Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:58

LOL Moonfish, ik vond mijn eigen reactie al vrij gewaagd, jij laat ook weinig aan subtiliteit over :+
Oh maar Moon als je schoolniveau je intelligentie bepaald dan ben ik ook dom hoor, heb slechts een Mavo diploma :j (met 2 7ens 2 8en en 3 9ens, zonder ooit wat te doen, en inderdaad ook de beste cijfers van mijn jaargang, en de reden dat ik Mavo gedaan heb heb ik hier geloof ik al eens verteld, maar oke :+ ).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:40

Sorry Alwiene maar ik word nogal sjaggie van dat soort reacties.

Mbo is toch voormalig Mavo?
Ik had drie negens en allemaal achten en mijn bek viel open toen ik hoorde dat ik de beste was. }:0

Mijn iq is niet meer getest, er is wel 1 test van 93 jáááááááren geleden en dat klopt van geen kant. Of denk jij van wel met de cijfers? :+
Nu ben ik bezig met mbo niveau 3 (3 jaar) en dat ga ik doen in 2 jaar.

Maarja, je moet het doen met wat je toekomt en wat een school je kan bieden in de omgeving.
Het lukt me wel hoor, als men je kwaliteiten ziet knok je je toch wel omhoog.
Referenties zijn meer waard als een papiertje imo, want dat papiertje is leuk, maar als de inzet er niet is dan houd het op.

Alwiene

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:41

Vroeger had je vbo en mavo, in die volgorde, dat is samengevoegd tot vmbo maar het fijne weet ik er niet van, ik heb dat niet meer meegemaakt op school :n

93 lijkt me uhm ietwat niet passen in het beeld :+

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:59

mbo is wat na de vmbo (vroeger vbo en mavo) komt, middelbaar beroeps onderwijs.

Wat betreft schoolresultaten en IQ en dom zijn:
NIEMAND IS DOM!!
Je kunt een heel hoog IQ hebben, dus heel slim zijn maar toch maar bijv. mavo niveau halen omdat je dan door je specifieke beperking zo belemmerd wordt in je leren dat het niet hoger lukt...
Dat wil toch niet zeggen dat je daarom dom bent? Mensen op de mavo/vmbo zijn net zo slim als mensen op het VWO......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:36

Skwoesie schreef:
Dat wil toch niet zeggen dat je daarom dom bent? Mensen op de mavo/vmbo zijn net zo slim als mensen op het VWO......

Daar ben ik het toch niet mee eens. Zeker: er zijn genoeg slimme mensen die door omstandigheden mavo/vmbo doen. Maar op het vmbo zitten ook veel leerlingen met een lager iq, en dat is toch een verschil met vwo. Maar dat is helemaal niet erg. Je iq is geen waardeoordeel - je bent niet minder waard als je iq lager is. Alleen het is wel iets dat verschilt. Zoals sommige mensen heel muzikaal zijn en anderen niet. Is niet erg, maar wel een eigenschap van jou als persoon die je maakt tot wie je bent.

'Dom' is trouwens een woord dat inderdaad niet aardig klinkt - dus wat dat betreft is niemand dom, dat ben ik wel met je eens.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:59

Shadow0 schreef:
Skwoesie schreef:

Daar ben ik het toch niet mee eens. Zeker: er zijn genoeg slimme mensen die door omstandigheden mavo/vmbo doen. Maar op het vmbo zitten ook veel leerlingen met een lager iq, en dat is toch een verschil met vwo. Maar dat is helemaal niet erg. Je iq is geen waardeoordeel - je bent niet minder waard als je iq lager is. Alleen het is wel iets dat verschilt. Zoals sommige mensen heel muzikaal zijn en anderen niet. Is niet erg, maar wel een eigenschap van jou als persoon die je maakt tot wie je bent.

'Dom' is trouwens een woord dat inderdaad niet aardig klinkt - dus wat dat betreft is niemand dom, dat ben ik wel met je eens.

