiten hun vleesconsumptie. Er is zoveel dat we niet weten. En dan moet je ook nog kijken naar wat voor jou lichaam wel of niet werkt, want dat neem ej dan nog niet eens mee...

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:57

jaimy10 schreef:
Fanatiek mee doen met een PT ik zal de situatie even schetsen; een vrouw van 63, 1,64 lang en 98kilo. We trainen vandaag bovenlijf dus we pakken van alles wat mee, biceps, triceps, rug en wat schouders. Mevrouw word erg fanatiek voor haar doen als ik mee doe. Denk aan; cable tricep pushdown op 9kilo (voor deze mevrouw zwaar!) Ik doe fanatiek mee op haar gewicht. Ik zit zelf op 36kilo tijdens mijn eigen training. Fanatiek mee doen heeft meer aspecten als zwaar mee doen.

Zeg dan, dat je rustig aan mee gaat doen, je schetst een enorm onduidelijk beeld, op internet. Plaats dan je lijstjes achteraf, als je geen commentaar wilt hebben, omdat je zulke goede mensen om je heen hebt. Dan is dit allemaal opgelost, en zul je van niemand last hebben. :)

The_Cat

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:01

ik hou van dit topic :D

Ik merk in ieder geval dat ik het best aangenaam vind worden, 'mijn nieuwe levensstijl'. Ontbijt is tegenwoordig mijn happy moment :D Ik hou van zondag van mijn ontbijt pannenkoek met kwark en framboos :') En ik vind het super leuk als ik weer kan experimenteren wat er smaakt bij mijn kwark of pitten :D

jaimy10

Linsey1998 schreef:
jaimy10 schreef:

Zeg dan, dat je rustig aan mee gaat doen, je schetst een enorm onduidelijk beeld, op internet. Plaats dan je lijstjes achteraf, als je geen commentaar wilt hebben, omdat je zulke goede mensen om je heen hebt. Dan is dit allemaal opgelost, en zul je van niemand last hebben. :)

Goh jij bent hier de gene die een hele heisa maakt. Er werd inderdaad al aangegeven dat k het wat onduidelijk schets, prima is zeker waar heb k al gezegd.

Fanatiek mee doen is niet gelijk zwaar, sorry dat jij dat anders interpreteert.
En je moet niet kleinerend doen over 'omdat jij zulke goede mensen om je heen hebt' dat komt erg fout over. Want ik maak ook geen opmerking als 'maar zien wat jij bereikt als je 3 jaar verder bent en de leeftijd hebt die ik heb'
Ik kan van mezelf zeggen dat k et wel op orde heb. En daat zit wel is een slippertje tussen zoals nu, dat ik een onduidelijk beeld schets. Waar ik me overigs op herstel want ik geef nu een duidelijker beeld.

Maar dit neemt een beetje een negatief wending en dat jammer :o
Laatst bijgewerkt door jaimy10 op 14-03-17 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

secricible schreef:
In een ander topic werkt gesproken over de blue zones (gebieden waar men ouder wordt dan gemiddeld). Want in die gebieden eten ze weinig vlees en "dus is vlees eten niet gezond", maar er zijn natuurlijk nog 100 factoren die die mensen met elkaar verbind, buiten hun vleesconsumptie. Er is zoveel dat we niet weten. En dan moet je ook nog kijken naar wat voor jou lichaam wel of niet werkt, want dat neem ej dan nog niet eens mee...

Zo las ik onlangs over de consumptie van varkensvlees en wat dat met mensen doet, waarom Joden en Moslims dat niet mogen eten etc. Daarin kwam ook een stuk voorbij van ten tijde van WWII waarin soldaten in Afrika varkensvlees aten, ziek werden, last kregen van zweren en noem het maar op. Toen ze de eetgewoonten van de plaatselijke bevolking (die zeer oud werd) overnamen (geen varkensvlees), knapten de soldaten zienderogen op.

Dus is vlees ongezond? Of gaat het om een specifiek soort vlees, soort bereiding?

Heel interessant allemaal!