Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:59

Himyar: Dan moet de stress druk wel heel hoog zijn geweest als je er een psychose van hebt gekregen. Even een korte pauze is voor zoiets als dit volgens mij echt niet genoeg.

Ik maak zelf ook veel over uren voor school en op mijn stage draaide ik ook lange diensten. Echter nu ik naar school ga word het gevoel van druk en moeten presteren alleen maar hoger.

Zit nu nogmaals mijn stageverslag door te kijken maar de woorden die erin staan laten me alleen maar dieper weg zakken. (dat hoewel mijn begeleider van het stage adres het heeft goed gekeurd). Mijn begeleider van school heeft er dingen in staan als Vreselijk, dit kan echt NIET zo en drama...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:20

Fairytail wat vervelend dat het zo slecht beoordeeld is! Hebben ze daar op je stageadres nooit wat van gezegd dan?

Ik heb vanochtend dus toch gebelt. Ik vond het een hele moeilijke stap maar ik ben nu zo blij dat ik het gedaan heb. Stortte daarna ook even helemaal in, heb nog nooit zo hard gehuild, echt het gevoel dat ik nu toch toegegeven heb.....pff
Maar, we zijn vandaag dicht, en ik ga vandaag lekker dingen doen waar ík zin in heb! zometeen lekker met de hond het bos in, ga strakjes lekker koken!
En vanavond om 8 uur heb ik een afspraak.. Zie daar nu wel heel erg tegenop, ben gewoon bang wat ze gaat zeggen/wat er gaat gebeuren... Maar dat zien we vanavond wel.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:25

Tussen mijn menstruaties door had ik vaak bloedverlies, bleek ook van de stress te zijn. En ik had vaak hele zware, pijnlijke menstruaties. Dat is nu een stuk verbeterd. Misschien ook doordat ik bewust ervoor ben gaan zorgen genoeg vitamines, mineralen, goede vetzuren enz. binnen te krijgen. Die zaken zijn ook heel belangrijk voor je overbelaste en uitgeputte klieren en zenuwstelsel.

Wat ik ook zo vreselijk vond, was het tandenknarsen. Die gespannen kaken en in de ochtend helemaal pijn in je kaken van het knarsen 's nachts. En de spieren in mijn buik die helemaal verkrampten, soms zo erg dat ik nauwelijks wist hoe ik moest zitten en het heel benauwd kreeg.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:58

Nathalie schreef:
Fairytail wat vervelend dat het zo slecht beoordeeld is! Hebben ze daar op je stageadres nooit wat van gezegd dan?

Ik heb vanochtend dus toch gebelt. Ik vond het een hele moeilijke stap maar ik ben nu zo blij dat ik het gedaan heb. Stortte daarna ook even helemaal in, heb nog nooit zo hard gehuild, echt het gevoel dat ik nu toch toegegeven heb.....pff
Maar, we zijn vandaag dicht, en ik ga vandaag lekker dingen doen waar ík zin in heb! zometeen lekker met de hond het bos in, ga strakjes lekker koken!
En vanavond om 8 uur heb ik een afspraak.. Zie daar nu wel heel erg tegenop, ben gewoon bang wat ze gaat zeggen/wat er gaat gebeuren... Maar dat zien we vanavond wel.

Ik vind het ontzettend knap en goed van je dat je hebt gebeld!!!
Ga vanavond er alsjeblieft wel heen (als het de afspraak is)!
Dit is de eerste stap en je komt er! Echt waar. Je kan me pb als je wilt en hier op de topic je verhaal kwijt.
Maar je komt er! Al zie je het soms niet zitten (of vaak niet) je komt er!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:10

Zorg voor jezelf, want een ander gaat dat niet doen, de meeste mensen vragen en vragen alleen maar van je en onderschatten vaak hoe slecht het met je gaat.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:13

Himyar schreef:
Zorg voor jezelf, want een ander gaat dat niet doen, de meeste mensen vragen en vragen alleen maar van je en onderschatten vaak hoe slecht het met je gaat.

dat klopt idd vaak! Ik kan nu niet meer zeggen dat het helemaal klopt, omdat ik mensen in mijn leven heb (gekregen) die wel het beste voor je willen.
Maar het klopt idd erg vaak dat mensen alleen maar dingen van je vragen en zelfs eisen.
En vooral dat mensen vaak niet willen weten wat voor problemen iemand heeft in zijn/haar leven.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:20

Maarja, vrijwel iedereen staat onder druk en heeft zo zijn problemen, dus de meesten kunnen/willen geen sh*t van jou er bij hebben. En ik heb het altijd moeilijk gevonden om mensen over mijn zaken/problemen te vertellen, dat hielp natuurlijk ook niet

