Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:31

mijn broer heeft het gekeregen toen hij 9 jaar was, type 1.
maar hij verzorgt zich echt niet goed (niet prikken, niet spuiten > hij is het 'vergeten') en dus staat hij altijd hoog omdat hij alles (koeken en snoep) opeet. :S
weet er misschien iemand iets waarmee we hem kunnen afspchrikken zodat hij wel zou prikken en spuiten.

Carolinef

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:26

nee, klinkt hard maar daar moet ie toch zelf achter komen, i9k ben ook jaren zo geweest wn pas toen ik bijkwam uit coma zijn mijn ogen echt goed open gegeaan, had t toen wel al dikke 20 jaar, weet niet hoe oud ej broer is?

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:47

Carolinef schreef:
weet niet hoe oud ej broer is?

hij word bijna 14

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:55

Tja, ik ken er ook een aantal die als puber/jong volwassene op die manier met hun diabetes om zijn gegaan. En ik oordeel absoluut niet hoor, ik snap best dat het een k*tziekte is om zo jong te krijgen!! Ik ben altijd blij dat ik al 36 was en heel anders in het leven stond.

Het ergste van zo met je diabetes omgaan is dat je vaak jaren later pas ervoor gestraft wordt. Ook een goede vriend van ons kwam uit zijn coma bij op z'n dertigste en zag toen het licht. Maar nu is hij 40 en is zijn halve voet kwijt, is impotent, heeft problemem met zijn ogen en stikt van de klachten wat betreft neuropathie. Rotziekte!

Zo ken ik er trouwens nog wel meer hoor, maar of dit soort verhalen indruk maken op een veertienjarige? Ik ben bang van niet.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 00:26

Ben hier al heel lang niet meer geweest.
Ben echt helemaal ontregelet.
Opgestaan met 14,5 de hele dag rond de 20.
Snap echt niet waarom, ben ook heel bang geworden voor hypo's.
Waardoor ik ontzettend snel iets neem, waardoor ik weer te hoog zit.
Voel me echt poedersuiker nu.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:46

Ook ik meld mezelf weer, ook lange tijd niet geweest,
ik heb een intake gehad in het diabetesrevalidatiecentrum, dit centrum helpt je om de de diabetes weer goed op regel te krijgen.omdat ik onzettend ongereguleerd ben, (ik ben bijna niet instelbaar) heeft de internist mij hierheen gestuurd!

ik krijg deze week te horen waneer ik heen kan! spannend!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:52

He, is dat het MIEP-programma?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:03

noooit van gehoord

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:04

nee, ik ook niet, wat is dat?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:24

Hier staat uitleg over MIEP in het Beatrixoord (Groningen). Het is een uitgebreid programma waar hele goede resultaten mee behaald zijn.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 01:01

ja, na een vermoeiende dag werken met een HI glucose eindelijke weer achter de pc, in de link die MoniqueT stuurt staat inderdaad alles met betrekking beatrixoord en een van de programma's ik zit in een traject van 24 weken waarvan 1 dag in de week een dagopname.
de intake heb ik al gehad, en wat ze me zo hebben uitgelegd zijn er inderdaad hele goede resultaten mee behaald,
je wordt in de periode dat je daar loopt overgenomen door een team bestaande uit: internist,diettist, verpleegkundige,fysiotherapeut,maatschappelijk werker/psychiater.
en die helpen je je diabetes weer op regel te krijgen.

Al zo lang als ik diabetes heb hebben de internisten tegen mij gezegd dat ik zo goed als niet instelbaar ben,
schommelingen, zoals vandaag ook constante HI en hoge waardes, kan bijspuiten wat ik wil maar het werkt niet.

In beatrixoord wordt je compleet geanaliseerd en gaan ze kijken waar het probleem is. ook kunnen ze je adviseren voor andere medicatie, ander voedingspatroon, bewegingschema ed.

mochten jullie meer willen weten moeten jullie het maar zeggen ik heb hier alle folders liggen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:09

Ik ben heel erg benieuwd hoe je dit gaat ervaren. Ik heb een aantal jaren geleden weleens op forums gezeten waar mensen dit gevolgd hadden en die waren er heel blij mee!

In ieder geval heel veel succes ermee.

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:37

Klinkt goed Valeria, hoop dat ook jou 'probleem' gevonden wordt! Veel succes in ieder geval.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:02

hallo lieve mensen.
ik kom even binnen vallen in dit topic terwijl ik geen diabetes heb.
ik moet namelijk voor school een (leer) onderzoek doen naar medicijngebruik van diabetes patienten.
zijn er hier misschien een aantal mensen met diabetes type 2 die meer informatie willen geven over de medicijnen die ze gebruiken? (hoeveel medicijnen/welke medicijnen (namen), en hoevaak per dag).

