Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

collendoorn

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:31

alvast heeel veel sterkte!!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:55

Had even tijd dus heb nu maar al 2 foto's gemaakt in pyama :P
Een vooraanzicht
http://img339.imageshack.us/img339/859/picture37.jpg
en zijaanzicht.
http://img412.imageshack.us/img412/668/picture40in.jpg

Zoals je ziet bij het vooraanzicht staat mijn kaak ook een beetje meer naar 1 kant toe. Dat gaan ze ook aanpassen.

De stand van mijn tanden. Smile!! :Y)
http://img215.imageshack.us/img215/8665/picture41l.jpg

Door mijn blokjesbeugel is mijn onderlip een beetje gaan hangen. Daarvoor hadden mijn tanden zich namelijk aangepast aan mijn kaak en 'paste' mijn onderlip zeg maar. Als de kaak wordt verzet zou mijn lip ook terug 'normaal' worden.

Even twee foto's van toen ik 14 was ter vergelijking.
http://img260.imageshack.us/img260/5013 ... hne022.jpg

http://img231.imageshack.us/img231/1659 ... hne023.jpg

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:25

So zeg, als je lacht staan je tanden echt precies hetzelfde als bij mij nu.

Heeeeeel veel succes meis, en je weet waar je het voor doet he.

Nog 2 weekjes in spanning wachten en dan voor altijd een mooie snoet!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:32

Dat komt al dichtbij voor je! Good luck!

De datum voor mijn operatie is nu ook bekend en ik moet nog wel wat maandjes wachten :\

Mijn man ontmoette vanochtend toevallig iemand die twee weken geleden is geopereerd door Dr. G. Het zag er nu al heel correct uit :)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:48

Spannend hoor! Sterkte en succes Marilyn
Voor mij is het gelukkig allemaal al een jaar en 2 maanden achter de rug. :)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:00

Dankjewel iedereen!!
Ik denk aan jullie in het ziekenhuis!

Als ik net na de operatie niet gelijk reageer komt dat omdat ik dan bij papa ben.
Die heeft wel een computer, maar is daar nogal zuinig op. ;)

Als het écht lang duurt is er iets mis. :+ Maar dat zal wel niet.

Pff, ik ben echt al zenuwachtig. Over twee weekjes lig ik gewoon in het ziekenhuis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:47

Hey Marilyn, ik snap het niet helemaal, lig je nou nu al in het ziekenhuis voor je operatie? Of pas over twee weekjes?
Hoe dan ook, heel veel sterkte!

Ik ben vandaag echt begonnen. M'n kiezen zijn getrokken, tweede kies vanaf de voorkant.. beide kanten. Waren nog melkkiezen dus nu ben ik echt bloot.. Vreselijk gevoel, voel me net zo'n oma zonder kunstgebit maar het went vast :P
23 december beugel plaatsen oeioei :)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:23

Anoniem schreef:
Hey Marilyn, ik snap het niet helemaal, lig je nou nu al in het ziekenhuis voor je operatie? Of pas over twee weekjes?
Hoe dan ook, heel veel sterkte!

Ik ben vandaag echt begonnen. M'n kiezen zijn getrokken, tweede kies vanaf de voorkant.. beide kanten. Waren nog melkkiezen dus nu ben ik echt bloot.. Vreselijk gevoel, voel me net zo'n oma zonder kunstgebit maar het went vast :P
23 december beugel plaatsen oeioei :)

Ik moet 's morgens (de 23ste) naar het ziekenhuis. Dan wordt ik die dag geopereerd.
De 24ste mag ik terug naar huis.
Dus ik lig nog niet in het ziekenhuis ;)

Spannend dat je beugel wordt geplaatst! Wel even wennen hoor, in het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:29

Haha, dus jij je operatie en ik m'n beugel. wat grappig :)
Hoewel dat van jou pijnlijker is enzo ;)

Ik heb al heel lang een beugel gehad vroeger, maar ze hebben dit een beetje over het hoofd gezien ofzo.. Dus moet weer opnieuw. Ken het gevoel gelukkig al, maar echt zin heb ik er niet in :P

Maarja, wie mooi wil zijn... (A)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:21

Anoniem schreef:
Haha, dus jij je operatie en ik m'n beugel. wat grappig :)
Hoewel dat van jou pijnlijker is enzo ;)

Ik heb al heel lang een beugel gehad vroeger, maar ze hebben dit een beetje over het hoofd gezien ofzo.. Dus moet weer opnieuw. Ken het gevoel gelukkig al, maar echt zin heb ik er niet in :P

Maarja, wie mooi wil zijn... (A)

Haha. Daar heb gelijk in ;)
Pff, nog 1 week.
Ben mijn arnicabolletjes al aan het nemen.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:12

Morgen is de 'grote' dag
Ik moet ten laatste om 13.00 in het ziekenhuis aanwezig zijn.
Helaas dus niet 's morgens.