Dat laatste is precies wat ik wilde zeggen.. Niemand is dom! Inderdaad kun je op basis van IQ mensen op een lager schoolniveau of op een hoger schoolniveau neerzetten. Maar dat is niet het enige dat telt. Dat is wat ik bedoelde. En de belangrijkste boodschap was dus: niemand is dom. Zo moet je jezelf dus ook niet noemen, niet zo negatief over jezelf denken!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:27

Ik wil er trouwens wel cursussen bij gaan doen..
Ik zat eens te kijken voor msfc'er maar dat is 2 jaar en dan kan je alleen zien of een zadel goed ligt..
Daar heb ik niet zo veel geld voor over. :+

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:35

Dat klinkt inderdaad niet erg zinvol moonfish. Heb jij trouwens een jobcoach ofzo dan?

Ik hoop wel dat het duidelijk was dat bij mij iig het sarcasme eraf droop toen ik mezelf dom noemde :+

Overigens bestaan er in mijn ogen wel degelijk domme mensen, maar dat is dan niet iq gerelateerd :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:01

Alwiene schreef:
Dat klinkt inderdaad niet erg zinvol moonfish. Heb jij trouwens een jobcoach ofzo dan?

Ik hoop wel dat het duidelijk was dat bij mij iig het sarcasme eraf droop toen ik mezelf dom noemde :+

Overigens bestaan er in mijn ogen wel degelijk domme mensen, maar dat is dan niet iq gerelateerd :)

Hier the same.
Ik heb een jobcoach ja.
Die geeft me ook priveles, handig he? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:02

ik heb had een paar jaar terug iets in de 90 van iq.

leer heel moeilijk en kom bijna niet opschool. mede doordat ik soms zo aggresief ben

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:33

takkie_muis schreef:
ik heb had een paar jaar terug iets in de 90 van iq.

leer heel moeilijk en kom bijna niet opschool. mede doordat ik soms zo aggresief ben

90 behoort nog net tot een gemiddeld IQ..

Oei, je komt bijna niet op school, wordt daar niets mee gedaan? Wordt je niet ondersteunt, of krijg je hulp?

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:05

@ Tieme: Ik vind het schandalig dat je begeleider met zo`n plan komt, je zou toch meer professionaliteit en kennis mogen verwachten van zo`n iemand. Als ik jou was zou ik bij je eigen standpunt blijven, waarom denkt zij dat een vriend jou leven op dit moment kan verbeteren? Wat zijn haar argumenten? Je geeft al aan dat je de goede kant op gaat, nou prima toch! Kleine stapjes zijn ook stapjes..

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:13

edit

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:58

@ Moonfish: Hoe lang heb jij al een jobcoach?
Ik krijg binnenkort een Jobcoach, terwijl ik daar al langer dan 5-6 maanden opwacht..
(wegens goedkeuring) maar ben nu dan eindelijk goedgekeurd door UWV ben ik erg blij mee :)

Wat word er eigenlijk in het begin gedaan?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:06

Nog niet zo heel lang hoor.
Geen idee hoe lang het heeft geduurd voor we er een kregen.
Ik had een ander, maar dat was een stom mens. :Y)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:09

whaha oke! ;)

Ik krijg er 2.. :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:27

Twee? := Ben je zo lastig? :+

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:34

Alwiene schreef:
Twee? := Ben je zo lastig? :+

Mss :') Ik had begrepen van m'n Jobcoach als het niet goed tussen hem en mij gaat dat de andere invalt.
En als ik daar mee niet goed mee kan opschieten dan ruilen ze weer.
Alleen hij kan soms mijn naam niet uitspreken omdat zijn dochter Nienke heet,
en ik juist Lienke.. Word ik door hem vaak Nienke genoemt..
Dat heb ik bij het eerst gesprek gemerkt..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:39

Ach als dat zijn ergste tekortkoming is :D
Waar was jij op afgekeurd dan als ik vragen mag? En wat zijn je werkplannen nu?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:07