Dit kan uiteraard allemaal via pb of email en is anoniem.
Het zou mij erg helpen.
groetjes!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:39

Ik heb type 2 en gebruik 3 x daags 500 mg Metformine en ongeveer 120 eh insuline Novorapid (pomp). Mijn man gebruikt 3 x 500 mg Metformine en 1 x 2 mg Amaryl.

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:40

eerder had ik het over mijn broer met type 1. en deze ochtend vraagt hij aan mijn ouders of hij een pomje mag (blijkbaar spuit dit dan van zichzelf insuline in, allee als je op een knopje duwt!) maar dit vind ik niet kunnen.
hij is gewoon te lui om zijn spuit te pakken en te prikken en spuiten! >zijn jullie het hiermee eens?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:41

tjah een pompje is natuurlijk wel makkelijker.
dat is voor veel mensen een reden om een pompje te nemen...
de arts moet hier toch advies in kunnen geven lijkt mij

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:43

ik vond een pomp juist lastiger, maar vibnd t positief dat hij er zelf om vraagt, houdt in dat ie er in zijn bovenkamer toch mee bezig is, arts zal hem wel adviseren hoe en wat verder, zou hem zkeer niet bekritisreen nu!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:54

anoniem15 schreef:
eerder had ik het over mijn broer met type 1. en deze ochtend vraagt hij aan mijn ouders of hij een pomje mag (blijkbaar spuit dit dan van zichzelf insuline in, allee als je op een knopje duwt!) maar dit vind ik niet kunnen.
hij is gewoon te lui om zijn spuit te pakken en te prikken en spuiten! >zijn jullie het hiermee eens?

Met een pomp gaat het echt allemaal niet vanzelf hoor. Voor pomptherapie moet je behoorlijk wat leren en zelf bewust met je diabetes bezig zijn. Ik vindt het super dat je broer hier wel mee bezig is, ga hem daar absoluut niet in tegenwerken. Soms is een pomp dé kans om wel weer gemotiveerd te raken en met je diabetes aan de slag te gaan!

Ik heb een pomp en weet waar ik over praat. Als hij dan toch niet van koek en snoep kan afblijven, kan een pomp hem misschien in elk geval bewuster maken en zorgen dat hij insuline genoeg neemt om te zorgen dat zijn waarden ondanks dit snoepgedrag wel beter worden.

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:24

Hoeft ie niet meer een spuit te pakken als ie wat wil snaaien. Daardoor wordt voor hem wellicht zijn diabetes minder zichtbaar naar de buitenwereld. Kan me er zeker wat bij voorstellen dat ie het graag wil!! En als arts denkt dat het niet verantwoord is krijgt ie er vast niet 1...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:44

Motivatie is nog altijd de belangrijkste voorwaarde voor een pomp.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:26

ik meld me ook weer na een lange werkdag, 2 dikke hypo's gehad (2,4 en 1,9) nu de nasleep ervan..
wat dachten jullie van een meeting?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:22

MoniqueT schreef:
Ik heb type 2 en gebruik 3 x daags 500 mg Metformine en ongeveer 120 eh insuline Novorapid (pomp). Mijn man gebruikt 3 x 500 mg Metformine en 1 x 2 mg Amaryl.

Heel erg bedankt voor je reactie.

Als er nog meer mensen (met DM2) zijn die willen reageren, graag!
ik ben naar deze informatie opzoek :

a) Stofnaam:
b) Merknaam:
(meestal staat op de verpakking in t groot de merknaam,met daaronder in kleine letters de stofnaam. in sommige gevallen zijn deze 2 namen hetzelfde).
c) indien tablet/capsule: aantal mg per tablet/capsule:
d) hoevaak gebruikt u dit medicijn? ... per dag of ... per week.
e) voor welke aandoening/kwaal gebruikt u dit medicijn?
(Ik ben dus ook geintresseerd in alle andere medicijnen die u gebruikt, ook de medicijnen die niet specifiek voor DM2 zijn. Maar bijvoorbeeld ook cholestrol verlagende middelen/ astma medicijnen/ medicijnen tegen pijnlijke gewrichten/enz enz).

Laatste 2 dingen waar ik ingeintresseerd ben voor dit (leer) onderzoek: Wanneer is DM2 bij u gediagnostiseerd/vastgesteld en sinds wanneer gebruikt u medicijnen.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:33

Valeria schreef:
ik meld me ook weer na een lange werkdag, 2 dikke hypo's gehad (2,4 en 1,9) nu de nasleep ervan..
wat dachten jullie van een meeting?

ja gezellie :D

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:39

lijkt mij ook wel leuk :D