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:29

Himyar schreef:
Maarja, vrijwel iedereen staat onder druk en heeft zo zijn problemen, dus de meesten kunnen/willen geen sh*t van jou er bij hebben. En ik heb het altijd moeilijk gevonden om mensen over mijn zaken/problemen te vertellen, dat hielp natuurlijk ook niet

Vooral mensen met veel problemen kunnen dat vaak moeilijker aan of ze moeten het los kunnen laten. Of erg graag mensen willen helpen.
Ik kan ook mensen vaak moeilijk vertrouwen om dingen te vertellen over mijn leven. Mocht ik vroeger nooit. Nu begin ik me er steeds meer los van te worstelen.
Veel mensen weten niet dat ik een wajong ontvang, ook vrienden niet. Ik vertel dat ik een jaar pauze voor mezelf heb genomen om erachter te komen wat ik wil van werk/studie. Ze kijken dan echt met een gezicht van; wow, dat zou ik ook wel willen!
Er niet bij denkend dat het voor mij makkelijker zou zijn om gewoon te werken en een redelijk normale leven te hebben. Ipv naar de psychiater te gaan, thuis te zitten met een migraine aanval en te weten dat iedereen kan presteren in deze wereld en ik 's morgens bijna mijn bed niet uit kan komen.
De gras lijkt altijd groener aan de overkant...
Ik heb godzijdank een moeder en zus die achter me staan. Een hele lieve vriend die ondanks zijn eigen dingen voor mij klaar staat en me steunt bij alles.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:39

Himyar schreef:
Ik heb jaren lang rond gelopen met gespannen spieren, op een gegeven moment rugpijn die uitstraalde naar mijn heupen, hartkloppingen, pijn op mijn borst, depressieve gevoelens, trillen van de stress, slecht slapen en ’s nachts heel warm en zweterig wakker worden, een vreselijk opgejaagd gevoel, benauwdheid, duizeligheid, een piekerhoofd van hier tot Tokyo.

Himyar schreef:
Wat ik ook zo vreselijk vond, was het tandenknarsen. Die gespannen kaken en in de ochtend helemaal pijn in je kaken van het knarsen 's nachts.

Heel herkenbaar alles wat je schrijft. Dat heel warm zijn en zweterig heb ik ook overdag. Ben de laatst dagen ook weer aan trillen als een gek en heb voor vrijdagavond weer een afspraak bij de fysio om mijn spieren in rug, schouders en nek weer even wat lossen te maken. Pijn op m'n borst verschilt van een drukkend gevoel tot echt een stekende pijn. Mijn vriend maakt me wel eens wakker 's nachts omdat ik zo hard knars...

Kortom, ik herken het allemaal. Toen ik laatst op een lijstje moest aankruisen wat mijn klachten waren besefte ik me wat spanning met je lichaam doet.

Alles is in je hele lichaam is gewoon echt ontregelt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:44

Himyar schreef:

Dat helpt zeker niet. Ik heb dat ook. Zelf bij mensen waar ik een vertrouwensband mee heb vind ik dat heel moeilijk.
Over wat algemenere dingen leer ik steeds beter te praten. Zaken die op het werk bijvoorbeeld nog niet willen / niet lopen. Daar trek ik nu wel voor aan de bel.

Maar de dingen waar ik nu mee zit zijn zo persoonlijk (uit mijn jeugd) en dan heb ik ook altijd het gevoel: een ander zit er niet op te wachten, of wel, maar kan er toch niks mee. Maar ik merk nu dat ik toch dingen wil gaan uitspreken nu. Ik hoop dat het me bij de psychologe gaat lukken en dat me oplucht. Maar zelfs daar durf ik niet altijd alles te vertellen (ben ook nog maar 2x geweest, dus ook niet zo raar natuurlijk).

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:02

Over je jeugd praten en wat dat met je deed en nog doet, is het moeilijkste en engste dat er is. Dat ik dat nu ben ga doen, is eigenlijk ongekend. Het rare is dat ik me daardoor stukken beter ben gaan voelen. Het is natuurlijk heel moeilijk over te brengen hoe je als kind dingen hebt ervaren en wat het met je deed. Vooral denk ik aan mensen die niet het zelfde hebben ervaren of nog in de ontkenningfase zitten als ze het wel hebben ervaren. De reden dat ik mijn kennis en ervaringen nu wel naar buiten breng, is ook omdat ik hoop dat ik anderen daarmee kan helpen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:09

