Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:45

Je hebt pb.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:19

Ik ben ook nog steeds die "comfortloper" die het lastig vind het tempo te verhogen. Omdat ik het karakter er niet voor heb of er te lui voor ben, whatever :Y)

Maar het is mij inmiddels gelukt om op langere afstanden een gemiddelde van 10.5 km.u te lopen, dus toch "winst". En nu werk ik toe naar 11 km/u op 10 km.
Tot dusver lukt mij dit op een afstand van 7 km, ik bouw het langzaam op en heb ook lang niet altijd zin om op snelheid te lopen.

Ik maak geen lange tijd planning, ik kijk per keer hoeveel tijd ik heb, hoe mijn pet staat en bepaal dan of ik die dag op tempo ga lopen of gewoon een lekker rondje wil lopen zonder doelstelling.

Dat werkt het beste voor mijn motivatie en ik ben eigenlijk al erg tevreden met het punt waar ik nu op zit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:38

Zo doe ik dat ook Grit. En dat bevalt me prima.
Mijn voet voelde vandaag goed aan, dus ik durfde voorzichtig een stukje te lopen. 3.5 km gelopen, ik kon makkelijk verder qua conditie natuurlijk, maar ik wil mijn voet absoluut niet overbelasten. Wel een pijnlijk plekje nu op mijn hak, maar niet half zo erg als de afgelopen 3 weken. Soms liep ik een halve dag mank.
Nu maar duimen dat ik weer wat kan opbouwen en niet van de pijn verrek morgen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:40

Dat lijkt mij ook een hele lastige blessure -O-

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:34

Hoi!
Mag ik me hier ook melden? Ik ben Jessie, 20 jaar, student diergeneeskunde en sinds begin november begonnen met hardlopen :) Ik doe het samen met mijn hond Broome; hij wordt lekker uitgelaten en we zijn eerder thuis dan dat we wandelend zouden gaan haha. Verder ben ik ook een beetje aangestoken door mijn vriend.
Het lijk me leuk om jullie ervaringen hier te lezen en mijn ervaringen te delen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:44

Vandaag aangedurfd om weer 5 km te lopen. Wel rustig aan gedaan. Is vrijwel pijnvrij gelukt! Dus ik heb goede hoop dat ik weer kan opbouwen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:44

oe mooi zo supervixen! lastig blijft het toch om echt blessure vrij te blijven he....

Hallo hafjelinger, wat leuk dat je ook bent aangestoken :D Wat ren je nu zo ongeveer?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:58

VanDale zegt:
In·ter·val (het; o; meervoud: intervallen)
1. Tussenruimte
2. Tussenpoos

Interval geeft imo aan dat er een afwisseling plaatsvind, dit kan met ejnvoor verschillende doelen en methoden zijn afh van de toepassing. Ook in de fitnesswereld (HIIT).

Fijn dat je weer mee kan doen supervixen!
Welkom hsfjrlinger, met een hond is wel erg leuk, en je moet er toch al uit meestal.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:09

Mijn rondje is nu zo'n 6 km en daar doe ik gemiddeld 34 minuten over :) En inderdaad met de hond is erg leuk, al moet ik soms op hem wachten. Maar goed, het gaat me vooral om de lol. En het is fijn dat ik op deze manier toch een beetje kan sporten.

Ik ben van plan om in mei mee te doen aan de Wings for life run in Breda. Mijn vriend heeft vorig jaar meegedaan en dit jaar gaan we samen. Heeft iemand van jullie daar ooit aan meegedaan? :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:24

Forumster dat wat van dale zegt gaf ik ook al aan in mijn vorige berichten. Maar we hebben het hier over interval training binnen het hardlopen en zoals dat in boeken en op sites wordt gebruikt. Voor diegene die geïnteresseerd zijn deze link. Door verder te klikken kun je ook je interval tempo berekenen. http://www.runinfo.nl/interval.htm
Hafjelinger ik heb het in overweging maar ik kan geen duidelijke informatie vinden betreffende het parcours.
Ik ben inmiddels al 27 jaar dierenarts. Ik loop al 10 jaar maar sinds kort met mijn hond. Ik hoef overigens nooit op mijn hond te wachten. Hij moet zich gewoon aan mijn tempo aanpassen. In het bos los gaat dat heel prima, aan de lijn op weg naar huis zet hij er soms wel een beetje te veel vaart in. zijn conditie neemt sneller toe dan die van mij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:42

hafjelinger schreef:
Mijn rondje is nu zo'n 6 km en daar doe ik gemiddeld 34 minuten over :) En inderdaad met de hond is erg leuk, al moet ik soms op hem wachten. Maar goed, het gaat me vooral om de lol. En het is fijn dat ik op deze manier toch een beetje kan sporten.

Ik ben van plan om in mei mee te doen aan de Wings for life run in Breda. Mijn vriend heeft vorig jaar meegedaan en dit jaar gaan we samen. Heeft iemand van jullie daar ooit aan meegedaan? :)

Mooi rondje toch? Ik heb daar nog nooit aan meegedaan.