Ohja, veel succes nog met je beugel morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:26

Hey,

als het goed is ben je nu geopereerd.. Ben erg benieuwd hoe het met je is!
Ik heb dus vandaag de beugel gekregen.. Weer een horde overwonnen.. ;) Maar man, ik was vergeten dat het zo trekt aan je tanden! Haha.
Maar goed ik zal niet zeuren, jij zult meer pijn hebben schat ik zo.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:32

Ik heb volgende week een afspraak voor dit..
Ik vind het wel heel fijn om dit topic even door gelezen te hebben.
Ik had eerst een blok beugel maar deze droeg ik nooit.
Nu ben ik 18 en ga ik der aan geloven!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:17

Hoihoi!

Ik typ even vlug een verslagje vanaf de computer van mijn oma. Bij papa thuis deed mijn broertje een beetje druk en hier kan ik lekker rustig liggen op de logeerkamer.

De operatie is goed verlopen. Ik moest woensdag de 23ste om 13.00 in het ziekenhuis zijn en kreeg dan te horen dat ik pas om 15.10 geopereerd zou worden. Dat was best een beetje lastig aangezien ik al die tijd niet mocht eten. (ik at de laatste keer om 22.000) Enfin, heb om 14.10 een pilletje gekregen waar je rustig van wordt en ben dan om 15.00 naar de gang gereden waar men wacht voor de operatie. Het inslapen ging, naar mijn gevoel, sneller en minder pijnlijk als bij mijn verstandskiezen.

Ik kwam voor het eerst bij bewustzijn omstreeks 16.30. Tussen 16.30 en 17.30 zijn mijn herinneringen heel vaag. Ik was ontzettend moe en mijn ogen vielen constant dicht. Ook zat er nog een buisje in mijn neus die naar mijn maag liep (om bloed uit mijn maag te zuigen). Ik werd naar een gewone kamer gebracht (er waren geen kamers op intensieve meer) Op mijn kamer kwam ik wat meer bij. De eerste paar uren voelde ik totaal niets, was echt zo van ´die operatie viel mee!´
Misselijk was ik ook niet, dus het leek allemaal positief. Even later begon ik wél misselijk te worden omdat er toch nog een beetje bloed in mijn maag zat. Mijn medicijnen en vocht werden via mijn baxter gegeven en om de twee uur werden mijn ijszakken vervangen. 's nachts heb ik dus niet veel geslapen.

De volgende morgen waren mijn kaken meer opgezwollen als dag 1. Mijn linkerkaak was duidelijk dikker. Ook verscheen er een kleine blauwe plek. 's morgens kreeg ik een appelsapje, een fristi en twee yoghurtjes en 's middags 3 puddingkjes en gemixt fruit. Ik was enorm blij want ik had honger! Ook mocht mijn baxter er af en mocht ik douchen (nog een voordeel om op een gewone kamer te liggen) Om 14.00 moest ik even naar de MKA voor een controle bij de kaakchirurg. Er werden een paar draadjes verwijderd en alles was blijkbaar in orde. Om 15.00 heb ik mijn ontslag gekregen en mocht ik naar huis. Thuis heb ik wat soep en gemixte spaghetti gegeten. Eten gaat, alleen ik kan nog niets kauwen.

Vandaag had ik het iets zwaarder. Ik was emotioneel en ontzettend moe. Pijn is eigenlijk nog niet doorgekomen maar ik slik mijn antibiotica en pijnstillers. Omdat ik bij oma ben kan ik nog geen foto's plaatsen. Maar het gaat dus goed met me.
Deze tekst is misschien een beetje onduidelijk geypt, maar ik ben ontzettend moe. Sorry ;)

Ohja, prettig kerstfeest! (:)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:25

Anoniem schreef:
Hey,

als het goed is ben je nu geopereerd.. Ben erg benieuwd hoe het met je is!
Ik heb dus vandaag de beugel gekregen.. Weer een horde overwonnen.. ;) Maar man, ik was vergeten dat het zo trekt aan je tanden! Haha.
Maar goed ik zal niet zeuren, jij zult meer pijn hebben schat ik zo.

Ik heb met mijn beugel ook last gehad hoor! (Wat een hel om iets hards te eten de eerste dagen!)
Maar geloof het of niet, binnen een week voel je hem al niet meer.
Good luck!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:28

Wordt wel een beetje zenuwachtig als ik dit lees.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:23

Fijn dat het achter de rug is M_VE! Wat hebben ze ook alweer precies gedaan? Veel sterkte en beterschap nu! Lekker rustig aan doen. :)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:12

Ik wil jullie graag een foto laten zien hoe het er nu bijna 5 maanden na mijn bovenkaak en onderkaak operatie eruit ziet.
Over 2 maanden mogen eindelijk mijn slotjes uit na de 2 jaar :D

Afbeelding

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:12

Veel sterkte M_VE!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:10

Nou Cynthia, ziet er goed uit toch? Ben je nu wel tevreden?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:55

Dankjewel allemaal!