Waar ik nog veel moeite mee heb en altijd zal hebben, zijn de mensen die als je in de sh*t zit je er nog even fijn verder in trappen, omdat ze een zwakke plek hebben gevonden om je op te pakken. Dat is wat ik met mijn moeder ook mee heb gemaakt, dat ze je soms als je al in de stront zit, ze je er nog verder in probeert te trappen. Helaas, sommigen zitten zo in elkaar.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:24

Himyar schreef:
Waar ik nog veel moeite mee heb en altijd zal hebben, zijn de mensen die als je in de sh*t zit je er nog even fijn verder in trappen, omdat ze een zwakke plek hebben gevonden om je op te pakken. Dat is wat ik met mijn moeder ook mee heb gemaakt, dat ze je soms als je al in de stront zit, ze je er nog verder in probeert te trappen. Helaas, sommigen zitten zo in elkaar.

Dat ken ik ook, alleen dan van mijn vader.
Je gaat dan nog minder over jezelf denken dan je al deed, vooral een naaste persoon (in familiele verband dan).
Ik merk dat ik nu ook steeds meer loslaat over mezelf wat ik heb meegemaak, deels om mensen te helpen die ook dingen heeft meegemaakt. Maar ook om mezelf te helpen. Door het uit te spreken erken je het, en vandaar uit kun je verder leren gaan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:28

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:55

Ik ken zelf die boek niet. Misschien omdat het niet helemaal in mijn straatje past.
Ik lees zelf van Ingeborg Bosch; de herontdekking van het ware zelf en illusies. Ze heeft nog een boek De onschuldige gevangene, dit gaat over opvoeding als je zelf dingen in je jeugd hebt meegemaakt. In die boeken vind ik veel van mezelf terug. Ook in ruiter tussen 2 werelden van Linda Kohanov.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:03

Himyar schreef:
Over je jeugd praten en wat dat met je deed en nog doet, is het moeilijkste en engste dat er is. Dat ik dat nu ben ga doen, is eigenlijk ongekend. Het rare is dat ik me daardoor stukken beter ben gaan voelen. Het is natuurlijk heel moeilijk over te brengen hoe je als kind dingen hebt ervaren en wat het met je deed. Vooral denk ik aan mensen die niet het zelfde hebben ervaren of nog in de ontkenningfase zitten als ze het wel hebben ervaren. De reden dat ik mijn kennis en ervaringen nu wel naar buiten breng, is ook omdat ik hoop dat ik anderen daarmee kan helpen.

Voor mij is het denk ik ook nog zo moeilijk omdat het voor mij eigenlijk pas net duidelijk is wat voor impact mijn jeugd heeft gehad en vooral hoe het me nu belemmert. Er komt iedere keer nog meer naar boven. Tegelijk merk ik van de laatste dagen dat ik langzaam aan toch ook de behoefte krijg om er over te praten, alleen weet ik niet met wie omdat het zo gevoelig ligt. Bij de psychologe zal het wel komen...

Dat je je kennis en ervaring naar buiten brengt heeft mij al enorm geholpen door de link die je plaatste met al die boeken.
Ik ben aan het lezen en begrijp veel dingen meer. Ik vond het zwak van mezelf dat ik periodes had dat ik probeerde het weer wegstoppen. Dat vond ik zwak van mezelf. En toen las ik in het boek dat het een heel normaal proces is. Het werd ook verder uitgelegd en is heel verhelderend. Lezen is inderdaad goed en ik vind het ook prettig.

Toen ik net thuis zat heb ik "De kunst om niet perfect te zijn" gelezen. Ook een leuk boek, welliswaar een ander onderwerp, maar ook heel verhelderend. Ik heb ook niemandskinderen gelezen. Een goed boek om mee te beginnen en dingen te gaan begrijpen, maar het boek dat ik nu lees (Het miskende kind in onszelf) sluit toch meer bij mijn situatie aan. Niemandskinderen was wat algemener.

Ik wist trouwens ook niet dat je zoveel aan een forum kon hebben. Op moeilijke momenten heb ik al heel wat hier weggetypt. Als je eerder gezegd zou hebben dat ik dat zou doen, had ik het niet geloofd. Hoe lief het ook is dat mensen om je heen je willen steunen, je willen helpen, als ze zoiets niet zelf meegemaakt hebben, begrijpen ze nooit precies hoe of wat. Mensen in dit topic met dezelfde ervaringen hebben mij al veel steun gegeven door hun reacties, door dingen te herkennen en écht te begrijpen. Hè Carola? Knipoog

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:08

Ik ga zeker een van die boeken lezen binnenkort. Stond vandaag op t punt het uit te gillen dat ik er geen zin meer in had en het mijn vriend te vertellen maar dat doe je dan op een of andere manier toch niet.. De ervaringen die jullie vertellen zijn wel erg herkenbaar. Heb gister een erkende engelse test gedaan waaruit kwam dat ik grote kans had om burnout te raken als ik zo door ga. Weet alleen niet of je zo'n erkende test nu moet geloven. Eerst maar een geschikte dok zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:11

Geloof dat ik me ook maar eens kom melden hier...
Heb het begin doorgelezen en tja, geen idee waarom ik ga posten, maar ja I feel like it.