Ik ga me voorbereiden op de safarirun van eind januari :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:42

Volgens mij is Wings for life vooral op de weg :) En er is geen 'finish' of iets dergelijks; wanneer de auto jou inhaalt ben je af. Dus je doel bepaal je zelf.
Onze Aussie heeft een prima conditie want er wordt ontzettend veel mee gewandeld. Hij loopt altijd los en het is eigenlijk echt een 'snuffelhond', ik heb eerder het idee dat hij het gewoon niet zo leuk vind. Maar zodra de dagen langer worden wil ik ook het bos in. Ik loop nu vooral 's avonds namelijk.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:59

Hafjelinger ja ik begrijp het principe maar er staat nergens hoe en waar de route is uitgezet die je moet volgen. Nog te weinig informatie om te kunnen beoordelen of ik echt mee wil doen en dus om me nu al in te schrijven.
Laat jij 's avonds de hond gewoon los meelopen dan? Ik vind los mee over de weg sowieso te gevaarlijk maar zeker in het donker. Dus hond heeft geen andere keuze dan gewoon maar mee te rennen. Voordat ik ga lopen krijgt hij kans te plassen en poepen dus aan sanitaire stoppen doen we niet tijdens het lopen. zie het al helemaal voor me dat we strakjes aan den canicross wedstrijd mee gaan doen en meneer gewoon op zijn gemakje gaat zitten poepen. (heb het vorig jaar wel gezien bij het NK canicross).

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:04

Ik loop op verlichte fietspaden rondom onze wijk, en de hond heeft zo'n verlichte halsband om :) Dus qua loslopen gaat dat prima. En hij loopt op zich ook wel mee hoor, maar soms is hij gewoon iets te ver uit zicht waardoor ik toch even moet wachten ;) En anders aan de lijn.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:12

Ik loop altijd met de hond los eigenlijk. Ik loop dan wel in gebieden waar geen tot weinig verkeer is. Op 1 punt kom ik wel langs een grote weg en dan moet hij gewoon aan mijn been blijven en dat doet hij zonder problemen.

Mijn rondje vandaag. Ik ging voor 6km maar vergat de afstand precies in de gaten te houden dus het is iets meer.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:06

Netjes hoor, mooie snelheid.

Ik heb vandaag voor het eerst in vier weken pijnvrij gelopen en eindelijk weer meer dan 5 km, namelijk 7.44km in 42.42. Het ging echt lekker. Hopelijk lukt de 10 km over een week of twee weer.

Ik durf het alleen niet meer aan om op mijn aangemeten nikes te lopen. Dus loop nu weer op saucony.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:53

Allebei nette tijden!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:28

Ik kom mezelf hier ook even nieuw melden. Al een tijdje hardlopen aan het oppakken naast mijn 3 wekelijkse zelfverdedigingstrainingen waarin uiteraard ook hardgelopen wordt. Vandaag bij Runnersworld nieuwe schoenen gehaald en reflecterende kleding. Kan ze helaas nu even nog niet uitproberen want mijn rechtervoet is nog een beetje pijnlijk. Hopelijk trekt dat snel weg. Vorige week 16 Km hardgelopen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:17

Dankjewel dames. Geeft de burger weer moed :D

Wat liep jij voorheen supervixen? Voor nu is 10 km mijn einddoel. En dan gewoon steeds verder tempo verhogen.

Welkom ostra. 16km dat is niet niks ! Wel vervelend een blessure. Hopelijk met nieuwe schoenen geen problemen meer!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:08

Ik loop 3 keer per week, zo'n 6 tot 11 km. Ik wil het gaan uitbreiden naar 15 km, maar dat gaat wel even duren denk ik. Ik heb vaak al een drukke dag achter de rug (werk, paard, huishouden) als ik ga lopen en dan ben ik vaak al best moe. De 9, 10 of 11 km loop ik dan ook meestal op vrije dagen.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:26

Ik krijg juist altijd meer energie na het sporten in het algemeen maar lopen in het bijzonder. Nu mijn sportleraar er even niet is wilde ik dus meer gaan hardlopen vandaar ook de nieuwe schoenen, oude dempte gewoon te weinig. In de sportschool ben ik wel gewend om op blote voeten lange tijd te rennen maar daar is de ondergrond van matten. Jezelf op een filmpje terugzien in de winkel vond ik wel heel leuk en leerzaam. Eerst op blote voeten en toen met schoenen aan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:02

Ik had vandaag een top hardloopdag. Geen idee hoe het kwam, maar ik heb net de 6 km in 30 minuten gelopen! Ik had niet eens door dat ik zo hard liep, tot de runkeeper zei dat ik 5 min per km liep.
Mijn voorgaande record was bijna 34 minuten. Ik ging echt als een malle. Lekker om zo het weekend te eindigen!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:07

Wat goed supervixen, dat is nogal een verschil 4min op 6km. daar waar het niet glad was was het ook wel ideaal loopweer. Eindelijk weer een keer zonder wind. Hier ging het vanmorgen ook heel lekker.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:16

Zeker een groot verschil. Ik geloofde de runkeeper eerst ook niet :'). Het was inderdaad heel fijn loopweer.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:43

Wat heerlijk Supervixen!
Ik train nu 3x per week samen met twee maatjes van de loopgroep. Zeker met lange duurloopje fijn, als het donker is ga ik in mijn eentje liever niet een groot rondje lopen. Maar met meer mensen is dat prima te doen, en goede stok achter de deur!