Ik ben niet echt afgekeurd, ik vond school te zwaar (Brood&Banket) en ben der mee gestopt.
En door mn beperkingen is Theorie erg moeilijk, leren gaat moeilijk enz..
De praktijk was te zwaar wegens mn benen, heb dan in 2007 een ongeluk gehad met een paard,
op een kamp waar ik het paard recht in m'n rug is terecht gekomen en daarbij m'n kuitbeen botje is gebroken.
En ben later dat ik weer zonder gips zat maar weer is begonnen maar denk te vroeg want had toen weer is overbelaste knieën.
Dus daarom was school veelste zwaar, want ik heb een moment gehad dat ik gewoon uit het NIETS door mn benen zakte omdat
ik last van mn knieën dus had.
Dus ik heb eigenlijk gekozen voor werk, maar dan met een Jobcoach :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:11

Krijg/kreeg je wel een uitkering dan? En welke diagnoses had jij ook alweer precies? Enne heb je al een idee welke richting je op wil?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:38

hey mensen ff stomme vraag maar dit is dus echt heel serieus..
voor de mensen dei wajong uitkering hebben aangevraagd of al hebben moesten jullie een IQ test doen??
vandaag gesprek gehad bij t uvw en die vrouw(vreselijke rare sagrijn) die vond dat ik maar een IQ test moest gaan doen...:S ik vraag daar toch helemaal niet om ik probeer enkel eens mezelf op een rijtje te krijgen krijg je dat aan je hoofd een IQ test ja want dat zou me verdere leven bepalen..

dus brand maar los

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:00

moonfish13 schreef:
Hier the same.
Ik heb een jobcoach ja.
Die geeft me ook priveles, handig he? :D

Hoelang heb jij je jobcoach al? En wat zijn jou ervaringen?

Voor andere die ook een jobcoach hebben, wat zijn jullie ervaringen?

Ik denk dat ik binnenkort ook maar een jobcoach in de arm moet gaan nemen. Tot nu toe was dat niet nodig omdat ik er niet aan toe was om vast werk te hebben (al doe ik wel vrijwilligerswerk)
Mijn begeleiders zouden mij het liefst in de ICT of administratief werk zien, hun zeggen dat juist dat werk erg veel structuur bied.
Nu zie ik dat natuurlijk totaal niet zitten en wil het liefst met paarden werken :+ (Ik doe nu de cursus basisinstructrice van t KNHS wat wonderbaarlijk genoeg goed gaat!)

Ik heb trouwens asperger en dyscalculie! :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:40

@ Buster, sorry ik kan je niet echt helpen, ikzelf heb de aanvraag wajong eruit maar nog geen gesprek gehad, maar ik krijg sowieso binnenkort de resultaten van de IQ test. Vriend van me zelfde verhaal, die had hem ook al vanuit het Riagg gedaan.

IQ test is niet verkeerd ter ondersteuning van een diagnose. Echter vind ik het vanuit het UWV wel vrij vreemd omdat zij op basis van je arbeidsbeperking moeten vaststellen of en hoeveel wajong je krijgt. Lijkt me dat ze dan op zijn minst moeten kunnen zeggen in hoeverre de uitslag van een IQ test relevant is voor het bepalen van je arbeidsbeperking.

Aan de andere kant, wat is er op tegen om er wel een te doen? Waarom is die bij jou niet gedaan ter aanvulling van je diagnose?

Had je trouwens iemand bij je toen je op gesprek was? Is veel verstandiger ;)

Om jezelf op een rijtje te krijgen heb je hulpverleners dit is niet de taak van het UWV, hun taak is om te bekijken óf en op welke manier ze jou ondersteuning moeten bieden bv door een jobcoach of een wajonguitkering of beide.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:10

bah..
Ik wil graag iemand helpen, maar die iemand staat er wel voor open maar heeft ouders die niet meewerken..
Ik vind het zo erg.
Er zit zoveel in, alleen moet je het er uit halen en niemand helpt diegene daarbij. ;(