Morgen een afspraak bij de HA vanwege allerlei vage klachten die vorige week zijn begonnen.
In mijn vakantie nota bene!

Het gevoel dat de wereld langs je heen gaat, wazig zien, duizelig, gevoel dat je keel dichtgeknepen word. Ineens misselijk en over willen geven na het eten, minder eetlust. Heb 's nachts daar weer lopen hyperventileren...
En dat tijdens m'n vakantie, why??

Terugkomst van vakantie was ook weer wonderful, nog geen koud 2 uur thuis en ik had de directeur al aan de lijn ( op zaterdag ).
Er was een dienst open zondag en er was niemand. Ik of collega / dinnetje ( met wie ik op vakantie was ) waren de laatste 2 opties. En als we niet vrijwillig kwamen, werd er een werkopdracht uitgedeeld.
Nou ja, dinnetje was dus het zaadje, die heeft zondag de werkopdracht gekregen. Echt HET LEF! Ik ben er nog zo boos over.
Je vakantiegevoel is dan ook echt in 1 klap over.
Maandag zelf weer begonnen met werken en mènn, wat een chaos.
Het bleek dat het 3 weken van onze vakantie alleen maar chaos en ellende is geweest, het gaat super slecht met 2 bewoners en het rooster zit vol met gaten.
En dan zeggen ze 'niemand is onmisbaar' nou ik geloof niet dat dat voor ons geldt.

Maandagavond toen ik terug naar huis reed was het weer zover, wazig zien en het gevoel dat ik er gewoon niet 'bij' was.
Gisteren weer, we zaten te eten ik had voor de 2e keer opgeschept en ineens weer, wazig zien, koude rillingen, zweten, ineens geen eetlust meer.
Het is zó irritant, ik heb geen controle meer over m'n lijf, weet niet wat ik heb en ik wil er vanaf. Ik wilde ook heel graag huilen, maar niet toegelaten want dat hoeven m'n cliënten niet te zien.

Vandaag had ik eigenlijk vergadering, maar ben niet gegaan. Geen zin in en wil die koppen gewoon niet zien. En het haalt toch niets uit.

En nu ik dit allemaal zo schrijf, weet ik ook wel wat er aan de hand is. Evengoed wil ik er nog niet aan, vind dat het iets lichamelijks is.
Gisteravond haalde ik me alweer de meest bizarre gedachten in m'n hoofd, dat ik zeker weten een ernstige ziekte had of zo. Bizar toch? Zo denk ik niet, zo denk ik nooit! En waarom nu wel?
Ik wordt echt gek van mezelf...

En ik wil ook helemaal niet thuis zitten, ik wil werken... M'n jongens zijn veel te leuk om thuis te zitten. Maar dat rukbeleid wat er gevoerd wordt, ik ben er zo klaar mee.
( oh ja, ik werk ook in de zorg Haha! )

Voor m'n vakantie was het alleen maar gezeik en ellende op de groep en ik had gehoopt dat het nu wel eens over zou zijn.
Maar nee, dat was uiteraard wishfull thinking.

Nou ja, morgen toch maar naar de HA. Moet er toch heen, want ik loop al 2 weken met een dikke voet. ( ja tijdens feestje op vakantie is iemand daar nogal enthousiast op geland Clown )
Maar de HA wat kan die doen? Ik ga NIET aan de benzo's, een psych of zo zie ik ook niet zitten, ik doe niet aan praten op commando. Thuiszitten en niks doen wil ik ook niet...

Blegh.

( nou misschien is het een beetje een onsamenhangende post geworden, maar ach, het is een begin Haha! )

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:24

Fairytail schreef:
Ik ga zeker een van die boeken lezen binnenkort. Stond vandaag op t punt het uit te gillen dat ik er geen zin meer in had en het mijn vriend te vertellen maar dat doe je dan op een of andere manier toch niet.. De ervaringen die jullie vertellen zijn wel erg herkenbaar. Heb gister een erkende engelse test gedaan waaruit kwam dat ik grote kans had om burnout te raken als ik zo door ga. Weet alleen niet of je zo'n erkende test nu moet geloven. Eerst maar een geschikte dok zoeken.