Sullebulle: Ze hebben mijn onderkaak naar voren geplaatst.

Vandaag zag ik dat de zwelling al wat is afgenomen. Voel me veel beter in vergelijking met gisteren. Toch heb ik een beetje last van stemmingswisselingen. Hadden jullie daar ook last van?

Oma wou normaal met de familie op restaurant vanavond voor kerst. Ik zie nog of ik mee ga.
Ze heeft wel gevraagd of ze het vispannetje kunnen mixen voor me. Soep, puree en een gemixt vispannetje moet dus wel lukken. Toch denk ik dat ik niet heel de avond ga blijven omdat ik nood heb aan veel rust. Ook praten is moeilijk en ik denk dat er een hoop vragen zullen zijn van de familie. ;)

De foto's zullen voor maandag wezen aangezien ik tot zondag bij oma blijf.

Ohja, woensdag moet ik op controle bij de MKA.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:43

sullebulle schreef:
Nou Cynthia, ziet er goed uit toch? Ben je nu wel tevreden?

Jawel, maar heb nog zoveel pijn. Moet nu ook voor meerdere maanden 2 verschillende zware pijnstillers/medicijnen gebruiken.
Slik ze nu al een maand maar merk nog geen verschil. 'S nachts slaap ik heel slecht, want word elke keer wakker tussendoor door de pijn.
Ook dacht mijn eigen kaakchirurg dat mijn kaak los zat dus hij wilde me opnieuw opereren. Ik vond dit zo vaag aangezien ik van mijn eigen tandarts, fysio en ortho elke keer andere verhalen hoorde werd ik er zooo gek van. Ben naar een ander ziekenhuis geweest en daar kreeg ik te horen dat het helemaal niet los zat.
Week later weer naar mijn eigen kaakchirurg. Krijg ik te horen van hem nee het klopt hij zit toch niet los en hij gaf EINDELIJK toe dat heel te weinig info voor de operatie aan me had gegeven.
Heb er zo giga spijt van aangezien mijn klachten 10x erger zijn geworden dan voor de operatie.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:45

Ah oke M_VE, dat hebben ze bij mij ook gedaan, 1 jaar en 2.5 maand terug.
Hopelijk knap je snel op en kun je vanavond een beetje redelijk eten!
Stemmingswisselingen had ik ook last van hoor, ik vond het dan ook allemaal
helemaal niks. Zo bang dat ik weer zo misselijk zou worden als bij de eerste
operatie (verstandskiezen uit onderkaak wegsnijden, zaten nog erg diep)
Ik was lichtelijk depri, vandaar dat ze me in het ZH ook aan de valium zetten. :D

Wat onwijs balen Cynthia, dat je nog zoveel pijn hebt. D'as toch niet normaal...
Ook vervelend dat je het achteraf niet had willen laten doen, omdat je zoveel
last hebt nu, ik begrijp dat wel. Ik heb alleen dat mijn gevoel in m'n kin weg is,
daar mag ik blij mee zijn als ik jou zo hoor. Ook voor jou heel veel sterkte meid,
hopelijk komt het allemaal nog goed.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:20

Ik ben al terug van het etentje.
Ik ben vroeger naar huis gegaan omdat ik (voor de eerste keer) pijn kreeg aan mijn kaken.
Er werd veel gelachen en gepraat en iedereen vroeg aan me hoe het was. Ik werd er ontzettend moe van en wist niet dat het zo zwaar ging zijn.
Qua eten heeft het restaurant enorm rekening met me gehouden. Het vispannetje was echt enorm plat (net puree). Ik ben helaas voor het dessert naar huis gegaan.

sullebulle: Momenteel heb ik geen gevoel in mijn kin en onderlip. Hopelijk trekt dit bij mij weg...

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:49

M_VE schreef:
sullebulle: Momenteel heb ik geen gevoel in mijn kin en onderlip. Hopelijk trekt dit bij mij weg...

Dat hoop ik ook ja! Mijn verhaal ken je misschien nog wel, chirurg zei eerst dat het met enkele weken terug was. Toen controle, had ie het over enkele maanden. Weer op controle, had ie het opeens over 'als je de laatste controle hebt, een jaar na de operatie, moet het weg zijn'. En op die een-jaar-na-controle zei hij dat het wel 2 a 3 jaar weg kon blijven. >;)

De eerste weken heb ik geen gevoel gehad in mijn onderlip, dit is stukje bij beetje terug gekomen. Echter in een klein deel nog steeds niet, plus in mijn kin dus. Af en toe heb ik enorme jeuk op mijn kin, dus ik heb goede hoop dat het nog een keer terug komt. Erg vervelend hoor, vooral met soep eten en chocolade fonduen... := Dan veeg je constant met je hand langs je kin, om te voelen of ie wel schoon is.