Dat heb ik dus ook. Ik wil het wel, maar kan het op één of andere manier ook niet. Terwijl ik juist heel goed met hem kan praten.
Misschien komt het bij omdat het over mijn jeugd gaat en ik bij hem een groter schuldgevoel heb als ik erover praat, omdat hij mijn ouders natuurlijk kent...

Ik proef bij jou trouwens nog de ontkenning van een (opkomende) burnout. Dat had ik in het begin ook héél erg...
Inderdaad verstandig om een goede huisarts te vinden. Wel snel gaan zoeken hoor, hoe eerder hoe beter...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:16

Hetgeen pollywoppy zegt dacht ik ook; dat je ontkent dat je een burnout te wachten staat.
@ kanelly; Ik denk dat het te maken heeft omdat je op vakantie enigszins even kon ontspannen en dat je lichaam dan niet meer weet hoe het er op moet reageren na al die druk.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:24

Pollewoppy schreef:
Dat heb ik dus ook. Ik wil het wel, maar kan het op één of andere manier ook niet. Terwijl ik juist heel goed met hem kan praten.
Misschien komt het bij omdat het over mijn jeugd gaat en ik bij hem een groter schuldgevoel heb als ik erover praat, omdat hij mijn ouders natuurlijk kent...

In het begin heb ik wel gehad dat mijn vriend zei dat mijn moeder maar een makkie aan mij en mijn zus had gehad dat we zulke lijdende voorwerpen waren/zijn en alles maar over ons heen hebben laten komen al die jaren. Toen werd ik zo verschrikkelijk kwaad, want als je van baby af aan in een bepaald milieu opgroeit, dan is het dus inderdaad heel goed mogelijk dat je zo bang wordt en zo gehersenspoeld bent dat je je zonder protest vaak als een hond laat behandelen. Maarja, aan de andere kant kan je het iemand die het niet zelf heeft mee gemaakt ook niet kwalijk nemen. Ik denk dat het dan heel moeilijk is om te begrijpen hoe zoiets in zijn werk gaat. Maar het is natuurlijk wel heel pijnlijk als het net is of iemand jou de schuld geeft, omdat je nooit je mond open hebt gedaan thuis. Als ik dat had gedaan, had helemaal de pleuris uitgebroken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:40

Dat was bij ons ook zo.
Ik begrijp nu ook waarom ik in andere situaties me ook eerst wel een paar keer bedenk voordat ik wat zeg. Want inderdaad, als je dat van jongsaf gewend bent, zit dat gewoon nu al zo vastgeroest.

Wij waren ook altijd van die 'makkelijke kinderen' omdat we onze mond niet open trokken. Dat was ook beter om niet te doen. Bij ons thuis werd altijd naar de buitenwereld gedaan alsof je alles kon zeggen. Onder het motto "Maak van je hart geen moordkuil". Dat kon ook, zolang we het met onze ouders eens waren. Was je het ergens niet mee eens, was het verstandiger om je mond te houden...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:49

Als kind had ik een vriendin waarbij ik in de zelfde situatie zat, ze had me helemaal onder de plak zitten. Als iemand mij iets vroeg, gaf zij antwoord, ik was haar bezit of marionet. Als zij naar de beugeltandarts moest, moest ik mee en in de wachtkamer op haar blijven wachten, wat ik deed. Zij kreeg een auto imuun ziekte, behoorlijk erg, maar als zij naar het ziekenhuis moest vanuit school, moest ik blijven wachten. Dus wachte ik iedere keer buiten het ziekenhuis, want zij was zielig (zoals mijn moeder altijd vond dat zijzelf zo zielig was) en zij was de baas. Ik wist niet anders en ook voor haar was ik bang...

Edit: ik was toen geen kind, maar een tiener.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 17-09-08 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:53

Een erg herkenbare situatie die jullie beschrijven. Het is wel goed om in ieder geval hier er over te praten.

Ik heb voor mij zelf besloten dat ik volgend weekend mijn beesten ga ophalen en op mijn studentkamertje ga wonen i.pv. de weekenden naar huis.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:06

@ Himyar: Als je terug kijkt herken je zovéél dingen....
Ik had dat niet zo met een vriendin, maar voelde me wel altijd minder dan vriendinnen, zoals ik me altijd minder heb gevoeld dan mijn tweelingzus. Zij werd altijd geprezen om wat ze deed.
Nu pas zie ik dat ik nog steeds heel erg min en negatief over mezelf denk. Lastig hoor allemaal. Maar de eerste stappen van het onder ogen zien zijn in ieder geval gezet...

@ Fairytail: Goed dat je voor jezelf kiest. Dat is iets dat ik echt nog moet leren...